Austria 'Elefant' II

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Fotor, 20 nov 2013.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Zouden 2 ronde stalen verbinders van 6 mm (nabij de liggers) en 5 mm (een stuk achter de liggers) voldoende zijn als verbinders tussen de 2 panelen?
    Buitenste paneel = 1 meter. Kist gaat niet hard vliegen en geen acro doen, wel slepen.
     
  2. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    8 of 10mm

    Vrijblijvend.
    Een stalen verbinder van 8mm of 10mm en voor en achter houtenpennen (om paneel op zijn plaats te houden) van 8mm.

    Vergelijking uit eigen constructie.
    Een zwever van 3m.
    Een stalen verbinder van 5mm plus 2 beuken pennen van 5mm.
     
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Ik gebruikte op mijn eigenbouw F3J 1 carbon staf van 9 mm dikte om de tippen van 90 cm met het middenpanel te verbinden. Die waren bestand tegen een flinke lierstart.
    2x 6 lijkt mij aan de lichte kant. Beter 1x dik.
    Dikte werkt in het kwadraat weet u nog ... 9 mm is 2,25 x 6 mm.
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2014
  4. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.176
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Raymond,

    Mijn Reiher van 3 meter 80 heeft 2 stalen vleugelpennen van 5 mm aan de wortel. De Reiher (bekend van meerdere vgt filmpjes ) gaat gewoon aan de fietslier omhoog en ik vlieg er loopings mee. Overigens is dat ook een Klaus Nietzer ontwerp net als de Elefant.

    Kortom: 2x5 mm moet m.i. meer dan voldoende zijn.

    Max
     
    aurectar vindt dit leuk.
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Ik denk dat het ook genoeg zou moeten zijn met 6 mm tussen de liggers.
    Ik heb het net uitgetekend met een 10 mm huls, maar er blijft dan niets over tussen huls en liggers, dus dan is het niet meer te frezen.
    [​IMG]

    Een oplossing zou kunnen zijn om de verbinderpen voor de liggers te leggen, maar dat is ook geen ideale oplossing.
    Max' ervaringen geven mij wel vertrouwen dat het gaat voldoen met 6 mm pennen.

    Stiekem zit ik nu ook te denken om toch ook een lierhaak in te bouwen zodat de Elefant aan de fietslier zou kunnen. Moet mogelijk zijn met wat wind en met de fietslier kun je de krachten zeer goed doseren. De belasting tijdens een fietslier start zullen denk ik niet hoger liggen (wel constanter) dan bij een wat vlottere sleepstart. Zou de lijn van de lier het houden?
    Zou wel een bruut gezicht zijn om een 5m kist omhoog te fietsen :D.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.777
    Locatie:
    Ede
    juist perfect . de huls is dan 10mm en ligt mooi strak op de liggers wat perfect is voor de krachtenoverdtacht . als je nu hier een box maakt door aan de kopse kant van de liggers 0,8 multiplex te verlijmen(zowel voor als achter) heb je een perfecte box .
    wat je ook kunt doen is een valse ligger voor de hoofdligger maken en daar de buis plaatsen . zo worden wel de krachten over gedragen . heb ik bij mijn sagitta ook gedaan .
     
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Moet je wel een Eddie Merckx type op die fiets zetten. Een getraind mens kan zo'n 400 W continu leveren, een goede sprinter even het dubbele. Mijn inschatting is dat wij en alle anderen van het Vintage Glider gebeuren niet onder die noemer 'goed getraind' vallen. Ik zou het met mijn kist niet proberen ...
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.436
    Locatie:
    Harderwijk
    Volgens mij komen er op de pennen van tippanelen van 1 meter vergelijkbare krachten als op de centrale pen van een 2 meter vleugel. En ik denk dat er heel wat 2 meter zwevers zijn die met één pen van 6 mm rondvliegen. Die steken aan een lier wel flink de tippen omhoog, maar dat is niet zo kwalijk...
    Okee de koorde zal wel groter zijn, dus meer kracht. Maar twéé pennen zal toch zeker plenty zijn.
     
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Ik ben het helemaal eens met je stelling. Voor krachtenoverdracht werkt het uitstekend. Mijn probleem is dat als ik de ribben zo laat frezen, ze doormidden vallen. Het maakt het bouwen een stuk lastiger. Toch nog even over denken of ik hier een eenvoudige oplossing voor zou hebben.
    Dat zou wel eens ernstig mee kunnen vallen. De meeste 2-meter modellen hebben (veel) meer koorde dan het buitenste paneel van deze Elefant. De koorde van het buitenpaneel verloopt van 18 naar 9 cm.
    Tot die conclusie was ik eigenlijk ook al gekomen, reeds enkele minuten na het enthousiaste typen van de opmerking.
    Ik denk dat het met de juiste wind en de juiste fietser mogelijk moet zijn. Maar ik heb al zoveel modellen vreemde kapriolen zien maken tijdens een elastiek/lierstart door verkeerde spanning op de kabel of verkeerde stuurtechnieken (al ben ik voor de laatste minder bang... overconfidentie??;)). Als zo'n 5 meter bak eenmaal de verkeerde kant op gaat dan geef je hem niet zomaar even een gooi de juiste richting uit.

    Toch maar niet doen dus. Maar ik heb wel even plezier gehad met het beeld van mijn Elefant aan de fietslier :).
     
  10. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Nog ff een tip. Doe de liggers ter plekke van die buis omwikkelen met een kevlar draad. Dit om te voorkomen dat de zaak open breekt. Wel kevlar nemen daarvoor en geen koolstof!
     
  11. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Zou een dubbele multiplex webbing en een lijmverbinding tussen ligger en verbinder niet genoeg zijn dan?
     
  12. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Dat sowieso maar dat omwikkelen van liggers op zulk een plek is voor mij altijd een extra veiligheidje geweest. (wat geheel vlgs. Arno-style ook nog eens niets weegt :rolleyes:)
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Webbing heeft eigenlijk een andere functie, nl. schuifkrachten tussen de onderste en bovenste stringer opvangen. Uit de manier van plaatsen (tegen de zijkant van de stringers aan) helpt het natuurlijk ook die stringers bij elkaar te houden. Maar nogmaals dat is niet de primaire functie (in mijn ogen :rolleyes:)

    Waar Arno op wijst is dat bij buigbelastingen de verbindingspen beide stringers uit elkaar wil brengen/breken. Daar is een omwikkeling met Kevlar-roving volgens Arno (en mij) meer geschikt voor.

    Omdat de webbing over (vrijwel?) de gehele ligger verloopt, is de webbing thv. die verbindingspen-bus maar voor een relatief klein deel van de schuifkrachten verantwoordelijk. Geheel weglaten van dat eerste stukje webbing zal (vwb. de schuifkrachten) waarschijnlijk geen enkel probleem zijn. De resterende webbing vangt dat wel op.

    Mijn oplossing zou zijn: ter hoogte van die bus, en m.n. bij de uiteinden ervan, met Kevlar roving omwikkelen. Indien noodzakelijk (ruimtegebrek) de webbing ter plekke wat lichter (dunner) uitvoeren, of zelfs geheel weglaten.
     
  14. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    naaibox

    Zou ik trouwens over gans de vleugel doen.
    Gans de hoofdligger omwikkelen met twindraad uit moeders naaibox.:rolleyes:
    Een meerwaarde voor de sterkte van je vleugel.
    Ik ben er mee bezig (Mucha vleugel).
    Een tijdrovend prutswerk maar het loont de moeite.

    Iedere omwikkeling heeft een kracht van 6kg.
    Reken maar eens uit.;)
     
  15. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.176
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Op een dag zonder wind ben ik het met je eens, als er echter wat wind staat moet het zeker lukken. Maar dan wel met een nieuwe lijn. Deze gaat een 5 meter zwever niet houden.
    Max
     
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, daar heb je gelijk in: 't mot een stevig lijntje wezen ...
     
  17. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Eindelijk gebeurt er weer wat. Ik heb heel veel vrij gehad laatste tijd, maar weinig goesting. De laatste dagen is het licht er weer en komt er langzaam weer schot in de zaak :).

    Voor het maken van een 'kap' (het is niet echt een kap, maar een afneembaar deel van de romp) heb ik flink afgekeken bij de vorige Elefant. Op de tekening wordt veel aan de eigen fantasie overgelaten.
    Ik heb een kopietje van de tekening wat verknipt en daar maak je dan weer een triplex schotje van.
    [​IMG]

    Daarbij heb ik o.a. een instrument gebruikt dat al vele jaren ongebruikt in een la ligt en zomaar ineens van pas komt.
    [​IMG]

    Bij het lijmen van de onderdelen heb ik de boel op de romp gezet voor het uitlijnen. Tussen het vertikale achterschot en het vertikale schot van de romp ligt een stukje 0,4mm triplex om het niet te strak te laten passen. Het moet er nog wel uit te halen zijn. Het plastic is om de kap ter plaatse (bij de naad onderin) niet aan de romp te lijmen.
    [​IMG]

    En dan heb je een redelijke kap.
    [​IMG]

    Ondertussen gaat het beplanken van de romp langzaam verder.
    [​IMG]

    En weer zie je langzaam maar zeker steeds meer lijnen van het unieke model van de Elefant te voorschijn komen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Het ontwerp van de ribben is helemaal klaar. De verbinder tussen de 2 vleugeldelen wordt 8 mm hard staal in een buis van 9 mm. Mijn freesman kan zich nu uitleven en de bestanden klaar maken voor de frees. Dat wordt binnenkort weer een dagje in de herrie staan.
    De wortelribben zijn al gefreesd. Een kleine pasbeurt van wat onderdelen maakt me weer erg blij. Daar kan je met de hand echt niet tegenop.
    [​IMG]
     
  18. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Dat gevoel ken ik. Ik moet me er op dit moment toe zetten om mijn garage af te ronden. Eerst zag je met grote stappen alles veranderen. Leuk! Nu, tijdens de afwerking, zie je nauwelijks iets veranderen, en het is wel 2x zo veel werk ...

    Waarom eigenlijk die ene S-slag-lat er doorheen? Waarom niet gewoon allemaal latjes min of meer parallel aan elkaar?

    Hmmm, ik zie het al. Er staat me nog een hoop te leren voor de tijd dat mijn frees klaar is ergens dit jaar.
     
  20. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Gerben, dat filmpje had ik inderdaad al gezien. Fantastische machine, alleen jammer dat ze elke dat zelfde lullige muziekje draaien als hij vliegt.
    Misschien ga ik ergens dit jaar nog wel even naar de Wasserkuppe, dan ga ik hem zeker even bekijken in het museum.
    Goede vraag! Die lat staat niet op de tekening, maar ik kwam hem tegen bij de Elefant1. Dus ik heb me ook af zitten vragen waarom die lat erin gemaakt was.
    Ik pak er even een foto van de oude bij, daar kan je het goed zien.
    [​IMG]

    Je ziet dat het voorste deel van de romp een mooie druppelvorm heeft, het achterste deel is veel meer recht. Die S-lat is om tussen die 2 delen een mooie min of meer scherpe overgang te krijgen. Als je gewoon lange latten maakt wordt die overgang veel geleidelijker en mis je de scherpe achterste omranding van de druppel. Ik vond dit een elegante oplossing en heb hem dus schaamteloos overgenomen (zoals veel oplossingen, ik leer nog veel tijdens deze bouw!).
    Ik vrees dat je daarin gelijk hebt.
    Ik kijk altijd met bewondering als freesman bezig is, ik geniet er altijd van om vakmensen bezig te zien die ergens goed in zijn. Je moet aan heel veel dingen denken: diameter frees, draaisnelheid frees, freessnelheid, maximale freesdiepte (allemaal afhankelijk van het materiaal), freesvolgorde van de elementen, freesrichting, binnen/buitencontour enz. Freesman houdt daar allemaal rekening mee en kan alles aardig op gevoel afstellen. Die ervaring is natuurlijk opgebouwd door eerst heeeeeeel veel fouten te maken. En door dat proces moet jij blijkbaar nog heen. Succes! ;)
     
    aurectar vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina