Batavia (Kolderstok) door AndreD

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door AndreD, 17 dec 2023.

1. Baker

Baker

Lid geworden:
    26 feb 2023
    Mooi en netjes.
    Met de kleine kleine nageltjes is het zeer realistisch.

AndreD vindt dit leuk.
  2. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    Heel goed gelukt die nagels. Super!

AndreD vindt dit leuk.
  3. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Die geprinte wulf is magnifiek. daar zal menig Bataviabouwer in geïnteresseerd zijn.

4. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Kan gewoon als .jpg bij Kolderstok opgevraagd worden:)

Ptèr en Herby63 vinden dit leuk.
  5. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    Mocht je geïnteresseerd zijn in mijn handgeschilderde versie met persoonlijke handtekening kan dat ook. Kost niet veel ;)

Ptèr en Herby63 vinden dit leuk.
  6. AndreD

AndreD

Lid geworden:
    17 dec 2023
    Zoals Hans had geschreven hierboven: ik had van hem een pdf-bestand ontvangen met daarin de schildering op verscheidene groottes. Even uitzoeken/schalen welke past en dan geprint.
    De rand van de sticker had ik donkergroen geschilderd (met maskeertape erop) om de rand minder te laten opvallen.

Clemens W. en Herby63 vinden dit leuk.
  7. AndreD

AndreD

Lid geworden:
    17 dec 2023
    De luizenplecht gedaan.
    Bij het begin van het inpassen, bleek dat ik de boeg te laag had gelaten. Daarom eerst wat herstel werkzaamheden door wat hoogte en wat extra plankjes aan te brengen.
    Bij het bestuderen van andere bouwverslagen kwam ik tot de ontdekking dat mijn boeg iets te spits is en dus niet stomp genoeg. Daar kan ik nu niets meer aan doen, en ik neem aan dat zodra het galjoen en de boegspriet erop zitten dat niet meer zo in het oog zit..
    Batavia_20250111_007.jpg
    Batavia_20250112_008.jpg

Ik heb de keuze gemaakt om alleen de gepotdekselde planken groen te verven (Revell 048, net als fortuining), en dus de deurkozijnen niet te verven. Die heb ik daarom uit notenhout gemaakt.
    Om de deurpost heen heb ik een versiering aangebracht gemaakt uit gewikkeld koperdraad (van dunne stroomkabel).
    De deurhangers heb ik gemaakt uit een dun stripje messing.

Batavia_20250118_009.jpg
    Batavia_20250119_010.jpg

De 'dek' beplanking van de luizenplecht heb ik gemaakt uit 4 x 0.7 mm plankjes, van hout dat ik op voorraad had. Ik weet niet welk hout. Het is mooi glad.
    De breeuwnaden met schilderspotlood aangebracht. Daarna de plankjes met glans vernis (Humbrol) gelakt, om daarna kleine gaatjes erin te prikken om de nagels te simuleren. Daarna met een wash eroverheen, waardoor voornamelijk de gaatjes worden opgevuld met kleurstof. Is op de foto niet zo goed te zien..
    Batavia_20250125_011.jpg

cees050, Jaques, Hans Groenenberg en 8 anderen vinden dit leuk.
  8. AndreD

AndreD

Lid geworden:
    17 dec 2023
    Inmiddels ook het volgende wandje gemaakt: die aan de voorkant, op het lage dek.
    Uiterlijk in dezelfde stijl als het wandje van de luizenplecht, dus met groene gepotdekselde planken en met een versierde deurpost gemaakt uit gedraaid koperdraad.
    De kleur groen is bewust, want ik zal niet de kleur zwart aanbrengen aan de binnenkant van het schip, want ik vind het mooier als de houtkleur goed zichtbaar blijft.
    Omdat ik het wandje zal plaatsen tussen de al aangebrachte fortuining, was het nodig om per plankje te kijken hoe het past. Daardoor ook de niet rechte lijn aan de buitenkant, aangezien mijn fortuining aan de binnenkant niet recht bleek te zijn.
    Batavia_20250202_012.jpg

Het wandje geplaatst, nadat ik het onder uitstekende stukje nog had weggeschuurd...
    De binnenzijde van de fortuining had ik beplankt met dunne latjes.

Daarna begonnen met het beplanken van het dek: 5 mm brede notenhouten latjes (1 mm dik) als schaarstokken. Ik heb op het forum meermaals gelezen dat bouwers lastig uitkwamen met de ruimte tussen de schaarstokken. Daarom 8 plankjes (van 4 mm) aan elkaar gemaakt als maat voor de planken die er nog tussen komen.
    Batavia_20250203_013.jpg

cees050, Jaques, Herby63 en 7 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina