Auto aangedreven door pulse-jet motor [Update 15!]

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door patrick dettmers, 25 mrt 2009.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.373
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    wees maar voorzichtig, ziet er mij niet ongevaarlijk uit..
     
  2. patrick dettmers

    patrick dettmers

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    531
    Locatie:
    hoorn
    safety first!
    brandblusser altijd binnen handbereik;)
     
  3. patrick dettmers

    patrick dettmers

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    531
    Locatie:
    hoorn
    Weer een filmpje!

    LgbklKvzoeM[/media] - Home made Pulse-jet Part 2

    Aan het begin wil hij niet starten. Bij 0:52 loopt hij pas.
    en vlak daarna geef ik te veel gas en komen er rode vlammen uit de uitlaat.

    Nu ga ik beginnen met een stuwkrachtmeter.:)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. Joris R.

    Joris R. Guest

    Wow, mooi gemaakt, ik ken er nu weinig van maar ik vind het wel mooi gedaan.
    Dit wil ik wel op een auto zien !
     
  5. patrick dettmers

    patrick dettmers

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    531
    Locatie:
    hoorn
    ik heb gisteren de klep nog wat aangepast.
    Vandaag heb ik hem getest om hem zonder toegevoerde lucht te laten lopen.
    Dit is gelukt.Hij loopt nu redelijk goed stationair.
    Ik zal daar binnenkort een filmpje van maken.
     
  6. als je die o een auto wil zetten zou ik die auto wel hitte bestendig maken andrs komt ie nog niet vooruit
     
  7. patrick dettmers

    patrick dettmers

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    531
    Locatie:
    hoorn
    hitte zal inderdaad wel een probleem vormen.
    Zoals ik in de eerste post zei, ga ik een soort hitteschild maken
     
  8. patrick dettmers

    patrick dettmers

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    531
    Locatie:
    hoorn
    Update 9!

    Ik ben druk bezig geweest met een stuwkrachtmeter.
    Eerst heb ik twee klemmen gemaakt om de pulse-jet in te klemmen.
    [​IMG]

    Voor
    [​IMG]

    Achter
    [​IMG]


    Vervolgens heb ik een karretje gemaakt. Hier word de pulse-jet opgezet die vervolgens het karretje vooruit duwt. Die kracht word gemeten met veerunsters
    Op de alu-plaat in het midden moet de pulse-jet komen. De bevestiging moet nog gemaakt worden.
    Het karretje loopt op PVC-wielen die in een alu U-profiel lopen.
    De twee assen zijn gemaakt van 6mm RVS die in alu-bronsen lagers lopen.
    Tenslotte heb ik nog 4 alu afstandsbussen gedraait om tussen het lager en de wielen te zetten.
    [​IMG]

    Het karretje zelf
    [​IMG]

    De onderkant
    [​IMG]

    Zo loopt het in elkaar
    [​IMG]

    Zo moet het eruit komen te zien.
    [​IMG]

    Nu moet ik nog de pulse-jet en veerurnsters op de alu plaat bevestigen. Wanneer dit klaar is komen er foto's
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2009
  9. Rcniels

    Rcniels

    Lid geworden:
    26 mrt 2008
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Ziet er goed uit! Ben benieuwd hoeveel kracht hij heeft.

    Kijk goed uit en SucceS!!:thumbsup:
     
  10. patrick dettmers

    patrick dettmers

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    531
    Locatie:
    hoorn
    Update 10

    Zo eindelijk weer een update! Sorry dat ik jullie zo lang heb laten wachten!

    Ik heb een boekje gevonden waar de theorie achter de pulse-jet instaat.
    Hierbij staan ook de berekeningen. Hier uit is gebleken dat er een paar fouten in mijn ontwerp zitten.

    Ten eerste is de uitlaatpijp te kort.
    Waneer deze langer is zal de pulse-jet beter stationair lopen. Ik heb de eerste uitlaat er afgezaagt en er weer een andere op gelast.

    Ten tweede heb ik de oppervlakte van de klep iets te groot gemaakt.
    Hierdoor zuigt hij teveel nieuwe brandstof naar binnen en te weinig hete uitlaatgassen.
    Dit moet ik nog doen. Maar eerst moet ik wat materiaal kopen. Ik hoop dat de klep aan het eind van de week klaar is.

    Ten slotte heb ik ook nog de krant gehaald met de pulse-jet!
    Het staat op de voorpagina(!) van het Noord-Hollands dagblad(16-10-2009).
    Als ik tijd heb scan ik het misschien wel even in.

    Foto's van de pulse-jet in de huidige staat:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  11. rccars

    rccars Guest

    :thumbsup:ziet er erg leuk uit ik ga het volgen:thumbsup:
    en nog succes
     
  12. patrick dettmers

    patrick dettmers

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    531
    Locatie:
    hoorn
    Update 11!

    het is weer tijd voor een update!
    Ik had het de laatste tijd heel druk en dus geen tijd voor de hobby:rolleyes:
    Nu heb ik het rustiger en kan ik weer verder!

    Ik heb eerst een nieuwe klep gemaakt. In plaats van deze te 'snijden' met elektrolyse, heb ik deze gewoon geknipt met een schaar. Ik vond dit veel makkelijker en beter werken.

    Verder ben ik opzoek geweest naar een chassis. Ik heb een 1:10 onroad chassis gevonden.
    Hier zal de pulse-jet op gemonteerd worden.

    Ik ben begonnen met een hitteschild. Doordat de pulse-jet zo warm word is een goed hitteschild zeker nodig. Dit hitteschild heb ik gemaakt van een aluminium plaat. Ik heb eerst een mal gemaakt van karton. Daarna heb ik de aluminium plaat gezet met de zetbank. tenslotte is de plaat aan de binnenkant gepolijst voor optimale reflectie. Echter aan de buitenkant gewoon geborsteld.

    Foto's:
    Het chassis
    [​IMG]

    De aluminium plaat voor het hitteschild
    [​IMG]

    De kartonnen mal.
    [​IMG]

    Het resultaat!
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2009
  13. mickietjuh

    mickietjuh

    Lid geworden:
    6 jul 2009
    Berichten:
    815
    ik vind dit echt een heel mooi project alleen maak ik me zorgen om 3 dingen

    1. gaan de banden niet smelten?
    2. hoe ga je remmen?
    3. waar ga je rijden?
     
  14. patrick dettmers

    patrick dettmers

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    531
    Locatie:
    hoorn
    Om even simpel te antwoorden:

    1.
    Om de banden maak ik me het minste zorgen. Die vallen onder het hitteschild.
    Ook de afstand tussen de banden en het hitteschild is relatief groot wat de kans op smelten drastisch doet dalen.
    Waar ik me meer zorgen over maak zijn de kunstof delen dichterbij het hitteschild, zoals shocktowers.

    2.
    Het is een brandstof-chassis. Deze beschikt dus over mechanische remmen. Ik ben van plan deze te gebruiken en deze aan te sturen d.m.v. een servo.

    3.
    Dit is meer een soort van 'prestige-project'. Ik wil enkel weten of het kan...
    Daarom zal ik er misschien maar enkele keren mee gaan rijden.
    Maar ik heb al wel een locatie op het oog waar ik eventueel kan rijden. Dit is een industrieterrein in Hoorn.
    Maar dit levert ook weer problemen op. Ik weet namelijk nog niet precies hoe ik de pulse-jet moet starten zonder compressor.
    Ik moet misschien eens op zoek naar zo'n klein duikflesje;).
     
  15. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Ik startte mijn pulsejet met een ouderwetse fietspomp. Werkte zelfs beter dan een compressor.
     
  16. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Compressor thuis vol laten lopen en dan daar gebruiken ;)
     
  17. patrick dettmers

    patrick dettmers

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    531
    Locatie:
    hoorn
    Dat ga ik dan ook zeker proberen! dat is wel de makkelijkste en de goedkoopste oplossing:)
     
  18. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. patrick dettmers

    patrick dettmers

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    531
    Locatie:
    hoorn
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Dan mag je wel minimaal een big scale kopen :D.
     

Deel Deze Pagina