Austria 'Elefant' II

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Fotor, 20 nov 2013.

  1. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Formidable

    Indrukwekkend, zonder meer.
    En de hond eist ook zijn rol op in het spektakel.
    Formidable :cool:.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Nog steeds wil het niet erg vlotten. De laatste 2 weken heb ik alleen de wortelribben op de romp gelijmd en een cockpitvergrendeling gemaakt, verder niets.

    Wat is dan toch het probleem? Ik kan er mijn vinger niet goed op leggen. Ja, ik heb heel veel andere dingen te doen, maar niet genoeg om een excuus te hebben om niet verder te bouwen. Blijkbaar ligt het aan dit model. En dat terwijl ik hem heeeel graag weer zie vliegen. Misschien is het het beplanken wat me tegenstaat. Niet mijn ding of zo.

    Ik ga het over een andere boeg gooien. De romp gaat een tijdje aan de kant en ik ga binnenkort met de vleugels beginnen. Gisteren heb ik met 'Droom&Freesman' om de tafel gezeten om eea door te spreken. Welke ribben van welk materiaal, ribjes inpassen in de plankjes e.d. Vanmiddag heb ik de tekening van de vleugels af laten drukken. Een eerste prijsopgave bij een bevriende drukker leverde een bedrag van €60 op :???:, de lokale kopieerboer heeft het geregeld voor €12.
    [​IMG]

    Zo'n tekening drukt je meteen weer even met je neus op de feiten. Oh ja, zo groot werd hij :p.

    Binnenkort gaan we frezen en dan kan de lange bouwtafel weer worden opgezet.
     
  3. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.975
    Locatie:
    groningen
    Kennen we allemaal, allemaal wel eens meegemaakt, en bij niemand is de zin in bouwen nooit meer teruggekomen. :p

    Dus, maak je geen zorgen. ;)

    Komt tijd, komt zin. :yes:


    jan.
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat moet je niet te hard zeggen hoor. Weet je nog hoe Raymond aan zijn eerste Elefant is gekomen....? http://www.modelbouwforum.nl/forums/1106897-post1.html

    Maar zo ver zal het bij deze niet komen denk ik. Hoop ik :)
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.397
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Enne ik ken iemand die al 14 jaar met een mustang bezig is.:D:D

    verstuurd met mijn smartphone
     
  6. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Dat is ZEKER niet de intentie. Deze moet gaan vliegen. In mijn handen.
    Komt vast goed, duurt alleen even..... (hopelijk geen 14 jaar)
     
  7. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Slowly but surely.

    Slowly but surely.
    Mijn lijfspreuk blijft hier aan de orde.
    Zolang je er maar kunt van genieten.:)

    Mvg,
    Aurectar
     
  8. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.521
    Locatie:
    Schoonhoven
    Soms moet je d'r gewoon een "beuk" tegen geven, leuk of niet.

    Als het af is, is het altijd leuk.
     
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.397
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Nodig een keer iemand die je aardig vind en lekker kan bouwen een avondje uit.
    Samen 1 avondje bouwen en je heb weer zin.

    verstuurd met mijn smartphone
     
  10. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    De ribben zijn klaar, ik kan dus aan de vleugel beginnen als ik zin en tijd heb.

    Ongelofelijk als je bedenkt wat voor lap vleugel hieruit moet komen.
    [​IMG]

    Wauw, wat is dit mooi. Kunst met een grote K!
    [​IMG]

    Als je tegen een gemiddelde modelbouwer zegt dat dit in een 5-meter vleugel komt dan verklaren ze je voor gek.
    [​IMG]

    Die kleine ribbetjes zijn wel heel kwetsbaar, dat wordt voorzichtig bouwen.
     
  11. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Welk materiaal heb je nu uiteindelijk gebruikt voor de ribben?
     
  12. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    De ribben waar de vleugelverbinder doorheen gaat zijn 4 mm multiplex, dan nog 2 ribben 3 mm multiplex. De rest van het binnenpaneel is 3 mm hard balsa. Bij de vleugelscheiding zijn de ribben aan de uiteinden 4 mm multiplex, de 2 ribben daarnaast (in beide panelen) 3 mm multiplex. De rest van de ribben in het buitenpaneel zijn 2 mm balsa.

    Ik krijg ook meteen weer zin om wat aan de romp te doen :D.
     
  13. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.176
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Waarom zitten er van die halfronde boogjes aan het voorste ribbenpakket?
    Max
     
  14. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.074
    Locatie:
    Moordrecht
    Anti dikke vinger krakrib voorziening.
     
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Goede vraag Max. Het antwoord van Prop-er komt aardig in de buurt.

    De ruimte tussen de vleugelverbinder en de liggers in die ribben is erg klein, dus de rib wordt daar heel erg dun. Uit voorzorg hebben we die rondjes erbij getekend om tijdens de bouw extra sterkte te geven. Zo zitten er bij de bovenligger ook extra voetjes naast de uitsparing voor de ligger. De halfronde vorm zorgt ervoor dat de ligger nog wel kan worden aangebracht door de opening. Na de bouw heeft het geheel veel meer sterkte en verband en kunnen de rondjes zonder problemen verwijderd worden.
    De rondjes zijn alleen aangebracht bij de ribben rond de scheiding tussen de binnen- en buitenpanelen, bij de ribben waar de verbinder doorheen gaat.

    Achteraf blijken de ribben redelijk stevig en hadden de halve cirkels misschien niet nodig geweest. Maar kwaad kan het ook niet.
     
  16. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    ga je de vleugel "upsidedown"bouwen dan?
     
  17. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Ja.

    Het staat zo in de bouwbeschrijving (die ik verder overigens nauwelijks bekijk....), en ik heb geen goede reden kunnen vinden om het andersom te doen. Wel zie ik de volgende aspecten die spreken voor het 'op de kop' bouwen:
    - Als je het profiel rechtop bouwt ligt de onderste ligger net een tandje scheef. Met het profiel op de kop ligt de bovenste ligger (die ligt dus onderop tijdens de bouw) evenwijdig met de bouwplank.
    - Met de vleugel op de kop kan ik de verkasting van de roeren aanbrengen terwijl alles nog goed op de bouwplank staat.
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Ja erg fraai!
    Twee vragen:
    - zijn ze gefreesd of laser gesneden (het lijkt op de foto een beetje laser gesneden)?
    - waarom zit er onder 2 van de 6 ribben een 'halve cirkel boog'? Waar is dat voor, waarom de andere 4 ribben niet?
     
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Gefreesd.
    Dat staat al uitgelegd in post 275.
     
  20. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Een eind radiostilte rond de Elefant2?
    Ik ben in blijde verwachting.

    Mvg,
    Aurectar
     

Deel Deze Pagina