ASH-26 bouwverslag hij heeft gevlogen update 03-11

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey Berrie melklijm heeft de kleur van melk :wink:
En heb ik gekocht bij hobbyin.
Het is contactlijm op amoniak bassis dacht ik.
Het lost het schuim niet op.
De kunst is wel dat je het super dun moet doen.
En maar 1 keer over het materiaal kan gaan, anders gaat het rollen.
Ik breng het op met keukenrol.
Als je het kan is is het erg snel klaar.
Ik heb het altijd op deze manier gedaan en nog nooit problemen gehad.
Wellicht zijn er beter methoden.
Ik ga het allemaal wegen en hier op schrijven.
En geef jij je mening dan maar over het gewicht.
Jij heb er meer kijk op dan ik.
De epoxy die ik er vanmiddag in heb laten lopen weegt 17 gram.
Er moet trouwens ook nog koolstof om de koker maken ter plaatse van de vleugelpen. (wat jij me aangeraden heb)
Dat wil ik dus achteraf doen leek me makkelijker.
 
Jaja Bertus dit gaat de goede kant op.

Maar voor dat je gaat indekken.
Kun je mooi nog een strookje koolstofmat op die kokerligger plakken.
Bij de wortelrib
Worden de krachten iets beter verdeeld.
Doe je net voor het indekken met 24 ur epoxy.
Plankjes er over en niemand die er nog iets van ziet.

Groeten Han.

O Halmar ben je er ook nog. :lol:
 
Op die koker zit al koolstof band over de gehele lengte
Of bedoel jij over de gehele koorden?
Als je dat laatste bedoel daar heb ik over nagedacht.
maar ik verwacht dan een slechtere hechting met de beplanking met de melklijm.
Naar mijn verwachting wordt hij zo sterk genoeg, voor het rustige zweefwerk.
Hij is trouwens ook wat groter geworden hij is nu 4300 mm totaal daar komen nog kleine tipjes bij.
Maar er gaat ook nog iets af om ze mooi recht te maken. dus deze maat zal hij ongeveer blijven.
 
Heel af en toe zien we nog wel eens een berichtje van Halmar.
Gelukkig nog wel ten minste.
Vandaag wil ik gaan vliegen dus wordt er niet gebouwd.
Misschien dat ik vanavond even ga kijken of hij hard is, dus eerst straks vliegen.
 
:offtopic:
zo heel af en toe kijk ik nog wel eens in de interesante forums. zeg maar 2-3 keer in de week.
ik ben nu redelijk aan de studie, als het goed is binnenkort voor piloot :D . in de vrije tijd ben ik fulltime aan het zweefvliegen, en modelbouw doe ik eigenlijk niets meer. vind het wel heel leuk, maar heb geen tijd en geld om er wat zinnigs mee te doen.
vandaar mijn mindere activiteit op het forum.
:ontopic:

Groeten Halmar
 
Het vliegen is hem niet geworden.
Maar de epoxy is hard geworden.
Foto's heb ik niet gemaakt die wil ik volgende week maken.
Het is zo te zien super gelukt, dus ik ben heel erg blij, want ik zag er best tegen op eerlijk gezegd.
Volgende week verder.
 
Gewoon niet zo lekker in mijn vel.
Het gaat de laatste maanden weer minder met me.
Tussen de oren bedoel ik.
Ik had bijna alles al beneden staan maar ik heb alles maar weer terug gezet.
 
Even een tussenstand.
Eerst een groefje in het schuim gefreest voor het servosnoer.
Dan het balsaplanken bij elkaar tot 1 plaat gemaakt.
Dan met melklijm op het schuim gelijmd.
Nu ligt de neus nog even te drogen daar heb ik met witte houtlijm nog wat extra lijm tussen gedaan.
Vanavond de neuslijst erop maken.
Vanavond volgt de rest.
HPIM3636.JPG

HPIM3637.JPG

HPIM3642.JPG

HPIM3643.JPG


Ik ben met mijn stomme kop alles weer eens vergeten te wegen. :evil:
Met de andere helft wil ik dat wel doen.
Dan kan ik kijken hoeveel gewicht aan lijm ik op breng.
Ik wil eerst 1 helft klaar maken dan kan die even aan de kant ivm beschadigen.
 
