Austria 'Elefant' II

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Fotor, 20 nov 2013.

1. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    De radiostilte is omdat er de afgelopen tijd niet gewerkt is aan de Elefant. Ik weet eigenlijk niet waar ik het wel druk mee heb, maar ik kom nauwelijks in mijn bouwhok. Ik ga een drukke zomer op het werk tegemoet, dus pas in het najaar zal dit project hopelijk weer wat vaart gaan krijgen. Tot die tijd zal het hier rustig blijven.

2. aurectar

aurectar

Lid geworden:
    16 dec 2007
    Met alle begrip.
    Heb ook soms van die momenten.
    Nu wel minder sedert ik op pensioen ben.

Mvg,
    Aurectar

3. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Oooh een "Elefant kloon"!
    Mooooi.
    Kom op Ray. Dit moet toch motiveren! ;-)

4. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    De Elefant was de Ku-4. Dit is blijkbaar een nieuwer ontwerp van dezelfde maker.

De motivatie en zin nemen wel weer toe, de beschikbare tijd helaas nog niet....

5. aurectar

aurectar

Lid geworden:
    16 dec 2007
    De kloon geeft een robuustere indruk of het origineel.

6. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Ik blijf wel prikken .... ;-)

7. Berrie

Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Het wordt al weer wat sneller donker buiten s'avonds, dussss... ;):p

8. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Het is ook nog steeds hoogseizoen, dusssss..... Ik ben al blij als ik de Vagabond binnen 4 weken klaar heb voor mijn weekje Oostenrijk. Daarna nog wat kleine reparatie klusjes. Na mijn Oostenrijk vakantie hoop ik weer te beginnen, wordt dus niet voor oktober.

9. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Raymond, wat voor servo's heb je in je Vagabond, de mijne had de soms mee verkochte TowerPro SG90 van 9 gram.
    Bij heel lichte wind op een vrij steile helling is dit vliegbaar, maar bij iets meer snelheid gaat het hoogteroerservo er door flutterend aan gort.
    Berrie kan het zich nog wel herinneren uit Wales.
    De aileron servo's zullen bij een matige landing ook strippen.
    Als ik de mijne houd dan ga ik er óf DS6100 maar waarschijnlijk Savöx SH-263 in stoppen, betaalbaar snel genoeg en strek.

Bij die grote flappen met veel uitslag heb je veel meer nauwkeurigheid en sterkte nodig dan de TG90.

Veel vliegplezier,
    Rick

10. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Na 8 maanden helemaal niets aan de Elefant gedaan te hebben betekent onderstaande foto een kleine doorbraak.

De lange bouwplank is op de schragen geplaatst, de tekeningen liggen te 'ontkrommen'. Deze week is redelijk vol gepland, maar vanaf volgende week donderdag heb ik 2 1/2 week vakantie :yes:

vissermax, Berrie, Japie.G en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Zet 'm op!!

Ps wat voor bouwplank gebruik jij?

12. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    De bouwplank is een flinke plank geperst hout. Aan de onderzijde op de randen zitten flinke vuren balken ter verdere versteviging en verstijving. De plank ligt gewoon op 2 schragen. Voordat ik ga bouwen controleer ik met een waterpas of de uiteinden vlak liggen (of even scheef ;) ), zo weet ik dat de plank niet getordeerd is. Indien nodig leg ik onder een hoek nog wat balsa.

13. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Lijkt me top! Plak je nog een toplaag voor het insteken van bouwspelden? Of gaan die gewoon in de vezelplaat?

14. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Ik heb een soort dikke spelden / dunne spijkers die ik in de bouwplaat timmer. Maar misschien ga ik het wel eens proberen met een laag hardboard erop, zal toch wel prettiger werken.

15. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Ik gebruik graag een gipsplaat van de bouwmarkt als onderlegger, met normale spelden werkt dat heel mooi. Stevig prikken maar niet te.

Japie.G vindt dit leuk.
  16. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    De bouw gaat nu daadwerkelijk verder! :)

Die gipsplaat is een goede tip. Ik heb gipsplaat gehaald, en dat werkt inderdaad erg goed. Die houden we erin.

De binnenste vleugeldelen worden bijna 1,5 meter lang. De latten voor de liggers zijn maar een meter, dus die moeten aan elkaar geknoopt worden. Ik schuin de latten af met mijn schotelschuurmachine.

