AUTOBIOGRAFIE...EEN HALVE EEUW BLÉRIOT AVONTUREN

Discussie in 'Vintage & Classic' gestart door Énke Blériot, 16 nov 2024.

1. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    HET AVONT-UUR, Deel 10: Toch maar Briggs and Stratton

De schaal 1:2 Blériot was een ukkie..slechts 4,25 meter span en tegen de 25 kg..althans in vergelijking met de bouw van de 1:1 kist.

Met de Roozendaal tekeningen er bij was de klus zo geklaard..dit keer geen 20 jaar bouwen maar hooguit een jaartje..

e9850e3db6.jpg

Medio 2007 was de kist vliegklaar en waar te testen? Om de hoek zat een groot weilanden complex en ik ging naar de eigenaar..ene Jan Poppe..(de Sammers nu maar al te goed bekend)

Mijn trouwe vrienden Tiemen ter Velde en Pim Ruiter waren natuurlijk weer van de partij.. en Louis in zijn blauwe kiel zag het helemaal zitten...

Soms was het gras hoog..maar de wielen ploegden er door..

SFA_8848.JPG

En soms had Jan het net gemaaid en was het als een biljard laken..

080927-25.jpg

Wat een kist..stuurde als een beginnersmodel..en met de wingwarping in combi met het richtingroer kon ik zelfs 45 graden banks maken..ik zat er niet in en was onbevreesd..

26jul2014.3.jpg

Tiemen was de huisfotograaf en schoot mooie plaatjes.."Henk... ff net onder de zon door" ...

26jul2014.2.jpg

De 210 cc 4 takt Briggs & Stratton grasmaaier motor was knap verbouwd..carter doorgezaagd en een stuk er tussen uit..en weer aan elkaar gelast..en nieuw deksel er op. De 1 meter dia prop had minder spoed dan wat in de handel verkrijgbaar was..en zo kon er een grotere prop gebruikt worden. De motor gaf een zeer realistisch geluid bij een knap laag toerental en menigeen kwam naar me toe na een vlucht en wist te vertellen dat er iets mis was met de motor..de 2e cilinder was koud..Ja..hoe zou dat nu toch kunnen?? Ze hadden niet in de gaten dat het een dummy houtbouw was..

Zou een iets meer schaal motor ook mogelijk zijn? De originele Anzani W configuratie dus 3 cilinders in W vorm is een lastig ding..en ik besloot een Anzani 3 cilinder ster te maken. Met 3 stuks gietijzeren stationaire motoren van elk 80 cc moest de bouw mogelijk zijn.

Afgedraaide cilinders dienen als zuigerbussen..

PICT0009.JPG

Houten mallen maken voor de carter delen en die bij de gieterij in Nunspeet laten gieten en thuis op mij AI draaibank bewerkt..De 3 drijfstangen en de tuimelaars liet ik gieten van staal..en om de 3 drijfstangen op de krukas te krijgen was er een bronzen 2 delige schaal nodig waar de big enden dan weer om heen draaien..

PICT0048.JPG

Een elektronische ontsteking er op ( bromfiets spul) en daar liep de zaak..

ee00448e54.jpg

Het vermogen viel wat tegen en ik kreeg hulp van Brown Bear in Noord Holland.. het vermogen was nu toereikend maar het starten bleef lastig..ik gebruikte meestal een 220 volt E- boormachine met een adapter (een startkoord zoals bij de B&S gaf te weinig aanvangs toeren)..

Ik durfde het niet aan..en vertrouwde meer op de 25 euro kostende B&S..liep altijd en zo lang je maar wilde..

Prop.jpg

Stukkie vliegen???

Rene Neefe, Bruno van Hoek, Jonkje en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    HET AVONT-UUR, Deel 11: 25 juli 2008 Kanaal overtocht, maar wel met de Ferry.

De half schaal kist vloog zo lekker dat we maar eens weer naar Harsewinkel gingen..het was te lang geleden... 1980 daar voor het laatst. Het was goed bv Tony Clark en de Harsewinkel crew weer te ontmoeten. Een fotograaf melde zich na wat shots..Uwe Puchtinger de hoofdredacteur van het Duitse Magazine Flug und Model Technik (FMT) uitgegeven door Verlag fur Technik und Handwerk (VTH)..

Na een uurtje kletsen was het plan rond..ik zou met de kist naar Fazination Modellbau in Friedrichshafen komen in de winter...en ook de Full Size meenemen en zij zouden wel een paar dingen regelen.

De zomervakantie diende zich aan..waar heen te gaan? Nou..Frankrijk en Engeland natuurlijk. Ik had al de nodige navraag gedaan bij de Franse Luchtvaart autoriteiten en de Franse Aeroclub of er in juli 2009..100 jaar na Louis Blériot zijn Kanaal overtocht wat op het programma stond maar nee..niets van dat alles. Dus dan maar een eigen plan trekken. Ik had wat huiswerk gedaan en aan de Franse kant kwamen een paar locaties in beeld.. Het vliegveld bij St Inglevert..het modelvliegveld van de MVC Calais..en hoe mooi zou het zijn vanaf de originele startplek..volgens Google Earth was dat nog steeds onbebouwd terrein.

upload_2024-12-28_14-40-13.png

upload_2024-12-28_14-40-40.png

We maakten afspraken met alle partijen en op 22 juli gingen we naar Blériot Plage en streken neer op de camping. De 2 dagen er na had ik afspraken met de MVC van Calais en ze vertelden dat ze 1x per jaar een kleine modelvliegshow hielden op de originele startlocatie..gemeente terrein eigendom van de gemeente Sangatte- Blériot Plage. Maar of er daar een heli richting Engeland zou mogen vertrekken (van waar uit ik de kist wilde sturen) dat wisten ze niet..en dat had ik me ook al bedacht dat dit wel eens een probleem zou kunnen zijn. De volgende dag had ik een afspraak met de vliegclub St Inglevert rond de 15 km zuidelijk van Blériot Plage. Daar waren wat meer mogelijkheden en we spraken af in contact te blijven.

Op 25 juli 2008 namen we de ferry naar Engeland..caravan mee en de overtocht was op exact 99 jaar na de beroemde vlucht van Louis Blériot in 1909.

Aan de Engelse kant was de originele landingsplek er nog wel, incl een monument, maar het was heuvelachtig terrein en de plek zelf omgeven door een bos partij. Mijn oog was gevallen op het veld van de MVC Dover en ik las iets over een hotel dat Spitfire arrangementen deed met de start naast het hotel Coach House ..vlak bij St. Margrets, en met beide partijen hadden we afgesproken. Onze uitvalsbasis was de camping in de buurt van St Margrets en we hadden de tijd.

Het veld van de MVC Dover was niet al te groot maar ze zeiden alle mogelijke hulp toe en samen gingen we naar het Coach House Hotel aan de Dover Road. Foto's in het hotel getuigden van de decatente arrangementen..met een 2 zitter Spitfire (vanuit Duxford) naast het hotel starten..een vlucht over de White Cliffs en weer een overnachting in het hotel..De kosten..veel..hoog..voor de happy few only.

De hotel eigenaar liet ons het veld zien en we zagen er allemaal brood in..

upload_2024-12-28_15-9-6.png

Zodra weer terug in Nederland legde ik de 1e contacten met de Franse en Engelse luchtvaart autoriteiten en ze wilden allemaal meewerken.

3. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    HET AVONT-UUR, Deel 12: Doorgestoken kaart ? We zullen het nooit weten.

We waren nog maar net thuis van de verkenningstrip naar Frankrijk en Engeland of er lag een dikke brief op de deurmat met een meer dan aardige poster. Of ik asjeblief naar de Beugin Airshow wilde komen..getekend MACA 62.

De Modelvliegclub had ook Kanaal overtocht plannen en was gestart met de bouw van 2 stuks half schaal kisten maar barste van de problemen en had een hele waslijst aan vragen.. Asjeblief..kom deze kant op en we hebben een riante reiskosten vergoeding voor jullie en een perfect hotel.

upload_2024-12-29_5-32-34.png
    upload_2024-12-29_5-33-13.png

Op vrijdag 22 augustus arriveerden we op het veld, een stukje onder Lille en we werden meer dan hartelijk ontvangen. De giga restaurant tent op het veld diende tevens al hangaar voor mijn Blériot en na een uitstekende lunch werd de Blériot opgebouwd en en kwamen de schrijfblokken en meetlatten er bij. Wat ze mochten weten? Alles... en we namen de hele kist van voor tot achter door..instelhoeken..zwp, roeruitslagen en natuurlijk het gewicht. Ze stonden versteld..24,8 kg,,er ontstond knap wat commotie die ik op dat moment niet helemaal begreep.

Later die middag brachten we een bezoek aan de werkruimte waar de 2 kisten in aanbouw waren...het waren schaalmodellen van de originele Kanaal oversteek kist en ze hadden de Waylam tekening/maatschets gebruikt in combinatie met de Roozendaal tekeningen. Wat direct opviel was dat ze hier en daar een tikkie grof te werk waren gegaan..net iets dikkere ribben..iets zwaardere liggers, wat zwaarder hout, staal ipv aluminium, etc. etc..Nix mis mee hoor..het zag er zeer netjes uit en op een deel van het metaal werk na was het geraamte voor 90% gereed.

Wat verder opviel warende 2 in aanbouw zijnde motoren..de Anzani W configuratie. Prachtig giet- en draai/freeswerk en het had meer dan een beste duit gekost..rond de 5000 euro wel te verstaan. Uiteraard vroegen ze wat mijn motor gekost had..wel..25 euro..

Hoewel de kisten nog lang niet af waren hadden ze toch wat gewichtsberekeningen gedaan en incl. een hele brok lood die in de snuit nodig zou zijn (de mijne had helemaal geen neuslood nodig) dachten ze op 40 kg uit te komen (later..helemaal gereed bleek het zelfs 42 kg te zijn).

Pff..gaan die zelfbouw motoren dat wel trekken en ik liet de plaatjes en resultaten van mij 3 cilinder Anzani zien.. 1 van de 2 kisten werd opgebouwd en we bekeken de instelhoeken en roeruitslagen en alles werd ter plekke aangepast naar mijn gegevens. De bekleding lag ook al klaar..Ik had er lichtgewicht voeringstof op met een gewicht van hooguit 50 gram/m2. Zij hadden het Tony Clark Proficover liggen..duur en zwaar.. De kisten waren zover gereed dat er tav het gewicht niets meer aan te passen viel....het was niet anders...

upload_2024-12-29_6-2-11.png

upload_2024-12-29_6-3-6.png

upload_2024-12-29_6-4-4.png

upload_2024-12-29_6-7-19.png

Het was vrijdag knap winderig en die avond liet ik de motor ff draaien...ze stonden raar te kijken..ze waren er snel achter dat de 2e cilinder het niet goed deed..bleef koud....en ja..het kwartje viel..een houten dummy. Ze lieten mij filmpjes zien dat ik met de kist aan het vliegen was en staken de duimen op..ze vonden het een meer dan bon geluidje...

Het hele weekend was gezegend met prut weer..knap stuk wind en af en toe regen..weinig publiek en veel programma nummers konden niet door gaan. Mijn kist stond meestal binnen in de buvette tent. Op de zaterdag morgen kwam er iemand langs die een bordje bij de kist zette...met een groot nummer er op.. Pourquoi? Wel ik deed mee aan het Concours de élégance..

Ondanks het tegenvallende weer vermaakten we ons prima en zo was het hotel ook. Zondagavond rond 18 h hadden Hannelore en ik de zaak weer in de aanhanger en we wilden vertrekken..maar dat ging niet..eerst meedoen aan het koud en warm buffet..en toen dat er op zat...nee..nog ff wachten..het werd later en later en we hadden nog wel 400 km te gaan. Ah..de prijsuitreiking van het CdE..de 3e prijs..een bouwdoos van een kissie...de 2e prijs een bouwdoos van een wat leukere kist en..trommel geroffel...madame et monsieur de 1e prijs gaat naar..de Blériot van Enke van Oorn. En 2 man kwam van achter met een giga grote platte doos.. het bleek een flatscreen TV te zijn van substantiële afmetingen..nee geen grap..geen lege doos..een peperdure TV.

Onderweg naar huis kwamen we er niet uit .. dit grote zo plat als een dubbeltje kostbare stuk aanwinst..doorgestoken kaart? We zullen het nooit weten..

upload_2024-12-29_6-39-43.png

Jonkje, Rene Neefe, A B en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    HET AVONT-UUR, Deel 13: De Cityhopper.

Je kunt tegenwoordig zo gemakkelijk en voor een habbekrats ff naar wat steden binnen Nederland of zelfs binnen Europa vliegen..met de Cityhopper kisten van diverse maatschappijen. Iets nieuws? Nee zeker niet..we gaan naar 1908.

Louis Blériot had koud zijn nr 7 kist helemaal plat gevlogen of de Nr 8 verscheen alweer ten tonele... een bak van een kist. En met een besturing die van toen af de standaard zou worden. Een voetenstuur voor het richtingroer en de stick voor de rol en de hoogte controle. En verder natuurlijk of links of rechts de gashandle. De positie er van was pesoons gebonden..was je rechtshandig dan kwam de gashandle links en andersom. Wat Louis was? Geen van beide... hij viel in de categorie onhandig. Hij was de grootste brokken piloot van zijn tijd.

De Nr 8 ging bij de 5e hop al veel te hard aan dek en ja hoor weer wat krasjes er op.

1.1. Bleriot VIII-primo.jpg

Anders dan bij vorige kisten die gelijk maar werden afgeschreven werd de Nr 8 hersteld..men zag er wat in en hier de kist in zijn 2e configuratie...luxe..met spatborden op de wielen.

2.6. Bleriot VIII-bis.jpg

Yes..het vloog ..wat een hoogte!!! Meer dan 1 meter van de grond!!..

2.10. Bleriot VIII-bis.jpg

De pret duurde niet lang en weer krassen in de lak...

2.12. Bleriot VIII-bis.jpg

Louis en de crew hielden vol en weer werd de kist gerepareerd en de 3e variant verscheen...

Let op het Blériot logo...een lichtbeam vanuit een koplamp Louis had zijn geld verdient als koplampen fabrikant en gaf het nu weer uit aan de vliegerij.. (voor de Chaeau Blériot bezoekers..ja zo'n bord hangt ook bij mij in de werkplaats)...

3.1. Bleriot VIII-ter.jpg

Rolroeren aan de tippen..

3.6. Bleriot VIII-ter.jpg

En 2 stabilo's..

3.9. Bleriot VIII-ter.jpg

Het was een bak van een kist..11,8 meter span en 10 meter lengte..

3.13. Bleriot VIII-ter.jpg

We hebben de kist een aantal jaren geleden eens helemaal doorgelicht en onze Max heeft er een tekening van gemaakt..

V8-3V-mod3.jpg

De kist vloog dusdanig goed dat Louis en zijn crew snode plannen kregen....

Jonkje, Rene Neefe, verfbrander en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De kist werd naar Toury getransporteerd...een onbeduidend stadje zo'n 70 km zuidelijk van Parijs en het plan? Cityhoppen..van Toury naar Artenay en weer terug naar Toury.

Maar eerst ff kijken of het wel vliegweer is... Henry Framan houd de windmeter vast en Louis kijk toe..Yes..het moet kunnen!!!

Scan1.jpg

De route die op 31 oktober 1908 werd afgelegd... wel met 2 x een tussenlanding. De eerst in Artenay was gepland, die bij het gehuchtje Santilly niet..weer eens ontstekings problemen met de Antoinette motor.

Scan.jpg

Begin september 2008 kwam er een mail van Christian Lefebre..we hadden elkaar ontmoet op de vliegshow in Beugin en Chrisistian was besuurslid van de Franse Modelvlieg Federatie..en Blériot fanaat.

"Henk..kom je naar Toury..ja toch we gaan een feestje bouwen!!"

Er werd heel wat overlegd en Christian had contacten en ingangen..na enkele weken was alles rond. Ik zou met het half schaal model van Toury naar Artenay en weer terug vliegen. Sturen vanuit een open auto..de Gendarmerie er bij en alle vergunningen waren geregeld..Het is niet wat je kent maar wie je kent..en zo is het...een niet anders.

Christian had met allen die er over gingen en goedkeur moesten geven een prachtige route uitgestippeld..de hele weg goed zicht op de kist en met wat gemeente bestuurders uit Toury en Artenay de route verkend. En..de Gendarmerie zou voorop gaan..met zwaailicht..what could possebly go wrong ..in goed Frans..

upload_2024-12-29_14-3-43.png

Het stadje Toury werkte langzaam maar zeker door aan het feestje...en op de genodigden lijst stonden wat zeer bijzondere namen..

