Barry's Wobbler

Peter

Rechtstreeks op het werkstuk gaat enkel als het rond is

Bij vierkant kan het ook, duurt alleen langer.
Klok je op een recht stuk zijkant, dan moet je de waarde nemen waarop de meter de langste waarde geeft bij verdraaiing.
Dan pak je de klauw 180° verder, neem je weer de langste waarde.
Heb je 2 waardes en dus een verschil.

Uitklokken is niet alleen van toepassing in een vierklauw , vandaag een paar keer uitgeklokt op de opspanplaat. Deze opstelling is niet geschikt voor meer dan 100 tr/m !! Normaal moet er een tegengewicht opgeschroefd worden.
Dirk

Laatst bewerkt:
Mooie opstelling Dirk. Foto is zeker weer leerzaam. Ik kan het goed geloven dat je op trage toeren moet draaien. Uwe Myford zal anders nogal waggelen.

Ik heb nu alles , behalve het voetstuk & de aandrijfstang.
De Aandrijfstang heb ik nu 6x gemaakt & 6x een mislukking van wereldformaat.

Het voetstuk is ingespannen om te vlakken. Aandrijfstang zal voor morgen zijn. Ben het even zat nu.

Barry

Hoi Timo,

Ach , ik denk dat het over de verschillende stappen gaat die ik een verkeerde volgorde gedaan heb.
Maar nu ligt er hier een mooie drijfstang.
Volgende post terug foto's.

groetjes

barry

En we gaan verder. Allereerst de zuigerstang hermaakt. Eerst een stuk naar 6.5mm gedraaid. Overgebracht naar de freesmachine en de 2 platte kanten gefreesd:

Foto650-MCIJYE6P.jpg

Terug naar de draaibank , afgedraaid & schroefdraad getrokken.Eindelijk gelukt. Hier het onderdeeltje klaar:

Foto650-HBRIATJR.jpg

Even een stuk gekregen afval van messing 2x kops gevlakt voor het voetstuk:

Foto650-ZLS4QPCK.jpg

Wobblertje gemonteerd , en teveneens een glazen oiler gemonteerd. Zo word de as gesmeerd & staat best mooi vind ik. Deze had ik eens gekocht bij Bengs modelbouw:

Foto650-8JC3UBD4.jpg

Filmpje ervan is ook gemaakt , maar moet nog op youtube gezet worden.

Barry

Ziet er goed uit !
Zelfbouw geeft toch net dat ietsje meer voldoening , niet?
Voor een volgend project kan ik altijd tekeningen leveren.

Dirk

Ruimers

Mooi stukje werk Barry, proficiat met het eindresultaat.
En zoals je zelf al meerder keren hebt ervaren. De "kan niet" wegzetten en de "leer" pakken.
Dit is een oude Hollandse uitspraak die veelvuldig door mijn vader werd gebruikt als we als jonge jongens iets moesten repareren (b.v een fiets) en we tegen onze vader zeiden, "dat kannen we niet".

Wat me in 1 van je foto's opviel was de mooie set ruimers in de opbergcase.
Dat zag er heel mooi uit en ik neem aan dat je die ergens hebt gekocht, weet je ook waar?
De ruimers die ik in de loop van de jaren heb aangeschaft liggen door elkaar in een laadje en daar worden ze niet beter van, moet ik zeggen.
Als je aan het volgende project begint ga ik je zeker weer volgen.
MVG Huib

Volgens mij komen deze ruimers bij HBM Machines vandaan, al kan ik dit niet met zekerheid zeggen. Deze verkoopt namelijk wel dezelfde ruimers in dezelfde koffer met dezelfde beschermmaterialen.

Mvg, Japie

Inderdaad , deze ruimers komen van Buitelaar vandaan. Ik vind het een goed setje.

En ja , als je zelf iets bouwt , geeft dat veel voldoening.
Een simpele tekening is zeker welkom Dirk.

Barry

Leuke machine en loopt zeer mooi.
Daar mag je best tevreden over zijn.:thumbsup:
Succes alvast met je volgende project.
Groeten Norwin

Als je overigens nog tekeningen en inspiratie zoekt.
Op onderstaande site staan echt heel veel tekeningen voor beginners tot gevorderden.
Maar ook tekeningen van Stirling machines en een paar vlamhappers.

John-Tom Engine Plans

Veel plezier ermee.:D
Groeten Norwin

Hoi Norwin , die site ken ik al jaren , maar al die speciale maten , het omzetten naar metrisch......Ik rond het altijd naar boven af , maar het blijkt haast nooit te werken. En ook zijn de tekeningen onduidelijk.
Een electrisch schema kom ik wel aan uit , maar een bouwtekening is toch héél wat anders hoor.

Barry

Back