Beaufighter ................

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ben Postmus, 25 okt 2004.

1. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Of niet lezen . . . :?

:wink:

jan

2. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Hierbij dan eindelijk de beloofde fotootjes.

mijn 'schaal'-staart.

De motorkap met luchtinlaat en 'koelkleppen'

het glas van de directionfinder (Mk 1c)

en mitrailleurs

en de 'dummy' van de bristol-hercules motor. Met een paar bruikbare cilinders van een foto en een beetje kennis van Photoshop oid is vrij eenvoudig een complete stermotor samen te stellen.
    Ziet er allicht beter uit dan een zwart gat.

Zijn er binnenkort nog fotootjes van jouw kant te verwachten? Ik ben benieuwd naar de vorderingen.

groet

3. Ben Postmus

Ben Postmus

Lid geworden:
    29 jan 2003
    Mooi zeg die schaalelementen. Waar heb je die luchtinlaten van gemaakt? Heb je daar ook mallen van ?;) En Alubuisjes voor de mitrailleurs? En alles nog goed gekomen met de kromgetrokken delen?

Op mijn bouwfront is het op het moment ietwat rustig, op het werkfront daarintegen niet ........... en dit verklaart waarschijnlijk een hoop. ;)

Eerst nog even een Logo10 (rc-heli) in elkaar zetten en dan weer rustig verder met het bouwen van mijn Beau.

Ik ben toe aan de plasticdelen..... en daar zie ik tegenop. Wat een drama zeg, 'k heb nu het achterste cockpitkapje passend.... nou ja.... passend... hmm. Ging het passend maken van de plasticdelen bij jou voorspoedig?

Maargoed ... rustig aan dan breekt het lijntje niet. :)

4. Ben Postmus

Ben Postmus

Lid geworden:
    29 jan 2003
    Nog even een paar foto's.

Mijn rudder is bekleed met oratex, geeft een mooi authentiek resultaat.

M'n cockpitje en wingfairing (noem je dat zo?)

5. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Het passend maken van de plastic onderdelen is een verhaal apart.

Bij de achterste 'cockpit' vond ik de overgangen van 'glas' naar romp veel te vloeiend. Ik heb daarom de bijgeleverde cockpit als mal gebruikt voor een nieuwe: gips erin en na uitharden de afgeronde hoeken eruit schuren. Het 'rompdeel' heb ik gewoon van balsa gemaakt.

De voorste cockpit is met veel passen en meten wel fatsoenlijk op maat te maken.

De motorgondels vond ik erg zwaar en ze leken mij moeilijk goed passend te maken en te lijmen. Ik heb ze daarom ook als mal gebruikt, maar nu heb ik er twee lagen 160 gr glasmat met epoxy in 'gesopt'.
    Het resultaat is goed pas te maken en ruim 20 gram lichter dan de bijgeleverde gondels. Achteraf gezien was 1 laag glasmat voor de bovenste delen ook voldoende geweest.

De ringen voor de motoren heb ik aan de binnenzijde voor de stevigheid bekleed met glasmat.

De mitrailleurs heb ik van plastic buis (ik dacht rond 5mm) gemaakt

Voor de luchtinlaten en de directionfinder heb ik malletjes gemaakt, die je best mag lenen.

Mocht je nog op zoek zijn naar goed lijkende piloten, kijk dan eens op www.justpilots.ca

Het deukenverhaal is nog niet opgelost. Het liefst zou ik een nieuwe Beau bouwen. Ik heb al een mail naar RBC gestuurd voor nieuwe freesdelen, maar 1 nieuwe set frezen wordt te kostbaar en op bericht welke delen Rob nog op voorraad heeft , zit ik nog (ondertussen al een hele tijd) te wachten. :(

groeten,

6. bert berger

bert berger Guest

Ben,

Vliegt de beaufighter al? Ik heb 'm nog niet op het veld gezien, en aangezien dit draadje redelijk gedateerd is.................

Gr. Bert

7. Ben Postmus

Ben Postmus

Lid geworden:
    29 jan 2003
    Tsja, Staat inderdaad al even stil, dit mooie project, ik hik een beetje tegen dat vervelende "plastic"werk aan vervelende cowls en cockpits.

Maargoed... da's natuurlijk nog maar een deel van het niet opschieten van dit project.