Jonkje, verfbrander en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  6. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Donderdag 25 oktober 2008 vertrokken we naar Toury..Tiemen ter Velde..Pim Ruiter en ik en het was perfect weer..de hele weg..

De hal waar een deel van het static gebeuren zou plaats vinden was snel gevonden..een kerk..een cafe en een sporthal..dat is Toury .oh ja..en een heel mooi hotel l!!

Het was al een drukte van belang en een ieder die wat in te brengen had was al druk aan het werk... Christian had contacten..veel contacten en er was een vrachtwagen vol spullen uit La Baule gearriveerd...de originele Blériot Nr 225 eigendom van de kleinzoon van..een Blériot Auto en motorfiets en een Anzani op een profopstelling..

bleriot 053.jpg bleriot 458.jpg

b48a9dea6e.jpg

IMG_7807.JPG

IMG_7815.JPG

Lunchtijd..Tiemen rechts voor en ik links voor op de foto..

IMG_8060.JPG

Na de lunch kwam er hoog bezoek..de kleinzoon van..ook Louis genaamd..

bleriot 074.jpg

Christian koppelde ons gelijk "How are you Mr Blériot?" Zeg maar Louis.. Henk en ik heb veel over je gehoord. Wat meer dan leuk dat je het werk van mijn opa zo uitgebreid voort zet.. oh ja..we zitten in het zelfde hotel dus alle tijd om elkaar heel goed te leren kennen..

IMG_7816.JPG

Louis..ik durf het haast niet te vragen maar.. Natuurlijk Henk..hier??

8.JPG

De kist was gelijk 10.000 Franse Franken meer waard...

IMG_7842.JPG

E.hof, Jonkje, Rene Neefe en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    fff thee time..en dan gaan we weer verder...

verfbrander vindt dit leuk.
  8. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Klinkt nu haast onwerkelijk...:weetnie:
    Ik heb enorm geluk gehad dat ik toch nog een paar keer heb mogen meedoen aan een paar van dit soort avonturen. :yes:

Rene Neefe, verfbrander en Énke Blériot vinden dit leuk.
  9. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Rond 17 h vertrokken we richting het hotel..ff lekker badderen en klaar gaan zitten voor het dinner. Christian en zijn vrouw zaten ook in dat hotel en en om 18 h waren we compleet..Louis en zijn vrouw waren ook aangeschoven. Ik had strikte instructies gehad van Christian..Waar je ook met Louis over praat..dont talk about The Plons...!! Nee..die plons kende ik en daar zouden we het niet over gaan hebben.

De avond (en ook de volgende t/m zondagavond) veliepen in gemoedelijke sfeer. Louis was een hele gewone jongen en op en top benaderbaar..

De volgende ochtend stonden we om 9 uur klaar en Christian reed ons naar het "vliegveld" een fiks en kort gemaaid weiland met wat weilanden er naast als parkeerplaats voor de duizenden bezoekers. Hier zou ik dus starten en weer landen..net als 100 stuks Ultra Lights die de route ook zouden vliegen en daarmee een mooi herdenkings certificaat konden scoren..

De inrichting van het veld was niets mis mee..kort gras..leuke pionnen.. Wat minder leuk was..het had de hele nacht geregend en zowel op de P plaatsen en het startveld verschenen de eerste plassen..er moesten zelfs al auto's met een trekker uit het land worden gehaald.

Henk..ik heb slecht nieuws..dit is nog maar het begin en het zal blijven regenen t/m zondag met af en toe misschien een droog uurtje. We reden de uitgezette route naar Artenay en om 11 h waren we weer in de static hal... naast de sporthal waar in het weekend het indoor vliegen zou gaan plaats vinden.

Breefing!!!

Christian verkondigde het slechte nieuws. Misschien zouden er wat ULV's over komen in het weekend..en nog wat andere kisten..maar wel van uit naburige vliegvelden..het startveld bij Toury zou een modderpoel worden en men had alles wat daar zou gaan gebeuren ondertussen gecanceld.

Ok..dus we gaan indoor blijven en met Tiemen en Pim bouwden we de half schaal Blériot en de half schaal Demoiselle op en ze kregen een prima plek op het grote podium..

