ASK21 EP Glider 2600mm Fiberglass

Als ik de verhoudingen van de lengte servo-arm vs. lengte roerhoorn zie, denk ik dat de uitslagen van je hoogteroer(veel) te groot zullen zijn.

Momenteel heb ik 17 à 18 mm uitslag aan beide zijden, in de handleiding geven ze 25 mm uitslag op maar dit is gewoon technisch niet haalbaar! Daarom heb ik de stuurstang op zijn uiterste staan.

De bedoeling is om dit toestel te laten invliegen door een ervaren piloot en dan eventueel modificaties aan te brengen.

Voor een zwever zou 5 tot 10 millimeter meer dan voldoende moeten zijn. Tenzij je gaat kunstvliegen. ;) Op mijn. Super Diamond van 2.4 meter is +4 een -3 millimeter meer dan voldoende.

Voor een zwever zou 5 tot 10 millimeter meer dan voldoende moeten zijn. Tenzij je gaat kunstvliegen. ;) Op mijn. Super Diamond van 2.4 meter is +4 een -3 millimeter meer dan voldoende.

Bedankt voor de info, ik ga dat even bijstellen. Hoeveel geef je voor het richtingsroer, flaps en de rolroeren?

Vandaag de motor gemonteerd. Tussen de motor en de frontplaat van de zwever heb ik nog twee extra plaatjes triplex van 3 mm gemonteerd zodat het asje 6 mmnaar binnen gaat, zo sluit mijn spinner mooi aan met ongeveer 1 mm speling tussen vuurplaat en spinner. Ook de kabels binnenin krijgen zo iets meer ruimte om te buigen.

Kabels moeten nog mooi geplaatst worden!
017.JPG

De schroefjes zijn netjes op lengte gemaakt zodat deze niet doordrukken in de motor en schade aanbrengen.
018.JPG

De spinner is inderdaad net iets te klein, voor nu moet het maar volstaan.
019.JPG

Dit toestel zou een vlieggewicht hebben van 1400 a 1600 gram, ik weeg 2350 gram!!! :cry:
Heb er wel een 4 cell batterij inzitten.

Wingload komt op 58.8 gr/dm² en de cubic load komt op 9.3

dit gaat al naar de schaal klasse! hopelijk komt dit goed?

Dit zijn de huidige gegevens

022.JPG

Ja, dat gewicht is gemeten met een chinese weegschaal. Met als het vermogen van de motoren die ze maken. Klopt niet veel van. Nou ja, 1600 gram leeg gewicht klopt aardig. :? ;)

Heb een poging gedaan om de canopy te monteren.

Randen afgeschermd met maskertape

023.JPG

binnenin tape gekleefd zodat ik het basisstuk mooi tegen de romp kan aantrekken
024.JPG

025.JPG

basisstuk tegen de romp aangetrokken en vast getapet

026.JPG

De rand van het basisstuk ingesmeerd met epoxylijm en de canopy erop geplaatst en vast getapet. Alle randen die in contact komen met de lijm zijn opgeruwd met schuurpapier
027.JPG

aan de achterzijde zit de canopy over het voor-geinstalleerde slot, vooraan vast maken met tape of een schroefje (ben er nog niet uit!)
028.JPG

030.JPG

Plankje hout aan de voorkant, zowel aan de kant van de romp achter het epoxy als op het plastic van de cockpit. Eén of twee carbon pennen van 2mm dik in het hout van de cockpit, gaatje(s) aan de kant van de romp. Zit prima vast, heeft niet veel te houden. Loshalen door de borging achterop naar achter te trekken en vanaf achter wip je de cockpit omhoog en schuift de pen(nen) er uit.

Zo zit het bij heel veel zwevers. :yes:

Vandaag de vleugels vast gezet aan de romp, alles paste heel mooi. Na het meten van de diagonalen, staart - vleugeltip, is er een verschil van 3 mm, dit lijkt me dus wel in orde.

031.JPG

de twee vleugels sluiten wel niet goed aan op de romp over de hele lengte, dit ga ik opvullen met wat harde balsa.

032.JPG

Zou ook nog even een stukje rondhout tussen de twee houten wortelribben in de romp overwegen. Eentje tussen de neuslijst, en eentje tussen de twee eindlijsten.

Dit voorkomt het mogelijke scheuren van de romp op het moment dat bij een wat ruwere landing de vleugels naar voren of naar achteren buigen en daarmee de romp kraken...

Na enige stilstand zijn de servo's eindelijk op de vleugels gekomen. Nu alles nog mooi afstellen en hij is klaar voor de maiden.

033.JPG

034.JPG

Nog even meedelen dat ik de servo's vastgekleefd heb met epoxy op de servohouders, het houdertje kon er niet meer opgeschroefd worden doordat de vleugels zo dun zijn. Nu kan ik indien nodig het servodeksel gewoon losschroeven om de servo te vervangen, zo hoef ik niet te klooien in de vleugel.

SDC10002.JPG

Back