VEEEEEEEEEELLLL te veel projecten tegelijk, proberen het helivliegen onder de knie te krijgen, bepaalde andere projecten zo snel mogelijk afbouwen om van het gezeur van mede-clubleden af te zijn en.... niet te vergeten.... het herbouwen van m'n in de xxxx genomen Holiday. ;)

8. raymon

raymon Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2003
    hey ben strap dat ding met oracover de lucht in haha
    even serieus gaat er leuk en netjes :)
    toch maar die holiday lijme

9. bert berger

bert berger Guest

Ben,

Als je nu een week vrij neemt van je werk, en alleen maar gaat plakken, dan is hij ook zo klaar!

Je moet alleen even de moed verzamelen om even de moeilijke dingen af te krijgen. Daarna krijg je een heel voldaan gevoel!!

Maar bij jou lopen de projecten en projectjes ook doorelkaar. Advies: Eerst het ene af, daarna beginnen met het andere.

Die holiday hebben we nu ook wel gezien. Trouwens hoeveel levens heeft dat ding? Eerst een mid-air met mij, en week daarna breekt je vleugel af in een looping. What's next?

Gr. Bert

10. raymon

raymon Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2003
    ik ben next haha ik zal hem is even met mijn viper uit de lucht halen haha

11. Ben Postmus

Ben Postmus

Lid geworden:
    29 jan 2003
    IK heb het Beaufighter-project maar weer eens een slinger gegeven.
    Mede omdat ik ook een P51 1:7 van TopFlite op de bouwplaat heb liggen.
    'k Wil deze in de "b" uitvoering bouwen, en mooi afwerken.... in de glas.
    Dus met de Beau verder om hierop te kunnen oefenen met PU en Glasmat.

Het stabilo en kielvlak op de romp gelijmd en met supervuller een mooi randje gemaakt.

12. Ben Postmus

Ben Postmus

Lid geworden:
    29 jan 2003
    Een beetje proberen met Fliteskin (alutape van de Gamma ;))

En nog een poging, ik ben benieuwd of deze tape blijft zitten. Met een injectienaald kun je iig mooi de popnagels aanbrengen.

13. Ben Postmus

Ben Postmus

Lid geworden:
    29 jan 2003
    Met nogal wat vragen ben ik toch maar begonnen met het aanbrengen van de 25 grms glasmat met PU100.
    De keuze voor PU100 en glass komt door het lezen van de goede resultaten die Ton v Munsteren met deze methode boekt.
    Al doende leert men... tenminste dat hoop ik maar.

Wat te doen met leading en trailing edges?... het blijkt dat de glasmat niet zo flexibel is dat deze makkelijk mee te glas-sen zijn, ... ik heb ze maar gewoon geverfd met de PU.

14. Ben Postmus

Ben Postmus

Lid geworden:
    29 jan 2003
    Een volgend probleem bood zich al aan met de romp, door een rekenfout bleek dat ik de stukken glasmat te klein had afgesneden en zodoende 4 stukken moest gebruiken ipv 2, dit zorgde voor meer oneffenheden dan noodzakelijk, ik hoop dat dit straks goed te schuren/plamuren is.

15. Ben Postmus

Ben Postmus

Lid geworden:
    29 jan 2003
    Zoals op de volgende foto te zien is heb ik hier geprobeert de glasmat alvast te fixeren met een beetje CA.... niet een goed idee.

16. Ben Postmus

Ben Postmus

Lid geworden:
    29 jan 2003
    En zo zit de achterkant zomaar in de glasmat

17. Ben Postmus

Ben Postmus

Lid geworden:
    29 jan 2003
    Opzich valt het werken met glasmat en PU-hars mee.
    Het is relatie simpel aan te brengen en geeft snel een mooi glad resultaat.

De LE's en TE's heb ik dus niet bekleed met glas maar enkel in de hars gezet, na het wegschuren van de overtollige glasmat heb ik het geheel nog 1 keer gelakt.

Na het in de spuitplamuur zetten vielen de aandachtspunten op en blijkt dat er nog redelijk veel geschuurd moet worden.
    De TE van m'n rudder heb ik nog wel even met glas bekleed, door de rare vormen heb ik gekozen om dit met CA te doen.
    Ook werd hier duidelijk dat mijn actie met het fixeren van de glasmat dmv CA niet een vervolg moet krijgen

18. bert berger

bert berger Guest

Ben je plaatst dit bij het onderwerp VLIEGENDE schaalmodellen. Denk je echt dat je ooit de beaufighter vliegklaar zult krijgen? :lol:

Gr. Bert

19. Ben Postmus

Ben Postmus

Lid geworden:
    29 jan 2003
    Na het nodige schuurwerk

20. Rico van Dijk

Rico van Dijk

Lid geworden:
    8 apr 2005
    in NL's = Vloeiplaat

Deel Deze Pagina