Austria 'Elefant' II

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Fotor, 20 nov 2013.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Gisteren vond ik op de bergzolder de oude vleugels van de Elefant. De buitenste vleugeldelen zijn vrijwel intact, je zou bijna in de verleiding komen ze weer te gebruiken.
    [​IMG]

    Maar deze zijn gemaakt met een vlakstaal vleugelverbinder, nu gebruik ik een ronde. Verder zijn de roeren vrij slap, die probeer ik nu stijver te maken. Nieuw bouwen is wat meer werk, maar hopelijk wordt het dan wel beter. Daarbij heb ik inmiddels heel wat jaren extra bouwervaring in de rugzak.

    Ook de binnenste vleugeldelen heb ik nog, met mooi zicht op de catastrofale breuk die het voortijdig einde van de eerste Elefant betekende.
    [​IMG]

    Verder lag ook de (geveerde!) schaats erbij. Misschien dat die nog wel een plek krijgt op het nieuwe model.
    [​IMG]
     
    Hans V, pieter.peereboom, edplane en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    253
    Locatie:
    Middenbeemster
    Mooi verslag Raymond. Goed dat je ook melding maakt van dingen die tegen zitten. Succes verder; het gaat goed zo.
     
    Fotor vindt dit leuk.
  3. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.654
    Locatie:
    Oordegem
    Het zou mooi zijn als er iets van het oude toestel verwerkt wordt in het nieuwe. Leuk voor het verhaal

    Verstuurd vanaf mijn HUAWEI CAN-L01 met Tapatalk
     
  4. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    De planning is dat dokter Frederick, de piloot die met de vorige Elefant hachelijke avonturen heeft beleefd, ook deze weer gaat besturen. Dus dat komt goed! :yes:
     
    jve, ISOLA2 en DirkSchipper vinden dit leuk.
  5. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Veghel
    Zou je dat wel doen? Als ik naar de afloop van de vorige Elefant kijk dan zou ik deze piloot niet meer vertrouwen....
     
    Fotor vindt dit leuk.
  6. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Dat 'even' is toch weer 11 maanden geworden :oops:. Eén tussendoorproject werden er meer, en in de zomer moet er nu eenmaal veel gewerkt worden.

    Maar het goede nieuws is dat de bouwplank weer leeg was en dat de Elefant weer opgepakt gaat worden.
    [​IMG]

    Om mij inmiddels niet meer bekende redenen heb ik 4 ribbenpakketjes voor de buitenste vleugeldelen, waar 2 genoeg hadden geweest. Verschil kan ik niet ontdekken. Beetje reserve kan nooit kwaad.....

    De tekeningen liggen vastgeplakt en de bouw van de buitenste vleugeldelen kan beginnen.
    [​IMG]

    Hier kun je een beetje de maat zien van de laatste rib. Let wel: dit is voor een zwever met 5 meter spanwijdte! :rolleyes:
    [​IMG]

    Binnenkort eindelijk weer eens wat updates :yes:
     
    serge pot, spedter, jve en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.038
    Locatie:
    IJsselstein
    Mooi dat je de bouw weer oppakt, volg weer graag :thumbsup:
     
    Fotor vindt dit leuk.
  8. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Jemig. Had je me dat 3 jaar geleden niet even kunnen zeggen? Ik heb denk ik een stuk of 200 strips van 10 mm gesneden uit 6 mm balsa voor mijn laatste surfplank. Dit had "ietwat" tijd gescheeld ...

    WP_20171208_19_47_59_Pro.jpg

    (die ronde zijkanten dus).
     
    Fotor, jve, Berrie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.963
    Locatie:
    groningen
    Die balsastrippers werken prima.

    Nieuw mesje in doen en rats: weer een strip (waar je in de winkel heeeeeeel veel voor betaald).


    jan.
     
  10. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Prachtige plank Heinz en om je leed wat te verzachten: 6mm snij je niet in een keer netjes met de snijder. Je had er dan minstens 2 a 3 willen hebben. Maar goed, wel handig.

    Waarom heb je ze niet langs een zaag gehaald?
     
  11. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.021
    Leuk dat je de draad weer oppakt! Deze vleugel heeft veel weg van die van de Ikarus Meteor (lang en smal) dus zeker leerzaam!
     
    Fotor vindt dit leuk.
  12. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Om volgen.
    Veel succes.
     
    Fotor vindt dit leuk.
  13. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik heb een soort snij-mal gemaakt met een paar houten stripjes op een grote plank. Daar paste een 6 mm plank in, en vervolgens had ik 2 houten steuntjes aan de einden waar mijn 1 m snijlineaal exact tegenaan paste, zodat er een 6 mm strip uitstak. Knie op de lineaal en met een scherp hobbymes snijden. Je wordt steeds beter met recht en diep snijden. Zaag eigenlijk nooit geprobeerd - had in ieder geval meer verlies gegeven maar wel een optie voor een volgende keer. Ik heb geen zaagtafel.

    (hierna maar weer terug naar de elefant die is veel interessanter!)
     
    Q Brand vindt dit leuk.
  14. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Het is lekker bouwweer deze dagen!

    Voordat ik ben begonnen de ribben op de ligger te zetten heb ik de wortelrib van het buitenste paneel verlijmd met de huls voor de vleugelverbinder. Ik heb alles uitgelijnd op de binnenste vleugelpanelen, zo zitten de wortelribben van de buitenste vleugelpanelen straks onder de juiste hoek om mooi aan te sluiten op de binnenpanelen.
    [​IMG]

    De vleugelverbinder wordt rond de ribben wat ingekerfd met een vijl zodat de epoxy straks wat beter pakt.
    [​IMG]

    Daarna ben ik begonnen de ribben op de bovenste ligger te plaatsen (de bovenste ligger ligt nu onderop op de plank, vleugel wordt ondersteboven gebouwd).
    De multiplex ribben waren geen probleem, maar de eerste balsa rib brak meteen in tweeen toen ik hem op de ligger aan wilde duwen.
    [​IMG]

    Mmmm, dat brak wel erg makkelijk. Bij nader inzien bleken de ribben niet goed over de ligger te vallen. Langzaam begint er iets te dagen..... Hoe zat het ook alweer...... O ja! De bouwvoetjes zijn zo hoog gemaakt dat de bovenzijde van de vleugel (inclusief beplanking!) vlak op de bouwplank ligt. De beplanking mist nog, dus de ligger ligt 1,5mm te laag. Een strookje 1,5mm balsa onder de ligger lost dit op, nu past alles goed.
    Bij de multiplex ribben was de missende 'beplanking' niet direct een probleem, omdat die ribben extra 'voetjes' hebben rond de ligger, die uitstulpingen zitten niet op de balsa ribben.
    Op de foto hieronder is de ligger al opgehoogd door er 1,5mm balsa onder te leggen.
    [​IMG]

    Bij het lijmen van de ribben probeer ik altijd te zorgen dat de ligger goed vlak op de bouwplank ligt.
    [​IMG]

    Alle ribben op hun plaats.
    [​IMG]

    Voordat de onderste ligger erop gaat lijm ik achter de huls voor de vleugelverbinder een blokje balsa. Zo stoot je niet meteen door een rib heen als je de vleugelverbinder wat te hard in de vleugel duwt.
    [​IMG]

    En dan kan de onderste ligger ook worden geplaatst.
    [​IMG]

    Ook bij de romp zijn weer wat plankjes geplaatst. Het begint met een rechte strook balsa.
    [​IMG]

    Deze wordt wat in vorm geschuurd met de schuurschijf.
    [​IMG]

    Met een oud waterkokertje maak ik wat kokendheet water, dat giet ik over het hout zodat het lekker nat wordt.
    [​IMG]

    Dan wordt het plankje nat ingeklemd op de romp. Zo mag het drogen, de kromming blijft dan grotendeels in het hout zitten. Zo kan het hout straks met veel minder spanning op de romp worden gelijmd.
    [​IMG]

    Bovenstaande foto is op de 'kap, ook achterop de romp wordt gewerkt.
    [​IMG]

    Hieronder het resultaat:
    [​IMG]

    De methode van de romp beplanken is niet mijn ding. Ik zal niet snel weer een project uitkiezen waar de romp zo beplankt moet worden. Het is omslachtig en het resultaat krijg ik niet zo mooi als ik zou willen. Van mijn eerste Elefant heb ik de romp niet zelf gebouwd (maar gewonnen bij een pepernoten-bouwavond), dus ik wist niet helemaal waar ik aan begon.
    Ik ga er nu uiteraard gewoon mee door en probeer er het beste van te maken, maar echt leuk kan ik dit onderdeel niet vinden.....
     
    Lyckele, Berrie, Hans V en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Kies in zo'n geval voor rompbeplanking die 0,5 mm dikker is, dan heb je wat 'vlees' om mooi rond te schuren.
    En ja ... :banana: dat het verder gaat.
     
  16. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Eventuele kieren kun je met flinters balsa en secondenlijm goed vullen. Het meeste wordt vanzelf onzichtbaar met schuren.
    Eventuele hardnekkige kieren vullen met epoxy gemengd met balsa-schuurstof, dan zie je zo min mogelijk kleurverschil.
     
  17. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    beetje late tip, maar smallere stroken gebruiken?
     
  18. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    De romp beplanking is 3mm dik, dus ik heb vlees om het straks mooi te kunnen schuren.
    Waarschijnlijk wordt de romp straks bekleed met een dun laagje glasvezel en dan gespoten, dus kleurverschil is geen issue. Vorige romp werd mooi 'hard' van dat laagje glas.
    Dan wordt het nog meer werk! :confused:

    Ik denk dat ik het straks met schuren wel acceptabel krijg, zeker na bekleden met glas. En een enkel hobbeltje hier en daar is niet eens zo erg als je weet hoe de vliegtuigen er rond 1930 uitzagen (die waren echt niet spiegelglad!). Een beetje 'karakter' bij zo'n model mag best.
     
    DirkSchipper en serge pot vinden dit leuk.
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.764
    Locatie:
    Ede
    En tijdens het schuren wat middeldikke cyano in de kieren en schuren maar. Werkt prima zat.
    Ga zo door het wordt een plaatje.
     
    Fotor vindt dit leuk.
  20. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Deze wijze van beplanking gebied inderdaad smallere stroken.
    Ik heb destijds deze oefening gedaan tijdens bouw Mucha Standard.
    Ik gebruikte stroken van 6mm en min 1mm a 2 mm dikker.
    Nadeel is dat er veel lijm van pas komt.
    Voordeel zeer stevig.

    upload_2019-12-23_21-11-36.jpeg

    Moest ik het herdoen zou ik met panelen werken.
    Dit zoals ze het doen bij de Mucha-Standard van Old-Gliders (eveneens schaal 1/4.)
     
    J.B en Fotor vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina