P Voogt
Vriend van modelbouwforum.nl
In de vorige post had ik al het spant 51 genoemd. Niet voor niets. De achtersteven is complex om te maken. Daarom begin ik bij de boeg. Om al werkend naar achter ervaring op te doen.
Om te verduidelijken waar ik ga beginnen, eerst even wat uitsneden van tekeningen:
Links het lijnenplan dat ik ook bij het tekenen in Fushion heb gebruikt, in het midden de tekening van het 'Constructieplan voor een Loggerschip" van de eerder genoemde werf A. de Jong alsmede rechts uit de detailtekeningen voor de waterdichte schotten. Alle tekeningen deel uitmakend van de bestanden die ik van de SZB heb gekregen.
Het gaat dan om de spanten 51 t/m 54 waarbij 51 het waterdichte schot is. Dat schot wordt mijn uitgangspunt. Op dat schot kan ik de andere 3 spanten uitlijnen.
Eerste belangrijke verschil:-
Op het lijnenplan is de afmeting tussen schot 51 en waterlijnpunt op het kiel/boeg spant 1550 (mm = 1.55 mtr), zie omcirkeling onderaan.
Op het Coinstructieplan is deze afmeting 1500.
Voor het verwerken van alle afmeting gedurende de bouw, moet ik de maten op het lijnenplan als uitgangspunt nemen.
Op het schot 51 moet ik aan gaan brengen:
-de L-profielen A1 t/m A9
-de T-profielen B1 t/m B3
En rekening houden met de later aan te brengen:
-Knieplaat C1
-langsprofielen D1 en D2
-vloerplaten E1, E2 en E3
Ik ben nog in overleg met de techneuten van de Balder of de 'vrangen' F ook op de Balder zijn aangebracht. Op een oude restauratie foto is dat niet duidelijk te zien.
Onder de voorpiek denk ik wel, want daar houden ze het cement op hun plek.
Aan de slag gegaan! Na bijna 2 maanden voorbereiding.
Aan de hand van het getekende spant de vorm uit 0.13 mm plaat gesneden.
Aan de bovenrand van de voorzijde eerst L-profiel A1 aangebracht.
De horizontale lijnen uitgezet en daar de T-profielen B1 t/m B3 op aangebracht.
Op de achterzijde ook de L-profielen aangebracht:
De middelste verticale met corresponderende uitsparing over het horizontale profiel bevestigd.
Alle profielen aangebracht:
De uiteinden van de profielen allemaal in de hoeken van de ronding van de romp en het dek gezet danwel gevijld.
Links onder even 1 van de 2 L-profiel op het liggende profiel gelegd. Die lopen straks helemaal door over de spanten tot aan waterdicht schot 39.
Volgende stap: de klinknageltjes aanbrengen.
Gr. Peter
Om te verduidelijken waar ik ga beginnen, eerst even wat uitsneden van tekeningen:
Links het lijnenplan dat ik ook bij het tekenen in Fushion heb gebruikt, in het midden de tekening van het 'Constructieplan voor een Loggerschip" van de eerder genoemde werf A. de Jong alsmede rechts uit de detailtekeningen voor de waterdichte schotten. Alle tekeningen deel uitmakend van de bestanden die ik van de SZB heb gekregen.
Het gaat dan om de spanten 51 t/m 54 waarbij 51 het waterdichte schot is. Dat schot wordt mijn uitgangspunt. Op dat schot kan ik de andere 3 spanten uitlijnen.
Eerste belangrijke verschil:-
Op het lijnenplan is de afmeting tussen schot 51 en waterlijnpunt op het kiel/boeg spant 1550 (mm = 1.55 mtr), zie omcirkeling onderaan.
Op het Coinstructieplan is deze afmeting 1500.
Voor het verwerken van alle afmeting gedurende de bouw, moet ik de maten op het lijnenplan als uitgangspunt nemen.
Op het schot 51 moet ik aan gaan brengen:
-de L-profielen A1 t/m A9
-de T-profielen B1 t/m B3
En rekening houden met de later aan te brengen:
-Knieplaat C1
-langsprofielen D1 en D2
-vloerplaten E1, E2 en E3
Ik ben nog in overleg met de techneuten van de Balder of de 'vrangen' F ook op de Balder zijn aangebracht. Op een oude restauratie foto is dat niet duidelijk te zien.
Onder de voorpiek denk ik wel, want daar houden ze het cement op hun plek.
Aan de slag gegaan! Na bijna 2 maanden voorbereiding.
Aan de hand van het getekende spant de vorm uit 0.13 mm plaat gesneden.
Aan de bovenrand van de voorzijde eerst L-profiel A1 aangebracht.
De horizontale lijnen uitgezet en daar de T-profielen B1 t/m B3 op aangebracht.
Op de achterzijde ook de L-profielen aangebracht:
De middelste verticale met corresponderende uitsparing over het horizontale profiel bevestigd.
Alle profielen aangebracht:
De uiteinden van de profielen allemaal in de hoeken van de ronding van de romp en het dek gezet danwel gevijld.
Links onder even 1 van de 2 L-profiel op het liggende profiel gelegd. Die lopen straks helemaal door over de spanten tot aan waterdicht schot 39.
Volgende stap: de klinknageltjes aanbrengen.
Gr. Peter
Laatst bewerkt: