B52, 8 straalturbines

Stevo zei:
Inderdaad Bertus,

Dat is nu juist dat gene wat ik ook aanhaalde je zou van iemand die met dergelijk toestel vliegt verwachten dat hij dat toestel beheerst maar niets is minder waar gelet op het feit dat dit een nagelnieuw toestel was die buiten het showcircuit weining wordt gevlogen. "Hence the Danuntless" pal het zelfde fenomeen.

Stevo
Hoe kan je nou zo'n toestel meteen 100% beheersen als er nog nooit zo'n groot toestel geweest is.
Voor alles is er een eerste keer.
Hoeveel testpiloten zijn er in het verleden wel niet verongelukt.

Het kan nog steeds een technisch probleem geweest zijn, waardoor hij op zijn zender keek om te zien of er wat verkeerd stond qua flaps of iets dergelijks.
Niets uit de filmpjes kan bewijzen of het een pilot error is.

Iedereen heeft zijn mening al klaar zonder dat er echt technisch onderzoek geweest is.
In de echte luchtvaart was dit altijd al een probleem aangezien de piloot het meestal niet na kon vertellen.
Daarvoor is de zwarte doos uitgevonden.
 
Donders!

Er van uitgaande dat de versie van Mr Bean correct is:
Ik vlieg ook een grote zware (sleep) kist, vaak met een dikke (kostbare) zwever erachter.
Ik haal het simpelweg niet in mijn hoofd om op de zender te kijken, ook al zit de combinatie hoog genoeg.
Je verliest meerdere seconden met opnieuw je model vinden en focussen. Voor dit soort modellen een onvergeeflijke fout, voor het team onbegrijpelijk dat ze hem ermee door lieten vliegen nadat hij al eerder dezelfde fout had gemaakt.
Als je functies niet blindelings op je zender weet te vinden, moet je zo niet gaan vliegen.

Een vlieger van dit soort modellen moet zich alleen maar bezighouden met de basics. De aanpak van de B29 vliegers in België heeft daarbij mijn sympathie. De vlieger stuurt de normale zaken, een andere vlieger bedient de wielen, flaps en nog wat zaken met een andere zender op een andere frequentie.
Daarenboven monitort weer een andere vlieger de telemetrie met oa motortemperaturen en (denk ik) ook snelheid. En allemaal kijken en denken ze mee en adviseren de vlieger.
Tenzij ik iets gemist heb vliegt deze machine nog steeds veilig rond, ik heb hem 2 jaar geleden in La Ferté gezien en ik heb niks gevaarlijks gezien.

Dit soort grote gevaarten moet je niet meer alleen sturen, dat doet de 1/1 versie ook niet. Als het mis gaat heb je alle ogen en oren nodig.

De echte crash was overigens te wijten aan de eigenzinnigheid van de gezagvoerder. Tegen diverse waarschuwingen van de squadron leader in (n.a.v. eerdere "geintjes" zoals laagvliegen en scheurwerk) ging hij nóg eens laag over het veld met, zoals je ziet 90 graden dwarshelling.
Dat kan wel. zélfs met zo'n bak, maar dan op veilige hoogte en niet op een paar honderd voet.
Zoals het zo vaak gaat, sleurde deze man voor een paar momenten lol, nog enkele anderen mee de dood in..
 
Grover,

Eerst en vooral moet je mijn vorige post (pagina 4 -geloof ik- lezen) want wat jij zegt heb ik daar ook min of meer neergeschreven dus met andere woorden je hebt gelijk.

Toch blijft het fenomeen van veel te veel wind en slecht weer staan als een dijk los van het feit of het nu een goeie of een slechte piloot was. Bij het opstijgen hoor je ten andere reeds dat er veel wind heerst door het razen van de wind in de microfoon. Een tweede (onafhankelijk) filmpje bevestigd dit.

Je moet 100% zeker zijn dat het toestel in goede conditie verkeerd en je moet alle mogelijkse fouten proberen uit te filteren. Dit mag al onbegonnen werk zijn doch laten we niet vergeten dat er al van in het begin wat "kinderziektes" in dit B52 model zaten waarbij de flaps niet goed werkten enz. Wel als het falen, en dit nu puur hypothetisch ter illustratie, te wijten is aan die flaps dan heeft iemand zijn huiswerk niet goed gedaan. Als je dan ook nog op een show toekomt met dergelijk toestel dan vraag je om problemen. Men zegt niet voor niets dat onverschilligheid dodelijk is.

Tevens heeft Richard een punt dat je met dergelijk toestel veel beter met twee piloten kunt vliegen gelet op de complexiteit. Dit werd met succes in de Vercruysse B29 toegepast. Zo wordt de kans dat je de verkeerde hendel overhaald tot een minimum herleid zoals je reeds aanhaalde.

Een intervieuw met de piloot heeft ook aangehaald dat hij "niet echt goed" bezig was.

Ik noch de anderen vellen geen ordeel over de kunde van de piloot, het waren tenslotte mijn 60.000 Euro niet doch het is in het verleden al meerdere keren gebleken dat iemand zenderstoring had en zijn vliegtuig crashte terwijl de "kristallen in zijn duimen" om zeep waren.

Nu wat die testpiloten betreft, die zijn nog ietsje slimmer toch ? want ze doen het met een ander zijn vliegtuig :wink:

Stevo
 
Klopt, daar had ik ff overheen gelezen.
Ik heb nog een stukje gevonden over die B29 http://www30.brinkster.com/flytob29/Het vliegen/Vliegen.htm

Waar ik even over viel is dat iedereen zijn mening al weer klaar had, dat is ook de rede dat ik vliegen op een vliegclub niet echt leuk vind omdat er altijd wel mensen rondlopen die zich er ongevraagd mee bemoeien en alles beter weten.

Waar ik mij inderdaad wel over verbaas is het feit dat er in die b-52 alles wel 3 dubbel uitgevoerd kan zijn, maar dat er nog steeds maar een zender is, stel dat die net de geest geeft (het zit tegenwoordig zo vol electronica dat dat niet ondenkbaar is) of dat de accupack van de zender rot is, dan is het gewoon over en uit met die kist.
Je zou verwachten dat hij toch wel een 2e zender heeft met exact dezelfde configuratie (bijv via leraar-leerling schakeling of zo), dat je iig een backup hebt.
 
Tsja.. een extra zendertje van e1000 tov e60k ??

Wat mij verbaast.. is dat ze nog steeds dezelfde oude PPM/PCM 1 richtings technology gebruiken van ca 20 jr oud.

Met zulke bedragen gebruik je toch geen futaba of mpx zendertje meer?
Dubbelzijdige digitale datalink oid
 
In Frankrijk (waar-ook-weer) is een (jaarlijkse?) Big-Scale meeting, waarbij voor dergelijke kisten dubbele besturing verplicht is (dus op 2 verschillende kanalen, alles dubbel,dubbel uitgevoerd) ........ ander alleen "static-display" ....
 
ook de mannen van het pulsejet team, zie ik op shows altijd met 2 zenders gekoppelt.
 
Ik wilde in eerste instantie ook de crash van de 'grote' B-52 aandragen als vergelijking.
En na bestudering van de beelden lijkt het erop (alhoewel er altijd sprake kan zijn van gezichtsbedrog) dat de flaps aan de linkerkant ingetrokken zijn. Bij de El Al 747 gebeurde hetzelfde, maar dan aan de andere kant. Zoals gebleken houd je zo'n kist vanaf zo'n hoogte dan niet meer heel...

Dus aan Richard -als deskundige op het gebied van heel grote vliegtuigen- de volgende vraag: Zou, zolang er niet vol up getrokken wordt (dan houdt alles op), je bij die snelheid en assymmetrische flap-stand nog iets kunnen doen met ailerons? Ze staan n.l al vol rechts op het moment dat de kist nog van rechts naar links voor de camera langs vliegt. En dat lijkt niet te helpen...
 
Als piloot is het kijken naar je zender idd het stomste dat je doen kan... Ik heb het een keer mee gemaakt dat iemand naast me tijdens het vliegen een soort paniek schreeuw gaf omdat er iets mis ging. Uit een soort reflex keek ik om en direct weer terug naar mij kist...die lag intussen wel op zijn rug.

Verder ben ik het wel met Grover eens. Iedereen weet al direct wat er mis is en waarom die piloot zo'n ontzettende sufferd is, hebben jullie nog nooit een crash meegemaakt dat je zelf ook met je handen in het haar stond over de oorzaak???

Inderdaad heel herkenbaar dat op sommige clubs iedereen altijd alles beter weet en zich met dingen bemoeien met dingen waar ze geen verstand van hebben.

Wij zijn op de club bij ons de enigen die slepen. Het is echt ongelofelijk hoe goed iedereen precies weet hoe het moet en wat wij allemaal fout doen. Ons voor gek verklaren dat we een 140cc motor gebruiken omdat je met een biglift en ZG23 ook prima zou kunnen slepen...De beste stuurlui staan in grote getalen langs de kant.
 
ErikvanderKooij zei:
Als piloot is het kijken naar je zender idd het stomste dat je doen kan...

...Verder ben ik het wel met Grover eens. Iedereen weet al direct wat er mis is en waarom die piloot zo'n ontzettende sufferd is...

Het forum is er nog steeds voor om te discusseren hoor. Er niets mis met proberen achterhalen wat de fout nou geweest zou kunnen zijn. Zelf verklaar je de piloot ook voor "stom" aan (kijken naar de zender). Jammer dat de piloot zelf niet mee kan doen in de discussie.
Ik denk dat hier ondertussen al heel wat goede ervaringen, meningen en speculaties staan waar een (komende) grote schaal vlieger heel wat aan heeft. En hem misschien wel aan de juiste beslissing helpen, in zo'n vergelijkbare situatie.
 
Het is inderdaad een discussieforum en dat is nu net datgene wat we hier doen, discussieren zonder daarbij een oordeel te vellen.

Nu, misschien volledig off topic, maar ik wens nog iets toe te voegen aan het vliegen in clubverband, waar er soms een bemoeial tussen zit, en het alleen vliegen. Ik hoor enkel de negatieve kanten van het clubvliegen en het feit dat iedereen zijn mening klaar heeft over hoe het wel en niet moet maar laten we ook niet vergeten dat je, juist door de "bemoeienissen" van andere meer ervaren leden soms dat ietsje meer uit deze hobby weet te persen. Alleen vliegen is ook iets want als je dan een probleem hebt kun je alleen te rade gaan bij jezelf, als je dan op dat ogenblik de kennis niet hebt dan sta je daar maar lekker..............tenzij je lid wordt van een forum alwaar er weer enkele mensen zijn die het niet dat ietsje beter menen te weten dan jezelf en daarmee is de figuurlijke circel andermaal rond. :wink:

Groeten

Stevo "tho shall not judge"
 
Iedereen komt hier aan met speculaties, geen harde bewijzen.
Niemand heeft de piloot zelf gesproken, zijn commentaar op dit forum is alleen uit 3e hand.
de conclusies zijn meestal al getrokken zonder alle feiten te weten.
Dat is hetgeen wat mij dwarszit.
 
de beste stuurlui staan aan wal nietwaar.
Vaak is een crash het gevolg van een samenloop van omstandigheden, ik denk hier ook. Veel wind, weinig ervaring met dit toestel, zenuwen, inschattingsfouten,... dat is me zelf ook al meerdere keren overkomen.
Achteraf is het voor andere gemakkelijk te zeggen, je had dit of dat moeten doen, ik ben zelf ook zo als ik iemand een stommiteit zie uithalen...tot ik de week erna op gelijkaardige manier de mollen uit de grond vlieg.

Om even terug te komen op Stevo, in elke club heb je wel wijsneuzen die het beter weten, dat heb je overal. Maar zoals Stevo aanhaalde kan je in een club heeeel wat opsteken van anderen. Een club heeft in mijn ogen veel meer voordelen dan misschien hier wordt aangenomen. Je leert er zoveel van anderen, van hun ervaringen en fouten. Technisch en qua vliegkunsten leer je alles veel sneller in clubverband.

@Dirk : de grote show in Frankrijk is La Ferte. Daar moet inderdaad alles dubbel uitgevoerd zijn, maar niet op de manier dat jij het voorstelt. Dus niet op 2 verschillende kanalen, maar wel 2 ontvangers afzonderlijk gevoed. Linker rol en rechter hoogteroer en gas op de ene ontvanger, rechter rol, linker hoogte roer en motor"noodstop" op de andere ontvanger. Da's een heel ander verhaal en verplicht dacht ik op cat 3 modellen, al ben ik niet de specialist op dat gebied.
 
Back
Top