Autonoom Vliegen?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door sven, 8 dec 2009.

1. TomP

TomP Guest

Inderdaad heel leuk. Omdat ik op sommige dagen zoveel thermiek had dat het "saai" werd, of ik moest zakken omdat ik de vlieger niet goed meer kon zien, heb ik een aangepaste versie van m'n Gluonpilot gemaakt.

Het concept is heel eenvoudig: Als je een switch op je zender overhaalt, blijft de zwever cirkelen rond het punt waar je de switch gemaakt had. Je moet dus nog zelf op zoek naar thermiek, maar het cirkelen rond dit punt doet hij dan wel weer automatisch.

Ik hoop deze zomer tijd te hebben om hem ook automatisch naar thermiek te laten zoeken :)

2. sidewind

sidewind

Lid geworden:
    27 nov 2005
    Hij das leuk, ik weet dat Staffan Kjerrstöm het centrum van de thermiek bel opzoekt dan pas autonoom gaat vliegen.
    Hoe doe jij dit via vario druksensor, temperatuur meting of GPS
    Ik neem aan dat je zoek gebied kunt uitbreiden groter dan 200*200m. aan je grafiek te zien heb je tijdens de vlucht 6 motor starts gedaan van af 100m klopt dit.

At TomP dit lijkt mij wel wat.

Michael

3. GliderUAV

GliderUAV

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Daarmee had het zondag ook prima gelukt, de bellen waren behoorlijk ruim. De bellen worden wel door de wind verplaatst, daarom cirkel ik zonder vast punt, dan wordt je gewoon met de bel mee weggezet.

Ik gebruik een VAT300 van ELV.DE (niet meer leverbaar) die ik een beetje gehacked heb. Er zit een druksensor in. Daar heb ik ook de snelheidsmeter van.
    Zie Geschwindigkeitssensor für Telemetriesystem VAT300GS | ELV Elektronik

Dat klopt idd. Wanneer er geen thermiek is gaat de motor aan op 100m en uit op 200m. Ik had nog meer capaciteit gehad, (accu van 4000mAh) maar ik moest nog weg, dus ik heb ik niet alles gebruikt. De meeste klims waren trouwens grotendeels automatisch.

Ik bedoelde eigenlijk een gebied van 400*400m, en een tijdje terug ben ik overgegaan op een soort cirkel met een straal van 200m. Dit is de gevlogen route van afgelopen zondag (van boven gezien):

De stipjes geven aan waar de autopilot terug ging sturen naar het doelgebied. Helemaal rechts heb ik met de hand gevlogen om te kijken hoever de zichtgrens met dit toestel was. Dus het gebied kan nog wel groter.

Heb ook een video gemaakt:

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina