BEC - Wat betekend het ?Hoe werkt het ?

• Topicstarter Topicstarter ries
  • Startdatum Startdatum
R

ries

Guest
Ik heb twee regelaars met een BEC systeem. In de gebruiksaanwijzing lees ik dat je de ontvanger voeding niet aan mag sluiten. Betekent dit dat de ontvanger dan gevoed wordt via de regelaars ? Het BEC systeem is 6 volt maar mijn motoren en regelaars hebben 12 Volt voeding. En worden dan de servo's op de ontvanger ook gevoed via het BEC systeem van de regelaars ? Kortom, ik kan de ontvanger voeding in de kast leggen ?

Battery Eliminating Circuit

De battery die geelimineerd wordt is de ontvanger accu.
Je regelaar voorziet idd de ontvanger en servos met een spanning van rond de 6V via deze BEC schakeling.

Groeten,
Gerben

Dus als je 2 regelaars met een voeding van 12v en elk een BEC van 6v op je ontvanger aansluit. Dan zou je in princiepe 12v aansluiten waardoor de BEC funktie in deze geen nut zou hebben. :?

:?: Of moet dan bij één van de regelaars de rode servo kabel niet wordt aangesloten??? (ervanuitgaande dat de 2 regelaars op 1 ontvanger worden aangesloten)

Jimmy J

In principe behoor je inderdaad van één van de regelaars de rode draad van het servosnoer te onderbreken. Het beste doe je dat door het pennetje uit de stekker te halen en vervolgens te isoleren. Je kunt dan later de oorspronkelijke situatie makkelijker herstellen.

Als je beide bec-systemen intact laat, komt er via de servosnoeren vanuit beide regelaars 6 Volt voeding op de ontvanger. Dit blijft dan natuurlijk gewoon 6 Volt. In theorie mag dit niet, beide bec-systemen staan dan namelijk parallel.

Kun je eigenlijk geen Diode er tussen zetten , heb je meteen een backup?

Als je 2 regelaars van het zelfde merk hebt, dan heb je ook twee identieke bec-systemen. Ook al mag je deze in theorie niet aan elkaar parallel aansluiten (omdat ze nooit helemaal precies de zelfde spanning afgeven), in de praktijk kun je dit toch probleemloos doen. Het bec-systeem met de hoogste spanning doet het werk en wordt dus een beetje warmer dan de andere; vervolgens geeft het een wat lagere spanning, waarna de andere het overneemt, enz. Op deze manier ontstaat er een dynamisch evenwicht, waarbij beide bec-systemen allebei evenveel doen.

Aha, dan wordt de boel een beetje instabiel.

En zo een accu wage ding?

Bedankt voor de hulp. Ik heb gemerkt dat als je de voeding van de ontvanger weglaat en de schakelaar van maar 1 regelaar aan zet, beide regelaars gewoon werken en de voeding dus komt van de ene regelaar die aan staat. Dit kan toch geen kwaad ?

Dit is ook een goede manier. Op deze wijze zorgt één bec-systeem voor de voeding van ontvanger + servo('s) én voor de voeding van het stuurdeel van de andere regelaar.

Toch deze discussie maar eens oprakelen. Ben een newbe, en de eerste keer mag het :-)
Ik heb een LIPO 2s (7,4V gekocht, een borstelmotor (7,4V) en dat moet natuurlijk aan een ontvanger geknoopt worden. Dus een BEC.
Echter: er zijn ontvangers met een "aparte" batterij aansluiting, of een gecombineerde.
Er zijn ook Motorregelaars met BEC. Die hebben 2 draden naar de accu, 2 draden naar de motor, en een stekkerje naar de ontvanger.
Die snelheidsregelaar komt natuurlijk op de Throttle uitgang van de ontvanger, maar levert die dan ook de spanning aan de ontvanger? Ofwel: staan de voedingslijnen van ALLE uitgangen (servokanalen) paralel?
Dus sommige ontvanngers hebben een CH6/Batt, dus eigenlijk 5 kanalen als je geen BEC maar een losse ontvangeraccu gebruikt?

nou... ben benieuwd of m'n roestige logica nog werkt. (MTS Electronica 1983.)

Laatst bewerkt:
alles staat parallel dus!

ben overigens mede door jouw verslag ook aan de UHU begonnen. Had heeeeel vroeger eens een UHU met thermiektimer en vlakke vleugels gebouwd.
'k zal als het het allemaal werkt een berichtje onder je UHU topic zetten. :-)

Groet,
Remco

(bouwen is leuker)

Toch deze discussie maar eens oprakelen. Ben een newbe, en de eerste keer mag het :-) ...
Hier op MBF wordt dat gestimuleerd, blijft alle informatie netjes bij elkaar.

Ofwel: staan de voedingslijnen van ALLE uitgangen (servokanalen) paralel? ...
In de ontvanger zijn alle plussen onderling verbonden. Minnen idem. Maakt dus niet uit waar je BEC(s) of accu in prikt.

BECs van zelfde merk&type regelaar mag je tegelijk gebruiken. Maar nooit accu en bec tegelijk gebruiken.

Bedradingsschema's, 'multiple choice';
www.scriptasylum.com (toevoegen aan favorieten!)
-> RC calculations
rccalculations.jpg

-> Electrical
-> System wiring & LiPo wiring

Back