Banckert van Billing Boats

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stefke73, 7 mrt 2010.

1. hawser

hawser

Lid geworden:
    23 sep 2007
    Stuurhut

Stefke73,
    Het ziet er mooi en strak uit behalve de stuurhut, ik blijf je uitdagen dat is van 0.5 mm of 1 mm ABS te maken met de zelfde stijl en raam grootte zoals in het echt. Lukt het niet dan maar deze stuurhut, je heb in iedergeval al de vorm van de stuurhut, waag eens een poging
    Het kost je misschien 15 euro aan materiaal maar het resultaat.........
    grt
    Hawser

2. Stefke73

Stefke73

Lid geworden:
    19 feb 2010
    romp gespoten

Gisteren de romp van de Banckert gespoten, nu moet er de vernislaag nog over komen en ze is klaar :D

Voor mijn eerste project te zijn ben ik tamelijk tevreden met het resultaat

Groeten,
    Stefke73

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Stefke73

Stefke73

Lid geworden:
    19 feb 2010
    Hoi, vandaag heb ik een poging ondernomen om de romp een vernislaag te geven. Omdat dit ook nieuw is voor mij ondervind ik toch wel enkele problemen tijdens het spuiten van de blanke lak. Omdat de lak blank is zie ik niet goed waar ik wel en niet gespoten heb met als resultaat dat ik op bepaalde plaatsen teveel spuit waardoor ze serieus gaat glanzen en op andere plaatsen spuit ik dan weer te weinig waardoor ze dan weer meer mat lijkt te zijn. Iemand een idee hoe ik het voor elkaar moet krijgen dat ze overaal mooi legaal is? Heb besloten om het voor vandaag te laten rusten zodat ze kan uitharden, voor ik het erger maak dan dat het al is en morgen een nieuwe poging te ondernemen.

Groeten,
    stefke73

4. Stefke73

Stefke73

Lid geworden:
    19 feb 2010
    Romp is klaar

Hey iedereen, nog eventjes een update. Mijn romp is eindelijk klaar geraakt. Heb er gisteren uiteindelijk de vernislaag op gespoten :)

Groeten,
    stefke73

5. michielb

michielb

Lid geworden:
    11 jun 2008
    Ziet er goed uit hooorw:D:D Je gaat veeel sneller dan ik:rolleyes:

Mvg,

6. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Die straakbuis dat is absoluut GEEN gezicht hoor
    Zo scheef als dat hij daar zit
    Ik blijf er bij als dat hij haaks op de schroefas moet zitten
    mvg
    Frederik:D

7. Stefke73

Stefke73

Lid geworden:
    19 feb 2010
    @ Frederik : De straalbuis is echt op geen andere manier te monteren hoor tenzij met heel veel sloopwerk, en ik heb nauwkeurig de boubeschrijving gevolgd en daar is ze ook zo afgebeeld. Wat vind je trouwens van de rest? Goedgekeurd?

@ Michiel : Thx voor het complimentje, ik check af en toe nog eens jouw Banckert maar zie dat het al een poosje geleden is dat je iets gepost hebt of hou je uw verslag hier op het forum niet meer bij?

Mvg,
    stefke73

Laatst bewerkt: 19 apr 2010
  8. PaulBorsboom

PaulBorsboom

Lid geworden:
    8 sep 2008
    Stefke,
    Ziet er strak uit. Volgens mij zit de straalbuis helemaal goed.

Zie je het, in het echt zit de straalbuis ook horizontaal.

9. hawser

hawser

Lid geworden:
    23 sep 2007
    Met alle respect

Beste Paul,
    Als ik naar de foto kijk zie ik een horizontale straalbuis en en draad door de schroefaskoker om de horizontale straalbuis in het midden van een horizontale schroefkoker te krijgen.
    Laat ik het zo zeggen, zoals je het bij deze Banckert ziet zie je het niet vaak, verder boeit het mij niet echt....je probeert op dit forum alleen iets van kennis te delen.
    grt
    Hawser

10. Rode Zee

Rode Zee

Lid geworden:
    4 apr 2008
    "Ik blijf er bij als dat hij haaks op de schroefas moet zitten mvg Frederik:grin:"

Ook ik moet Frederik gelijk geven, je straalbuis zit scheef. Nu wordt de waterstraal zelfs naar het water oppervlak gespoten wat ten koste gaat van stuwdruk.
    De straalbuis hoort haaks op de as te staan.

"Stefke De straalbuis is echt op geen andere manier te monteren hoor"

Het is modelbouw geen kant en klaar bouwpakket, De sokkel die aan de staalbuis is mee gegoten dient in de goede hoek te worden gezaagd/geveilt, om daarna haaks op de as aan de romp gelijmd te worden. Ik persoonlijk zou het nog even aanpassen nu het nog kan.
    Een klein beetje tijd extra nu, krijg je later nooit spijt van.;)
    mvg Paul

11. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Alle goede raad van Frederik en Paul, jullie hebben deels gelijk!

Gezien de constructie van het bouw pakket is hier niet mee te rommelen, vijlen en schuren zal niet helpen !
    Als je de straalbuis 90graden in lijn wil brengen met de schroefas,
    1: dan kom je boven aansluiting bij de romp niet meer uit !
    2: de twee hakken van de roeren zijn dan te kort, dus zal je daar nieuwe voor moeten maken die langer zijn om je roerkoningen in lijn te krijgen.

Als je naar de stand van de straalbuis kijkt als het model in het water ligt
    staat deze haaks op het water oppervlak dus dat het schoerfwater naar de oppevlakte gestuwd wordt is niet waar!!!

Stef ik raad je aan de constructie te laten zitten zoals hij nu is .
    het ziet er mooi uit en zal prima varen als ze af is!!

groeten, Brandaris

12. Stefke73

Stefke73

Lid geworden:
    19 feb 2010
    straalbuis

@ Brandaris, Frederik, Paul, Hawser en Paulus

Is het misschien mogelijk dat de manier waarop vorige foto genomen is een verkeerd beeld heeft over de straalbuis? Op de vorige foto ligt de romp omgekeerd op tafel en zo is het niet duidelijk te zien hoe de staalbuis in het water zal liggen. Het is toch de bedoeling de stand van de straalbuis te bekijken ten opzichte van de waterlijn? Ik heb nog eens een foto genomen maar dan eentje waarbij de waterlijn horizontaal ligt en dat heeft toch een heel ander beeld...
    Hier ligt ze horizontaal en dan zit de straalbuis toch niet zo schuin zoals lijkt op mijn vorige foto's waarop ze omgekeerd op tafel gefotografeerd is. Of ben ik mis?

Groeten,
    stefke73

13. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ja je begrijp het geloof ik toch niet helemaal goed denk ik. :confused:
    Als ze er een straalbuis aanhangen (schip boot)
    Dan wordt zo.n buis uitgekotterd.
    En daar om is ook dit de reden als dat de schroefas haaks op de straalbuis moet staan.
    En als het helemaal goed is zit dus ook de schroefas te schuin in de boot :rolleyes:
    Maar stop er maar mee.
    Het is bij BB gewoon niet anders
    mvg
    Frederik:D :D

14. PaulBorsboom

PaulBorsboom

Lid geworden:
    8 sep 2008
    Straalbuis

Op wikipedia een heel interessant artikel gevonden over de straalbuis. Even afgezien wie er nu al dan niet gelijk heeft. Zoek in wikipedia.org naar ''Straalbuis schip''

Laatst bewerkt: 20 apr 2010
  15. Stefke73

Stefke73

Lid geworden:
    19 feb 2010
    Hier ben ik weer ;)
    Alle discussie's over de straalbuis achterwege gelaten heb ik toch nog een beetje verder gewerkt. Heb het meeste van de bovenbouw in haar definitief kleurtje gestoken.
    Voor mijn eerste model te zijn ben ik best tevreden, vind het er allemaal mooi en strak uitzien :cool: (behalve de stuurhut dan ;), sorry Hawser maar momenteel laat ik het toch maar even zo)
    Ze begint nu toch al meer en meer op een echte boot te lijken :D

Groeten,
    stefke73

16. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Ziet er keurig uit hoor Stef !!!

groeten, Brandaris

17. _Hunter_

_Hunter_

Lid geworden:
    24 jun 2008
    jaja! goed bezig, en schiet al lekker op
    gr. Jeroen

18. michielb

michielb

Lid geworden:
    11 jun 2008
    Het is niet echt een bouwverslag, het is meer een vragen topic;) Misschien dat ik bij m'n volgende boot een bouwverslag ga bijhouden.

Mvg

19. Stefke73

Stefke73

Lid geworden:
    19 feb 2010
    graag jullie mening over dek, mooi of niet mooi?

Hey iedereen, heb een beetje zitten denken over de kleur van het dek. Heb reeds uren op het net gezocht en 1 ding is duidelijk, het dek van de Banckert is verschillend bij elke modelbouwer. Bij de één is het zwart of groen of noem maar op. Dus zat ik al een poosje te denken in welk kleur mijn dek moest komen... Aangezien ik massa's fineerhout ter mijne beschikking heb heb ik dus daarmee eens geprobeerd het dek te bekleden. Wat vinden jullie ervan? Ikzelf vind het niet mis maar twijfel toch nog een beetje. Het fineerhout moet wel nog een beetje opgeschuurd en vernist worden.

Groeten,
    stefke73

20. PaulBorsboom

PaulBorsboom

Lid geworden:
    8 sep 2008
    Dekkleur

Stefke,
    Met de kleur is niks mis, maar de structuur van het dek zal wel erf afwijken van de werkelijke dekafwerking. Goed idee ook de zwartje rantjes in de ramen.

Deel Deze Pagina