Batavia (Kolderstok) door AndreD

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door AndreD, 17 dec 2023.

1. Dave Bekers

Dave Bekers Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    3 apr 2019
    Beste Andre, erg mooi hoor ! Ik vind 't vooral ook mooi dat alle planken op de boeg/kiel eindigen en dat niet een aantal eindigen op een andere plank (met eronder een al of niet denkbeeldige spant om niet in het "niets" te eindigen). Je ziet dat wel eens anders.

AndreD vindt dit leuk.
  2. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Mooi geworden Andre :rofl:

AndreD vindt dit leuk.
  3. AndreD

AndreD

Lid geworden:
    17 dec 2023
    Een lange periode niets gedaan, vanwege oa een lange vakantie.
    Ik ben wel blij dat ik weer verder bezig ben. Intussen bijna de fineerlaag aangebracht op de kiel. Dikte fineer is 0,4 mm.

Andre-Batavia_001_2024-07-08.jpg Andre-Batavia_003_2024-07-12.jpg

Andre-Batavia_002_2024-07-08.jpg

Andre-Batavia_004_2024-07-12.jpg

Jaques, Pingu57, janzwart en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    Mooi zeg ! Je beplanking ziet er goed uit zeg. Wel een heel verschil met de mijne. Maar het is ook tof aan deze hobby dat je er je eigen Batavia van kan maken. Oja niet te hard werken anders haal je me nog in

AndreD vindt dit leuk.
  5. AndreD

AndreD

Lid geworden:
    17 dec 2023
    Voor het eerst geverfd: rahout en het zethout geschilderd voorafgaand aan bevestigen aan de romp.
    Het rahout is geverfd met Humbrol 154 (signaal geel, mat), nadat eerst wit als grondlak was geschilderd.
    Het zethout is geverfd met Revell 330 (vuurrood, zijdemat).
    Voorafgaand aan het verven had ik een profiel in het rahout gemaakt, middels een profielmal. Zie de foto.
    Andre-Batavia6_20240730.png

Andre-Batavia5_20240730.jpg

Andre_Batavia7_20240801.jpg

Andre_Batavia8_20240801.jpg
    Andre-Batavia9_20240801.jpg

Dave Bekers, Jaques, Pingu57 en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    Mooi zeg. Lijkt ook goed te passen. Kan je iets meer vertellen over het werken met een profielmal? Ik ken deze techniek en gereedschap nog niet. Groeten tim

AndreD vindt dit leuk.
  7. AndreD

AndreD

Lid geworden:
    17 dec 2023
    Hoi Tim,

Ik had van die profielmallen geleerd door een bouwverslag op MSW. Dat was inclusief merk en type nummer. Die kan ik nu ook geven omdat die erop staan.
    Ik heb mal 23700 en 23701, merk Artesania Latina. De website is:
    https://artesanialatina.net/en/162-micro-tools

Je kunt hiermee kleine profielen raspen, en zo bijvoorbeeld relingen een ronde kant geven of juist met bepaalde groeven uitvoeren.

Herby63 vindt dit leuk.
  8. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    Tof bedankt voor de informatie. Ik ga eens kijken. Leuk wat je daar allemaal mee kan

9. AndreD

AndreD

Lid geworden:
    17 dec 2023
    Nu bezig met de fortuining. Hierbij maak ik de keuze om flink af te wijken van de Kolderstok tekeningen, want ik doe hoogteverspringen meer gelijkmatig. Hiermee bedoel ik dat elke stap in de verhoging op een vergelijkbare afstand is. Hierdoor is het silhouet flink anders, maar wel meer in overeenstemming met de simulatie van witsenscheepbouw.nl. En voor de hoogte tov de dekken komt het toch goed uit.

Ik heb de keuze gemaakt om de fortuining eerst in zijn geheel te maken en dan pas die te bevestigen op het schip. Hierbij volg ik min of meer het voorbeeld van Hans bij zijn oorspronkelijke bouw.
    Ik moet nog de keuze maken welke kleur groen ik zal kiezen, waarvoor ik wat had geschilderd op proefstukjes notenhout.

Bovenste is mijn tekening voor de fortuining. Onderste is overgetrokken van de Kolderstok-tekening.
    Andre-Batavia10_20240810.jpg
    Beide fortuiningen, gemaakt vanuit 4 mm notenhouten latjes. Te zien is dat (helaas) de zeeg in mijn model niet gelijk is aan stuurboord tov bakboord...
    Bovenaan proeflatjes geverfd met groen
    Andre-Batavia11_20240815.jpg
    De overnaadse verlijming van de latjes. Achter de onderste lat heb ik een smal latje gelijmd op ca 1 mm van de onderkant, waarmee het laten rusten op/over het rode zethout wat gemakkelijker is.
    Andre-Batavia12_20240815.jpg

Screenshot van de simulatie afkomstig Witsenscheepsbouw.nl, waarop de fortuining te zien is.
    Schermafbeelding 2024-07-30 om 23.53.01.png

Ik zal er bij zijn in Amsterdam op 28 sept, met dit model. Tot dan !

Herby63, Jaques, Dave Bekers en 6 anderen vinden dit leuk.
  10. Scheepshoorn

Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    12 feb 2022
    Hallo Andre,
    mooie resultaten laat je zien in je bouwverslag. Je bouwt secuur en netjes, dat ligt mij wel.
    Ik zag je voorbijkomen in mijn bouwverslag van de Victory en heb jou nu ook in de volgstand gezet.

AndreD vindt dit leuk.
  11. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    Mooi zeg. Blijft interessant dat je steeds kijkt naar hoe het werkelijk zou zijn geweest en daarop het model aanpast.

AndreD vindt dit leuk.
  12. AndreD

AndreD

Lid geworden:
    17 dec 2023
    Eerder had ik geschreven dat de fortuining bij mij goed uitkwam met de locaties van de dekken. Dat is toch niet helemaal zo. Het blijkt nl dat aan de achterkant de fortuining ca 1.5 cm hoger uitkomt dan volgens de Kolderstok tekeningen en daardoor zou de fortuining vanaf de dekken gezien te hoog zijn. De oorzaak hiervoor ligt al een heel stuk geleden: de eerste berghout te veel zeeg gegeven, waardoor daarna alles aan de achterkant hoger uitkomt.
    Aangezien ik niet de gehele beplanking eraf ga halen, een andere oplossing gekozen: de drie achterdekken allemaal telkens een stukje hoger plaatsen. Hiervoor extra hoogte aangebracht op de spanten om daarop de dekken te plaatsen.

Omdat de zeeg anders is en de dekken op een andere hoogte zitten moest ik uiteraard ook locatie van de ramen in de fortuining aanpassen.

De fortuining is geverfd met Revell 48 (pijnbomengroen; RAL 6028). Deze is nu nog niet vastgelijmd en dus 'dry-fit', en vastgehouden middels twee prikkers aan de binnenkant.

Batavia_Andre_3F5A6523.jpg

Batavia_Andre_3F5A6527.jpg

Batavia_Andre_3F5A6528.jpg

Batavia_Andre_3F5A6531.jpg

Batavia_Andre_3F5A6533.jpg

JanZMC, Herby63, Ed1960 en 8 anderen vinden dit leuk.
  13. AndreD

AndreD

Lid geworden:
    17 dec 2023
    Bezig geweest met de galerijen, gemaakt vanuit de meegeleverde delen.
    De onderzijde heb ik beplankt als ware het een romp van een roeiboot, met 2 mm plankjes en dan flink geschuurd en ook wat 'vloeibaar hout' nodig gehad om kiertjes te vullen.
    Als extra gele rand heb ik een stukje op maat gezaagd en op de spantjes gelijmd.
    De onderzijde is geverfd met Revell 363 (donkergroen).

Batavia_Andre_20240901_002.jpg

Batavia_Andre_20240921_003.jpg

Batavia_Andre_20240922_004.jpg

Helaas moest ik wel een beetje schipperen met de hoek van de galerij: omdat mijn achterkant veel hoger uitkomt en dus met een grotere hoek tov de waterlijn, heb ik ervoor gekozen om de galerij niet geheel in de zeeg van de beplanking te lijmen, maar op een iets kleinere hoek. Op deze wijze komt het deurtje van de galerij niet onder een te scheve hoek te staan.
    Batavia_Andre_20240922_005.jpg

Bijgevoegde bestanden:

Dave Bekers, Timber, Herby63 en 6 anderen vinden dit leuk.
  14. AndreD

AndreD

Lid geworden:
    17 dec 2023
    Na de bijeenkomst in Amsterdam lekker verder gegaan met de bouw.

Mijn spiegel heeft 4 raampjes en de raampjes zelf heb ik gemaakt door een stukje gaas (met een vierkant patroon, geknipt uit een hordeur) gedeeltelijk in een resin de laten verdwijnen. Hierdoor is de buitenkant niet spiegelglad, maar heeft ook nog steeds een reliëf in dat vierkante patroon. Omdat die hordeur scherpe vouwen had, lukte het me alleen om smalle stroken te maken, want anders krulde het te veel omhoog.
    Batavia_20240211_005.jpg

Daarna was het op maat knippen en vast plakken in de sponning, de uitsparing, in de spiegel. De binnenrandjes heb ik zwart geverfd, en de spiegel zelf zal later nog geverfd worden.
    Batavia_20241006_006.jpg

Batavia_20241007_007.jpg

Met lichtjes aan is het ruitpatroon goed te zien.
    Batavia_20241007_008.jpg

De golvende sierlijst had ik in vorm gebracht door deze te klemmen op een plankje, waarop ik een afgeplatte sinuscurve had geplakt, opdat ik een golvende gelijkmatige vorm zou krijgen.
    Batavia_20240929_009.jpg

15. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    Geweldig Andre!! Prachtig met die verlichting. Je bent alweer een stuk verder

AndreD vindt dit leuk.
  16. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dat ziet er goed uit Andre, mooi hoor.

AndreD vindt dit leuk.
  17. AndreD

AndreD

Lid geworden:
    17 dec 2023
    Dank voor de positieve woorden en de likes!

De gallerijen schotelsgewijs beplankt met 1x4 mm notenhouten latjes. Ik had voor de ronding slechts 2 hoeken gemaakt. Ik zag pas later een foto van de replica waarop dit met 3 hoeken was gedaan.
    De hoogte van de galerijen zijn bij mij iets hoger dan volgens de tekening zou moeten. Dat kwam zo uit, en ik heb tenslotte hoogte genoeg omdat mijn zeeg veel hoger uitkwam.
    Daarna groen geverfd in zelfde kleur als de fortuining (Revell 48 (pijnbomengroen; RAL 6028).

Batavia_20241019_010.jpg

Batavia_20241019_011.jpg

Batavia_20241020_012.jpg

Nadat de galerijen af waren ook de fortuining bevestigd, die ik eerder als 'dry-fit' had gemaakt. Het bevestigen was nog niet zo makkelijk omdat de zeeg toch niet helemaal goed erin zat. Om goed te bevestigen had ik aan de achterzijde van de fortuining blokjes gezet, evenals tussen de spanten van de romp, en dan gefixeerd met prikkers. Op die manier kon ik de fortuining dwingen om goed tegen de spanten aan de gaan liggen. Die spanten had ik overigens dikker gemaakt, omdat mijn Batavia een bredere achterzijde heeft dan de replica.

De deurtjes in de fortuining had ik eerst bekleed met een zelf geprinte sticker, maar in Amsterdam kwamen de terechte commentaren dat dit niet past bij de rest. Daar was ik het mee eens. Daarom stickers eraf, en rood geverfd en daarna dunne zwarte semi-spijkertjes erop gelijmd als deurhengels.

Batavia_20241024_013.jpg

Batavia_20241026_014.jpg

Bij het verder bekleden van de spiegel bleek dat bakboord en stuurboord van de fortuining niet op dezelfde hoogte uitkomt. Dit was doordat al eerder de eerste berghout niet even hoog bleek, doordat de zeeg te veel was en ook niet gelijk aan beide zijden. Die eerste plank heeft dus lang effect op de rest...
    Ik had getwijfeld of ik dan wat weg zou slijpen/schuren van de hoogste zijde, maar toch gekozen om een extra schuin plankje aan de lage zijde te bevestigen.

Batavia_20241027_015.jpg

Batavia_20241027_016.jpg

Batavia_20241027_017.jpg

18. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    Ha Andre. Heel mooi. Je galerijen zien er heel netjes uit! Super. Ik weet hoe moeilijk de dakjes daarvan zijn (althans ik vond het maar een gepruts). En gelukkig heb je de stickers eraf gehaald , veel beter

Groeten tim

Ed1960 en AndreD vinden dit leuk.
  19. AndreD

AndreD

Lid geworden:
    17 dec 2023
    Ik had vele weken niet gedaan aan de bouw van de Batavia gedaan. Maar vanwege een fijne reden: een lange vakantie.

Inmiddels weer fijn verder.
    Ik heb lang getwijfeld welke kleur ik de spiegel/achtersteven zou verven, want de kleur zwart leek me niet zo aantrekkelijk. Het is uiteindelijke 'zwartgroen' van Revell geworden (kleur 36140; mijn eerste keer dat ik een watergedragen verf van Revell heb gebruikt). De raampjes had ik met maskeertape afgeplakt om spetters of vergissinkjes te voorkomen. Die tape laat ik er voorlopig nog even op, om stof en evt andere beschadigingen te voorkomen.
    Batavia_20241228_001.jpg

Bij de bouw van mijn Vasa had ik heel veel opgestoken van het bouwverslag van een andere Vasa op MSW (md1400cs) en hij had zijn schip een wat ruwer uiterlijk gegeven door kleine pinnetjes te gebruiken. Dat wilde ik nu ook doen bij deze Batavia. Die pinnetjes van hem/toen zijn niet meer leverbaar, maar na een tijd zoeken vond ik een verwijzing naar een andere aanbieder in de USA. Die heb ik daar dan gekocht in twee maten (en bij een collega in de USA laten bezorgen). De 'kop' van deze pinnetjes is rechthoekig en kleiner dan een kleine spijker. De 'grootste' pinnetjes met diameter van slechts 0,3 mm heb ik nu aangebracht in de berghouten.

Batavia_20241229_002.jpg

Batavia_20241229_003.jpg

Batavia_20241229_004.jpg

Hans Groenenberg, Ed1960, Velasque en 11 anderen vinden dit leuk.
  20. AndreD

AndreD

Lid geworden:
    17 dec 2023
    Inmiddels klaar met het verder 'nagelen' van de romp met de kleine haakse nagels. De planken tussen de berghouten zijn genageld met een net iets kleinere maat, maar dat dat deze kleiner zijn is maar net zichtbaar, indien je het weet...
    Het patroon is niet helemaal systematisch, maar helemaal random is het ook niet.
    Batavia_20250105_005.jpg

De schildering van de wulf heb ik op een sticker geprint, geplakt en daarna met zijde-matte vernis gelakt.
    Batavia_20250111_006.jpg

Hans Groenenberg, Ptèr, Herby63 en 6 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina