ASH-26 bouwverslag hij heeft gevlogen update 03-11

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bertus zei:
Aangezien ik geen antwoord heb gekregen heb ik het maar op mijn manier gedaan :?

Ik heb je vorige stukje retorisch opgevat....

Bert, ik probeerde je net te bellen, maar er nam niemand op.

Ik wilde even het volgende met je bespreken. Ik zie namelijk dat je de kern van de ligger van zacht schuim wil maken. Zelf ben ik dit nog in geen enkele constructie tegen gekomen. Gebruikelijk is het harde schuim (styrofoam, styrodur) of "kops" balsa. Als je ligger op buiging wordt belast wordt de inhoud van de ligger geacht het carbon aan de boven en onderzijde van de ligger op z'n plek te houden. Het schuim wat jij nu gebruikt is daar niet hard genoeg voor.

Misschien dat een ander je er beter advies over kan geven. Zelf ben ik wat huiverig voor de manier waarop je het nu samensteld.

het liggers uitsnijden en die techniek met het dunner maken van de ligger ziet er goed uit :thumbsup:

ik heb geen ervaring met het maken van liggers. ik weet wel dat het heel belangrijk is lijfplaten te hebben. door de construktie die bertus gebruikt met de kous om het schuim hen met aan de boven en onderzijde nog extra koolstofvezel zal een ligger ontstaan in de vorm van een doos, boven en onder een ligger, met aan de zijkanten twee lijfplaten.
of het nodig is om ook nog extra stevig schuim in deze doos te gebruiken weet ik niet, elk schuim is in verhouding tot de koolstof lijfplaten al erg zacht denk ik.
bij houten vleugels zit er vaak in de doos die ontstaat uit houten liggers en lijfplaten niets anders als lucht. al met al vraag ik me af hoe belangrijk de hardhijd van het schuim is. waarschijnlijk wordt de hardhijd van het schuim wel belangrijker naarmate de ligger breder wordt, als de lijfplaten verder uit elkaar staan. maar wanneer dit crities word?

just my two cent...

Groeten Halmar

Berrie en Halmar.
Ik snap wat jullie bedoelen.
En heb ook zwaar getwijfeld of ik 3 mm depron zou gebruiken met aan beide zijde koolstof.
En dan zo een H balk te maken, toch geloof ik dat het wel kan zo.
Mede ook omdat de vleugel aan de wortel 3 cm dik is, en het geen ragbak wordt.
Het gevaar is dat het verticale gedeelte gaat slingeren of uit elkaar gaat of samen wordt genepen bij belasting .
Het uit elkaar gaan gebeurd denk ik niet omdat daar het koolstof te sterk voor is.
En om het slingeren tegen te gaan, zijn juist de horizontale vlakken.
Ik ga er zelf dus van uit dat het sterk genoeg is.
De enige reden om het zo te doen is geweest om er de vleugelpen in te lijmen.
Daar had mijn vader de doorslag in :lol: :lol:

Ha Bertus.

Heb zelf nooit zo'n vleugel gebouwd hoor.
Maar wel gesloopt.
De 4 meter solution vleugel van simprop.
Daar hebben ze een ligger in zitten van abachie.
En een ruimte uitgevreest voor de vleugel pennen on of buizen.
Is misschien nog een tip.
Met al jullie ervaring in de houtfabriek.

Ga lekker zo door.

Groeten Han.

Han bedankt voor je tip.
Ik kende dat systeem al. maar ik denk dat dit lichter is.
Als het lukt hoe ik het in mijn hoofd heb gaat het lekker makkelijk.
Gewoon ook eens proberen.
Enne hij is nu al helemaal gesneden en ik verander het niet meer haha
Ik ben er meer dan 1 jaar geleden al over begonnen in dit draadje.
Dan had ik al die systemen toen al graag gehoord :P :P haha.

Dit is al de tweede poging voor mijn broeder :? :? nu moet hij het er maar mee doen :wink:
Ik moet al deze moeite doen omdat hij nog zo'n antieke zware borstel motor heeft, en van die antieke cellen :wink: :wink:
En aangezien hij die heeft liggen wilden we toen (al 2 jaar geleden geloof ik :cry: ) i.p.v. gewoon de vleugel kopen, zelf een lichtere maken.
Dat was toen het uitgangspunt, vandaar al dit extra werk.

Han zei:
Haha Bertus.

Zeker die Ultra 3300-7 :lol: :lol:

Vlieg ik zelf ook nog steeds mee!!!!!! :lol:

Han.
Hahahaha klopt Han die rot motor wil niet kapot :cry:
En in de verkoop krijg je er niets voor.
En we hebben ook nog 36 nieuwe 1700 mah nicd sanyo cellen liggen.
Vandaar deze kist met de huidige bouwwijze.

Laatst bewerkt:
Bert, als de vleugelpen in de kous komt te zitten, tussen het carbon aan de boven en onderzijde vande ligger, moet je nog wel voor wikkelingen OM de kous zorgen. De vezels van de kous zitten zo'n beetje onder 45°. Als je dan de ligger via de pen gaat belasten zal je wat gekraak horen. Dat komt omdat de vezel in de (epoxy)matrix zal willen schuiven tengevolge van de krachtresultante. M.a.w. de vezel zal haaks op de ligger willen gaan staan omdat de boven en onderzijde van de ligger willen gaan wijken. Wikkel je nu kevlardraad om de kous over de lengte van de pen, dan ben je save.

Op zich lijkt me er niets mis met de constructiemethode met het piepschuim.
Mijn ex-XL3200 had ook een ligger in piepschuim met slechts aan één zijde carbon ertegen.
Alleen zie ik dat de koker bijna een vierkant is in doorsnede.
En nu is een vierkante koker wel minder sterk dan een rechthoekige koker.
Dus als je de koker iets smaller maakt, ga je heel wat sterkte winnen.

Berrie ik snap wat je bedoel en zal daar inderdaad wat aan doen.

Evert dat smaller maken kan helaas niet omdat anders de pen er niet in past.
Nu heb ik maar 2 a 3 mm ruimte voor de pen en daar moet de V stelling ook nog in verwerkt worden.
Vandaar dat hij zo breed is.

evert_B zei:
Alleen zie ik dat de koker bijna een vierkant is in doorsnede.
En nu is een vierkante koker wel minder sterk dan een rechthoekige koker.
Dus als je de koker iets smaller maakt, ga je heel wat sterkte winnen.

Kan je dat eens verder verklaren?

Berrie zei:
Kan je dat eens verder verklaren?
Ik kan het niet verklaren maar ik kan je wel vertellen dat het een geaccepteerde zaak is.
Kijk maar overal waar buizen een buiglast moeten verwerken: stalen steigerbouw / lantaarnpalen / tentstokken / windsurfmasten / de buizen van mijn deltavlieger.
Allemaal rond.
Bart

bdoets zei:
Allemaal rond.

En hier gaat het over vierkant naar rechthoekig. Ik snap goed hoe het zit. Maar voordat ik de tijd neem uit te leggen hoe het zit met buigende momenten versus weerstandmomenten lees ik eerst graag wat Evert nu precies bedoeld.

In januari 2006 hebben we de hoofdligger al behandeld in dit draadje
En ik zou toch graag nu zo verder willen.
Ik begrijp de meningen best, maar de aangeschafte spullen wil ik toch graag gebruiken en daarom graag zo verder willen.

Bertus zei:
En ik zou toch graag nu zo verder willen. Ik begrijp de meningen best, maar de aangeschafte spullen wil ik toch graag gebruiken en daarom graag zo verder willen.

Je kan verder, er is niets mis met je ligger.

Het gaat me over de principekwestie "vierkant naar rechthoekig".

Ja dat begrijp ik.
Voor mijn gevoel is een smalle ook sterker.
Ik kan gevoelsmatig de krachten die er op komen ook aardig volgen.
Berekenen kan ik ze niet.
Maar als je er goed over nadenkt kan je best bedenken wat de materialen willen doen met welke krachten.
Mijn koker zou bolle zijkanten willen krijgen, dat zou een smalle ligger ook willen maar dan zit er maar weinig materiaal tussen de 2 verticalen.
Zodat de twee elkaar vasthouden.
Hopelijk snappen jullie me een beetje

Vandaag de ligger in de epoxy gezet.

Eerst de kous over een pijp geschoven.
Daarna de ligger in de pijp gedaan en de ligger samen met de kous van de pijp getrokken.
Zo zit hij netjes om de ligger.
Daarna het zaakje in de mal en een stapeltje hout er boven op.
Ik de mal heb ik eerst ook plastic gedaan tegen vastplakken in de mal.

100_1094.JPG

100_1095.JPG

100_1097.JPG

Nu een paar dagen laten drogen dan kijken wat het geworden is

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back