Austria 'Elefant' II

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Fotor, 20 nov 2013.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Inmiddels ben ik ook lekker aan het bouwen.

    De staartboom is helemaal beplankt.
    [​IMG]

    Het valt tegen om alles mooi strak te krijgen. Je ziet werkelijk elke oneffenheid aan de zijkanten van de plankjes. Hier en daar zaten dus wat kleine spleetjes tussen de plankjes.
    [​IMG]

    Toch lopen de naden grotendeels wel netjes naast elkaar waardoor genoeg structurele sterkte ontstaat. De spleten zijn opgevuld met wat balsa-plamuur en de boom is al wat geschuurd. Hij mag nog wat ronder, maar het begint al ergens op te lijken. De boom voelt mooi licht en stijf.
    [​IMG]

    Het schuren zorgt voor flink wat balsastof op de bouwtafel en de grond. Een oude kruimelzuiger doet goed dienst. Onlangs heb ik ook wat grove vijlen van Permagrit besteld, die heb al meer gebruikt dan verwacht.
    [​IMG]

    De achterzijde van de romp krijgt wat dikke stukken balsa als lijmvlak voor de beplanking.
    [​IMG]

    Over de romp komt een soort boog van balsa die de overgang vormt tussen het 'staande' deel van de romp en de druppelvorm waar de vlieger in zit. Dit is afgekeken van de oude romp, staat niet in de tekening. Ik ben zooooo blij dat ik die oude romp heb (en de rest van het model ook nog) om de trucjes af te kijken, dat scheelt heel veel hoofdbrekens.
    [​IMG]

    En meteen zie ik dan weer prachtige organische lijnen ontstaan die alle mooie vliegtuigontwerpen gemeen hebben.
    [​IMG]

    Deze balsa-boog is gemaakt met een oude elektrische figuurzaagmachine die ik eens van iemand heb gekregen. Hij doet nog goed dienst.
    [​IMG]

    Het beplanken van de romp is begonnen. Bij het aanbrengen van de lijmklemmen leg ik een stukje restbalsa tussen de lijmklem en de balsa strips om beschadiging van het balsa te voorkomen.
    [​IMG]

    De eerste stroken heb ik gesneden met een balsa-stipsnijder, maar die liep toch erg makkelijk weg in bepaalde nerven, waardoor je alsnog scheve stroken krijgt. Snijden met een scalpel langs een 1m lange stalen lineaal blijkt beter te gaan.
    [​IMG]

    Om de kromming aan de achterkant te maken in het balsa maak ik het balsa eerst aan de buitenkant nat. Het balsa buigt dan opmerkelijk veel beter. Echter, witte houtlijm blijkt niet te houden met nat hout :(. Dunne CA wil ik niet gebruiken omdat het uitlijnen teveel tijd kost voor de zeer snele lijmtijd. Medium CA heb ik geprobeerd, maar dat blijkt slecht te werken. Als ik elke keer moet wachten tot het plankje droog is voor ik het kan lijmen dan wordt het wel een heel langdurig verhaal :(.

    [​IMG]

    Er wordt straks een soort 'cockpitkap' gemaakt op de romp waardoor je in de romp kunt komen. De bodemplaat hiervan is inmiddels gemaakt van 3mm triplex.
    Aftekenen van de juiste contouren:
    [​IMG]

    Ook hier ben ik weer heel blij met een mooi stuk gereedschap: een kleine decoupeerzaag van Proxxon.
    [​IMG]

    Triplex plaat op de romp:
    [​IMG]
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Kijk, dat gaat weer de goede kant op. Nice!
     
  3. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Het heeft er minder mee te maken dat ik uit de VV wereld kom, maar meer dat, de kennis om te werken met balsa verloren gaat. Wanneer er dan geroepen wordt dat je vooral hard balsa moet gebruiken vind ik dat bijzonder jammer.
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Dan ben ik erg benieuwd naar een uitwijding van jou hierover. Noem het maar behoud van ons historisch geheugen. :rolleyes:

    Ik kom ook niet uit het vrije vlucht tijdperk, sterker ik ben zo'n beetje begonnen met glas en epoxy. Ik weet derhalve ook niet meer dan hard/zwaar, zacht/licht balsa, en gradaties daartussen. Wat ik hard noem zet ik in op zwaarder belaste delen (D-box, Onderkant romp, ...).
    - welke balsasoorten onderken je?
    - hoe herken je die?
    - waar(voor) gebruik je welke type?
     
