Batavia bouwverslag

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Timber, 17 mrt 2023.

1. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Oei, als je een ruwe variant doet, dan kun je het beste doen zoals ze ook met parketvloeren doen. Aan de hand van een kleine roterende staalborstel of minder heftig een messing borstel. Zet deze op je dremel of proxxon en je hout gaat er wat ruiger uitzien. Persoonlijk is het niet mijn ding, maar als jij er fan van bent gewoon doen.

Timber vindt dit leuk.
  2. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    Bedankt voor de tip Peter . Ik ga eens wat proefstukjes maken binnenkort en oa jouw beschreven manier daarop proberen. En dan eens zien wat het is... Ken je een voorbeeld van een romp die zo behandeld is?

Groeten tim

3. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Nee, niet op de manier zoals ik hierboven beschreven heb. Wel zie ik meerdere modellen waarbij ze de paintbrush, washes etc gebruiken om verwering en een doorleeft uiterlijk aan te brengen. Feitelijk hetzelfde als ze met plastic modellen doen. Dat ziet er doorgaans spectaculair uit. Overigens is het dan een kwestie van gewoon bouwen en met verf de verwering aanbrengen.

4. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Beste Tim :feli: maak er een mooie dag van

Timber vindt dit leuk.
  5. leo55

leo55

Lid geworden:
    20 nov 2008
    ik wil dit weer zeker verder gaan volgen , ben er zelf een tijdje tussen uit geweest door omstandigheden succes:banana:

Timber vindt dit leuk.
  6. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    [QUOTE="Ken je een voorbeeld van een romp die zo behandeld is? [/QUOTE]

ik ken die wel! M’n eigen bounty :koud:
    Het lindenhout heb ik opgeruwd met een staalborstel en daarna midden eiken beits van kolderstok erop

7. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    Leuk ik zal snel een update erop zetten. Want de romp zit bijna dicht (waterdicht?)

8. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    a intressant. Heb je een foto van resultaat? Ben je er tevreden over ?

Groeten tim

9. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    D848DAA4-14CC-4608-8935-F98A22623B61.jpeg Zo ziet dat er ongeveer uit Tim!

43E71816-BB57-4BBB-9BA6-602DB15B894B.jpeg

Scheveninger, Timber, TIMBERWOLF en 5 anderen vinden dit leuk.
  10. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Ik ben er persoonlijk blij mee! Maar dit is echt een kwestie van smaak..

11. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    Wow dat is prachtig zeg. Bedankt voor de foto . Ik ga aan de slag

12. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Thnx Tim,

vooral proefstukjes (blijven) maken. En opletten dat je er niet te veel beits opzet. Vanwege de ruwe structuur wordt het hout heel snel zwart.

13. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    Hoi allen

Een tijd lang bezig geweest met het verbouwen van onze zolder. Natuurlijk met een goed doel 'een eigen modelbouwwerkplek'. Jaja . Erg blij mee. Het modelbouwen kan weer verder ! Groeten tim

Bijgevoegde bestanden:

Pingu57, Jaques, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    Hoi bouwers,

Hierbij weer een update van mijn kant! Nou allereerst zijn we druk bezig geweest met het verbouwen en herinrichten van onze zolder. Dit heeft in ieder geval gezorgd voor een prachtige modelbouw werf. En wat ben ik daar blij mee. En al wat meer tijd over om weer te bouwen, dus dat is ook mooi.
    IMG20230806145116.jpg

De romp zit zo goed als dicht. Dat voelt wel echt als een mijlpaal die bereikt is. Het is zo goed als gelukt alle lijnen van boeg tot achtersteven door te laten lopen. Hoewel het aan de onderkant richting de kiel wat vast liep en ik de planken aan de voorzijde meer dan de helft moest verjongen en best scherp werden. Vroeger begon men natuurlijk onder, maar goed. Voor mij een kleine interessante studie opzich om de theorie zo realistisch mogelijk in het model toe te passen. Daarbij wetende dat men vroeger in het echt natuurlijk vanuit de kiel naar boven opbouwden en ik andersom werk. Aan de achtersteven aan beidde kanten 2 instekers gemaakt. Het resultaat tot nu toe:

IMG20230818173947.jpg IMG20230515203842.jpg

Op dit moment verder naar boven toe aan het werken en de kanon openingen aan het uithakken : IMG20230818173931.jpg

En dan de volgende stap; schuren, pimpen en in de beits. Daarvoor ben ik nu bezig met het maken van proefstukjes. In de berichten hierboven is al een voorbeeld te zien van een ruw model. Dit wil ik ook graag door het hele schip na proberen te streven. Dus een zogezegd mooi en tegelijkertijd gebruikt (lelijk? Nee natuurlijk niet!) schip. De proefstukjes opgeruwd met staalborstel. De ene met donkere eiken beits behandeld voor de bovenkant van de romp. Het linkerproefstukje wat de onderkant van de romp behandeling moet gaan worden met krijtwitte verf en wat uitgesmeerd.

IMG20230818174449.jpg

Maar goed dat duurt nog even en we gaan het zien, zelf erg nieuwsgierig hiernaar.

Dat was em weer. Bedankt voor het lezen en als jullie tips hebben of feedback op mijn werk dan is dat van harte welkom .

Groeten Tim

cees050, JanZMC, Pingu57 en 5 anderen vinden dit leuk.
  15. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Leuk idee met die krijtwitte verf. Vind het wel wat hebben

16. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Timber,
    Voel je er niets voor om je model straks te tonen in het scheepvaartmuseum op de modelbouwersdag ?
    Je kan dan kennis maken met andere leden van het forum en van hen wellicht nog nuttige tips ontvangen. Modellen in aanbouw zijn juist dingen die extra vragen oproepen die voor jou nuttig kunnen zijn.
    Je kan je nog inschrijven via deze link :https://nvm.wufoo.com/forms/expo-historische-houten-scheepmodelbouw-2023/
    Zie ik je straks?

Ik wil deze oproep tevens richten aan alle andere forum-deelnemers die zich nog niet hebben ingeschreven.
    Dit is een uitgelezen kans om met ervaren modelbouwers kennis te maken en ervaringen uit te wisselen. En tevens om uw prestaties aan een groter publiek te tonen.
    Dus aarzel niet en schrijf u in.
    Tot straks

Laatst bewerkt: 19 aug 2023
    TIMBERWOLF, Erik B en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  17. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    Hoi Jan. Klinkt goed bedankt voor de tip! Leuk.
    Groeten tim

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  18. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    Beste lezers.

Ik wil jullie graag om een mening op het volgende. Ik ben wat aan het proberen met de afwerking van de onderzijde romp. En dan wel het witte vlak. Ik zie dit terugkomen op andere Batavia / Nederlandse modellen. Maar gevoelsmatig zie ik dan een perfect glad wit vlak. Ik vind dit zelf te contrasterend en onrealistisch ogen tov rest van de afwerking in modellen.. maar goed dat is dus al een eigen mening. Ik ben op zoek naar of het uberhaubt gebruikelijk was op deze schepen + de functie ervan. Wellicht was dit juist perfect dekkende witte (of andere kleur?) laag voor waterdichtheid bijv. En daarbij dus hoe zoiets er dan uit zou zien.

Ik ben wat aan het proberen zie ook mijn vorige berichten. Geschuurd gestaal borstelt en toen een dunne laag witte verf erop. Zie fotos hieronder. Graag zie ik jullie eerlijke mening tegemoet over mijn aanpak in deze. Denk je dit kan echt niet Tim bah wat lelijk.. zo heurt dat niet . Zeg dat gerust . Of juist wel natuurlijk... Ik hoor het heel graag oja hopelijk zijn de fotos van het eerste proefstuk duidelijk.

Ik heb mn bericht nog aangepast vanwege een idee: nog een 2e laag verf dus dekkend en dan met de staalborstel deels weer open krassen . Bedankt vast voor reacties . Groeten tim IMG20231015145548.jpg IMG20231015145359.jpg 16973753338531847048561100774634.jpg

Laatst bewerkt: 15 okt 2023
    cees050 en Jaques vinden dit leuk.
  19. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Als je op internet zoekt naar "harpuis" vind je wat het is en dat het wordt/werd gebruikt als houtbescherming.
    Door alles wat er door gaat is het niet zuiver wit maar wat gelig. Het werd waarschijnlijk wat grof opgebracht dus heel erg strak wit zal het niet geweest zijn.
    Dus ik zou zeggen: maak het goor wit en breng het ruw en vlekkerig aan.
    Dat is makkelijker dan vlekkeloos strak wit toch?

Stephan Kertész, Baker en Timber vinden dit leuk.
  20. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    Dag Jan.

Fantastisch. Dit is waar ik naar op zoek ben. Meteen hoe het dus echt is en hoe het eruit moet zien. En kijk de harpuis gekleurde verf zit ook nog eens bij het pakket. Direct eens proberen. Resultaat volgt. Nogmaals dank
    IMG20231015163854.jpg
    Groeten tim

Deel Deze Pagina