Balanceren van props

Lijkt me wel moeilijk om prop zo exact te centreren op het as als deze kleiner gaatje heeft.

Wel mooi die xoar props :)

Tig testen gedaan met de magnetic balancer en idd niet accuraat
Net gebalanceerd tot perfectie daarna eraf en er weer op en weer out of balance
Prullenbak

Gewoon zorgen dat er zo weinig mogelijk weerstand is. Niet te strak tussen de magneten en je kan goed balanceren.

Nee is onzin heb net uren gespendeerd om accurate testen te doen
Eindconclusie is niet geschikt.
Bij magneten te veel variabelen
Balanceren heeft totaal geen zin zonder een balancer die constante resultaten geeft

Iemand een Nederlandse webshop voor de DU-BRO balancer?
Heb deze bij albatros Be besteld maar die zijn pas 20 feb weer open.
Geen zin om zo lang te wachten

Mijn lukt het altijd :D. Waarom vlieg jij een DJI frame als je zo panisch bent voor vibraties? Ik weet niet of jij het wist, maar die plastic armen kun je zo verdraaien "twisten". Dit gebeurt dus ook als de motoren krachten beoefenen op de armen en je krijgt low amplitude resonantie. Perfecte balans vind je nooit....wie zegt dat je prop adapter volledig in balans is of je moer of zelfs je motor?
Misschien zijn je motoren perfect gebalanceerd, maar er komt zo makkelijk een korreltje zand in die erin kan blijven hangen en je hebt geen balans :D

Als je props goed gebalanceerd zijn gaan ze erg makkelijk draaien. Het heeft bij mij wel eens een hele poos geduurd voor ik door had dat ik zelf tegen de prop uitademde waardoor die steeds verdraaide, en ook wel eens dat het héél licht tochtte in huis met hetzelfde effect.

Je kunt op een gegeven moment ook tevreden zijn natuurlijk. Als de onbalans zó klein is kun je er best mee vliegen. Ik neem aan dat je propjes beter zijn dan toen je begon.

En nog even om je op het verkeerde been te zetten: met een slechtere balancer (die meer weerstand heeft) is het makkelijker om je prop in alle standen stil te laten staan...hoe minder wrijving, hoe eerder de onbalans al op gaat vallen. Ik durf wel te stellen dat je met een theoretische perfecte balancer je prop NOOIT stil krijgt, omdat een hondertste gram onbalans of de allerkleinste luchtstroming dan al voor beweging zorgt.
Misschien heb je je prop dus wel juist perfect gebalanceerd. Als hij altijd dezelfde kant op valt, dan heb je onbalans.

Ik heb ook geen probleem met mijn magneet balancer .;)

En de goedkope props kan je nooit 100% trillingsvrij krijgen .

Die verwinden net zo als de kunststofarmen en de goedkope motoren zijn ook nooit 100% in balans .

Mvg Johan

Jongens geloof me, als je geen accurate balanser hebt zal je prop er alleen maar rotter van worden, dan kan je er nog beter van af blijven ;)

En het klopt, die magneet balansers lopen erg mooi met haast geen frictie, en de prop blijft mooi lang draaien als je hem een set geeft, maar je hebt dan wel een perfect gebalanceerd geheel met de fouten van de balanser erbij ;)

Magneet balancers geven pas fouten als je niet de tijd neemt om de magneetjes netjes uit te lijnen...

Jongens geloof me, als je geen accurate balanser hebt zal je prop er alleen maar rotter van worden, dan kan je er nog beter van af blijven ;)

En het klopt, die magneet balansers lopen erg mooi met haast geen frictie, en de prop blijft mooi lang draaien als je hem een set geeft, maar je hebt dan wel een perfect gebalanceerd geheel met de fouten van de balanser erbij ;)

Even to the point,
Holco, je zegt dus Dubro balanser ? Of maak je tegen betaling ook zelf (perfecte) balancers ?

Emil, het lijkt mij beter als jij To The Point komt ;)

A,
In het stukje text wat je quote staat niks over een Dubro balanser.

B,
Waar haal jij uit dat ik balansers wil verkopen?

Gr,

Mario

B: Niet...
Daarom mijn vraag ook... ;)

A:
Corect: Echter: ik zie dat je een dubro balancer gebruikt in je plaatje voor de eigenbouw as. (post #59) Vandaar, jij hebt dus (ging ik vanuit) de kennis zelfbouw en van de dubro, vandaar, sorry dat ik me mischien wat onhandig uit drukte...

Ik zoek gewoon een goede balanser,vandaar de vragen...

Ik snapte hem wel maar moest je even pesten ;)

Laat ik het zo zeggen, als ik nu een nieuwe moest kopen werd het weer een Dubro met die grote draaischijven.

Jij weet goed waar je over kletst :D

Ik kan jou post ook onderbouwen. Op het moment dat je de prop aan het balanseren bent en het resultaat is acceptabel probeer dan het volgende: haal de prop met shaft en al tussen de magneten vandaan. Verschuif een van de magneten 0,5mm naar binnen of naar buiten. Zet de shaft met prop en al weer terug. Presto een zojuist gebalanceerde prop die niet meer gebalanceerd is. Hoor jullie denken.... ja das toch logisch? ja dat is het ook maar..... Hoe weet je wat goed is? Misschien is de balance wel beter toen het magneetje naar binnen werd geschoven. You never know omdat er geen eikpunt is.

Bij de du-bro zal je hier geen last van hebben omdat het constant is. Alleen weet je nog niet of de du-bro gekalibreerd is.

Dubrl lijkt me heel gevoelig als deze niet waterpas geplaatst is. Als ik op mijn magneetjes balanceer draai de as altijd een keer om, om het te verifiefen dat ik betrouwbaar resultaat krijg.

Blijf erbij dat de nauwkeurigheid niet zo nauw moet komen. Er zijn teveel variabelen. Als er in de lucht wind is wat eigenlijk altijd is draait er altijd een blad van de prop tegen de wind in en is in princkpe veel zwaarder dan de andere. Alles wat je wint bij super precieze prop balance verlies je simpelweg aan luchtweerstand.
Tuurlijk is het zo hoe nauwkeuriger hoe beter, maar blikf hier niet te lang in hangen, want met andere zaken zoals vibratiedempingen is veel meer te winnen.

Volgorde van handelen vwb vibraties als je serieuze video opnames wil maken met een multirotor.

A,
Goede stijve armen (liefst rond) en bevestiging van motoren.

B,
Motoren goed in balans, zo niet balanceren.

C,
Goede rechte prop meenemer, ter test laat de motor draaien en druk zachtjes je nagelrug tegen het uiteinde van het schroefdraad, ik span altijd prop meenemers in op de draaibank dmv een spantang (drieklauw is niet nauwkeurig genoeg, vierklauw kan mitch geklokt) en steek lichtjes de rug af.

D,
Controleer eerst of beide bladen net zo lang zijn, zet de balanser zo hoog (bij de Dubro kan dat) dat een tip net het voetstuk niet raakt, zie je verschil met de andere tip of loopt deze aan dan lengte aanpassen van het langste blad.
Balanceer je props dmv een goede CONSEQUENTE balanser, eerst de bladen zelf dmv wat dun cellofaan tape (einde cellofaan altijd met de draairichting mee), dan de hub, draai de prop na het balanceren 180° om en blijft hij staan "prima", zo niet boor een gaatje in het hart van de hub die boven blijft staan en doe hier wat kleine vis loodjes in totdat aan beide kanten de prop blijft staan, drupje ca en wat activator om ze vast te lijmen, wees zuinig op je gebalanceerde props!!
foto.jpg

E,
Om perfect het laatste restje trillingen er uit te halen, zie mijn avatar ;)

.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back