Basic jolle met 3d geprinte onderdelen

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door kuifje_mf, 13 nov 2014.

1. kuifje_mf

kuifje_mf

Lid geworden:
    9 nov 2014
    2e poging:

Met de rest van mijn materiaal een nieuwe romp gemaakt. Het ontwerp op een aantal punten verbeterd:
    -Nu de rompdelen in spiegelbeeld, en de slechte kant boven bij het lasersnijden. Nu heb ik voor alle rompdelen de goede kant buiten en de smeltrandjes binnen op de "slechte" (matte) kant. Protip: blijkbaar kun je polystyreen het beste in 2 keer lasersnijden, dan krijg je niet van die smeltrandjes aan de bovenkant. Maar die zitten nu toch binnen dus niet getreurd.
    -Verbeterde aansluiting van de rompdelen overdwars. Doordat de aansluiting schuin is ontstaat er geen spleet als gevolg van de zaagsnede. Ik heb de vertanding nu ook zo gemaakt dat de naden verspringen tussen de rompdelen.
    -Uitsparing voor de kiel meegesneden, gemak dient de mens nietwaar? Zit die nu ook perfect. Was ik de eerste keer vergeten.
    -Belangrijk! de breedte van de bodemplaat aan de achterzijde 0.5 mm groter gemaakt dan op tekening. Als je de boorden op de bodemplaat wil plakken moeten de bodemp;aten dus een stukje onder de spiegel uitsteken. Met de originele maten van de tekening is dat niet, dus heb ik aangepast. Verder moet ik zeggen dat de laser gesneden rompdelen en de 3d geprinte spiegel allemaal perfect passen. Ik heb wel met een hobbymesje de kanten aan de binnenkant een beetje afgeschuind (vooral bij de boeg) zodat ze beter op elkaar passen.
    -Nu met oefening een betere lijmtechniek. Ik durf het plakband er nog niet af te halen omdat dan ook de beschemfolie van de buitenkant losgaat, maar ik heb de indruk dat het redelijk stevig in elkaar zit. Ik kan het bootje zonder problemen aan 1 kant oppakken in elk geval. Het enige waar ik bang voor ben is dat de lijm het op den duur toch gaat begeven als het onder het varen voortdurend een beetje werkt. Met het dek erop wordt het een stuk steviger natuurlijk, maar ik zit er aan te denken om over de naden nog een beetje zacht PVC te plakken. Wat denken jullie?

Dat is een stuk beter dan de eerste keer, en ik ben dan ook zeer tevreden (en een beetje trots. Dit is natuurlijk op een heel ander nivo dan een aantal andere figuren hier, maar het is me toch maar gelukt en ik heb er nog lol aan gehad ook).

Volgende stap: de kiel erin, en uitlijnen op de romp.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. bram1324

bram1324

Lid geworden:
    18 jul 2012
    leuk! Gefeliciteerd met het resultaat.
    Ik denk dat je precies aanstipt wat de hobby zo leuk maakt. Het overtreffen/verbeteren van je eigen skills, ongeacht van wat anderen kunnen.

3. arnoldw

arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    14 feb 2014
    Ziet er een stuk beter uit. Ik zou op de naden aan de binnenkant epoxy met glasweefsel aanbrengen. Een laag moet voldoende zijn. MVG Arnold

4. kuifje_mf

kuifje_mf

Lid geworden:
    9 nov 2014
    Dank je wel, doe ik!

(ehh... is epoxy hetzelfde als tweecomponentenlijm?)

5. kuifje_mf

kuifje_mf

Lid geworden:
    9 nov 2014
    Zojuist de kiel op de romp uitgelijnd (of eigenlijk: andersom).

Vooraf, ik bedoel voordat ik met het bootje begon, zat ik hier nogal tegenaan te hikken. Daarom heb ik geprobeerd het wat simpeler te maken. In de originele tekening bevat het dwarsplankje ook de uitsparing voor de kiel en de mast. Ik heb het dwarsplankje nu uit twee delen gemaakt: het plankje zelf, en een 3D geprint stukje voor de mast en de kiel wat daarin heen en weer kan schuiven. Ook de mastvoet met uitsparing voor de kiel (voor op de bodem van de romp) heb ik 3D geprint. Dan zitten de mast en de kiel in elk geval op precies goed t.o.v. elkaar (dat schijnt super belangrijk te zijn).

Nu de kiel loodrecht op de zijkant van een kastje geplakt. De romp erover heen geschoven in de vooraf lasergesneden uitsparing en het paste weer perfect.

Mijn waterpas heb ik op een aluminium profiel geplakt, er rekening mee houdend dat de boeg 18mm hoger is dan de spiegel. Het passtukje paste precies klemmend over de kiel heen. De romp waterpas maken, en aftekenen waar het passukje in het dwarsplankje valt.

Ik hoop dat dat nauwkeurig genoeg zal blijken te zijn, ik heb geen idee hoe nauw dat komt.

6. kuifje_mf

kuifje_mf

Lid geworden:
    9 nov 2014
    Deze week is weer een stapje gezet.

Ten eerste heb ik een aantal onderdelen opnieuw geprint, met verbeterd ontwerp:
    Vooral de lummel-met-neerhouder op een manier dat ik de scharnieren los kan breken (van supportmateriaal) zonder ze te beschadigen.
    Eigenlijk is het ontwerp met een dubbel scharnier helemaal niet handig. Het is veel makkelijker om de ring los om de mast te laten draaien, of om het scharnier te maken als twee schakels die in elkaar grijpen. Waarom is dat in het echt eigenlijk niet zo?

En de wieltjes groter gemaakt zodat ze nu ook min of meer soepel draaien.

Verder de kiel opnieuw loodrecht gesteld, gaat toch makkelijker met zn twee-en. De mast en kiel uitlijn stukjes allebei (die onder het dek en de mastvoet op de bodem van de romp) vastgelijmd. Als het nu niet pas is, is er niets meer aan te doen!

Mast en giek op maat gezaagd en los bevestigd, met het beslag er los op.

7. bram1324

bram1324

Lid geworden:
    18 jul 2012
    Je idee met twee schakels zou wel kunnen, maar dan heb je altijd wat speling op dat onderdeel, met mogelijke 'inpact'krachten die naar kunnen zijn.
    De neerhouder om de mast laten draaien wordt wel gedaan. Voorwaarde is wel dat je ook de lummel ronde mast laat draaien. De scharnierpunten moeten namelijk wel recht boven elkaar liggen. Anders draait de giek een beetje naar boven of naar beneden als hij naar buiten draait.

8. bram1324

bram1324

Lid geworden:
    18 jul 2012
    Leuk om te volgen, zo'n onconventionele bouwtechniek. Succes verder

9. arnoldw

Lid geworden:
    14 feb 2014
    Masten zijn niet altijd rond dus is het niet altijd mogelijk om een ring rond de mast te laten draaien. Blijft een interessant project.

MVG
    Arnold

10. ahcling

ahcling

Lid geworden:
    8 jan 2006
    Dan maken we daar waar het rond moet zijn, de mast toch gewoon rond, kan de rest zijn zoals ie is.

11. kuifje_mf

kuifje_mf

Lid geworden:
    9 nov 2014
    Leuk om te horen dat jullie het met interesse volgen. Ik moet zeggen, tot nu toe valt het me niet tegen. De lijmtechniek onder de knie krijgen was nog het lastigste. En ik sta ervan te kijken hoe alles precies past.

Masten zijn inderdaad niet altijd rond dat was ik vergeten. Speling heb ik nu ook op mijn scharnieren, maar kan best dat in het echt scharnieren beter spelingvrij te maken zijn dan twee schakels. Mocht ik nog een tweede versie maken (hetzij omdat de eerste overnieuw moet, of omdat ik nog een bootje ga maken :D ) ga ik het wel anders doen. Maar zo'n dubbel scharnier printen is ook wel leuk om te zien.

Volgende stap: dek op maat maken en los/vast bevestigen. Ik denk dat ik daar die waardeloze pattex lijm voor ga gebruiken, dan weet ik tenminste zeker dat ik het weer gemakkelijk los krijg.

En daarna: Servo's en RC spullen bestellen. Daar kunnen jullie me bij helpen: heb ik zo de goede boodschappen? Ik was van plan alles bij Conrad te kopen, of hebben jullie een betere suggestie (Hobbyking?)

-Zeilservo. Ik dacht aan de RS-10DY of zijn broertje de RS-D22YMB. Zoals ik al eerder heb gezegd, ik ben ervan overtuigd dat dat dezelfde zijn als die van Graupner.
    -roerservo
    -Zender. Kan twee-kanaals zijn, maar zijn volgens mij al bijna niet meer te krijgen, dus dan een 4 kanaals. Zoals dit?
    -ontvanger, zit bij de servo.
    -Oplaadbare batterijen.
    -Batterijhouder. NiMH batterijen zijn 1.2 Vm dus als ik de servo op 6.0 volt wil bedrijven heb ik er 5 nodig lijkt me. Maar ik zie alleen maar 4 en 6 batterij houders. Moet ik dan die van 6 batterijen pakken en 1 positie kortsluiten? Is dat de bedoeling?
    -Batterijclip voor 9V blok. Die lijken op de batterijhouder te passen.

Heb ik zo alles of mis ik zo nog iets?

Tot slot een voorproefje van de kajuit. Omdat ik de schoten bovendeks wil laten lopen, ga ik de servos in het dek monteren. Dus ik ga een kajuit printen om die waterdicht af te sluiten. Dit is wat ik tot nu toe heb:

Ik moet nog een simpel kliksysteem verzinnen om deze eenvoudig maar waterdicht te kunnen bevestigen en losmaken.

erik

12. kuifje_mf

kuifje_mf

Lid geworden:
    9 nov 2014
    Nog een plaatje dat illustreert hoe ik de kiel en mast uitgelijnd heb. Op deze manier ging het vrij makkelijk

En [​IMG]

13. arnoldw

Lid geworden:
    14 feb 2014
    Ik heb net besloten om mijn Micro Magic uit te rusten met 4 AAA batterijen met een capaciteit van 1100 mAh. Ik had eerst een accupakket van 4 AA accu's en deze hebben nooit problemen gegeven maar waren wel zwaar. De AAA accu's zijn te koop bij Conrad. Ik heb een batterijhouder ergens voor € 0,80 gekocht.

Wel heb ik deze batterijbak geprint om te voorkomen dat de batterijen of ontvanger onder water komen te staan als er water in de boot loopt.

MVG Arnold

14. kuifje_mf

kuifje_mf

Lid geworden:
    9 nov 2014
    ok, AAA in plaats van AA is een goede tip, indien nodig kan ik toch makkelijk even naar de kant om ze te vervangen. Maar met 4 stuks heb ik nog steeds 4.8 Volt en ik wou de zervo's op 6V bedrijven. Maar blijkbaar kunnen ze ook 7.4V aan, dus dat zou dan neerkomen op 6AAA's

Maar ik lees toch vaak over mensen die 6V gebruiken, hoe doen die dat dan?

15. ahcling

ahcling

Lid geworden:
    8 jan 2006
    die gebruiken 5 AAA's of AA's

16. kuifje_mf

kuifje_mf

Lid geworden:
    9 nov 2014
    AAA die kun je zo kopen!

17. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Accuhouders voor AA of AAA ben ik geen fan van, zeker niet in een boot, waar oxidatie extra op de loer ligt. Liever een gesoldeerd of gepuntlast pakket.

Die mal om dingen uit te lijnen ziet er slim bedacht uit.

18. John33

John33

Lid geworden:
    13 sep 2005
    Ik gebruik een 6 volt (5 cellen) 3400 mAh pakket in mijn 1 meter boot.
    Ik wil tijdens het zeilen liever geen akku problemen (lees: bijna leeg) hebben, liever de zender akku eerder uitgeput dan de ontvanger akku, de spanningsmeter van de zender kan je eenvoudig zelf aflezen.

19. kuifje_mf

kuifje_mf

Lid geworden:
    9 nov 2014
    Ok, bedankt voor de tips, maar hoe laad je zo'n accupack dan op? Bj conrad zie ik laders staan van 80 tot 140 euro, dat was eigenlijk niet de bedoeling.

John, nu ik gericht zoek zie ik inderdaad verschillende accupacks staan van 6V, maar bij lange na niet met de inhoud van die van jou, hoe krijg je dat voor elkaar?

En hou ook rekening met het gebruik, ik zie mezelf nog geen wedstrijden zeilen of een hele dag in de weer zijn. Een uurtje of een paar uurtjes met mooi weer is al mooi, voorlopig. Hoe lang hou je het uit met 3400mAH@6V?

Ik heb de vraag ook aan Conrad gesteld, we zien wel wat ze antwoorden. Ik denk dat ik of uitkom op 7.2 V (lijkt me toch stug dat zo'n ontvanger voor 1,2 V teveel de geest geeft) , of voor 6V een houder neem voor 6 stuks en er eentje kortsluit.

O wacht, ik druk net op "versturen" en nu zie ik het, heb je toevallig deze?[​IMG]

20. kuifje_mf

kuifje_mf

Lid geworden:
    9 nov 2014
    Hmm,

gezien het gewicht van deze jongens, zou het iets zijn om 5 batterijtjes op een of andere manier onder de kiel te stoppen, in plaats van lood? En dan met een draadje naar boven?

Hier, deze jongen weegt 850g perfect toch? Niet erg aerodynamisch alleen.

nou ja, het is maar een idee

Deel Deze Pagina