BALDER, Vlaardingse Haring Logger uit 1912, schaal 1:50 vanaf tekeningen

Na de nodige uurtjes invoeren heb ik nu alle 54 halve spant vormen compleet:
0080 Whole Points.jpg

Hier nog met alle tekenpunten zichtbaar.
De voor en achterzijde hebben niet de juiste vorm omdat ik dat bij het maken van de loft nog niet voor elkaar krijg.

De zonder punten en met een kleurtje:
0081 Color.jpg

De rompvorm is mooi vloeiend geworden, maar dat heeft heel wat aanpassingen gekost.
Dit is de romp tot dek hoogte. De verschansing komt er met losse steunen bovenop.
Maar kan ik wel zichtbaar maken:
0082 Verschansing.jpg

Dan kan ik nu alle halve spanten gaan spiegelen en samen voegen tot hele spanten.
Dan is er misschien de vraag, kon je niet gelijk met hele spanten werken. Geen idee of ik dat de vorm zowel links als recht gelijktijdig aan kan passen.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
indien je de spanten spiegelt past de ene helft zich automatisch aan , maar je kan ze nu ook 1voor 1 spiegelen, komt eigenlijk op het zelfde uit.
knap tekenwerk, kan me er een idee van maken hoeveel uurtjes er in zitten.

indien je de spanten spiegelt past de ene helft zich automatisch aan , maar je kan ze nu ook 1voor 1 spiegelen, komt eigenlijk op het zelfde uit.
knap tekenwerk, kan me er een idee van maken hoeveel uurtjes er in zitten.
Prachtig!
Dat wordt een mooi schip
Zal inderdaad veel tijd kosten om dit allemaal te tekenen
Dankjewel, Marc en Haje. Het kostte de nodige uurtjes, maat het geeft veel voldoening als het resultaat er is.
Op naar de vervolg stappen.
Gr. Peter

Yes! In Fushion de hele spanten samen kunnen stellen, inclusief de dekrondte:
0083 31.jpg

Bij het grootste spant 31 heb de ronding aangebracht die correspondeerd met de oude tekening van het grootspant. Die ronding kopieer ik naar elk volgend spant dat ik gereed maak. En verklein ik in een volgende stap naar de breedte van dat spant. Dan is bij elk spant de dekrondte in verhouding hetzelfde.

Elk gemaakt spant kan ik met een vast kader als digitaal bestand exporteren. In dit geval gebruik ik het TIFF formaat omdat deze een loss-less compressie heeft.
Hier een 4-tal spanten als voorbeeld:
0084 Mallen.jpg

Ik heb het 3D-plane logo mee gecopieerd. Ik verzamel alle spanten in Photoshop in afzonderlijke lagen. En via dat logo kan ik alle spanten ordenen en samen met het export kader checken op zelfde resolutie. En daarna straks allemaal in dezelfde resolutie printen.
Dit worden de mallen waarop ik de spanten ga samenstellen.

Er is in Fushion volgens Marc ook de functie "Drawing from Disign" om in schaal een print te maken, maar daar moet ik (ook) een extra study van maken. Voorlopig lukt het mij nu met weinig inspannen en met mijn Photoshop kennis redelijk snel.

De schotten die gereed zijn gelijk de tekenpunten weggehaald.
0085 Zonder punten.jpg

Wordt het langzaam een iets minder druk beeld.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Ok verkeerdelijk op de enter gedrukt, o_O even verder, wat een mooi project !!!! voor de vor en achterknt van de romp mooi te krijgen doe ik het volgende, ik laat de romp verder lopen, dan de echte en snij daarna dat stuk eraf misschien heb je hier iets aan, wat ik ook doe is de neus en de achterkant een "vlak" noem het spant 0 of eindspant maken van 0,1mm die kan he daarna mooi afronden, er zijn zeker betere manieren maar daar moeten de Fusion experten dan maar eens een les over geven hier!

Ik ga dit zeker weer volgen zoals voorheen moooooooooi project echt!

Hey Peter, ik zie dit nu pas (was even weg van het forum) w
Ok verkeerdelijk op de enter gedrukt, o_O even verder, wat een mooi project !!!! voor de vor en achterknt van de romp mooi te krijgen doe ik het volgende, ik laat de romp verder lopen, dan de echte en snij daarna dat stuk eraf misschien heb je hier iets aan, wat ik ook doe is de neus en de achterkant een "vlak" noem het spant 0 of eindspant maken van 0,1mm die kan he daarna mooi afronden, er zijn zeker betere manieren maar daar moeten de Fusion experten dan maar eens een les over geven hier!
Ik ga dit zeker weer volgen zoals voorheen moooooooooi project echt!
Hoi Jan. Je bent meer dan welkom. De voor en achterzijde hoeven voor mij niet in de Loft getrokken te worden. Het gaat mij vooral om de spanten en dat die een mooi vloeiend verloop hebben. Voor het plaatje is het wel leuk. Als ik tijd en energie over hem, misschien dat ik er nog wat aandacht aan besteed.
Gr. Peter

Alle 54 halve spanten gespiegeld en voorzien van de dekrondte:
0086 Zonder punten.jpg

De lijnen van de kiel, verticalen en de verschansing aan gezet om een completer beeld te krijgen.

Met de aangebrachte loft:
0088 Zonder lijnen.jpg

En schuin van achter:
0089 Achter.jpg

Een mooie aansluiting van de kiel en achtersteven heb ik (nog) niet voor elkaar gekregen. Maar daar gaat het mij niet om. Het gaat om het vloeiend verloop van de spanten.

Vervolgens alle afzonderlijke spanten als TIFF geëxporteerd. In Photoshop begonnen met het kalibreren op de schaal 1:50:
0090 Mal.jpg

Met behulp van een afzonderlijke laag teken ik bij elke spant ook 2 kaders. Kader A is 16 cm breed en op tot op dekhoogte. Dat wordt de ondersteunende bouwmal en op de middellijn doormidden snij. Kader B is voor het uitsnijden zodat de mal om de bouwbalk gezet kan worden, met nog een uitsparing van 1 mm om over de kiel te schuiven.

Een plaatje zegt meer dan 100-woorden:
0091 Bouwmal.jpg

Hier staan de mallen 40 en 51 op hun plaats op de bouwmal.
De grijs-blauwe delen moeten er secuur uitgesneden worden. Daar bouw ik de betreffende spanten op.
Nu alle 54 papieren mallen gereed maken.
Deze papieren mallen gebruik ik om uiteindelijk de poly-mallen te maken waarmee ik daarwerkelijk ga bouwen.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Hoi Peter, in basis zit de vorm er mooi in nu! Wat een werk met zo veel spanten! Maar als je goed kijkt zie je het grijs van je romp wat bobbelen, het strookt nog niet 100% lijkt het. Heb je nog trucs waarmee je dit zou kunnen oplossen? Heb je al eens een loft met minder schetsen, door minder spanten, gemaakt? Bereik je dan misschien een strakker resultaat?
Dit was precies waar ik ook tegenaan liep en waarom ik in Delfship ben gaan modelleren. Mijn bouw verslag van Eenhoorn is niet meer leesbaar door ontbrekende foto’s maar als het je helpt kan ik dat deel herstellen.

Hoi Peter, in basis zit de vorm er mooi in nu! Wat een werk met zo veel spanten! Maar als je goed kijkt zie je het grijs van je romp wat bobbelen, het strookt nog niet 100% lijkt het. Heb je nog trucs waarmee je dit zou kunnen oplossen? Heb je al eens een loft met minder schetsen, door minder spanten, gemaakt? Bereik je dan misschien een strakker resultaat?
Dit was precies waar ik ook tegenaan liep en waarom ik in Delfship ben gaan modelleren. Mijn bouw verslag van Eenhoorn is niet meer leesbaar door ontbrekende foto’s maar als het je helpt kan ik dat deel herstellen.
Hoi Crispijn. Er zal best in Fushion een functie zijn om de laatste kleine onregelmatigheden uit de loft weg te werken. Met andere woorden, om de onregelmatigheden uit de achterliggende spantvormen weg te werken.
Met minder spanten zichtbaar krijg ik een vlakkere loft, maar dan hou ik mijzelf voor de gek. Ik moest juist die 54 spantvormen hebben. Misschien had ik beter deze print laten zien:
0092 Halve Loft.jpg

Ik doe verder niets met de loft, die print ik ook niet uit om een romp te hebben.
Ik bouw de 54 spanten afzonderlijk in 2 helften en de stuurboord helft bouw ik helemaal zoals de Balder er daadwerkelijk bij ligt met huidplaten, dekplanken, luiken etc. De masten en inrichting zoals kombuis, vooronder, vis- en tierruim komen ook in de stuurboord helft. Maar alles wel zodanig dat ik beide helften in en uit elkaar kan nemen.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Ik ben onder de indruk hoor. Ben heel benieuwd naar het echte bouwen straks.
Dankjewel, Kees. Nu bezig met het verder voorbereiden van de bouwmal om daar alles op uit te kunnen lijnen.
Je bent met jou Katwijk logger knap op weg.
Leuk om zo alles zelf vanaf het begin uit te zoeken en op te bouwen.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Genoeg getekend, tijd om de bouwmal verder aan te passen om te kunnen beginnen met bouwen.
Op de 2 kantelbare delen, langs de bouwbalk 2 stukken tekening van het lijnenplan geplakt (zie A+A)
0093 2x A.jpg

Beiden natuurlijk op elkaar uitgelijnd.

Dan kan ik een spantenmal op de juiste lijn plaatsen, in dit geval spant 51:
0095 Mal-51.jpg

Nu is de mal nog één geheel, maar straks is deze doormidden gesneden. Maar kan ik beide delen haaks op de bouwbalk uitlijnen.

Op de grondplaat ook 2 stukken tekening van het lijnenplan geplakt (zie B+B):
0096 2x B.jpg

Deze zijn zodanig geplakt dat ik de kantelbare delen er zodanig op kan leggen dat ik ze beiden 1,5 graad afschuining meekrijgen. Omdat de kiel van voor naar achter 1,5 graad afloopt.
Bij de witte pijl is te zien dat de rand van de grondplaat schuin verloopt ten opzichte van het kantelbare deel.
Nu zijn de beide lijnen voor het spant 51 met elkaar in lijn en staan dus loodrecht op de waterlijn. Ten opzichte van de kiel staan ze 1,5 graad naar voor gekanteld.

Op deze lijnen kan ik straks de halve spanten ook op die lijnen uitlijnen:
0097 Mal-51.jpg

Zie witte pijl, de papieren versie van het spant voor het beeld iets naast de lijn geplaatst.
En kan ik de bovenzijde van het spant ook uitlijnen op dek hoogte, de lijn net rechts naast de pijlpunt.

Uit de in Photoshop op maat gemaakt mal, nu eerst het deel van het spant uitsnijden. Op dat deel en een 2e print ga ik het spant bouwen.
Daarna zowel het spant als de mal doormidden snijden.

Dat is de theorie. Nu op naar een praktijk test .......
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Na de nodige uurtjes invoeren heb ik nu alle 54 halve spant vormen compleet:
Bekijk bijlage 557343
Hier nog met alle tekenpunten zichtbaar.
De voor en achterzijde hebben niet de juiste vorm omdat ik dat bij het maken van de loft nog niet voor elkaar krijg.

Het effect wat je hier laat zien was ik al beducht voor. Fusion en soortgelijke software is hier niet geschikt voor. Gelukkig voor jouw toepassing niet nodig, Wil je wel een volledig strokende rompvorm van hek tot steven dan heb je echt iets anders nodig. Als voorbeeld hieronder romp en verschansing van een sleepboot (opduwer)
upload_2023-10-25_20-53-56.png

Dit is gemodelleerd in Multisurf en volledig parametrisch van opzet. Kan je als plugin in Solidworks gebruiken.

Petje af voor jouw resultaat! Erik

Spannend! Gr. Klaas.
Het wordt zeker spannend. Ik doe eerst de 4 spanten van de ‘voorpiek’. Dan is 51 het waterdichte schot en dan t/m 54 op het kielspant voorop. Mooi om te oefenen, krijg ik stevigheid voorop en een begin waarop ik de rest kan uitlijnen.
Maar dat verduidelijk ik nog met wat delen uit de oude tekeningen.
Gr. Peter

Het effect wat je hier laat zien was ik al beducht voor. Fusion en soortgelijke software is hier niet geschikt voor. Gelukkig voor jouw toepassing niet nodig, Wil je wel een volledig strokende rompvorm van hek tot steven dan heb je echt iets anders nodig. Als voorbeeld hieronder romp en verschansing van een sleepboot (opduwer)
Bekijk bijlage 558188

Dit is gemodelleerd in Multisurf en volledig parametrisch van opzet. Kan je als plugin in Solidworks gebruiken.

Petje af voor jouw resultaat! Erik
Dankjewel voor je reactie en compliment, Erik.
Die romp ziet er strak uit, maar zoals je ook schrijft, niet noodzakelijk voor mij.
Voordeel voor mij is dat de Balder er ook niet perfect strak bij ligt. Op het SoS is ook al geconcludeerd dat wij als modelbouwers soms iets te veel streven naar een perfect model. Maar het oog wil ook wat ……… ;)
Ik probeer haar toch zo strak mogelijk te krijgen.
Gr. Peter

Back