ASH-26 bouwverslag hij heeft gevlogen update 03-11

Status
Niet open voor verdere reacties.
Haha inderdaad alles heb ik voor het gewicht gelaten.
Maar ook voor de stress van mijn broer hij hoeft nu minder handelingen te doen tijdens de landing.
We hebben overal en beetje aan gedacht.
Vanmiddag heb ik er folie om gevouwen :P
En ook gewogen hoe hij nu is.
Ik denk gespoten en wel onder de 4200 gram uit te komen.
Dat is bijna 1500 gram lichter als hij op het laatst woog (zijn vorige zwever) en hij heeft 30 cm meer spanwijdte.
Het zal wel een zeilschip worden nu :lol:
Op de foto staat het gewicht zonder accu's ontvanger enz.
HPIM3704.JPG

HPIM3708.JPG

HPIM3709.JPG
 
Bertus zei:
Het zal wel een zeilschip worden nu :lol:

Kan wel zijn, maar dan heb je toch, met pijn en moeite, die 1500gram bespaart doordat je zelf de vleugels gemaakt heb!

He Bert, ging je op deze zwever nu ook rood aan de onderzijde meenemen? Dat kijkt veel makkelijker op grotere hoogten. En dan is Wim weer minder snel moe...
 
Haha Berrie kijk eens naar mijn laatst geplaatste foto.
Heel de onderkant is rood :wink:

Er moet nog een nieuwe ontvangeraccu in.
Wat zouden jullie mij voor ontvanger accu aanraden ook in het kader van gewicht?
Hij had er eerst 1400 mah 5 cellen in zitten.
Nu zitten er 3 servo´s minder in.
Ik heb er zelf 4 cellen van 1700 mah penlite inzitten.
 
Bertus zei:
Haha Berrie kijk eens naar mijn laatst geplaatste foto.
Heel de onderkant is rood :wink:


Heb ik weer........

Er moet nog een nieuwe ontvangeraccu in.
Wat zouden jullie mij voor ontvanger accu aanraden ook in het kader van gewicht?
Hij had er eerst 1400 mah 5 cellen in zitten.
Nu zitten er 3 servo´s minder in.
Ik heb er zelf 4 cellen van 1700 mah penlite inzitten

4*1400mAh lijkt mij zat.

Ik heb in mijn electrozwever 5 digitale en 1 analoge servo. Uit het 2000mAh accuutje trek ik nooit meer dan max. 7-800mAh voor een middag vliegen.
 
Bertus zei:
Haha inderdaad alles heb ik voor het gewicht gelaten.
Maar ook voor de stress van mijn broer hij hoeft nu minder handelingen te doen tijdens de landing.
We hebben overal en beetje aan gedacht.
Vanmiddag heb ik er folie om gevouwen :P
En ook gewogen hoe hij nu is.
Ik denk gespoten en wel onder de 4200 gram uit te komen.
Dat is bijna 1500 gram lichter als hij op het laatst woog (zijn vorige zwever) en hij heeft 30 cm meer spanwijdte.
Het zal wel een zeilschip worden nu :lol:

Ik hoop voor jou en je broer dat hij fatsoenlijk vliegt, met dat gewicht steekt hij niet vooruit, zeker niet bij wat wind. Heb je wel eens een 1:1 zien vliegen van 25 Kg, afzien of het realiseerbaar is (de vraag is dus niet of 25Kg realisserbaar is voor een echte 1:1 maar of je je kunt voorstellen oe dat zou vliegen).

Die Kg extra mag/moet hij best hebben, flaps erin en je broer kan heerlijk landen.

Alex
 
Bertus ik zou voor BEC gaan, nog minder ......... :roll: :lol: :lol:

Het is een lichte zwever, dus elektrovermogen heb je niet veel nodig dan kun je goed BEC toepassen.

Hoe is je zwaartepunt? Moet je veel lood toevoegen, dan zou je een wat zwaardere ontvangeraccu kunnen nemen.

Goed alle gekheid op een stokje, je hebt een prachtkist gemaakt, hbij ziet er goed uit en zal best goed vliegen. Het is de vraag at hij doet als het een beetje waait.

Alex
 
Ik heb helemaal geen zin in deze discussie.
Ik heb zelf ook dezelfde zwever en die is 100 gram zwaarder en die vliegt perfect.
Ik weet wel een beetje wat ik doe hoor.
 
Mooie kist Bertus.
Als ie te licht blijkt te zijn kun je er altijd nog lood in gooien.
Ben je niet bang dat de landingssnelheid te hoog zal zijn zonder kleppen of flaps?
Je hebt niet de mogelijkheid een beetje bij te remmen.
Wordt het dan niet juist moeilijker voor je broer?

Hier gaat je broer hopelijk veel plezier aan beleven.
 
Ik heb het met mijn zwever getest door beide rolroeren omhoog te doen is hij perfect te landen.
 
Ik wil morgen de cockpitruit vast zetten met dubbelklevendplakband.
Ik heb dat wel eens gezien en het lijkt me wel makkelijk.
Ik denk dat ik het glas er van het midden naar de zijkanten op moet drukken.
Het moet wel in 1 keer goed :P
 
Bertus zei:
Ik wil morgen de cockpitruit vast zetten met dubbelklevendplakband.
Ik heb dat wel eens gezien en het lijkt me wel makkelijk.

Dat is idd een makkelijke manier, maar heb je geen schrik dat de plexi gaat schuiven als het zonnetje erop schijnt?
 
Ik heb het wel eens bij biggs gezien bij een hele dure kist (welk merk weet ik niet)
Die fabrikant is daar waarschijnlijk ook niet bang voor geweest.
Ik wil het gewoon eens proberen.
Mocht het gaan schuiven kan het er nog altijd helemaal af en met lijm gedaan worden.
Het liefst had ik het met kit gedaan omdat het frame te klein is.
Maar helaas heb ik het glas al op maat gemaakt voor het frame (meer als een jaar geleden al geloof ik)
Als ik het nu gelijk met de romp zou maken is het glas veel te klein :cry:
Vandaar dat ik dacht in het kader van "niet zeuren maar vliegen" aan tape :P
 
Zo vandaag een lekkere klapper gegeven met bouwen.
De cockpit zit er op en de rolroerservo's zitten erin en zijn aangesloten.
Ook de ferietringen zitten aan de rolroerservo's
De dekseltjes moeten misschien nog een kleurtje krijgen maar ik weet niet wat de baas wil :P
En de spanten voor de accubak zitten er nu in.
Nu moeten we nog achter een ontvangeraccu aan, de ontvanger moet ook nog een plaatsje krijgen.
En de regelaar nog.
Volgens mij kan hij dan ingevlogen worden.
HPIM3711.JPG

HPIM3714.JPG

HPIM3716.JPG

HPIM3722.JPG


Het leuke is dat beide helften op de gram af even zwaar zijn volgens de weegschaal.
Nu krijg ik een beetje de neiging de weegschaal niet te vertrouwen
 
Hier nog even een foto van de cockpit die ik te klein heb uitgesneden :cry:
Naamloos-1~33.jpg

Daar moet maar wat plamuur in.
Er moet toch noch een rand wit worden gespoten dan zie je het niet meer.
 
Bertus,

Het ziet er goed uit allemaal!

Nog even een tip:
Het is fijn dat je vleugelhelften even zwaar zijn!
Maar het is zeker ook van belang dat de gewichtsverdeling in bijde vleugels hetzelfde is.
Je kunt dit mieren ******* noemen, maar ik zal toch even de moeite nemen om het volgende te doen:

Elke vleugel heeft net als je totale vliegtuig een zwaartepunt.
Als je deze zwaartepunten over de lengte van bijde individuele vleugelhelften gelijk hebt krijg je veel betere stuur eigenschappen.
Ook zal je toestel makkelijk trimmen. En je vliegtuig zal stabieler worden.

Werkwijze:
Leg vleugelhelft 1 (maakt niet uit welke) in de breedte (spanwijdte) over een stalen lineaal ofzo (over de kopse, lange kant.).
Zoek nu, door je vleugel te schuiven, naar zijn zwaartepunt. Dat punt heb je gevonden als je vleugel als een koortdanser horizontaal blijft liggen. Markeer dit punt.

Doe nu hetzelfde met vleugelhelft 2!
Je kunt nu, door toevoeging van een beetje lood in de tip of wortel de zwaartepunten van de bijde vleugelhelfte gelijk leggen.

Op deze manier zal elke vleugel dezelfde krachten (stuur en termijk krachten) uitoefenen (mits de rest ook goed is) of je romp.
Dit zorgt voor eigenschappen waar je op kunt vertrouwen!
 
Ik snap precies wat je bedoel.
Ik doe dat altijd als het vliegtuig in elkaar zit.
En dan aan het richtingsroer en de neus optillen.
Maar er kan bijna geen verschil inzitten.
De materialen zijn van te voren allemaal gewogen.
Alleen de lijm zou het dus geweest kunnen zijn.
Maar ik weeg dat zeker uit, dat doe ik altijd, dus komt goed.
Maar wel bedankt voor het meedenken.
 
Nu is hij echt bijna klaar.
Alleen nog een klittebandje voor de ontvanger accu
En hij weegt 4200 gram :music: met de verf erbij gerekend, eerst invliegen dan spuiten :P
De snoeren nog een tyrapje geven en vliegen met die bak.
HPIM3725.JPG

HPIM3726.JPG

Ook heb ik de draadspanner vervangen door een elastiek.
De accu's liggen nu aan de lader op 100 mah.
30 uur laden dan zijn alle cellen wel vol denk ik.
Dan het andere pakket nog 30 uur.
Ik doe nog een klein stukje schuim voor de accu in de accubak om schokken op te vangen.
 
Morgen rustig weer Bert. Gaat'ie de lucht in a.s. zaterdag?

Kan je eens een foto maken van de volledige zwever van onderen gezien? Knalrode semischaalbakken zie je niet zoveel. Ik ben nieuwsgierig hoe dat nu staat....
 
Hey Berrie als Wim zin heeft gaat hij morgen de lucht in.
Dan maak ik gelijk foto's van de onderkant.
Vanmiddag nog een paar kleine dingentjes doen dan is hij klaar voor de maiden.
Als hij dan goed vliegt wordt de romp pas gespoten.
Dat kan best in het voorjaar worden vanwege de temperatuur en we hebben geen haast.
 
Zo vandaag de laatste hand aan de ash gelegd voor de maiden.
De snoeren zijn netjes gelegd.
Ook heb ik de ontvanger op een andere plaats gelegd op een plankje.
En we hebben vleugel zakken gemaakt.
Nu nog droog weer morgen en gaan met die banaan.
HPIM3750.JPG

HPIM3751.JPG

HPIM3752.JPG

Hopelijk komen er morgen foto's van de vliegende zwever :P
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top