IMG_7874.JPG

Louis was al weer druk aan het werk..er was ook een replica in aanbouw van zijn Nr 225 gebracht en ook daar moest een opschrift op komen...

bleriot 080.jpg

bleriot 081.jpg

De eerste folkloristische groepen arriveerden en gingen wat oefenen voor de weekend show..

costume_5.jpg

Ondanks het slechte weer..het regende onophoudelijk...of misschien wel dankzei het slechte weer was het de hele dag netwerken...Christian bleek een trouw bezoeker van de Fazination Beurs in Friederichshaven te zijn en we lijfden hem en zijn vrouw in bij het team wat daar eind van het jaar heen zou gaan.

Op de spaarzame droge momenten reed Jacques de motorfiets een rondje over de binnenplaats...

IMG_8044.JPG

...en trokken we de Anzani motor onder het afdak weg..Henk..jouw beurt om hem te starten..

IMG_8028.JPG

Af en toe wat geronk in het zwerk en we gingen ff naar buiten om te kijken...

bleriot 286.jpg

bleriot 268.jpg

Zondagavond kreeg ik een boek van Louis..met een opdracht er in geschreven..de vriendschap kon niet meer stuk..

51M65SJ6H3L._SX334_BO1,204,203,200_.jpg

Scan1.jpg

Jonkje, Bruno van Hoek, Rene Neefe en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Maandag ochtend reden we weer naar Nederland..met het mooiste weer wat je je maar in kunt denken...maar we waren wel opgeschoten..ik mocht Louis zeggen...:D:D

verfbrander vindt dit leuk.
  11. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    HET AVONT-UUR, Deel 14: De Plons.

Louis de kleinzoon was geen vlieger..verre van dat..maar ja..hij bezat wel een echte Blériot..de Nr 225. Hij had hem een keer uitgeleend aan een vrouw.. oeps..

De eerste vlucht over Het Kanaal welke door een vrouw werd gedaan vond rond 1911 plaats tw van Dover naar Hardelot..zo'n 30 km onder Calias..en ter gelegenheid van die vlucht wilde een Engelse pilote die vlucht ook doen..90 jaar na dato dus in 2001. Ze kwam een heel eind maar een paar kilomeer voor de Franse kust gaf de motor de geest ( ja dat kennen we..later gaan we het er over hebben) en de kist moest voor groot onderhoud naar de werkplaats..nee dit is wel een plons maar niet DE plons.

Louis de kleinzoon wilde toch ook wel eens in een Blériot gaan vliegen... op 90 jaar na dato... en nam les op een Piper Cub...hij moest heel wat lesjes hebben en de tijd begon te dringen
    In juli 1999 stond de La Ferte Alais crew met een dikke 2 zitter op het startveld bij Blériot Plage..en Louis ging solo..op weg naar Engeland.

upload_2024-12-29_15-35-12.png

Hoe stuurt een Piper Cub? Wel ...het voeten gebeuren is daar met 2 pedalen en die moet je wat kantelen met de voeten.. en de Blériot? Die heeft een dwarsbalk die je heen en weer trapt..links trappen is links af..voor de geroutineerde vlieger allemaal 1 pot nat..maar voor onze Louis toch wel wat verwarrend..

De start was uit het boekje...maar de kist begon wat weg te draaien en Louis corrigeerde met de stick en het voetenstuur....maar....tegengesteld aan elkaar en de kist kwam in een soort flat spin..

Ach..zie zelf maar..

E.hof, HansH, max z en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Zo jongens..mooi geweest voor vandaag?? Of zullen we er vanavond nog 1 doen..??

Ach..denk dat jullie er voor nu wel genoeg van hebben van mijn geklets...toch???:eek::eek:

Henk Elkink en verfbrander vinden dit leuk.
  13. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    Ongelooflijk...zonde..., maar wel prachtig, dat dit gedocumenteerd is....

En neeee..niet genoeg...doorgaan..doorgaan.
    Echt geweldig dit !!!!

Jonkje, Bruno van Hoek en Énke Blériot vinden dit leuk.
  14. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Nou, nee hoor ! Ik vind het heerlijk om te lezen en ervaar het alsof ik er bij was.
    Ik ben een paar keer bij Huize Bleriot geweest maar wist toen niet wat voor geschiedenis daar huisden. Echt indrukwekkend!

Bruno van Hoek en Énke Blériot vinden dit leuk.
  15. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    HET AVONT-UUR, Deel 15: 5000 euro.

Jaap Mes..ik zou graag de Full Size ook willen mee nemen naar de Fazination Modellbau Messe. Jaap fronste de wenkbrauwen..hij moest er lang over nadenken..en 30 seconden later zij hij met een veel te smerige ..geniepige lachje om de mond.. Is goed. Zo was Jaap..kort maar krachtig..maar waarom dat smerige lachje..wat spookte er rond in zijn brein??

Afbeelding1.png

Henk... we hebben een vrachtwagen chauffeur bij de Stichting en wie wil je graag nog meer mee hebben? Oh ja..ik kom ook kijken met de vrouw...en weer dat geheimzinnige lachje..

De vrachtwagen welke op kosten van VTH reed was keurig ingepakt..de full size er in..nog wat aankleed materiaal zoals een Anzani motor..wat demo materiaal..en de modellenkar zat ook vol met de half schaal Blériot en de half schaal Demoiselle en een klok van 1 meter diameter.

VTH zou de rest doen..12 x 12 meter stand..2 stuks bordessen voor de 2 modellen en een vliegtuig achtige trap zodat... oh ja..en een hotel voor een crew van 7 personen want naast de 2 man van de Stichting gingen Otto en Ali Rodenburg en Christian en Juliet uit Frankrijk ook de stand bemannen..bevrouwen..

Ik zat aan wat inkomst genereren te denken en bij de plaatselijke drukkerij vroeg ik om niet al te dure posters... 3 soorten..30 van elke..dat zou mogelijk wat geld in het laatje brengen. Bij het afhalen liep het anders..er waren geen kosten maar wel 100 stuks van elke..60 x 80 cm full colour..geen kattepis.

De stand loog er niet om..het bord er boven liet niets aan duidelijkheid te wensen over..

Afbeelding1.jpg

We hadden zelfs een echte 1909 Anzani W-type bij ons..

Afbeelding2.jpg

En ook de restanten van een 3 cilinder ster Anzani...

Afbeelding3.jpg

De Crew van links naar rechts:
    - Christian
    - ikke
    - Kees van de SVV
    - Bart de vrachtwagen chauffeur van de SVV
    -Otto
    - Ali
    - Juliet
    Afbeelding4.jpg

Juliet en Ali waren druk met de admin..fff in de Bleriot zitten?? Dat kan..gaat via die mooie vliegtuigtrap..en dan maken wij een foto van u met uw camera..slechts 10 euro...poster er bij? 2 euro per stuk..handtekening van Henk er op?..2 euro extra..het liep als een trein...en ik kon het handtekeningen zetten haast niet bijhouden...

Afbeelding5.jpg

Elk uur hielden we een kleine show..een weerbarstige motor..een domme helper en een nog dommere piloot..tot groot vermaak van het publiek..

Afbeelding6.jpg

Uwe Puchtinger kwam elke dag gedurende de 3 daagse show ff langs..en nooit alleen..dan weer met de directie van Ripmax (Futaba) dan weer Savox en de eigenaar van Powebox systems en natuurlijk de eigenaar van Engel Modelbau .. Andreas..( Prowing) en het doel.???.voor nu en de toekomst sponseren..

Op de laatste dag kwam de directeur van VTH nog ff langs ... wilde ook op de foto..en drukte me een envelop in de handen..2000 euro..kunnen jullie vast gebruiken..met de 1000 euro die we per dag via het publiek binnen hengelden stond de teller op 5000 euro..Blériot Plage..here we come!! En Uwe..we zien je dan en daar!!.

Afbeelding7.jpg

Zullen we het giga bord meenemen Otto?? Ja doen we..

Afbeelding8.jpg

E.hof, Jonkje, Bruno van Hoek en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    HET AVONT-UUR, Deel 16: Oorlog Frankrijk- Engeland.

Bert Huizinga aan de telefoon..."Kom je ff Henk..en Jaap is er ook bij". Ik voelde het aan mijn water..dit zit niet goed ..ze willen graag...

"Henk..je hebt tot nu toe gevlogen met een PPL theorie en een ULV brevet..en onder mijn toezicht (vanaf het kantoor) maar..we gaan er voor??" Ik had het natuurlijk allang met Hannelore overlegd..ik wil OOK met de Full Size Het Kanaal over.

De Blériot kreeg ipv een BVL ontheffing een echt BVL..geschikt voor internationale vluchten en ik moest ff een half uur met een instructeur van Bert zijn school de Dimona verkennen en dan nog 4,5 h solo en "dan doe je examen bij mij"...en alles natuurlijk op kosten van de SVV...de Vroege Vogels want ja..we hadden wat onbetaalbare afspraken gemaakt in het verre verleden.

dimona-peetair(8).jpg

Het volledige PPL was binnen een paar weken op zak en in maart begon ik met de Blériot training...hij vloog nog steeds belabberd dus eerst maar eens een paar graden V- stelling er bij..zo moest het maar.

Ik ging hoger en verder dan voorheen...

P6248679.jpg

Jaap kon het met het blote oog niet meer volgen...waar zit hij nu..gaat het wel goed..

P7018819.JPG .

Rond april kreeg ik een pracht mail van Christian..er komt toch een happening en hier heb je de aanmeld formulieren..1 voor het model..en 1 voor de Full Size. En het gehele programma met de starttijden komt binnen enkele weken.

Als snel was het oorlog..oorlog tussen Frankrijk en Engeland. Wat wil het geval..de Fransen Aeroclub wilde uitsluitend Franse deelnemers toelaten..en Engeland ging dwars er tegen in. De gemeente Dover had de hele organisatie uitbesteed aan een 3 mans organisatie bureau en zij zouden alles aan de Engelse kant regelen en het was iedereen mag meedoen en zo niet dan geen feestje aan de Engelse kant en geen landingen toegestaan.

De CAA had een terecht puntje in de vergunning opgenomen voor de landingsplek..het militaire complex The Duke of York.. er zou een Blériot delegatie ter plekke moeten gaan kijken of het terrein ok was. Maar..de Fransen reageerden niet..geen land mee te bezeilen en of ik even wilde komen..reiskosten..hotel..allemaal ok.

Aerial.jpg

Enkele dagen later waren we ter plekke....ok op 1 boom en 1 lantaarnpaal na..die zouden weg gaan en enkele weken later ontving ik het startschema..de 2 Franse Blériots eerst rond 4.41 h ..dan de Beugin club met hun model dan ik met mijn model en enkele uren later ik nogmaals met de PH-BLE samen met de Luxemburgse metalen Blériot van Pascal Kremer en Mikael Carlson uit Zweden met zijn Thulin Blériot.
    Dat alles was naar wens en de trainingen in Nederland gingen door..het ene na het andere vlieguur met de PH-BLE kwam in het Logboek.

Op 29 juni 2009 deed ik de ultieme overland vlucht..ver weg van het veld...alsof ik over Het Kanaal vloog. 52 km vliegafstand en een uurtje onderweg..en deels over het water.. We waren er allemaal klaar voor ..nog een krappe maand te gaan tot de grote dag..

29-06-2009 Blériot Cross Country flight of 52 km.jpg

HansH, max z, Jonkje en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
  18. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ff pauze met plaatsen..maar dat wil niet zeggen dat ik nu niets zit te doen...ik ben de verhalen aan het schrijven en de foto's en films aan het verzamelen over de meest bizarre luchtvaart happening waar ik ooit wat over heb gehoord, over heb gelezen of van nabij heb meegemaakt. En wanneer ik er niet zelf van a tot z met 2 benen middenin had gestaan zou ik het niet geloofd hebben.

Dit is het programma waar ik aan werk:

1. De weken vooraf: George Duncan en Peter Holloway
    2. Dinsdag 21 juli 2009: Het Fort van de konijnen
    3. Woensdag 22 juli 2009: De drie musketiers
    4. Donderdag 23 juli 2009: Kabaal op de camping
    5. Vrijdag 24 juli 2009: Fff Parijs bellen
    6. Zaterdag 25 juli 2009: Franse Fratsen
    7. Zondag 26 juli 2009: Het faillissement

19. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Alsof je een avonturenboek aan het lezen bent. Fenomenaal Henk. Dit zou gewoon in boekvorm gedrukt moeten worden.

verfbrander en Énke Blériot vinden dit leuk.
  20. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    Inderdaad, prachtig geschreven...een kunst apart !

Énke Blériot vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina