Aviation Design Scorpion

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door WimBlommaert, 5 dec 2012.

  1. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    haha, de metalflake is voor de Glastrons he??
     
  2. BaCo

    BaCo Guest

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik liever een metalflake Glastron-Carlson Jet heb dan een RC jet. :)
    Ik zag hier op dit forum iemand die van plan was een RC Glastron Carlson CV-23 hardtop te gaan maken, maar er helaas vanaf heeft gezien. Jammer

    Mooie jetplane Wim, is echt iets voor de geoefende die-hard vlieger lijkt me.
     
  3. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    568
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Hallo Wim,
    Nog gefeliciteerd met de geslaagde maiden!
    Even een vraagje over die pijp; welke maat heeft die pijp? Hoe merk je dat er vermogen verloren gaat? Lijkt me moeilijk te zien "in flight"?
    Grt, Hans
     
  4. ik ben een vliegtuig.nl

    ik ben een vliegtuig.nl

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    566
    Hoi Hans,
    Bij het opstijgen kwam hij zijn vermogen niet kwijt, de pijp begon behoorlijk te brommen.
    Hij kon max. 63% vol gas vliegen zonder dat het weer te horen is.
    De venturi effect was te groot, de luchtstroom ging in de pijp rollen.

    gegroet ;)
     
  5. Sandy Groen

    Sandy Groen

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Noord-Holland
    Zomaar ff een vraagje, ik ben me ook aan het orienteren op een jet en heb zowel de scorpion als de elan op het oog. Beide kunnen goed vanaf gras landen en kunnen redelijk langzaam binnenkomen. Alleen het gewicht en de kwaliteit van de scorpion schijnt nogal tegen te vallen. Als ik zie wat voor oerbos jij al uit deze kist hebt verwijderd.... Is deze kist rond de 10 kilo te krijgen of valt dat tegen?
     
  6. arjan-kok

    arjan-kok

    Lid geworden:
    30 mrt 2013
    Berichten:
    85
    ik vind een scorpion veel mooi dan een elan .en ook sneller op top.
    Wim veel plezier met je nieuwe jet.
     
  7. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    hey....

    De nieuwe lichting kits is nu blijkbaar op de markt, en die zouden in ieder geval een stuk beter én lichter gebouwd zijn. Ik heb geluk gehad met die van mij, en kom vliegklaar -droog- op 10,5 kg. vlieg héél lekker met de P-100, zit juist nog met een issue met de pijp, ik overweeg om ze te vervangen door de nu meegeleverde pijp van Grumania. heb bij de laatste vlucht een flame-out gehad met buitenlanding, en hierbij is één van de hoogteroeren gesneuveld. de nieuwe zat op een kleine week in de post, en is ondertussen terug gemonteerd...
    Ik vind't alvast een héél leuk toestel, en zeker geschikt als eerste jet. over de Elan kan ik weinig zeggen, maar qua looks staat de scorpion mijlenver voor!

    ps, heb de GPS zitten in die van mij, vliegt op halfgas rond aan een 160km/u, landen met full flaps (zonder airbrake) doet 'ie aan een 60km.. kan denk ik nog trager....

    Wim
     
  8. Sandy Groen

    Sandy Groen

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Noord-Holland
    Dat AD de produktie weer naar Europa had gehaald ivm kwaliteitsproblemen had ik al op diverse fora gelezen. Ik zou alleen zo'n nieuwe kist eerst wel eens willen zien voor ik tot aanschaf over zou gaan, de prijzen hebben ze iig al wel verhoogd. Als dit betekend dat je een beter produkt krijgt heb ik hier niet eens echt problemen mee. Boomerang aan de andere kant levert bij zijn kits alle hardware en brandstoftank mee tegen een erg concurerende prijs.Een ander issue dat me nog wel laat twijfelen tussen een Elan en een Scorpion zijn de afmetingen, de Elan kan achterin mijn auto en dan kunnen er nog meerdere kisten mee. De Scorpion is toch weer ruim 2 meter lang....
    Wat de looks van de kist betreft vind ik de Scorpion wel mooier,aan de andere kant heb ik niets tegen boomers, zowel de fokker g1 als de p38 waren ook schitterende kisten waar ze ongetwijfeld naar hebben gekeken toen ze deze kist ontwierpen. En voor wat betreft de zichtbaarheid is de Elan in de nieuwere Navy kleur wel weer in het voordeel.
     
  9. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    kijk anders hier eens:

    AD Scorpion Mk2 just arrived: assembly thread.

    tja, de Scorpion is inderdaad groot om te transporteren, maar zit dan ook in no-time in elkaar... Ik heb ook lange tijd getwijfeld over de Elan, maar las toch ook best wat dingen over wisselende kwaliteit...
    qua zichtbaarheid lukt't met de zwitserse versie wel, maar er zijn ook wel 'higher-viz' kleurenschema's....

    Wim
     
  10. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    Update Pijp....

    zoals vermeld in de post over de maiden, klopte er iets niet met de setup van de turbine/pijp. Ik had een erg vervelend 'gebrul' op volgas, en duidelijk niet genoeg vermogen. Turbine gaat probleemloos naar 153K rpm, dus daar ligt't nie aan...
    Er waren er die me vertelden dat de pijp te groot was, anderen dat ze te klein was... dan dat de turbine er vanaf moest, dan weer erin... wat ik ook probeerde, 't gebrul bleef, en max 7,5kg thrust (van een 10kg turbine!). klopt niet dus!!!

    ik heb gisteren uiteindelijk de test gedaan die ik eigenlijk eerst had moeten doen, en dat is de turbine testen uit het toestel. en wat denk je, 't gebrul komt van de turbine zelf!!!! nu, deze is net terug van een nazicht bij Jetcat ivm een defecte tempsensor en preventief vervangen van lagers. voor dit onderhoud heb ik't lawaai nooit gehad, en nu wel...hmmmmm.... nu was't me al opgevallen dat de 'dome' in de nozzle niet perfect gecentreerd zat, en dus aan één kant net iets over de rand van het turbinewiel lijkt te komen... Nozzle gisteren dus gedemonteerd, en dan merk je duidelijk dat die niet mooi rond is. hij zit vast aan de nozzle dmv 3 M3 boutjes en een resem moertjes. lastig om te centreren dus, en als er ergens teveel spanning staat trek je die -dunne- dome zo scheef.... dus, draaibank bovengehaald en een stalen ring gedraaid die nét in de dome past, drie gaatjes M3 erin, en nu kan ik 'm van buitenaf mooi centreren, en verlis ik ook die moertjes die in de luchtstroom zitten. eens gecentreerd borg ik die ring gewoon van binnenaf met moertjes. Ik heb gezien 't late uur gisteren niet meer kunnen testen, maar hopelijk is hiermee 't probleem van de baan....

    2,5 kg meer thrust zal een pak schelen in take off-run en vliegsnelheid........

    Wim
     
  11. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    foto's

    hierbij de foto's van de dome zoals 'ie zat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    met de ring in de dome, zit 'ie nu wel mooi gecentreerd, en zie je rondom nét 't randje van 't turbinewiel...

    Wim
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. ik ben een vliegtuig.nl

    ik ben een vliegtuig.nl

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    566
    Hoi Wim,
    goed om te horen dat het opgelost is..

    gegroet :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    hopelijk kan ik vandaag testen, en was dat inderdaad 't probleem....
    kan me wel voorstellen als die dome ook maar't kleinste beetje lucht hapt vlak achter die turbinebladen, dat de luchtstroom serieus verstoord wordt......

    W.
     
  14. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Ben erg benieuwd Wim of het nu voorbij is! Mooi opgelost, wellicht een verbeterpuntje voor Jetcat??
     
  15. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    Dome zit nu wel mooi in't midden, maar't gebrul blijft............
     
  16. speedo

    speedo

    Lid geworden:
    23 dec 2011
    Berichten:
    60
    Ik ben geen expert op dit gebied, maar misschien compressor stall?

    Groeten van Emile
     
  17. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Wim,

    Had het van het weekend nog over op de club.
    Ik denk dat je het beste er aan doet om m terug te sturen naar jetcat.
    Niet dat je met Frema's hulp niet zal lukken, integendeel!
    Ik vindt alleen dat wanneer jij je lagers en temp sensor laat vervangen, waar je toch best wat centjes voor betaald en vervolgens een motor terug krijgt die het niet doet zoals hij zou moeten doen dat Jetcat het maar moet oplossen.
    Ik weet zeker dat ze hun best daarvoor doen want de service is altijd prima.
     
  18. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    Compressor Stall lijkt inderdaad't meest waarschijnlijke.......
    ben ondertussen ook in contact met Udo bij Jetcat, en wacht nog even op antwoord van hen... tenslotte is inderdaad de turbine net binnen geweest, en ergens moeten zij maar zorgen dat ik een goed werkende turbine terug krijg... ik heb ook al contact gehad met Martin, en ben ook overtuigd van zijn expertise...
    Vermits de turbine nog geen 2 jaar oud is, zit er sowieso nog garantie op..........

    Wim
     
  19. scheur

    scheur

    Lid geworden:
    27 okt 2003
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Hoi Sandy,

    Ik zou zonder twijfel voor een Elan kiezen als eerste jet. Zeker als je ermee op je thuisbasis wil gaan vliegen.
    De Elan is toch iets makkelijker te starten en te landen dan de scorpion. Tevens kun je met een boomie veel korter
    draaien en langzamer vliegen. Iets wat op jullie veld van groot belang is. Transport is idd ook handiger zoals je zelf ook al zei.
    Qua kwaliteit verschillen ze niet veel van elkaar verwacht ik. Ik heb zelf beide type's in bezit en vind het allebei klote als het gaat over de afwerking van eea. Ondanks dat ze er niet supermooi uitzien, zijn ze beide wel goed gebouwd en vliegen ze prima. Imo heeft elk merk wel wat verbeterpunten die je tijdens het bouwen tegenkomt. Dat maakt het ook wel weer leuk. Je kan altijd een keer met mijn Elan vliegen om te proberen.

    Succes, je krijgt er geen spijt van....jetvliegen is vet leuk.

    Gr. Roland
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  20. scheur

    scheur

    Lid geworden:
    27 okt 2003
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Zuid-Holland
    [​IMG]

    Dat de Scorpion een mooier vliegtuig is.....hoef ik natuurlijk niet te zeggen:)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015

Deel Deze Pagina