ASH-26 bouwverslag hij heeft gevlogen update 03-11

Status
Niet open voor verdere reacties.
HPIM3673.JPG

HPIM3676.JPG

HPIM3684.JPG

HPIM3685.JPG

Naamloos-1~32.jpg

De tweede helft is ook geschuurd.
En bij de eerste helft is het roer ook klaar.
En ik kon het even niet laten om hem in elkaar te zetten :P
Het uitfrezen van de roeren met een dremen gaat perfect.
Het toerental niet te hoog en er in 2 keer rustig door halen is in dit geval de beste manier gebleken.
Er moet nog wel een hardhouten blokje in het roer ter plaatse van de roerhevel.

Vanavond heb ik nog even de achterlijst van een 25 grams matje voorzien.
En ook de vleugel gewogen.
Tot mijn grote verbazing zit er maar 2 gram verschil in met de andere helft toen hij evenver was. 8O
Daar ben ik dan best wel weer trots op eerlijk gezegd :P

Bertus,
dat ziet er niet verkeerd uit.
ik heb heel veel aan dit topic aangezien ik komende winter een zelfde soort project wil proberen te maken. ga zo door dus :lol:
nou heb ik een vraag, welke koolstof kous heb jij gebruikt?????
Ik wil binnenkort al mijn materiaal bij Vega bestellen maar weet niet zo goed welke ik moet pakken.
ik denk dat mijn ligger ongeveer de zelfde afmetingen heeft als de jouwe.

Gr
Jeroen

Ik ga je een heel stom antwoord geven.
Berrie hier van het forum heeft het voor mij besteld :oops:
Verder zou ik niet meer met melklijm aan de gang gaan.
Het zit niet zo vast op het koolstof zoals al eerder in dit draadje gestaan heeft.

Weer even een update.
De vleugels zijn nu beide even ver.
Ook de pennen om de vleugel recht te houden zitten erin gelijmd met bruislijm.
En ook de buis is in de vleugel gelijmd.
Nu moeten er in de vleugel alleen nog blokjes hardhout voor de roerhevels en haken in de wortelrib om de helften tegen de romp aan te trekken.
Dan kan hij worden gefolieëd
In de romp moeten de gaten nog wel worden geboord om de vleugels recht te houden.
HPIM3686.JPG

HPIM3689.JPG

HPIM3690.JPG

Vandaag proppen hout in de roeren gelijmd tbv de roerhevels.

Ook de haken zitten in de vleugel en kan ik nu vast zetten.

Alleen baal ik van de aansluiting van de vleugel en romp
Ik weet niet wat ik er aan moet doen, ik heb 3 mogelijkheden

1 gewoon niets aan doen
2 aan de romp plamuren maar het is groter dan de vleugel is dat geen mogelijkheid eindelijk.
3 de vleugel er naar toe plamuren maar dat lijkt me en niet mooi en lastig te folieën.

Ik denk dat ik er maar niets aan doe.
Want ook de cockpit past slecht, en omdat ik voor het gewicht ga wil ik er liever geen gewicht bij brengen.
Ik vind het een lastige keuze.
Helpen jullie me aub wat zouden jullie doen?
Hierna moet ik nog een mooie schaal zwever voor hem bouwen daar is gewicht van minder belang
HPIM3691.JPG

HPIM3695.JPG

HPIM3698.JPG

Bertus zei:
3 de vleugel er naar toe plamuren maar dat lijkt me en niet mooi en lastig te folieën.

Je kan er met modellight naar toe plamuren. Dan een dun glasmatje erover en glad schuren. Folieen is geen probleem. Ik denk ook dat in deze fase van de bouw best een paar grammen weggegeven kunnen worden.

ik heb voor mijn asw 15 het een soort gelijk probleem gehad, de vleugels waren te dun. deze heb ik toen naar de romp toe geplamuurt. als je mij je email adres pb't stuur ik wat foto's op, kun je misschien een beetje zien hoe het er uit gaat zien...

Groeten Halmar

Er schoot me nog wat te binnen. Aan de achterzijde heb je het grootste verschil. Maar modellight is erg kwetsbaar. Misschien kan je eerst grof plamuren met een mix van microballoons en glassnippers voor wat stevigheid. Die kan je knippen van reststukjes. Gewoon helemaal fijn knippen. Later kan je afwerken met modellight en een dun matje erover heen.

Misschien heb je er wat aan, maar ik vermoed dat Halmar al een door de praktijk beproefd concept heeft.

Berrie ik snap wat je bedoel.
Maar ik zit met 2 dingen als ik het bij de vleugel plamuur, zit ik nog met die afgeronde kanten van de romp.
Dat is niet mooi strak.
Het probleem daarbij is dat Wim nog wel eens wat ruig land als hij moe wordt, en bij de vorige zwever kwam er alles weer af.
ook met een matje er over.
En er komt ook nog bij dat de eisen niet zo hoog gesteld worden.
Volgens mij vindt mijn broer het best zo.

Het gaat alleen tegen mijn gevoel in om er niets aan te doen.
Als de vleugel wit is valt het ook minder op denk ik.
Ik denk dat ik er nog een nachtje over ga slapen.

Bertus zei:
En er komt ook nog bij dat de eisen niet zo hoog gesteld worden. Volgens mij vindt mijn broer het best zo.

Als het zo gelegen is, laat het dan zo. Bewaar je "gevoel" voor de schaalzwever die in de planning zit en leef je daarop uit!

Ik heb er geen lekker gevoel bij maar het is niet anders.
De cockpit kan ik misschien nog wat beter krijgen door de spanten die erin komen voor de accu bak.
Daarmee kan ik de romp iets smaller knijpen.

Halmar ik las over je bericht heen :oops:
Ik snap wat je bedoel toch denk ik dat ik het zo laat.
De 4.5 meter ash van mijn broer maak ik alle dingen die hier niet goed aan zijn 100% goed.
Een stukje tape verdoezelt ook weer een hoop :wink:

Bertus,

Waarom vind je het gewicht zo belangrijk voor deze kist. Een grote zwever mag best beter moet wat wegen anders steekt hij niet. Het zou best een kunnen zijn dat als de zwever wat zwaarder is dat hij juist beter vliegt omdat de kist dan op snelheid komt en dat beter is voor het profiel. Het is maar een tip, misschien heb je er wat aan :wink: .

Als ik je verslag zo lees, overigens een mooie kist hoor, krijg ik eerder het idee dat je de kist zo snel mogelijk wil afmaken :? (zin?). Als ik zo tussen de regels door lees krijg ik het idee dat je hem bouwt omdat je je hiertoe "verplicht" toe voelt. Het blijft wel hobby natuurlijk.

Kijk als je besluit het zo te laten omdat je broer ermee wil vliegen en hij de eisen ook niet zo hoog stelt dan prima maar gewicht vind ik geen argument.

Suc6 verder!! :P

Alex

Alex ik zal het even uitleggen
Jij snapt mij precies ik bouw hem tegen mij zin, omdat de volledige setup achterhaald is.
De volgende ash voor hem (mijn broer) wil ik echt mooi maken die is om te slepen dus zonder motor.

Nu even over het gewicht ik heb al meerdere van deze kisten gebouwd.
En als hij 1 kilo zwaarder zou zijn vliegt hij beter en steekt hij beter.
Maar de landingsnelheid is voor mijn broer te hoog.
Hij kan dat niet bijbenen.
We hebben lang getwijfeld welke kist.
Met de kennis van nu had ik het anders gedaan.
Hij moet er maar mee fladderen zoals hij nu is.

Bertus,

Mag ik vragen waarom je je vleugels tegen elkaar trekt met een draad spanner?
Ik hoop dat je deze niet gaat gebruiken?
Vleugels werken erg veel in vlucht. Ook ben ik bang dat je straks je pluggen uit je vleugel trekt.
En mocht je iets raken met je tip (misschien is een beetje gras al voldoende), gaat dit systeem echt je vleugel mollen...
Ik ben van mening dat je beter kunt kiezen voor een flexibel systeem. Zoiets als een flink stel post elastieken ofzo.
Je vleugel hoeft maar heel iets tegen de romp gedrukt te worden.

Je vleugel aansluiting op de romp:
Ik zou een mooi verloopje maken van balsa. Zoals je dat op de Katana ook ziet.
Dus een soort strook balsa van 4cm breed ofzo, die in hoogte verloopt vanaf je vleugel oppervlak naar je romp oppervlak.
Snappie :D beetje lastig uitleggen. (kep zonder resultaat zitten zoeken naar een foto)

Ik had graag meer ruimte in de romp gehad en er nog een veer tussen gezet.
Ik moet er even mijn gedachte over laten gaan.
Ik had zelf helemaal niet over elastiken nagedacht :oops:

En nog even over het uitvullen de verschillen wisselen erg dus je zou dan toch een raar geheel krijgen.
Ik laat het lekker zo zitten, ik wil er straks folie op zetten dat zit nu eenmaal in mijn kop :oops: :oops: :P

Bertus zei:
Maar de landingsnelheid is voor mijn broer te hoog.
Hij kan dat niet bijbenen.

Bertus, een mogelijkheid om de landingssnelheid naar beneden te krijgen is flaps inbouwen.
Dan kan ie in butterfly zo goed als stilhangend landen.
maar dat is wel weer een extra functie, en niet te vergeten wat extra werk en kost...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back