Ass. Bouw Zeven Provinciën 1:10 Bataviawerf

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ronvanleeuwen54, 19 aug 2014.

1. furioza

furioza

Lid geworden:
    17 aug 2010
    Ben ook benieuwd naar het resultaat hiervan.
    Misschien ook handig als je het kan, om hier dan straks een soort van werkinstruktie van te maken en hier neer te zetten. Dan kunnen anderen dit nadoen om zo dezelfde tonnen te kunnen maken. Vele handen maken licht werk toch? :p

2. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Erik,

de tekening van de ton heb je symmetrisch gemaakt - met precies een duignaad in het midden (hartlijn).

Kun je deze tekening ook eens zodanig posten dat je precies een hele duig in het midden ziet?

3. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012

Ik heb er ook een duig naast gezet die ik als uitgangspunt gebruik. Nu ben ik aan het puzzelen op hoe de hoepel rond werd gehouden. Bij derde hoepel van onder is te zien dat de einden om elkaar zijn geslagen. Ik vermoed dat hier bast om heen gewikkeld heeft gezeten. Ik hoop het te kunnen reproduceren op een manier die stevig genoeg is om mijn eerdere werkwijze te kunnen blijven volgen.

4. *Hans*

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Bedenk wel dat de tonnen van binnen gebrand werden (zie het achtergrondplaatje van de ouderwetse kuiper een paar posts terug) en dat de duigen dus vanzelf rond stonden. Er stond waarschijnlijk niet eens zo heel erg veel kracht op de houten hoepels.

En wanneer een ton gemaakt was kierde hij. Water erin en de kieren trokken dicht. Bleef de ton lekken dan werd het een droge ton.

Wij hadden jaren geleden een houthandel in Dordt die ook tonnen verkocht. De eigenaar van die houthandel wist mij te vertellen dat iedere ton die hij kreeg standaard lekte. Hij had dan ook een grote bak waarin de ton gegooid werd om dicht te trekken.

Mijn houten saté-hoepeltjes hebben ook alleen maar zichtwaarde en geen werkelijke functie.

5. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ik ga de duigen ook maar voorbuigen. Ik heb een paar linden latjes in het water liggen die ik half afgerond heb. En na lang zoeken ben ik een mogelijke kandidaat voor de verbinding tegengekomen.

De arrow variant lijkt aardig op de vasa hoepels. Vanaf de foto gemeten zijn de hoepels ongeveer een duim dik, 1:10 wordt dat 2,5mm. Zal dus een priegelknoopje worden.

Kwam deze ook nog tegen. Iets grotere schaal, wel met echt vuur gedaan.

http://www.demotix.com/news/1938409/wooden-barrel-crafting-practiced-tequila#media-1938381

6. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ik heb een aantal testjes gedaan, waaronder de Arrow point lock.

Dat ging eigenlijk boven verwachting. Het is wel een geduldwerkje. Maar met wat houtlijm is het steviger dan ik dacht. Uiteindelijk zijn ze wel allemaal gesneuveld, maar nadat ik er behoorlijk wat spanning op had gezet en het was niet de knoop die het begaf.

Ik moet de latjes ook nog wat meer afronding geven. Een eerste test met een afronding in een breekmesje vijlen en die over het latje te schrapen lijkt in ieder geval te werken.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    Lijkt me nogal een precisie werkje om de snede van elk uiteinde precies op lengte te maken.
    Beschadig je de duigen niet met de dunne ijzerdraadjes? Kan me voorstellen dat dit met bredere tie wraps minder optreedt.

8. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ik wilde het ook even op een lager pitje zetten, maar met de gegevens van de Vasa kon ik het toch niet laten.
    Wat betreft het op maat maken is het niet zo lastig Diederik. Ik heb weer een schijfje uitgezaagd waar ik de latjes omheen wikkel. Waar de einden van het latje elkaar weer ontmoeten (met wat overlap) zet ik een streepje zodat ik weet waar de inkepingen moeten komen. Bij dezelfde diameter zit ik dan aardig in de buurt en het eventuele verschil komt door de tapse vorm van de ton wel goed.
    Ik heb nog geen problemen gehad met de ijzerdraadjes wat betreft beschadiging. Eerst een stuk aangedraaid en dan over de hoepel geschoven totdat hij goed klemt gaat zonder problemen. Ik heb intussen ook wat tie-wraps gehaald. Ga ik vanavond proberen.

9. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    kan je biezen nemen erik die je half doorsnijd van die waar je rieten mandjes van maakt ?

10. frankwin

frankwin

Lid geworden:
    26 sep 2011
    Kun je er wilgenhout daar voor gebruiken?

11. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Er zijn vast meerdere mogelijkheden. Aangezien het proefjes zijn wil ik wat materiaal gebruiken dan ik heb liggen. Maar heb ook al verder zitten denken. Misschien zijn die rotan matjes ook geschikt als je ze uit elkaar pluist.

12. *Hans*

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Zou een goeie optie kunnen zijn!

Wat anders: ik heb enkele plaatjes zink van ca. 10 x 15 cm in 0,4 mm dikte bemachtigd (met dank aan Rheinzink).

Erik, wanneer je wat hiervan wilt hebben, stuur dan even een PB met je adres.

13. *Hans*

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Is 15 x 21 cm geworden. :)

14. *Hans*

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Jawel - ik wil binnenkort een blok gaan maken - dacht aan een grootte van 20 mm - is dat een gangbare maat? Echie dus 20 cm.

15. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ik had ook aangegeven blokken te willen maken. Wat dat betreft is er denk ik behoefte aan uitgangspunten waarmee we aan de slag kunnen. Kunnen ook schetsen zijn. Die werken we dan wel verder uit. Werden de blokken in die periode nog uit 1 massief stuk hout gemaakt of samengesteld uit wangen en klossen? Alle informatie is welkom om de boel in gang te zetten.

16. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
  17. *Hans*

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Manier waarop ik gedacht had deze te gaan maken:
    - stuk rond beuken deuvel hout in de draaibank/boormachine en met een rond vijltje de holling erin vijlen
    - daarna dit deel als schijf afzagen
    - Het blok wilde ik dan uit 3 lagen samenstellen, maar de Wasa-afbeelding laat zien dat deze uit een stuk is. Ik heb nog 9 mm dik eiken latjes liggen wat ik kan gebruiken.
    - Juiste maat blok uit eiken zagen, sleuf erin boren vijlen etc.
    - pen door en door boren en met sateprikker een asje maken en schijf monteren.

Dit zijn ook de eenvoudige blokken. Tekeningen of schetsen van andere blokken zoals vioolblokken etc. zijn wel nodig qua maatvoering.

18. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ik heb de foto's van een enkel blok gedownload. Met de afmetingen en de schaalbalk op de foto's kan ik wel een tekening maken denk ik. Schijf en as zitten er ook bij. Ik zal het 1:10 maatvoeren. Als je je mailadres even in persoonlijk bericht zet dan stuur ik een pdf zodra ik wat heb.

19. Ted

Ted

Lid geworden:
    2 jun 2014
    Alle liefhebber die blokken willen maken er zijn maten enz beschikbaar
    Mail me ff en ik stuur je een tekening en de maten
    Ted

20. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    De maten zijn intussen binnen er ik ben er wat mee aan het stoeien geweest. Eerste proef was digitaal.

Dit betreft een 1 schijf blok van 19 mm hoog. (kleinste is 15,5mm hoog) De grootste is zo te zien het kardeelblok voor de grote mast. Die wordt 110mm hoog

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina