Ash-31

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door arno888, 9 mrt 2009.

1. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    De Alfa0 van HQ/A-0.5/12 ligt op -0,5 graden!
    Dus:

• als je het profiel 'rechtop' gebruikt, en een geometrisch instelhoekverschil van 1,5 gr. bouwt, heb je aerodynamisch maar 1,0 gr instelhoekverschil!
    • als je hem op z'n kop inzet heb je 2,0 gr instelhoekverschil!
    :shock:

2. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Vanochtend de stabilobevestigig c.q. uitrichting in orde gemaakt. Dat vroeg het nodige meet, pas -en schuurwerk :cool:

Tenslotte toen alles op de plek zat moesten de vleugels weer op de romp voor de laatste uitrichting.
    En ik was weer onmiddellijk, helemaal verkocht :rolleyes: Wat is is ie toch mooi (en groot) :yes:
    Ff opgezocht, maar de laatste keer dat er vleugels op die romp gestoken zaten, was 5 augustus 2012 !!

Maar, om nu ff terug te komen, op de uitrichting van het stab; De EWD heb ik vastgelegd op 1,15 gr. Korrekties daaraan zijn relatief makkelijk uit te voeren dus afwachten wat het brengt :)

3. DirkSchipper

Lid geworden:
    7 jun 2005
    N.a.v. onze (privé) mailwisseling:
    Je bent niet de enige die dit niet (goed) begrijpt. Ik wel! ;-) En toegegeven, ik heb gisteren heel goed moeten nadenken dat ik het wel goed opschreef ... Het is lastig te visualiseren, je keert de boel gauw om ... :confused:

De crux zit hem in het feit dat de nul-lift-hoek (Alfa0) bij een symmetrisch profiel samenvalt met de koordelijn van een profiel (rechte lijn van voorste naar achterste punt). Bij een gewelfd profiel is dat niet zo.

De gangbare waarden die wij (jij) aanhoudt voor het instelhoekverschil 1,5 gr. klopt bij een symmetrisch profiel. Maar nu ga jij het symmetrische profiel vervangen door een gewelfd profiel. De Alfa0 van dat profiel wijkt -0,5 gr af van het oorspronkelijke symmetrische profiel. Aangezien wij meestal met een nagenoeg 'niet liftend' profiel vliegen (bij Static margin = 0 is dat ook echt het geval, en jij vliegt erg dicht bij dat punt) moet je met een gewelfd profiel dus ook erg dicht bij die Alfa0 van het stabilo vliegen. Ergo je moet die Alfa0 van -0,5 inbrengen in je (nieuwe) instelhoekverschil.

Dus doen we even alsof je met een niet lift-genererend stabilo vliegt zowel in de situatie met symmetrisch als met gewelfd stabilo-profiel, dan moet je voor het gewelfde profiel -0,5 gr corrigeren:

- als de welving naar boven is gericht ligt de nul-lift-hoek dus een halve graad meer naar beneden gericht, om het gewelfde profiel in een niet-liftende vliegsituatie te krijgen, moet het profiel dus 0,5 gr verder naar beneden (je hebt dus verkeerd gecompenseerd met die 1,15 gr)

- als je het profiel op z'n kop inzet is het verhaal dus omgekeerd: de neus moet 0,5 gr omhoog om niet-liftgevend te worden ==> 1,0 gr instelhoekverschil.

Dirk

N.B.
    Mijn allereerste zweefvliegtuig, de Sunny had ook een gewelfd stabilo (vlakke onderkant, bolle bovenkant, ± 11% dik). Het instelhoekverschil op die kist was minstens 3 graden! Toch was het een redelijk vlotte en goedmoedige beginnerszwever die duidelijk niet heel erg up getrimd was (en dus dicht bij de overtrek vloog).

4. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    ASH 31 Mi achterstallig onderhoud

In afwachting van de Lipo's en de regelaar (Hobbycity) heb ik besloten maar enig achterstallig c.q. noodzakelijk onderhoud uit te voeren ;)

Om te beginnen is daar natuurlijk het stabilo wat intussen op het bespannen na (oracover scale white) helemaal klaar is. Ook de montage op de romp (EWD 1.15 Gr.) en de aansturing is af. Wat nog ontbreekt is dus een uurtje folien ;)

Om aan de achterkant te blijven; het kielvlak is gestript en diverse hoeken en kanten zijn bijgewerkt. Nog ff schuren en dan weer folien, dan ziet dat er ook weer toonbaar uit.

Ook aan de vleugels moest het een en ander gebeuren. De aansluiting op de romp beviel mij niet helemaal. Daarom de romp, daar waar de vleugels aansluiten op de romp, goed in de was gezet. Dan de vleugels erop en vervolgens alle kieren gevuld met een portie epoxie/glassnippers/microballoons.
    Nu nog eens flink sturen en een stripje folie erover ;)

Ook het rechter buitenpaneelvertoonde een paar plekken die mij niet helemaal bevielen. Kennelijk in eerste instantie wat lui geweest met het schuren van de abachi indekking :confused:

Dat schuurwerk nu dus alsnog gedaan. Opnieuw folien en dan kan dit ook weer.

Het voorste gedeelte van de romp is ook flink gereorganiseerd en dat niet alleen vanwege de aandrijving.

Ik heb al vaker gesteld dat de optimale plek voor het aangrijppunt voor de sleekoppeling onder de romp is. Dit heb ik dus ook bij deze kist gedaan, alleen had ik de indruk dat ik deze keer te ver naar achteren gegaan was. Het toestel kwam bij het slepen erg vroeg los van de grond en had daarbij de neiging om meteen een metertje of wat omhoog te jumpen. Daarom nu meteen dan ook maar de sleepkoppeling een centimeterje of 9 ! naar voor gezet.

De oude plek was daar waar die streep in de romp staat.

Ook de kleppen bij het intrekbare wiel waren weer eens aan vervanging toe :confused: Lang geleden heb ik hiertoe eens een afdrukje gemaakt van de toen nog helemaal intakt zijnde romp waardoor het nu relatief eenvoudig is nieuwe kleppen te maken

Alleen nog maar op de juiste maat maken :rolleyes:

En hier moet nog wat meer geschuurd en geplamuurd worden :confused:

Maar ook het intrekbare wiel zelf was aan wat onderhoud toe. Niets schokkends maar toch ....

En er moet nog een nieuwe cockpit kap op komen. Alles ligt klaar maar, word bewaard tot op het laatst :rolleyes:

Al met al nog wel een paar uurtjes werk dus;)
    Ben er nog niet helemaal zeker van waar ik de aandrijvings akku's kan gaan plaatsen, dit ivm het zwaartepunt. Als alles een beetje goed uitkom plaats ik deze akku's in het "wielgedeelte" van de romp. Lekker kort bij het zwp dus zodat ik bij gelegenheid ook "licht" kan vliegen.

Laatst bewerkt: 29 dec 2013
  5. knife-edge

knife-edge

Lid geworden:
    11 jan 2006
    Een hele metamorfose heeft de ASH 31 ondergaan...
    Ziet er goed uit !
    Als je deze ASH 31 sticker wil geef je maar een seintje >>> cadeautje uit België

6. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Graag Dirk, maar pas wanneer de romp opnieuw gespoten is :cool:
    (en dat zal nog wel ff duren :confused::confused:)

7. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    ASH 31 goes FES

Gelukkig op de laatste en één na laatste dag van 2013 toch nog een paar pakjes binnen gekregen :D
    Wanneer je de spullen, voor alleen de aandrijving, op de weegschaal legt is het toch ff slikken :confused:

Nou eerst maar eens het resterende onderhoud afmaken en dan eens gaan kijken,waar in de romp ik die Lipo's een plaatsje kan geven ;)
    Dat gaat vermoedelijk in de wiel-ruimte worden.

Oh ja, ASH 31 goes FES ............
    FES is een kreet die al redelijk ingeburgerd begint te raken voor schaalzwevers die hun neusje kwijt zijn :rolleyes:.
    FES betekent namenlijk Front Electric Sustainer ;)

Tenslotte; de beste wensen aan een ieder, voor 2014, met veel vlieguren in een goede gezondheid :p:p
    Of zoals we hier zeggen; eine goeie roetsj het nuuje jaor in :lol:

Laatst bewerkt: 31 dec 2013
  8. DirkSchipper

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Hier ga je geen spijt van krijgen.
    Nog de beste wensen voor komend jaar.
    Dit is het begin ...

Dirk

9. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    ASH 31 goes FES , PART II

Vanochtend de boel in mekaar gezet om te testen hoe ik uitkom met het zwp. Conclusie; vooral de aandrijf lipo's moeten nog verder naar achteren :confused:
    Mijn oorspronkelijke plan laten varen en na wat passen en meten, wordt ik ze ook overdwars kwijt, in de romp en nog een stukkie korter bij het zwp ook ;)
    Alleen een paar zaken wat veranderen, maar het moet kunnen :rolleyes:

Ook vanochtend bij het inpassen alles nog maar eens op de weegschaal gelegd:

midden links: 2760
    midden rechts: 2720
    tip links: 652
    tip rechts: 658
    stabilo: 235
    romp: 7800 (incluis alles )
    totaal: 14795

Wanner ik lees op RC Network dat de grootste en zwaarste kist met deze setup een 6 meter bak was met 12 kilogram gaat dit spannend worden. Die 6 meter bak had op een grasveld, 20 meter nodig, om los te komen....
    Mocht het met de 14x10 prop moeilijk worden, heb ik nog de optie om één maatje groter te gaan (15x10); dat zou nog moeten kunnen :rolleyes:

Laatst bewerkt: 2 jan 2014
  10. knife-edge

knife-edge

Lid geworden:
    11 jan 2006
    Heb je immers grondspeling genoeg ?

Bij gasgeven wil het model de eerste meters met de neus naar beneden, denk ik

11. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ik had met mijn ash 26 van 6 meter en 14 kilo 880 watt dat was net aan maar hij klom mooi schaal.
    Dit wat met een ktw.
    Misschien heb je wat aan mijn info.

verstuurd met mijn smartphone

12. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Bedankt voor jouw getalletjes, Bertus. Ik vind ze geruststellend ;);)
    Afgaande op data die bij de motor horen (OS OMA5025-375) zou deze set-up met 8s een vermogen van rond de 1800 Watt moeten leveren.
    Moet kunnen dus, lijkt mij zo :D

13. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Dat denk ik zeker.
    Je zal er niet verticaal mee omhoog gaan
    Maar dat is volgens mij je bedoeling ook niet.

14. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    bijna

de laatste grootte klus :rolleyes:

15. DirkSchipper

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Ik heb Arno ooit meegemaakt met die kist. Laat zich door een dikke sleper omhoog slepen, na een half rondje op 80 m koppelt hij af: 'ik dacht dat ik wat thermiek rook'. Na een half uurtje knokken zit hij op 550m ....

Neuuuu, vertikaal omhoog vindt hij niet nodig. ;-)

16. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    principes

Vandaag weer opnieuw aan de slag met de "inrichting" van de ASH. De 15 kilogrens komt in zicht en geheel tegen mijn principes heb ik een ballast ruimte moeten inrichten in de staart :confused::confused:

Het "E" gaan brengt uiteindelijk toch meer gewicht mee als gecalculeerd en zelfs wanneer ik met de huidige romp layout (vleugeldeling en wiel) alles aan accu's en spanningregelaars zover naar achteren plaats als mogelijk is mijn zwp nog altijd te voorlijk.......
    Maar een ballastruimte in de staart is iets wat ik eigenlijk echt niet wil !!

Een beetje extra gewicht is helemaal niet erg maar dan wel alles geconcentreerd rond het zwp. Daarom vind ik die kilo aan lipo's voor de aandrijving helemaal niet erg, want die liggen nagenoeg in het zwaartepunt.
    Maar lichte vleugel-uiteinden en een lichte staartgroep vind ik heel belangrijk! Het traagheidsmoment is immers een belangrijke factor om een kist goed te laten vliegen. Bij een verstoring vraagt een grotere massa (die verstoord/uit balans gebracht wordt) een even grote portie energie om deze verstoring weer te corrigeren.
    En de enige energie die een zweefkist aan boord heeft zijn de kinetische (zijn snelheid) -en de potentiele energie (hoogte) Een laag traagheidsmoment is dus, mede, een bepalende factor !

Maar in dit geval wint de praktijk het van mijn principes :rolleyes: :confused: :rolleyes:

Laatst bewerkt: 7 jan 2014
  17. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Achteraf gezien had ik voor een kleinere accu en motor gegaan als ik jou was.
    Ik kon destijds met 32 cellen van 1700 mah boven de 600 meter hoog komen.
    De motor trok rond de 30 amp.
    Het voltage zakte gelijk al onder de 30 volt.
    Als je met een accu 1 keer op hoogte kan komen is toch goed?
    Nu neem je te veel energie mee omhoog.
    Welke motor ik had zou ik op moeten zoeken maar het maar een klein torretje met vertraging.
    Ik kan mijn draadje wat ik in 2004 onder de naam nono gemaakt had niet meer vinden.
    Volgens mij had ik dezelfde motor die Han in zijn lapidar heeft.
    Op de foto's kan ik nog wel zien dat ik een 17 x 10 prop draaide.

18. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Zoals ik al zei vind ik dat accugewicht minder belangrijk omdat die heel kort bij het zwp liggen. Een besparing daar is trouwens erg relatief. Met 4000 mah cellen bespaar je ook maar een paar grammetjes ( 150 of zo )
    Een motor met een vertraging kan niet. De truuc van het FES vliegen is immers die kleine prop.
    Je wilt, ik wil normaal een grondstart kunnen maken :)

19. knife-edge

knife-edge

Lid geworden:
    11 jan 2006
    Ga je de motor bedienen via de gasknuppel of via een schakelaar ?

20. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Een gasknuppel heb ik niet :rolleyes::rolleyes:
    Om een hele andere reden is mijn zender zo ingericht dat beide sticks neutraliserend zijn .................... **
    Het plan is om de regelaar op een 3 standen schakelaar te zetten.
    Wil ik toch overgaan op traploos regelen kan ik een van de zijdelingse "Geber" op mijn MX 22 daarvoor inzetten.

** lang geleden heb ik vrij intensief F3J gevlogen. Daarbij stonden de flaps voor butterfly op de gasstick.
    Zoals je weet komen bij F3J de flaps behoorlijk ver omlaag ;) De gasstick een fractie te laat dicht gooien kost je dan ook meestal/vaak een servo :confused: Na 1 jaar intensief F3J vliegen en xxx servo's verder heb ik dan ook, in een helder moment besloten, om de gasstick neutraliserend te maken.
    Je moet dan wel iets meer goochelen om maximale flap-uitslag te krijgen maar ik heb om die reden nooit meer één servo stuk gemaakt ;) Sticks los en alles staat weer goed ;)

En omdat ik meer een zwevert ben als een motor-mens heb ik dat ook altijd zo gehouden :D:D:D

Deel Deze Pagina