Autonoom Vliegen?

Zomaar een gedachte, heeft iemand dit wel eens geprobeerd?
Autonoom laten vliegen van een model, op GPS waypoints?
Lijkt me wel bijzonder, gewoon hands-off je model op hoogte laten brengen,
of zelfs een locatie invoeren om daar fotos te maken.

Er zijn wel stabilisatie sets die ervoor zorgen dat het spul recht blijft,
maar bestaat er zoiets als een ECHTE automatische piloot?

Natuurlijk moet je zulke fratsen nooit in de buurt van bebouwing proberen,
en er altijd voor zorgen dat je hem van de automaat kunt overnemen,
maar het lijk me wel een aparte gewaarwording, je model die gewoon zelf zijn ding doet.

Ik heb het eens ongeveer gezien bij een programma op discoverychannel, "Prototype This!",
daar hadden ze een flinke pipercub die op eigen houtje op zee een reddings boei kon afwerpen.

Iemand dit al eens tegen gekomen?
Graag laten horen. ;)

autonoom

He Sven,

er is een zelfbouwproject beschikbaar (wel eens bestudeerd) waarbij je waypoints upload naar de "printplaat". Die printplaat leest enerzijds de GPS coordinaten uit via NMEA (bijna iedere GPS kan dus als bron dienen) en anderzijds stuurt deze printplaat je roerservo aan op koers naar het waypoint. Als je dan met een FMA copilot je toestel levelt ben je al een heel eind. Ik zal even kijken of ik een link kan achterhalen...

groet,
Alex

Ja, dat is precies de gedachte die ik hierachter had. GPS gewoon het richtingroer laten overnemen,
en met een horizon meter de boel horizontaal houden.

Alleen de hoogte aanhouden lijkt me lastig.
Dat zou echt via GPS en elevator gedaan moeten worden,
dus moet de horizon meter en GPS samen gaan werken volgens mij.
Gewoon op hoogte brengen en aanzetten zal niet voldoende zijn denk ik,
omdat zelfs horizontaal het model nog zou kunnen zakken.

EDIT

Laatst bewerkt:
Bij ons op het werk komen die dingen nog al eens voorbij in de vakbladen. Vast op landmacht.nl ook wel iets over te vinden. Ze worden dagelijks gebruikt in Afghanistan.
Jakko

Ja het leger is vollop bezig met dit soort dingen,
maar die hebben ook veel leuk speelgoed om mee te werken. ;)

En och wat stom, helemaal niet gedacht aan V-stelling vleugels.
Dan hoeft je helemaal al nietmeer naar rolroer correctie te kijken.

De picopilot is zotezien al helemaal kant en klaar:
PICOPILOT

Alleen wat het kost en waar je zoiets koopt moet ik nog even voor rond snuffelen.
Ook vraag ik me af hoe de icebear zijn hoogte blijft houden,
maar dat staat vast wel in dat draadje. ;)

Is allemaal allang te koop, al zal het waarschijnlijk niet helemaal zijn wat je voor ogen had. Kijk hier maar eens:

CARVEC Remote Vehicle Control

Ze bieden gewone stabilisatiesystemen (zeg maar "hele dure helicommands") maar ook GPS-based autonoom vliegende systemen. Volgens de site zijn die systemen klein genoeg om vanaf .30 size ingebouwd te kunnen worden, en dan zou het ook nog genoeg over moeten laten om eventueel een camera mee te kunnen nemen. Het systeem schijnt namelijk in zijn basisvorm al een mogelijkheid tot camera-bediening te kennen al kan ik dat in de gauwigheid verkeerd gelezen hebben.

Er zijn er meer, en helaas ben ik daar de link van kwijt, zal even zoeken. Ik weet dat er nog een bedrijf hier in europa zit, die komplete heli's bouwt die autonoom vliegen, en eigenlijk zijn die puur bedoeld voor beroepsmatige toepassingen zoals het inspecteren van grote objecten in ontoegankelijk terrein (pijpleidingen, hoogspanningsleidingen, dat soort werk). Deze heli's kun je programmeren met waypoints, en dan de motor starten. Vervolgens kun je hem vertellen dat hij zijn programma af moet lopen, en het ding stijgt op, volgt de route en hoogte die je ingegeven hebt, en komt na verloop van tijd daar terecht waar je hem verteld hebt dat hij moet landen, wat ie vervolgens ook volledig autonoom doet. Voor zover ik mij herinner, lagen de prijzen niet eens zo debiel hoog, al kon je er ook een leuke middenklasse auto van kopen. Het was in elk geval een lagere prijs dan wat ik verwacht had, want dit soort machines worden natuurlijk niet als warme broodjes verkocht....

Maar het bestaat dus gewoon, is commercieel verkrijgbaar (vraag niet naar de prijs, denk ik) en zal vast ook ooit wel eens betaalbaar worden.

Maar afgezien van de technische uitdaging om het allemaal werkend te krijgen, of de toepassing als stabiel camera platform, wat is de lol nog van een heli die zichzelf vliegt?

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Ik zal niet zo gauw een maatje .30 heli zomaar de sticks los geven hoor. ;) Dat wordt een duur grapje idd.
Ik had meer een simpel vliegtuig model voor ogen, een easystar of andere stabiele glider met een bult van een accu bijvoorbeeld.

Ik had al iets gevonden genaamd flexipilot, die neemt alle 3 de functies (aile, elev, rud) mee in het vinden van een baan naar zijn doel.
Ook blijft hij op koers zodat zijwind je model niet een eind weg kan blazen, daar heeft de picopilot namenlijk wel last van.
De flexipilot volgt eigenlijk een 3D baan, hij zal altijd op zijn ingegeven streep blijven vliegen.
De picopilot stuurt enkel richting de waypoint, maakt niet uit waar die vandaan komt, al waaid die 100 meter uit zijn koers.

Laatst bewerkt:
Ach, dan had ik je verkeerd begrepen, ik ging er vanuit dat je iets voor een heli zocht....

Ik denk dat hoe je het ook wend of keert, het toch wel een duur grapje zal blijven... Voorlopig althans....

Groet, Bert

Valt wel mee hoor Bert. ;)
Adurino is ook een mooie optie.
Alles bij elkaar (Adurino bord + schild, programmer, GPS, kabels, en stabilisatie sensors) kost het 265,30 dollar ofwel 170 euro.
Volgens mij heb je al een goed vliegende UAV voor een euro of 300.
Ik had het me iig veel erger voorgesteld.

Mwoah, valt inderdaad dan nog alleszins mee.

Maar ja, mijn ding is het niet, voor die centen heb ik weer een goede set bladen op mijn restauratieproject én de totale kosten voor het spuitwerk van de BO 105 bij elkaar. dus ik denk dat ik dáár maar de voorkeur aan geef :p

Groet, Bert

Heb je deze al gevonden? UAV - Unmanned Aerial Vehicles - RC Groups
ardupilot heb je zo te zien al gevonden, maar dat is volgens mij echt niet zo duur als je zegt, de duurste dingen zijn de gps (~50 dollar) en de ir sensors (~85 dollar) een bordje kost niet meer dan 25 dollar, en dan heb je nog wat extras nodig zoals een usb->uart kabeltje, en wat stekkertjes en kabeltjes.
Andere (maar duurdere) opties zijn paparazzi, attopilot en ga zo maar door.
Maar gezien jou weerstand tegen zelf bouwen, weet je zeker dat dat iets voor jouw is? dan lijkt me even een arduino programmeren een flink obstakel. Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Om wat inspiratie op te doen moet je eens op DEZE site gaan kijken. Kijk wel even verder dan alleen de home page!
Helaas is de originele site uit die tijd verdwenen. Daar stond toen veel meer op over de ontwikkeling en de bouw van deze modellen. Ook hoe en waarom men de nodige zaken, zoals de motor, had (om)gebouwd was daar op te vinden.
Dit is eigenlijk wel het summum van autonome modelvliegerij. Helaas is er hier in Europa maar ontzettent weinig aandacht aan besteed. Geheel ten onrechte vind ik want dit is toch een enorme prestatie. Deze records zullen niet zo snel verbeterd worden denk ik. Dus Sven hier is een mooie taak voor je weggelegd. :);):);)

Ja je kan willen zeilen, of gelijk de oceaan over willen steken. Voor beide heb je een boot nodig, en een oceaan oversteek is gewoon een iets andere schaal ;)
Maar dat verhaal van de 'spririt of butts farm' (IIRC) is wel een mooi verhaal, alleen al om te lezen (hetzelfde eigenlijk als met oceaan oversteken per zeilboot, daar lezen ook veel meer mensen over dan dat ze het doen).
Maar goed, ik heb hier dus de meeste onderdelen liggen, en nog steeds niets mee gedaan (gestruikeld over een gps die het niet deed)... Kunnen we er niet een mooie competitie van maken? Dat werkt bij mij wel goed voor de motivatie.

Adurino programmeren is idd best flinke kost, kweet niet of ik dat wel kan.
De benodigde GPS en sensors waren wel zo duur, ik zal de site nog eens opzoeken.

Een beetje soldeerwerk is overgens absoluut geen bezwaar,
zolang het maar geen SMD is, of ik zelf PCB's moet ontwikkelen.

Eigenlijk zou ik het liefst kijken naar iets dat kant en klaar zijn dienst al eens bewezen heeft.

Wat ik me overgens wel afvraag is of die sensoren wel nodig zijn bij een model met een stevige V-stelling.
Zoiets trekt toch vanzelf horizontaal in de latterale as?
En als ik aan zoiets zou beginnen, dan toch minimaal rudder en hoogteroer door GPS (en barometer?) geleid. ;)
Het lijkt mij namenlijk dat enkel rudder een ramp is om op de juiste hoogte te blijven.
Net zoals die van icebear, in dat RCgroups topic een paar postjes terug,
die man zei ook al dat zijn model tijdens het autonoom vliegen zo 50 meter hoogte verschil had opgelopen.

En idd, een leuke prestatie zou bijvoorbeeld zijn het kanaal over, fotos van engenland, en weer terug?
Je praat dan wel alweer over een reis van 90km, dus geen idee of dat eigenlijk wel mogenlijk is zonder absurd grote machines te bouwen.
Als een normaal model een beetje doorpoot kan 45km\u wel, das dus toch 2 uur kachelen, en das een flinke accu nietwaar?
Je zou dan denk ik moeten gaan denken aan een flink bepakte zwever van een meter of 5 die je op hoogte schiet vanaf de duinen met een lier,
en die dan op zijn motor op zijn dooie gemak die afstand moet zien te overbruggen. ;)

Leuke gedachtes, maar mischien dat het allemaal een beetje vast gaat lopen op de kosten?
Het airframe kost iig geen ruk, de GPS en controller module ook niet eigenlijk.
Het is de sensorset die het zo knallend duur maakt.

Van die attopilot springen de tranen alvast in mijn ogen, 800 dollar!

Sven,

Ik heb wel eens een demo gegeven, kijk er wel naar in de gedachten dat hierbij alleen een select gezelschap van instructeurs en bestuur aanwezig was. Ook geen enkel publiek!!!

Daarnaast blijf ik achter de toen geldende veiligheid grens op het veld.

De link:
http://www.rcuvideos.com/video/TeletubeTest-wmv

Dit toestel vliegt op afstand bestuurd, zichtbaar is een hoogtemeting links en vario meting rechts middels LEDS.
Als de onderste LED brand van de hoogtemeting dan zit ik onder de toppen van de bomen.

De opname is vrij primitief om de kosten laag te houden de camera is zwart/wit.

Eigenbouw: zender, hoogtemeter, variometer, vliegtuig, met eigenbouw fuel- en tank pressure controller.
Verder is een “handels” ontvanger gebruikt die is ook is aangepast.

De video opname is door een collega gemaakt van het op de grond gepositioneerde beeldscherm door de conversie zijn ze dus niet echt duidelijk maar dat vond ik voor dit experiment niet echt noodzakelijk. Voor mij was de kennis van storingvrije HF overdacht de basis om dit experiment eens te doen alsmede de werking van de metingen onder invloed van G-krachten te beoordelen.
Het is een niet al te ingewikkelde stap dit toestel autonoom te laten vliegen waarbij natuurlijk de zaak vereenvoudigd kan worden door de snelheid te verlagen en de eigenstabiliteit te verhogen.

Belangrijk te weten.
Ik verken dié gebieden van techniek die nog niet door regelgeving zijn ingedamd en ook waarin soms na tijd weer ruimte komt.

Veiligheid is daarbij de belangrijkste factor die eigenlijk niet te garanderen valt.

Cees

Hezik, bedankt voor de link maar helaas staat daar niet wat ik bedoel.
Deze groep had destijds een eigen site waar ze hun hele project op hebben uitgelegd. Het ontwerpen van het model en de testvluchten ermee. Daarna het verder ontwikkelen om tot een goed model te komen.
Het verhaal waarom ze een OS 4takt hebben gekozen en waarom ze die omgebouwd hebben tot een benzine (eigenlijk zeer zuivere peterolium) motor met vonkontsteking. Hoe ze aan voldoende elektriciteit kwamen voor een dergelijke lange vlucht.
Het ontwikkelen van de software voor hun, eveneens zelf ontwikkelde, computer om de hele zaak te kunnen besturen. De problemen met de besturing, de problemen met de nauwkeurigheid van het toenmalige GPS systeem.
De testvluchten over honderden kilometers ergens in een woestijngebied. En zo nog veel meer.
Al met al een prachtig project met veel leesvoer dat ik toen met veel aandacht heb gevolgd toen ze nog bezig waren met het project. Tenminste in de zomer van 2003 toen ze bezig waren met TAM 4 t/m 6. In 2002 hebben ze 4 pogingen gedaan die helaas allemaal mislukt zijn. Eind 2003 zouden ze nog 3 pogingen doen en dan was de koek op. Poging 4 mislukte ook maar met TAM 5 lukte het om in net iets minder dan 39 uur naar Ierland te vliegen.
Er is een video op DVD te koop maar of daar alles op staat weet ik niet. Misschien dat ik die DVD ga bestellen. :?:

(TAM = Trans Atlantisch Model).

Back