Batavia bouwverslag

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Timber, 17 mrt 2023.

1. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    Ha Scheepsbouwers,

Hierbij stuur ik weer een update. De stappen voorwaarts die ik afgelopen tijd gemaakt heb.
    Voornamelijk bezig geweest met beplanken van de romp naar beneden die nu dicht zit. Momenteel wat aan het experimenteren met de 'rauwe' afwerking van de romp.

IMG20231025201306.jpg

Zoals op de berichten hierboven bezig geweest met de staalborstel. Na een nuttige tip van Wil om het hout eerst nat te maken ben ik nu zeker tevreden met het resultaat. En de naden om de planken te scheiden gaat er ook mooi uit zien (ook tip van Wil , nogmaals dank trouwens :)!). In de afbeelding hieronder zie je dat de bovenste net gemaakte berghout niet gestaalborsteld is en dit geeft meteen het verschil weer. Zelf erg nieuwsgierig naar het resultaat met verf onder en donkere beits boven.

IMG20231025201214.jpg
    Oja ik dacht meteen, laat ik een deur maken in de romp, wel zo handig als een soort ark van Noach. Nee , dat was dus de beitel die wat te hard ging... achja weer een paar extra modelbouw uurtjes. Intussen zit alles weer lekker dicht.
    IMG20231022131241.jpg
    :stupid
    Nu bezig de dekken erop te lijmen en de achterkant holle wulf verder te maken en het verder planken naar boven natuurlijk
    Tot de volgende..
    Groeten en bedankt voor het lezen

:banana::banana::banana:

Laatst bewerkt: 26 okt 2023
    Edwin1966, Scheepshoorn, Baker en 7 anderen vinden dit leuk.
  2. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    Hoi allen.

Korte update met het resultaat van het beitsen en de harpuis verf. Nu nog wat onderbrekingen tussen de planken terugbrengen. Zelf erg blij met het resultaat in ieder geval.

IMG20231104143422.jpg IMG20231104143426.jpg

Bijgevoegde bestanden:

Edwin1966, Baker, Pingu57 en 10 anderen vinden dit leuk.
  3. Baker

Baker

Lid geworden:
    26 feb 2023
    Ziet er goed uit :yes:

Timber vindt dit leuk.
  4. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Ja! Mooie vorderingen Tim!

Timber vindt dit leuk.
  5. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    Beste bouwer

Allereerst de beste wensen en voor 2024 mooie modelbouw vorderingen gewenst natuurlijk.

Hierbij weer een update want ik heb niet stil gezeten in mn vakantie.. althans ik zit nu wel stil omdat eea in de elastieken staat en hopelijk goed gevormd wordt maar dat komt zo terug in dit verslag.

Het romp beplanken is klaar en afgewerkt. Nu bezig geweest met een deel van het bolle wulf en de zij galerijen en nu bezig met het galjoen. Ik ben wel blij dat er nu wat meer afwisseling ontstaat in werkzaamheden en ook snel resultaat laten zien vanwege de vrolijke kleuren bijvoorbeeld..

Hieronder het resultaat van de achterkant tot dusverre. Was wat gepruts om het allemaal goed op elkaar aan te laten sluiten.. maar zelf wel blij met het resultaat.
    IMG20240101142847.jpg

17042052190893133118886410968826.jpg

En dan de vorderingen aan de voorkant:
    Dit voelt wel echt als next level zeg.. hele leuke uitdaging... maar niet makkelijk
    IMG20231231124420.jpg IMG20240101142835.jpg IMG20240102142740.jpg IMG20240102151151.jpg

Tot zoverre . Nu het galjoen afmaken.. of allereerst aanpassen . Alles in het elastieken steigerwerk staan kom ik tot de conclusie door nog eens goed te kijken dat de groene latjes te laag zitten. Gelukkig was de lijm nog niet hard en heb ik het op tijd aangepast. Nou dat was em dan

Groeten en tot het volgende verslag

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 2 jan 2024
    Edwin1966, Mees Ippel, cees050 en 8 anderen vinden dit leuk.
  6. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    Beste bouwers

Hierbij weer een update. Weer wat vorderingen zowel achter bij de spiegel als het galjoen. Leuk om met beidde bezig te zijn.. kleine dingen maken al verschil. Wel is het uitdagend moet ik zeggen om alles goed aan te laten sluiten en kloppend te maken met hoe ik het in gedachten heb zeg maar. Ook vind ik het wel is lastig om het er ouder uit te laten zien.. de gekleurde delen bijvoorbeeld. Als iemand tips heeft? Of is het helemaal niet nodig wat jullie betreft en zijn de kleuren realistisch?

Wat foto's hieronder. Ik blijf lekker doorgaan en het is super leuk allemaal..

Oja alle tips zijn welkom wees maar kritisch hoor.. dat ben ik ook geworden van deze hobby . IMG20240128160831.jpg IMG20240128160825.jpg IMG20240128160831.jpg IMG20240128160759.jpg ko IMG20240128160743.jpg

7. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    OK, kritisch dan. Ik weet niet hoe het dakje van de zijgalerij, boven het raam bedoeld is, maar dit komt wat houterig over. Kan je het dakje wat rond schuren? Zodat het vloeiend naar de ronde gele omlijsting loopt?
    En de voorkant van de galerij heb je met rechte stukjes rond gemaakt. Misschien kan je daar uit een plaatje hout ronde latjes zagen, zodat dat ook wat ronder wordt? Wel trapsgewijs laten.

Stephan Kertész en Timber vinden dit leuk.
  8. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    Dag Jan.

Bedankt voor je reactie en nuttige feedback. Snap je punt bij zijraam dakje.. ik ga het eens wat schuren om minder lomp te laten ogen. Het bolle dak voorop de galerij laat ik even zo. Maar mogelijk bedenk ik me na een nacht slapen . Het is al heel wat beter dan dat het was in ieder geval. Groeten en nogmaals dank.

9. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Laatst bewerkt: 30 jan 2024
    Timber vindt dit leuk.
  10. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    Zo tussendoor al wat aan het bij schuren vijlen en schilderen van het dakje. En het ziet er al zeg ik het zelf al weer wat beter uit. Nu de andere kant eerst eens doen . Bedankt voor de tips en ik ga zeker eens naar de referentie forums kijken hiervoor alleen al om te zien hoe anderen het aanpakken. 17065408713908752560392707690152.jpg

Pingu57, Baker, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. Baker

Baker

Lid geworden:
    26 feb 2023
    Modelbouw schaal 1/1 ;)
    20240130_082428.jpg

Ik denk dat je raam wat te ver naar buiten steekt.

12. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    Wat gaaf om te zien deze foto's! Bedankt voor het delen. En ja ik zie wat je bedoelt qua raam, bedankt voor de tip. Ik ben nog wat in dubio over of ik dit ga veranderen. Tja eigenlijk weet ik het al.....

Groeten Tim

Baker vindt dit leuk.
  13. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Tim,
    Als je even rekent. De planken op het 1:1 model zijn ongeveer 3cm dik. Je model is 1:72. Dus je zou op het dakje plankjes moeten gebruiken van 30mm/72 = 0,5 mm dik. Als je die hebt prima. Maar je zou ook deze latjes kunnen afschuren naar 0,5 mm op het eind, en de tweede laag ook. Dan wordt het al een heel ander gezicht.
    De voorkant van het dakje is een stuk beter geworden.

Timber en cees050 vinden dit leuk.
  14. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    Oja dat kan ik me voorstellen. Ik ga het wat schuren zodat het realistischer gaat worden. Door zo'n forum gaat het nog wat worden ook :D! Bedankt voor de tip Jan

Hans Groenenberg en janzwart vinden dit leuk.
  15. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Foutje Peter, Hans Groenenberg heeft de zeven provincies gebouwd en niet de Batavia.
    Maar het gaat hier goed vooruit hoor Tim, begint netjes te worden zo :worship::worship:

Hans Groenenberg en Pingu57 vinden dit leuk.
  16. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Sorry Koos, ik dacht dat Hans intussen het volledige oeuvre van Kolderstok gemaakt had

Hans Groenenberg en Jaques vinden dit leuk.
  17. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    Ik dacht ook al...

Pingu57, Hans Groenenberg en Jaques vinden dit leuk.
  18. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Wel bijna maar de Batavia nog niet hoor ;)
    Het verslag van Danny is hier te vinden Tim:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-kolderstok-voc-retourschip-batavia-1628.234841/
    En het verslag van mij:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/af-bouwverslag-batavia-van-kolderstok.262793/
    Zo zou het dan helemaal goed moeten komen Tim ;)

Pingu57, Hans Groenenberg en Baker vinden dit leuk.
  19. Baker

Baker

Lid geworden:
    26 feb 2023
    Ik heb ooit eens een site gevonden met gedetailleerde foto's van de batavia ( van in het begin, toen ze nog helemaal volledig was)
    Zal eens zoeken als de laptop nog eens aangezet wordt

Timber vindt dit leuk.
  20. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Het oeuvre van Kolderstok is veel groter dan jullie vermoeden ;)

Pingu57, *Hans* en Jaques vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina