Beaufighter RBC afbouwen

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ton van Munsteren, 27 okt 2008.

  1. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.923
    Locatie:
    Vlaardingen
    Kijk even goed naar de V-setup van het stabilo daar zit ook nogal wat verschil in tussen de verschillende (sub)Mk's, oa (de grootte van) het vlakke deel in het midden en de grootte van de "tabs".
     
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.499
    Locatie:
    Dordrecht
    Bram,

    Klopt kielvlak staat vast en het rudder beweegt.

    Maar het rudder is niet altijd functioneel en wordt bij kleine modellen die met de handstart worden weg geslingert niet altijd gebruikt.

    Scheelt weer een servo en is dan vaak ook overbodig, hoewel:rolleyes: wel leuker om erbij te hebben.

    Ton
     
  3. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.923
    Locatie:
    Vlaardingen
    Je hebt gelijk, maar wat is dan het nederlandse woord voor het bewegende deel?

    Standaard is de kit bedoeld voor een setup met ailerons en hoogte, dus geen "bewegend deel" ;) van het kielvlak.
     
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.499
    Locatie:
    Dordrecht
    Wouter,

    Richtingsroer klink wel aardig Nederlands.

    Ton
     
  5. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Tja dan krijg je ze ook allemaal.
    :rolling:
    Komen uit twee boekjes "Warpaint series 1.; Bristol Beaufighter" en "Profile publications, Bristol Beaufighter I & II" Redelijk in sync met Wouter dus

    [​IMG][​IMG]
    [​IMG][​IMG]
    [​IMG][​IMG]
    [​IMG][​IMG]
    [​IMG][​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    PS plaatjes zijn verkleind. Op de komende CD staan ze in beter formaat...
     
  6. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Weer wat geleerd. Ik weet dat je soms je rudder weinig gebruikt, maar vervallen...
    Ok. Kan dus ook...

    Overigens als je gaat weatheren, dan verwacht ik toch echt zo'n uitlaat: :D
    [​IMG]
     
  7. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.923
    Locatie:
    Vlaardingen
    :hammer::hammer::hammer:
     
  8. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.923
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ton,

    Al ideeen over het type scharnieren?
    Ik gebruik steeds vaker CA-scharnieren sinds er geen fatsoenlijke (lees Klett) scharnieren meer te krijgen zijn.
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.499
    Locatie:
    Dordrecht
    Bram,

    Dank voor de schema's:Fade-color dat maakt de keuze helemaal gemakkelijk, weet het dus nu helemaal niet meer welke te kiezen:p:hammer:

    Vind de RO wel mooi eigenlijk wel lastig kan dan alleen maar s'nachts vliegen tis tenslotte een dan nachtjager.

    De uitlaatjes is wel grappig zou een leuke uitdaging zijn, kort samengevat ja dat komt er dus ook op.

    Heb gisteravond nog net wat kunnen plakken zie hier het resultaat.

    [​IMG]
    Eerst maar een brok eruit snijden.

    [​IMG]
    De eerste laag 1,5 mm balsa erop uiteraard goed lettend op de richting van de houtnerf.

    [​IMG]

    [​IMG]
    De romp ingekort en dat stuk gebruikt om samen met het oude rudder het nieuwe rudder uit te kunnen knippen:D.

    [​IMG]
    Grappig toch.

    [​IMG]
    Staat wel creatief.

    Ton
     
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.499
    Locatie:
    Dordrecht
    Wouter,

    Denk ook aan die CA scharnieren, waar haal je die vandaan.

    Ton
     
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    :proost: Oei wat mooi weer!

    [​IMG]

    Ton, kun je zeggen hoe je deze kappen op maat maakt?
    Eerst grof uitknippen met een lexan schaar en later steeds meer in vorm schuren?
    Of plaats je schuurpapier op de vleugel en schuur je de kap hierover af?

    Word heel mooi zo!
    Gelukkig wel de V-staart gekozen :banana: dit vind ik de mooiste uitvoering, maakt de Beau tot wat hij hoort te zijn ;)


    Groeten , Ralf
     
  12. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Bij Mrhobby heb je ze voor 2,45 euro.

    Hoe heb je het met die stabilo gedaan?

    Grtz

    b
     
  13. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.499
    Locatie:
    Dordrecht
    Ralf,

    Heb het een beetje lomp gedaan ben er vanuit gegaan dat de lijntjes op de kap zouden moeten kloppen.

    Heb daarlangs met een gewone schaar geknipt.

    Niet zo'n slappe papier schaar maar zo'n schaar voor stof te knippen.

    De kap was toen al aardig op maat heb toen met het mes of bij voorkeur als het mogelijk was met de balsa schaaf verder pasgemaakt.

    Voor de fijntuning de kap op het hout en met een stift over het hout en langs de kap, vandaar ook die rode strepen.

    Met grof schuurpapier gaat het fijntunen ook, pak dan wel minimaal korrel 200.


    Ja grappig he de V-staart.

    Ton
     
  14. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.923
    Locatie:
    Vlaardingen
    Volgens mij heb ik de laatste keer € 0,90 bij Hobby-In betaald.

    Maak er dan maar gelijk 4 ;)
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2008
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.499
    Locatie:
    Dordrecht
    Bram,

    Stabilo ging als volgt;

    Met een dunne zaag inzagen maar nog wel aan elkaar vast laten zitten, verzwaren en de tip optillen.

    Daarna nogmaals de de zaag door de zaagsnede op ruimte te maken voor de knik verder door te zetten.

    Dikke CA in de zaagsnede laten lopen en drogen.

    Daarna met een ijzerzaagblad een sleuf zagen en met een sleutelvijltje opruimen naar 2mm

    Een plaatje triplex er door steken en met CA dun lijmen.

    Het plaatje daarna boven en onder met het stabilo gelijk schuren.

    En klaar is de V-vorm, het typen was meer werk dan het plakken hoop dat het duidelijk is.

    Ton
     
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.499
    Locatie:
    Dordrecht
    Is dat een vel waar je de scharnieren uit kunt knippen of hebben ze al bepaalde afmetingen.

    Ton
     
  17. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.923
    Locatie:
    Vlaardingen
    ca 25x20 mm; meestal knip ik ze in tweeën.
     
  18. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.499
    Locatie:
    Dordrecht
    En hoeveel heb je er dan

    Ton
     
  19. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Jep, zo bedoelde ik het :D
    Blokje zou dan aan buitenkant van plaat moeten komen (waar hevel ook zit).

    Ben benieuwd wat het gaat worden, met dit tempo ben je binnen een week met het onderstel aan de slag :yes: :proost:
     
  20. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.267
    Locatie:
    rotterdam
    Ton,
    ik heb is naar het landingsgestel zitten kijken en misschien heb je hier wat aan wat betreft het mechanische gedeelte.
    Je zou het kunnen modificeren voor de Beaufighter.
    [​IMG]

    Mvgr hans
     

Deel Deze Pagina