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Daar zou ik zeker ook interesse in hebben. Maar wellicht is een nieuw draadje daarover dan handiger, want het levert zeker (nuttige) discussie op.
     
  6. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.967
    Locatie:
    groningen
    Hé, exact zo'n Dremel figuurzaagmachine heb ik ook. :p

    Uit plm. 1968?

    Haal die schuurschijf er maar af, heb je weinig aan. :nooo:


    Vwb. die staartboom: je kunt nog overwegen 'm in de glasmat te zetten.

    Weegt bijna niets en voegt een hoop sterkte toe. :cool:

    (Want als je flink schuurt blijft er weinig van dat balsa over . . . :? )

    Succes!


    jan.
     
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    De complete romp incl staartboom krijgen aan het eind een laagje glas. Dat heb ik bij de vorige Elefant ook gedaan en dat gaf een mooie harde buitenlaag.
     
  8. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    selectie van het materiaal

    Dirk,

    Ik mag zeggen dat ik reeds gans dit parcours doorlopen heb.
    In de jaren 60 Keil Kraft vrijvlucht modelletjes. (Type Invader,Chief en Victory)

    Het waren modelletjes met een laag gewicht die extreem zachte landingen uitvoerden.
    Je kon ze zo uit de lucht plukken.
    Vrijvlucht is een prachtige discipline, waar je het metier leert, dat moet ik wel toegeven.
    Maar dat de structuur van een vrijvlucht model niet zo zwaar belast wordt zoals een RC zwever is genoegzaam bekend.
    Mijn entréé (jaren 70) in het RC vliegen heb ik gedaan met een drietal AMIGO's.
    Het eerste model woog amper 900 gr met alles erin.
    Ik had dit toestel gebouwd met zacht en medium Balsa geleverd in de bouwdoos.
    Het vloog goed maar was uiterst fragiel.
    Mijn volgende Amigo heb ik op tekening gebouwd met Balsa die ik zelf geselecteerd had uit de handel.
    Dus, iets harder (lees gerust zwaarder) materiaal.
    Resultaat, een zwaarder toestel die daarom niet minder goed vloog en bovendien wat kon incasseren..

    Vandaar mijn voorkeur voor sterker Balsa (hard) A-grain in zones en onderdelen die aan extreme krachten onder worpen zijn.

    En deze krachten zullen in dit ELEFANT 2 project (slepen en vliegen) zeker niet ontbreken.

    Ik wil nu ook niet zeggen dat sterk (hard) Balsa overal aan de orde is.
    Onderdelen en zones die minder of niet belast worden mogen gerust in medium Balsa uitgevoerd worden.
    Maar vermijd liefst ultra licht moes-Balsa in het RC vliegen.
    Met andere woorden, je selecteert het materiaal in functie van de belasting.
    Dit geldt trouwens voor elke vorm van construeren of ingeniering.
    De Elefant is op zichzelf al een fragiele constructie waar de selectie van het materiaal van cruciaal belang is.
    Vandaar mijn bezorgdheid daaromtrent, begrijp je.

    Mvg,
    Aurectar
     
  9. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Onbekendheid met de materie leidt tot dit soort uitspraken, jammer .
    Belastingen bij VV modellen bewegen zich in de range van 15 tot 50 G overigens.....
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2014
  10. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Levensgevaarlijk dat bouwen

    Bouwen kan nog best gevaarlijk zijn. Laat ik proberen te omschrijven wat mij vanmiddag overkwam.

    Ik was wat beplanking aan het lijmen. Ik wilde 2 stukken beplanking op een bepaalde plek aan elkaar lijmen door wat dunne CA in de naad te laten lopen, werkt over het algemeen prima. Ik draaide het flesje CA open en wilde de lijm in de naad druppelen. De 'schenktuit' was echter in de dop van de fles blijven zitten, waardoor het gat ineens honderd keer groter bleek. Een flinke guts superdunne CA golfde over mijn werkstuk. Schrik! Als al die dunne CA het balsa in loopt wordt het heel hard en bros, dus ik wilde zoveel als mogelijk van de plas opvegen voordat alles in het hout kon trekken. Mijn papierdispenser gaf me wat papier en ik veegde over de CA. Die ultra-dunne CA trekt zo het papier in (capillaire werking), en door het papier ook naar je vingers. Gevolg: een flinke dot hard papier die wordt vastgelijmd aan je vingers. De zeer snelle uitharding verloopt flink exothermisch en de lijm wordt loeiheet. Met als gevolg brandwonden onder de harde klont papier die nog steeds vast aan je vinger gelijmd zit. En ik maar roepen: "NIET GOED! NIET GOED!"
    Tijdverloop van bovenstaand verhaal: niet meer dan enkele seconden.

