Baja 5b topic part 2: (hier verder)

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door Psygho (Emil), 2 jul 2007.

1. Sleurhutje

Sleurhutje Forum veteraan

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Ja, vijf is wel overdreven. Drie leek mij toch wel voldoende. ;)

2. ian

ian

Lid geworden:
    18 jun 2007
    ach wat is overdreven,hij kan ze voor een prikie kopen................

3. PH-ILS

PH-ILS Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mei 2006
    Als je uit de standaard uitlaat van de Baja de demping haalt worden de prestaties dan beter? Of is dit iets wat nooit is gedaan ;)

4. mikebike

mikebike

Lid geworden:
    31 okt 2007
    Waarom zou je dat in godsnaam doen????,koop een expansie uitlaat als je harder/meer lawaai wilt..

5. Frankyman

Frankyman

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Waar haalt hij ze dan vandaan dat hij ze voor een prikie kan kopen??

6. PH-ILS

PH-ILS Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mei 2006
    Een Mielke vind ik niks, evenals de Dominator en de Jetpro. De laatste twee genoemde draaien in een mum van tijd je aandrijving aan gort. Ook vind ik ze erg kwetsbaar bij een eventuele aanrijding of landing op de achterkant. Ook over de SS uitlaat (die ik overigens wel mooi vind) ben ik niet helemaal te spreken, deze is namelijk ook vrij kwetsbaar (ja het gaat er ruig aan toe bij ons op Hoogtij ;)) en het geluid vind ik een beetje te veel :-?:D
    Mijn voorkeur gaat dus uit naar de X-Can. Nu zag ik dat de X-Can eigenlijk gewoon een lege box is. Met een standaard pijpje kan je hetzelfde resultaat min of meer behalen door de demping eruit te halen.
    Ik dacht dus eerst dit proberen en als dat niks is een X-Can kopen, of hebben jullie nog andere suggesties qua uitlaten die mooi binnen de rolkooi van de Baja zijn verwerkt.

7. marmul

marmul

Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Ik heb alles uit het standaard uitlaat gehaald.
    Er zit een stalen rooster in met glaswol.
    Hij rijd nu veel veller moet ik zeggen maar heeft wel wat meer lawaai.
    De top snelheid blijft volgens mij het zelfde.

8. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Huh? Heb je niet goed opgelet op HoogTij? Mijn Dominator is volledig deuk- en krasvrij. Alleen wat gesmolten plastic van de rolkooi zit erop. De JetPro heeft wel een deukje opgelopen maar dat is omdat de demper bij de landingen (vol op de achtervleugel) een beetje naar binnen kwam. Gaan we het nog eens over hebben op HoogTij.

Nadeel van de Dominator is de enorme hoeveelheid decibellen die hij produceert. Maar het vermogen is er ook naar, vooral in het laag een merkbare toename en zelfs met 23cc is het leuk scheuren. De JetPro v3 is aangepaste Dominator die wat meer geluid dempt, ook zonder de extra demper. Die demping is ook een beperking van het vermogen en met de extra demper mag de JetPro v3 dan lekker stil zijn maar qua vermogen extra merkbaar. Desalniettemin is het vermogen dan vergelijkbaar met die van de HPI Tuned Pipe alleen de eindsnelheid ligt wat hoger (de JetPro is een top-end pijp) en is een stuk stiller.

Dat mijn dogbones braken, was mede te wijten aan aardig versleten cups en ik verwacht dat dat nu een stuk minder zal zijn. Ik merk nu dat het vermogen meer op de wielen komt en niet meer verloren gaar in de overbrenging. Dus de dogbones zijn een langer leven beschoren. ;)

En een X-Can is ook niet bepaald stil te noemen. Dat zal niet veel verschillen met de HPI Tuned Pipe of JetPro (zonder demper).

