Beaufighter RBC afbouwen

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ton van Munsteren, 27 okt 2008.

1. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Chique retracts, Ton :yes:

Ik ben ondertussen bezig geweest met de aansturing van het hoogteroer.
    Door een kogellinkje te gebruiken, is de bocht in de staaldraad niet meer zo krap omdat het scharnierpunt hevel/stuurstang nu veel dichter bij de romp ligt. Niet de mooiste oplossing, maar het functioneert goed.

Aan de servokant heb ik gewoon zo'n connector geplaatst.

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  2. Mijnheer Rob

Mijnheer Rob

Lid geworden:
    14 sep 2005
    Goed bezig Ton :thumbsup:
    Is roerhoorntje van 1.5mm multiplex ofzo? Draadje van 0.8? Hoe heb je die in kogelkop vastgezet?

3. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Wouter,
    Dank je en ga jij ook nog retracts inbouwen.

Tis wat met een omweg maar zal zeker werken.

Ga dat zelf iets anders doen althans proberen op te lossen hopenlijk van de week nog een plaatje.

Aan de servokant gebruik ik eigenlijk nooit een connector, doe dat met een metalen kwiklink en soldeer daar de staafjes in, met een beetje warmte is dat altijd weer na te stellen.

Rob,
    Alvast namens Wouter bedankt, de vragen eehhh ja denk dat Wouter daar nog wel even op terug zal komen.:D

Ton

4. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Tis wat met een omweg gaat over het hoogteroer, had dat nog even willen aanpassen met Edit werkt op de een of andere maniet niet meer.

Ton

5. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Yep, hoorntje is van 1,5mm ply, draadje 0,8mm, in de kogelkop vastgezet met CA (wel eerst het stangetje dubbelgevouwen zodat er een soort weerhaakje ontstaat).

Ton,
    Geen retracts voor mijn beau, ons veld is niet geschikt, daarnaast wegen de NiCd's ook genoeg en dan weet ik zeker dat de jouwe eerder vliegt dan de mijne. ;)

6. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Toch jammer want staat wel grappig die retracts eeeehhhmmm zal krap worden maar denk wel eerder te zullen vliegen je zult dus moeten opschieten:p:rolleyes:

Hier weer een kleine update;

Heb de motorkapjes niet van triplex gemaakt miste een plaatje, en heb ze van Lithoplaat en balsa gemaakt.

Heb ook het hoogteroer werkend moet nog wel de kabel doorvoeren naar de servo, maar een begin is er.

En het werkt nog ook en is zo te voelen speling vrij.

Ton

7. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Ik had express niet gezegd dat ik eerder zal vliegen dan jou, want ik ken jou een beetje en mezelf ook, maar we zullen zien.
    Nu ik er zo over nadenk hoeft er niet veel meer te gebeuren voor de maiden (richtingsroer bevestigen, zender programmeren en balanceren).

Cowls zien er goed uit, door litho te gebruiken is het maken van "koel-flaps" (hoe heten die dingen?) een fluitje van een cent en gelijk op schaaldikte. Moet je wel ter plaatse van deze dingen het balsa weghalen.

Aansturing van het hoogteroer is ook netjes! Heb ook nog zoiets overwogen, maar dat ging niet meer, omdat ik de roeren al gemaakt had.
    Kreeg je het roerhoorntje niet in de romp (onder het kielvlak) gefriemeld?

8. Bramman

Bramman

Lid geworden:
    7 jul 2007
    Vraagje Ton. Begrijp ik nu goed dat de verenstalen hevels los bewegen tussen de twee plaatjes ply? Of heb je ze ook vast gelijmd?

Wouter; Die koelflappen die worden toch niet makkelijker door de materiaalkeuze op dit moment? Ik had de beleving dat je die er later opzet of maakt. Je gaat toch niet knippen of zagen in de motorkapjes zoals ze nu zijn bij ton? Of zie ik iets over het hoofd?

b

9. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Bram,
    Ik heb ze van polystyreenplaat gemaakt, een heel gedoe.

Als ik zo slim was geweest als Ton, had ik alleen maar de ring aan de achterzijde in moeten knippen, de klepjes een beetje naar buiten te buigen en een stripje over de spleet te lijmen.

Ton,
    Alleen nog uitbalanceren :p

10. Bramman

Bramman

Lid geworden:
    7 jul 2007
    Nu willen we allemaal zo slim zijn als Ton ;)
    Vraag me alleen af of Ton dit zo bedoeld heeft. Krijg de indruk dat de motorkapjes van Ton dezelfde lengte hebben als de jouwe, waardoor inknippen niet gelijk een optie is lijkt mij. Maar we wachten Ton zijn reactie af.

Ziet er wel mooi uit Wouter. Hoe heb je de lucht inlaten gemaakt?

grtz
    b

11. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Wouter,

Had wel gekund maar zag dat de achterkant dicht was met een spant en bij bij het afzagen voor het rudder zat er ook een plaatje in de midden.
    Vond het niet de moeite om daar mee te gaan zitten tobbe wil het me zelf niet te moeilijk maken.

Eeeeehhhh:oops: wel aan gedacht maar niet op die manier, was meer van plan dat na het glassen in te kerven in de glasmat.

Kan natuurlijk altijd nog aanpassen de kapjes komen met een parketje vast en details kunnen dan altijd nog, eeehhhh hoewel had al weer bijna een tekening van een Lancaster besteld.

Ziet er trouwens wel erg leuk uit, zeker ook die happer maakt het geheel kompleet.

Heb je nog niet gevlogen dan kan je zeggen dat tie lekker vliegt en een mooi vliegbeeld heeft.

Bram,

Ja klopt door de oplopende hoek moet er wat bewegings vrijheid zijn naar de buitenkant omdat bij up het roer naar binnen komt en bij down deze naar buiten gaat.

12. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Met een balsa plug waarover ik een matrijs met warmgestookt Vivak (PVC) geduwd heb. Een linker en een rechter helft.

Brrrr nee.
    Het wachten is op een mooie dag ergens in het weekend.
    Daarnaast moet ik binnenkort m'n zender bij Jan brengen voor een update en je zal zien dat het dan net mooi vliegweer is.

13. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    :banana: Jaaah, hij heeft gevlogen en hij heeft een mooi vliegbeeld. :yes:

Vandaag was het lekker weer dus moest het er maar van komen: de Beaufighters eerste vlucht.
    Vliegt zoals gezegd prima, alleen met sp400 en oude NiCad cellen is het wel weer even wennen als je normaal brushless in je kisten heb zitten.
    Een paar fotootjes, excuses voor de slechte kwaliteit (zo lekker was het weer nu ook weer niet).

14. Bramman

Bramman

Lid geworden:
    7 jul 2007
    nice... voor al dat stabilo:worship:

Ga deze week toch ook maar alles weer eens uit de kast halen.

Hopelijk doet Ton het zelfde :D

b

15. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Gefeliciteerd met je geslaagde maiden.

Nou rustig nog even afwerken en dan zien we deze op Oss wel weer voorbij komen ;-)

16. strutter

strutter PH-SAM

Lid geworden:
    17 sep 2006
    YES!!! :proost: :banana:
    Proficiat Wouter!
    Mooi vliegbeeld zo

Oss moet wel lukken ja :p :rolleyes:

Groeten, Ralf

17. Teus

Teus Guest

Gefeliciteerd Wouter :celebrate:

Ziet er goed uit, mooi vliegbeeld :thumbsup:

Gr. Teus

18. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Wouter,

Zo mijn taak zit erop:p kan de Beaufighter verkopen:D:D.

Was je nog bijna voor geweest ook hoefde alleen nog maar:rolleyes:;
    Rolroeren uitsnijden, model in de glasmat zetten, kabels, servo's, ontvanger, motoren en regelaars en accu's inbouwen en eh oja ook nog effe nieuwe onderkappen maken en piloten erin en de cockpit glas lijmen en etcetec:Fade-color:Fade-color.

Scheelde dus een haartje Je bent me dus net voor, in iedergeval gefeliciteerd met de maiden en leuke plaatjes hoor ziet er super uit.

Ton

19. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Heren, dank!

Eigenlijk kan er ook niet veel mis gaan met RBC-Kit en vliegen ze gewoon goed, maar dat bevestigd wel dat ik bij mijn eerste beaufighter iets heel erg verkeerd heb gedaan met de bouw van de vleugel, waardoor ie niet fatsoenlijk wilde vliegen. :oops:

Ton,
    Het scheelde een fractie, maar gelukkig was ik je voor. :p ;)
    Heb jij al ideeën over de setup, ik denk er serieus over om de sp400 en NiCd te vervangen door brushless met A123.

20. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Nu ik druk bezig ben met de afwerking, komt ook de vraag mbt het te kiezen kleurenschema naar voren.
    Omdat ik aan de Beaufighter zoals ik hem nu heb niet te veel meer wil aanpassen (v-tail, gesloten observer canopy (zonder gun), korte luchthappers op de motor) ben ik nogal beperkt in het aantal schema's.
    Daarnaast wil ik eigenlijk niet te veel afplakwerk bij het spuiten.
    Eigenlijk is er dan maar één schema geschikt: Mk IF V8324 RO-B 'Bambi'.
    Deze gaat het dus (vooralsnog) worden. Op de "nose-art" (erg leuk en onschuldig ;) ) kan ik me tenminste nog een beetje uitleven :).

Deel Deze Pagina