BALDER, Vlaardingse Haring Logger uit 1912, schaal 1:50 vanaf tekeningen

Een soort mijlpaal bereikt: de constructie delen van het voorschip zijn allemaal aangebracht:
0249 Voorschip.jpg

De 3 frames voor de lantaarn, ingang en het schijnlicht voor het vooronder in het midden van het dek. Aan weerszijde van de lantaarn ook de frames voor de 2 droogruimen.

Iets meer van boven zodat de openingen zichtbaar zijn:
0250 Voorschip.jpg

Zonder klemmen sluiten beide delen nog steeds goed op elkaar aan. Wel aan beide zijde een schoor, want het geheel krijgt toch aardig wat gewicht.

Met de beide delen uit elkaar:
0251 Voorschip.jpg

De langsprofielen in het midden van het dek hebben door de tussen balkjes toch nog hun vorm en stevigheid behouden.

Op deze manier heb ik die aangebracht.
In blauw, eerst de balkjes op maat gemaakt en tussen de dekbalken gezet
0253 Voorschip.jpg

De halve frames gebruikt om de juiste positie te bepalen.

Vervolgens de frames geplaatst:
0254 Voorschip.jpg

In blauw nu de middenbalkjes die weg moeten.

De midden balkjes uitgenomen:
0255 Voorschip.jpg

En de frames in positie vastgezet.

Voor de zekerheid heb ik de delen van het middenprofiel tijdelijk ondersteund:
0252 Voorschip.jpg

Het dek is in vorm gebleven maar toch voor de zekerheid gedaan voor de rest van de bouw van de constructie. Later komen in het vooronder de wanden voor het droogruim, de kombuis en de kooien. Deze ondersteunen het dek dan weer en kunnen de steunen vervallen.
Nu weer aan de slag met de klinknagels en dan kan het voorschip naar de spuiterij ........
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Proficiat. (Moet bij behalen mijlpaal). Maar sowieso wederom een mooie update. En dat de delen nog steeds zodanig recht zijn dat ze zonder klemmen tegen elkaar komen is ook een applausje waard. Ik kan mij voorstellen dat die plastic strips een eigen weg willen gaan, vooral als ze gebogen zijn. Mooi, kan je trots op zijn.

Proficiat. (Moet bij behalen mijlpaal). Maar sowieso wederom een mooie update. En dat de delen nog steeds zodanig recht zijn dat ze zonder klemmen tegen elkaar komen is ook een applausje waard. Ik kan mij voorstellen dat die plastic strips een eigen weg willen gaan, vooral als ze gebogen zijn. Mooi, kan je trots op zijn.
Bij het buigen is het zaak om zoveel warmte toe te voegen dat ze niet ongewenst vervormen maar de gewenste vorm krijgen en behouden na afkoelen. Een combinatie van wrijven tussen de vingers en/of even tegen de warme waterkoker houden. Oefening baart kunst.
Gr. Peter

Het kostte even wat tijd om alle verbindingen te voorzien van de klinknagels:
0256 Klink.jpg

Zo zwart-wit zijn ze heel erg dominant aanwezig.

Maar hoe een paar uur werk met de airbrush het voorschip een compleet andere uitstraling geeft:
0257 Paint-1.jpg

Nu ze uit de beide bouwmallen is, kan ik ook foto's maken waarbij de rompvorm tot uitling komt. En gelijk wat spelen met het licht door de spanten.

Ontdaan van alle franje:
0258 Paint-2.jpg

De klinknageltjes zijn nu heel wat subtieler aanwezig. De watergangen worden later zwart gespoten.

2 foto's met de details op o.a. de klinknagels.
De spanten met hun voorgeboorde gaten waar de huidplaten op geklonken worden en de keerspanten die daaraan geklonken zijn:
0259 Klink-1.jpg

Maar met scheerlicht en ingezoomd worden de afbeeldingen onvergeeflijk. Maar al met al valt het nog wel mee.

De binnenzijde:
0260 Klink-2.jpg

De lichtinval is bepalend voor de uitstraling en hoe je details kunt zien.
Dan kan ik nu aan de slag met de spanten 32 t/m 15 en het volgende waterdichte schot 14.
Gr. Peter

Vergat ik de foto van de vorm van de romp:
0261 Hull.jpg

Er is her en der nog wat flexibiliteit, maar daar komt ook best een oplossing voor.
En een paar spanten krijgen een beteren aansluiting op de kiel.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Indrukwekkend Peter! Straks de uitdaging om de nagelgaten op de juiste plek in de huidplaten te krijgen en de platen in model te "kloppen". Succes ermee! Gr. Klaas

Indrukwekkend Peter! Straks de uitdaging om de nagelgaten op de juiste plek in de huidplaten te krijgen en de platen in model te "kloppen". Succes ermee! Gr. Klaas
Dankjewel, Klaas. Aan de voorgeboorde zijde komen ze gelukkig niet. Voor de andere zijde heb ik al een oplossing ......... :rolleyes::D
Gr. Peter

Op sommige foto's is het meer zichtbaar dan op andere, maar het lijkt of de onderlinge afstand tussen alle spanten niet gelijk is. Dat klopt!
Op het lijnenplan dat ik gebruikt heb voor het tekenen van de spanten in Fushion 360 staan de verschillende afstanden tussen de spanten vermeld:
0262 Spacesjpg.jpg

De 2 blauwe lijnen geven de beide waterdichte schotten weer.
Onderop heb ik de afmeting geaccentueerd.
Gr. Peter

Dankjewel, Piet. Hou gaat het met de gezondheid? Stapje voor stapje, maar niet snel genoeg?
Gr. Peter
Het gaat de goede kant op Peter, ik hou me aan het advies van de uroloog en doe 6 weken zo weinig mogelijk.
Ik heb het evengoed wel druk met het bewerken van mijn foto's in Lichtroom en Photoshop op de pc, leuk werk en het kost geen energie en/of lichamelijke belasting :)

Back