Dat 8x, en dan kun je 4 lange liggers maken.

Ik klem de latten in tussen andere latten voor een correcte uitlijning. Om het deel dat gelijmd wordt zit keukenplastic zodat de liggers niet aan de andere latten gelijmd worden.

Paar gewichten erop en de lijm uit laten harden. Het resultaat is een paar mooie rechte latten van bijna 2 meter lang met een nauwelijks zichtbare en goed aanvoelende lijmverbinding.

Het eerste deel van de ligger wordt 2x zo breed, dus er moet nog een verjongend deel tegen de liggers geplakt worden. De gewichten zijn om de latten goed vlak op de plank te houden, anders kunnen ze in een lichte V-vorm gaan staan door de druk van de lijmklemmen.

Toen ik een rib op de ligger zette was er een kleine verassing. De bouwvoetjes zijn wat te hoog, waardoor er tussen de rib en de ligger een mm speling zit. Daar had ik niet op gerekend. Blijkbaar doet DevWing dat nu eenmaal zo.

Een strookje balsa van een ruime mm dik onder de ligger en het is opgelost.

Voor het plaatsen van de ribben heb ik kammen laten maken. Dit gaat goed werken! Eerst de ribben even proefpassen en op de juiste plek in de kam zetten.

Ik heb de ribben genummerd. Gelukkig maar, want ik had rib 9 en 10 omgewisseld, goede kans dat ik dat zonder nummers niet gezien had.
    Suf: die 2 ribben verwijderd en weer in de kam gezet, zaten ze nog steeds verkeerd om....... Hoe dan??:hammer:

Ribben weer van de plank nemen, beetje lijm erop. Dr Frederic houdt uiteraard nog steeds een oogje in het zeil.

Als de ribben op de ligger worden geplaatst loopt er altijd een kleine hoeveelheid lijm tussen de naden uit. Dit verwijder ik met een sateprikker. Hoeft wellicht niet, maar het resultaat wordt wel netter.

Gewicht erop en zo minimaal een half uur laten staan.

Ik verwacht de ribben redelijk snel te kunnen plaatsen komende dagen.

Lekker om weer bezig te zijn!

MikeMohawk, Japie.G, vissermax en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Heerlijk, ik ruik het hout hier.....

Mooi verslag ook weer Raymond!

Fotor vindt dit leuk.
  18. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Als je ipv. een satéprikker een dun wattenstaafje neemt, ben je 1. de overtollige lijm kwijt en 2. maak je tegelijkertijd een heel mooi en heeeel dun lijmrupsje.

Succes!

jan.

Fotor en DirkSchipper vinden dit leuk.
  19. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Goede tip Jan, werkt inderdaad mooier dan een satéprikker.

Na goed anderhalve dag af en toe plakken staan alle ribben (op de wortelrib na) van het eerste vleugeldeel al overeind! Ik wordt altijd heel blij van dit aanzicht. De wortelrib lijm ik in een later stadium vast, dan wordt hij meteen goed uitgelijnd met de romp. Eerst moeten dan bijvoorbeeld de huls voor de vleugelverbinder en torsiepen in de vleugel zitten.

Wat is het toch fantastisch om met CNC-gefreesde ribben te werken. Alles is zo perfect uitgelijnd, scheelt echt bergen werk dat je niet alles naderhand nog exact pas moet maken.

Klein oeps-momentje: ik had een servoplank voor de rolroer-servo ingepland. Deze blijkt niet gefreesd te zijn en tijdens het inlijmen van de ribben dus ook niet aangebracht. Die spleetjes hadden me moeten triggeren......

Ze worden spoedig gemaakt. Ik kijk nog wel even hoe ik deze erin frummel, bij het volgende vleugeldeel komt het plankje er natuurlijk wel gewoon tussen.

vissermax vindt dit leuk.
  20. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Mooi hoor!

Dat servoplankje gewoon door midden zagen (in de richting neuslijst-achterlijst) en dan een extra (dun) plankje er weer op lijmen ter grootte van de het servoplankje zonder de lipjes nadat je de 2 halfjes ingelijmd hebt in de ribben. Zie je er op de foto's in het verslag hier ook niks meer van ;)

Jacob

Deel Deze Pagina