Atlantis restauratie (met vragen )

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Helicor, 20 okt 2013.

1. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Cor,

Dat ziet er al prima uit met de nieuwe zeilen, compliment!

Je weet waarschijnlijk wel dat een zeil, waarvan het onderlijk als een snaar zo strak staat, voor geen meter trekt?

Als de zaak verstelbaar is, dan is het straks geen probleem om er een lichte bolling in te laten vallen.

Groeten, Jan.

2. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Dank je wel Jan!
    Ik heb alle zeilen strak gezet om de kreukels er uit te 'trekken'.
    Die zijn nog met name te zien in het schoener zeil.
    En inderdaad, de spanning is volledig verstelbaar met die kleine schroefjes in de achterzijde van de giek, waarvan ik er 1 had na-gemaakt.
    Zoals gezegd, nog 1 zeil erbij maken, dan zijn ze allemaal hetzelfde, en hopelijk blijven ze heel, ondanks het lichte doek dat ik gebruikt heb.
    Cor

3. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Welk doek heb je gebruikt? weinig kans dat je op een model je doek scheurt, voor de wind daar de kans voor heeft ligt je model met de masten al evenwijdig met het water oppervlak.

4. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Spinakerdoek van 70 gr/m2 René.
    Ik had het enige originele Robbe zeil gewogen, en kwam daarbij op 160 gr/m2.

Maar dit spul is al heel erg sterk vind ik, het is met de blote hand niet stuk te krijgen.

Maar op de ogen is er natuurlijk een sterke punt belasting, vandaar mijn opmerking, en helemaal niet gehinderd door enige (model)zeil ervaring :D
    Trouwens de draad waarmee ik het genaaid heb kan ik ook niet breken met de hand, dàt snijdt in je vingers!
    Cor

5. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Hoeken versterken, zoals je gedaan hebt, driehoekje en zoom.
    Op een 1/1 schip word zelf bij lichtweer 40 gr/ m² gebruikt
    De hoeken zijn dan met een steeds kleiner wordende driehoek versterkt, of men laat alle banen samen komen in de schoot en tophoek.

6. Geert Bongers

Geert Bongers

Lid geworden:
    6 dec 2006
    Cor,

Ik vind je een TOP knutselaar. Schitterende zeilen en de rest is allemaal al eens gezegd.
    Chapeau.

7. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Nee, het topic is niet dood gebloed, maar er waren even wat andere prioriteiten, :mad: kan gebeuren, toch?

Goed, bedankt voor jullie hulp en commentaar! Het laatste zeiltje is ook vervangen, dus nu zijn ze allemaal gelijk, qua uiterlijk.
    Daarna komt het aflakken van de romp.

Dus eerst het dek maar grondig inpakken, want daar moet geen spuitnevel terecht komen.

Ik heb gekozen voor een helder blauwe verschansing aan de buitenzijde, en een blauwe lijn daaronder; dan het onderwaterschip ook helder blauw.
    Ik hoop hiermee een mooi effect te krijgen, zonder dat het te druk wordt.
    Eerst de romp dus afplakken met een dunne tape.

De 'tussenschotjes' zijn om de afstand af te tekenen tussen de 2 lijnen, en worden verwijderd vóór het spuiten.
    Dan volgt het verder afdekken en spuiten van de 2 banden.

Na het verwijderen van de tape en afdekking ziet het er dan zo uit:

Nu volgt het aftekenen van het onderwaterschip, maar zover ben ik nog niet ;)

Tot later.

Cor

8. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Daar is het dan:

En nu hangt hij er zo bij, in afwachting van wat komen gaat:

Nu eerst even verder met wat gerelateerde werkzaamheden, een beetje ijzerwerk, want hij (zij??) moet toch ook vervoerd worden:

De rest volgt :D

Cor

9. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Knap werk, strakke romp en mooie kleur keuze :thumbsup:

Olan1966 vindt dit leuk.
  10. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    oud draadje ,maar een vraag ,,heb je haar nog,dan weet ik voor een leuke prijs een compleet set zeilen tekoop ,echt nieuw ,was winkel voorraad.
    bij intresse stuur mij dan maar even een pb tje.vgr ton

11. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Jazeker Ton, ik heb de Atlantis nog, maar geen interesse in originele zeilen: die er nu opzitten zijn prima, wat mij betreft.
    Toch bedankt voor het aanbod, misschien kan iemand anders hier zijn voordeel mee doen.

Maar ik zie nu ook dat dit topic niet netjes is afgesloten, daar zal ik binnenkort wat aan gaan doen ;)
    Cor

12. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    ok cor wist van dit topic van dit topi ,daar ik zelf ook de atlantis heb met een volledige zeil garderobbe inclus Genua,,dacht ik aan jouw.maar geen punt als je ze niet hoeft mogelijk iemand anders die ze kan gebruiken.vgr tonsr

Deel Deze Pagina