9. mikebike

mikebike

Lid geworden:
    31 okt 2007
    Voor mijn gevoel,was mijn X-Can iets luidruchtiger nog als de HPI tuned pipe,maar het 2-takt geknetter van de tuned pipe was prettiger om te horen..raar eigenlijk dat bij de 50cc brommers een uitlaatdemper niet veel met het vermogen doet(zonder of met),en bij de helft van de cc`s luistert het zo nauw!,moet nog steeds kijken wat ik zelf doe,de Mielke doet het qwa geluid en vermogen zeeer goed,alleen de looks vind ik niet goed aan de zijkant(net als die nieuwe vingerverbrander de DDM Dominator,maar die lijkt me al wel stiller,als de Dominator achterop).

10. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Echt wel dat het op de brommer ook uitmaakte. Of ik nu een standaard pot op mijn Honda MBX80R had of een Proma pijp maakte een enorm verschil. Op voorwaarde dat je ook de inlaat op orde had met een goede carburateur (Mikuni 30mm) en een goed membraam. ;)

Ik ben, als rijder van zowel de Dominator/JetPro v3 en ADA Racing Stalker, nog steeds van mening dat de JetPro v3 in combinatie met een demper een goed compromis is tussen de absoluut heftige vermogenswinst van de Dominator en een aangenaam geluid zoals de Mielke. De JetPro v3 is goed beschermd door de achtervleugel en de achterkant van de rolbar. Doordat de uitlaatbocht met een extra steun op de bodemplaat vastgeschroefd zit, zit deze zee stevig gemonteerd en hangt de uitlaat niet alleen aan de twee boutjes in het blok (wat van zacht aluminium is!).

De Baja met ADA Racing Stalker en extra demper (die is nog stiller dan de standaard pot met pijpje 8O):

De Dominator:

Nogmaals de Dominator maar dan van boven gezien, valt dus geheel weg en steekt niet zoveel uit als het lijkt:

De JetPro v3 met extra demper:

11. junkie rc

junkie rc Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2007
    Klopt ,op mijn SS paste de integy dop ook niet,en retour gestuurd.:?
    Krijg nu die van ddm ,die schijnt wel te passen .

Ben benieuwd ,en anders gewoon de plastic dop,is altijd goed

12. mikebike

mikebike

Lid geworden:
    31 okt 2007
    Sleur,ik heb het over de demper,niet over de complete uitlaat/expansie gedeelte..bedoel als je de demper van je expansiebocht afhaalt,dan loopt/liep die niet harder van..ene,wat moest je op een 80 :-s ?

O-ja grafiek nog eens bekeken,maar een V3 heeft weinig toegevoegde waarde op je vermogen,als je de uitdraai mag geloven,beetje jammer,zal wel geknepen worden door de demper,merkte ik ook toen ik een Fat-boy demper op mijn HPI Tuned pipe had geschroefd.

Laatst bewerkt: 20 mrt 2008
  13. Martijner

Martijner Guest

ik heb de demping uit het standaard potje getrokken en het dunne pijpje vervangen door een grotere.. de prestaties zijn veeeel beter.. niet vergelijk baar met een dom ofzo

14. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Zonder demper is er wel iets meer vermogen onderin maar vanaf het midden-toerengeboed maakt het niet uit. Ik ben er ook heilig van overtuigd dat aan die dempertjes geen enkele aandacht besteed is. Als je de tijd en moeite zou nemen dan kun je de demper zeker optimaal krijgen voor een bepaald toerental waardoor deze wel een toegevoegde waarde heeft.

Een MBX80R had 6 versnellingen en de MTX5 maar 5. De 80R was ook voorzien van 80cc waterkoeling en kon hem destijds voor weinig kopen (nieuw, import uit Duitsland). Ik heb er een 125cc Malossi 8O opgeschroefd en je kunt er lachend mee over de snelweg rijden tussen de andere auto's (120km/u is te doen hoewel het frame dan merkbaar wat instabiel wordt). En met dubbele schijfremmen voor en enkele schrijfrem achter is het ook allemaal prima te beremmen (waar de gemiddelde scootergast van tegenwoordig zich goed in weet te vergissen en daar ook achter komt als hij bij hoge snelheid met iemand achterop probeert te remmen :?). Helaas komt-ie nu niet meer door de keuring. :cry: :evil:

Gaande de tijd hecht ik niet veel waarde meer aan de grafieken die ooit gemaakt zijn. Als je kijkt naar sommige grafieken (van die Lunatik-figuur) dan zie je een hele scherpe piek. Als je zelf wel eens dyno-tests heb gezien (full scale rally-auto's zoals mijn Mini 1420cc ooit) dan weet je dat een dergelijk grafiek alleen te produceren is als je niet nauwkeurig meet. Je kunt namelijk nooit zo'n scherpe piek erin krijgen. De meetpunten liggen te ver uit elkaar voor een nauwkeurig/betrouwbare grafiek.

Maar zoals gezegd ben ik content met mijn JetPro v3 met demper omdat deze een beschaafd geluid geeft (stiller dan de HPI Tuned Pipe), lekker presteert in het hogere toerengebied en heel stevig gemonteerd zit (en je weet hoe ik rondvlieg en crash met mijn Baja :yes:). Als ik met mijn 30cc en 813 vol gas wegspuit dan is binnen 3 meter de motor op volle toeren. Alleen jammer dat dat vermogen niet op de grond te krijgen is en je dus alleen maar wielspin hebt. Misschien toch een grindtegel achterop binden. :? :lol:

15. mikebike

mikebike

Lid geworden:
    31 okt 2007
    Haha,interessant om te lezen allemaal,erg herkenbaar ook., een maat van mij had een Honda MT(X?),en had ook een duits blok eronder gehangen,laten keuren bij de RDW,en met motorplaten de rollerbankcontrole`s gek maken..fun allemaal(hij spoorde ook niet helemaal,later met een Opel Ascona een lantaarnpaal perongeluk plat gereden,wat doet die,neemt de lantaarnpaal mee naar huis,en last die hem onder de auto.....)
    Maargoed,een andere gek,Lunatic,die grafiekies zijn wel allemaal hetzelfde~verkeerd~dus dan heb je nog een best goed vergelijk!,maarja,de praktijk moet het toch aantonen wat je zelf fijn vind..
    En ik ben zelf ook een keer met een auto op de rollerbank geweest,bij BCCP in Gramsbergen,om mijn dubbele Weber carburateurs een keer af te laten stellen op mijn toenmalige auto,een Peugeot 205 1.3 Rally.,en met mijn motoren was ik vaker op de bank te vinden,dus ik weet wel hoe een grafiek eruit ziet,en die van Lunatic kan best wel kloppen in mijn ogen(voor zo`n klein motorblokkie,weet het niet zeker)

En die grindtegels,is dat een standaard SS optie??

Laatst bewerkt: 20 mrt 2008
  16. ian

ian

Lid geworden:
    18 jun 2007
    JA!, ik vond de doos van mijn SS al zo zwaar toen ik hem ging halen en toen ik alles had uitgepak zag ik op de bodem een grindtegel liggen :rolling:

17. Ik heb hem ook terug gestuurd en krijg ook een ddm dop. Had jij hem zeker ook bij rctuning raalte weg? Hij kreeg de dop terug en draaide hem gewoon op een nieuwe tank en paste dus wel. Maar op mijne paste hij echt niet. Best wel vreemd en nu maar hopen dat het goed is met de ddm dop. Denk dat hij die morgen opstuurt.

18. bcs

bcs

Lid geworden:
    7 aug 2006
    DDM dop en Integy dop passen bij mij geen van 2 :(

Heb eerste type RTR Baja

19. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    Standaard dop past gewoon hoor :rolling: Wat is daar mis mee?

20. jpjedi

jpjedi

Lid geworden:
    23 jan 2008
    Dat dacht ik nu ook. Waarom een tankdop veranderen?:confused:

Deel Deze Pagina