    Ik heb de vingers meteen onder de kraan gehouden en de klont papier eraf gepulkt. Maar het kwaad was natuurlijk al lang geschied.

    Het resultaat op de linker middelvinger (rechter wijsvinger heeft een kleiner plekje):
    [​IMG]

    Tjonge, wat kan dat verrotte zeer doen zeg! Ik heb 2 uur lang met mijn vinger voornamelijk in het water gezeten, omdat dan de pijn meteen weg is. Vinger uit het water = harde pijn na enkele seconden. Heel apart.

    Vanavond maar even geen piano spelen :(.
     
  11. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Aaaauuwwww! Maar eerlijk, je had er erger aan toe kunnen zijn. Desalniettemin, balen!! En hoe is de schade aan je kist?
     
  12. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.208
    Locatie:
    Gouda
    Én een beetje VV zwever heeft vandaag de dag minstens 3 servo's en een computer.

    Veel meer high tec dan in een moderne VV zwever is er tegenwoordig niet zo gauw te vinden.

    Rick
     
  13. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.208
    Locatie:
    Gouda
    Seconden lijm,
    Het probleem herken ik Raymond, maar zo heftig heb ik het gelukkig nog niet aan de 'hand' gehad.
    Ging het typen van het berichtje nog een beetje met deze heel zere wijsvinger?

    Sterkte,

    Rick
     
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Wow, ik heb ook wel eens goed vast gezeten aan een stuk balsa of triplex, maar brandwond heb ik nog nooit voor elkaar gekregen.

    Over die pijn:
    1. Ja, het heeft allereerst goed kunnen doorbranden.
    2. Brandwonden gelden als de pijnlijkste wonden. Kan ook lang aan blijven houden.
    3. Koud water is goed, maar het hoeft niet heel koud te zijn. Flink onder standaard lichaamstemperatuur is genoeg. Zeg 20-15 graden C.
     
  15. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.967
    Locatie:
    groningen
    Beetje off-topic, maar klinkt als een contradictio in terminis. :confused:

    (Ik neem aan dat VV voor vrije vlucht staat?)


    jan.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  16. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.364
    Locatie:
    Haarlem
    Nee hoor. De servo's worden namelijk niet voor de besturing gebruikt. En dan is het nog steeds Vrije Vlucht ;)
     
  17. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.967
    Locatie:
    groningen
    Wat doen ze dan wel?


    jan.
     
  18. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.364
    Locatie:
    Haarlem
    Ik ben geen VV vlieger, dus Arno en Rick kunnen beter antwoorden. Ik kan alvast wel aangeven dat ik weet dat één van de functies van een servo in een VV kist is het na een bepaalde tijd zachtjes naar beneden brengen van de kist om te voorkomen dat hij in een thermiekbel er vandoor gaat.
     
  19. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Omdat dit Raymonds draadje is heb ik hier wat leesvoer geplaatst, voor iedereen die wat meer over vrije vlucht wil weten :)
    [221688] f1a-wedstrijdmodellen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Ik werd getriggerd door bijna het zelfde plaatje op Facebook (hier staat de remklep er nog niet op).
    Ga je nog wat doen aan die overgang van brede naar smalle ligger?
    Zoals het hier wordt weergegeven, heb je een pracht van een soll-bruchstelle ingebouwd: eerst een abrupte versmalling van de ligger (van 2 naar 1 vuren latje), vlak daarna (1 rib verder, staat hier nog niet ingetekend) versterk je de boel weer door een remklep achter de ligger te plaatsen.

    Wat wel prettig is, is dat we nu vooraf precies weten waar die vleugel gaat breken: tussen rib 9 en 10. :rolleyes: :confused:
     

Deel Deze Pagina