:? Waarom beplank je eigenlijk met melklijm ???
Denk als je met epoxyhars beplankt je toch een véél sterkere verbinding krijgt ( zeker op de koolstof -buis die in de vleugel zit )
Om gewichtsredenen moet je het niet doen, denk ik . De melklijm is ook niet van de lichtste lijmsoorten.
Vroeger heb ik dit veel gebruikt, maar tegenwoordig lijm ( beplank ) ik alles met epoxy... 8)
Met epoxy beplanken heeft ook het voordeel dat je waar bijvoorbeeld de rolroeren gaan komen je nat in nat een glasmatje kan leggen, wat eenmaal uitgehard de rolroeren véél stijver maakt.
Daar waar de vleugelbuis komt kan je ook tussen de beplanking een verstevigingsmat leggen, zodat de krachten verdeelt worden.
 
Dirk dit heeft enkel de reden dat wij altijd eerst opmaken wat we hebben voor we met wat nieuws beginnen.
Deze vragen zijn echter al vaak behandelt in dit draadje dus wil er niet verder op in gaan.

Vanavond de voorlijst er op gelijmd en de tip.
En de boel netjes geschuurd.
We hebben alleen een foutje gemaakt met het profiel.
We hadden de koorden netjes op 205 mm gehouden maar dan liep het profiel op 0 uit.
Hij is nu dus messcherp aan de achterlijst en erg kwetsbaar.
Ik ga over de gehele achterlijst nu een randje van 2 cm 25 grams mat erop epoxyen.
Dan is hij gelijk wat steviger en netjes strak te maken.
Ik ben erg tevreden over de stevigheid en het gewicht.
Hij is net zo sterk als mijn eigen vleugel van hetzelfde toestel.
En weegt nu nog maar 513 gram.
Hij mag nog 200 gram zwaarder worden om hem even zwaar te maken als mijn vleugel.
Er komt nog een servo in van 19 gram.
Ongeveer 60 gram aan bespanning.
En de stuurstang en wat kleine stukjes balsa voor het roer.
En dus wat epoxy.
Dat weegt nooit 200 gram bij elkaar.

HPIM3647.JPG

HPIM3648.JPG

HPIM3651.JPG
 
8) Ziet er overigens toch goed uit :wink:

Was ook maar een gedachtengang van mij...ieder doet per slot van rekening het toch op zijn eigen vertrouwde methode
 
Dat klopt ik heb met epoxy die kan bruisen ook geen enkele ervaring.
En ik koop ook veel liever een vleugel dan dat ik hem maak.
Maar deze moest wat lichter omdat de motor zo zwaar is en de accu ook.
Het hele bouw project is allang achterhaald doordat er veel beter motoren en accu's op de markt zijn.
Vandaar ook dat ik er helemaal niet zo'n zin in heb.
Maar wil het toch afmaken.
De volgende ash wordt veel mooier daar kom een nieuw draadje voor die maak ik zo ver mogelijk op schaal.
Nu nog een paar weekjes doorbijten :?
 
Dat weet je toch al?
De 4.5 meter zwever van Wim hij leg al een jaar op zolder :?
Maar nu eerst deze.
 
Net even een strookje van 3 cm 25 grams mat op de achterlijst gemaakt.
Aan de boven en onderkant.
Hij is 9 gram zwaarder geworden.

HPIM3654.JPG

HPIM3656.JPG


Volgende keer servobakjes maken.
De epoxy laat ik een paar dagen uitharden want dan schuurt het lekkerder.
 
Vandaag de servobakjes gemaakt.
En ook de andere helft ingedekt.
Ik heb er nu aan gedacht hoeveel lijm ik gebruikt heb.
Voor de totale vleugel 70 gram ongeveer.
Daar kan ik wel mee leven.
HPIM3660.JPG

HPIM3662.JPG

HPIM3664.JPG

HPIM3667.JPG
 
vanavond de neuslijst van de andere helft er op gelijmd.
En de servobak in de eerste helft gelijmd en netjes gelijk geschuurd.
Alleen het roer moet er nu nog uit worden gesneden en dan de paspen er nog in lijmen en folieën.
HPIM3668.JPG

HPIM3669.JPG
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top