beginnen met pylon racen

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door gijsber58, 14 sep 2013.

1. HugoW

HugoW

Lid geworden:
    30 aug 2007
    Resume en kleine aanvulling:
    E-Quickie; 5S, 1700W, 95A, 80 seconden per heat.
    EF1; 4S, 600W, 60A, 90 seconden per heat.
    E2K; 4S, 600W, 60A, 80 seconden per heat.

E-Quickies zijn brandstofkisten naar electro omgebouwd. ARF kist ongeveel € 160,- aandrijving ook zoiets, plus accu's vanaf € 40,- per stuk. De meesten hebben 3 accu's en een veldaccu / lader.
    EF1 zijn schitterende ARF's vanaf € 150,-, of een bouwdoos die eenmaal klaar ook zoiets gekost heeft. Aandrijving vanaf € 100,-, accu's vanaf € 30,- per stuk.
    E2K is alleen in kitvorm of zelf bouwen vanaf (zelf gemaakte?) tekening. Toestelkosten € 100,- Aandrijving ongeveer € 70,-, accu's vanaf € 30,-.

Voor alle klassen gelden strakke regels qua motorkeuze, propkeuze en accukeuze. Zie www.f3d.nl.

Zelf neig ik steeds meer naar E2K, en ik hoor meer van die geluiden. De kosten zijn laag, de snelheid hoog. EF1 vind ik het mooiste, maar als je zo'n kist crashed is het zo zonde... Misschien als de HobbyKing Invictus ooit voor een dumpprijs op de markt komt.

Hugo

2. gijsber58

gijsber58

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Bedankt voor de uitleg.

3. gijsber58

gijsber58

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Ik heb besloten om voor E2K te gaan. Ik heb bij Wubbo een kit besteld. Welke servo's, stuurstangen ed kan ik het beste aanschaffen.

4. wubbo

wubbo

Lid geworden:
    4 sep 2006
    Ik gebruik op hoogte een HS225BB met kunstof tandwielen.
    en 2x een HS56HB met karbonite tandwielen.
    De HS225BB kan wel een tikje hebben, de kunststof tandwielen hebben minder speling dan metaal en ze zijn redelijk snel. (wel kunstof tandwielen maar oversized)
    De HS56HB is een vleugel servo, dus klein, licht en snel. heeft carbonite tandwielen die een stuk steviger zijn dan kunststof. De snoertjes zijn ook lang genoeg naar het midden van de vleugel.

te koop bij b.v. Alshobbies of servocity, ook bij lynxshop
    MPX-112056 - LYNXSHOP
    MPX-112225 - LYNXSHOP

Stuurstang in de vleugel is gewoon staaldraad met Z en andere kant opgesoldeerde quicklink.
    Naar het hoogteroer een koolstof buisje met aan de ene kant een Z voor op de servo, aan de andere kant een opgesoldeerde quicklink.
    Als hoorntje op het hoogteroer en aileron gebruik ik epoxiplaat die ik in het roer lijm en waar de quicklink spelingsvrij in zit. (speling is een killer bij E2K)
    De regelaar die ik gebruik is 80A, dit is ruim voldoende, neem niet van die goedkope shit, maar geeft iets meer uit (ca €40) op de site staat een voorbeeld.

Er zullen er zijn die dit niks vinden, maar dit is wat ik al 4 jaar probleemloos in mijn gele E2k heb zitten, heeft al het e.e.a. overleeft.

5. HugoW

HugoW

Lid geworden:
    30 aug 2007
    Dank voor deze info. Daar heef niet alleen Gijsber58 wat aan!

Advies uit ervaring is altijd nuttig.

Hugo

6. gijsber58

gijsber58

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Vandaag de e2k kit ontvangen. Nu nog even wachten op de andere onderdelen en dan kan ik gaan bouwen aan een voor mij nieuwe tak van rc vliegen. Nogmaals bedankt voor de positieve reakties.

7. ragbak

ragbak

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Ben benieuwd wat je van het vlieggedrag gaat vinden.
    Kom ook een keertje kijken op de races zou ik zeggen.
    Peet

8. gijsber58

gijsber58

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Peet, dat ga ik zeker proberen. Ik heb er veel zin in.

9. Eisvogel

Eisvogel Guest

In Süddeutschland gibt es "Club-Pylon"
    das ist ähnlich dem Quicky 500, mit kleineren Modellen. Die Rennen dauern 4min, es werden ca. 28 - 36 Runden geflogen.

Reglement 2013

Hier der link zu einem Elektromodell E-Club-Pylon

10. gijsber58

gijsber58

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Kan de E2K vleugel ook uitgevoerd worden middels ribbenbouw, zoja wat is dan het verschil met de ingedekte vleugel.

11. ragbak

ragbak

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Geen idee of dat sterk genoeg is. Met koolstof versteviging is veel te bereiken. Maar waarom zou je dit willen??

12. gijsber58

gijsber58

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Hallo Peet
    De reden is dat zodra ik de e2k kit klaar heb ik een tweede toestel zelf wil gaan bouwen. Echter ik kan geen schuimsnijden dus dacht de vleugel middels ribbenbouw te maken.

13. HugoW

HugoW

Lid geworden:
    30 aug 2007
    Het kan wel, maar het is een stuk minder strak dan ingedekt schuim. Bij het bespannen deukt het iets in tussen de ribben, en daarmee wordt het profiel minder precies.

Ik kan wel kernen voor je snijden.

Hugo

14. wubbo

wubbo

Lid geworden:
    4 sep 2006
    Peet in een E2K mag alleen een koolstof stootstang voor het hoogte roer gebruikt worden, verder geen koolstof.

Wubbo

15. ragbak

ragbak

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Er zit toch ook een strip koolstof tussen de indekking van de vleugel?

16. wubbo

wubbo

Lid geworden:
    4 sep 2006
    Nee hoor geen koolstof, gewoon schuim met indekking en hardhouten voorlijst

17. marcel h

marcel h

Lid geworden:
    19 dec 2009
    Koolstof?

Wilde ik net met die :showass:klasse beginnen mag er geen kool in pfffff ben er nu al weer klaar mee!

18. ragbak

ragbak

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Marcel, jij elektro? Kom op, be serious...

19. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Marcel, als het zonder koolstof meer dan sterk genoeg is, waarom dan getreurd?

Lekker bouwen en meevliegen!

20. gijsber58

gijsber58

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Hallo allemaal, ik ben dit onderwerp begonnen omdat ik wilde gaan beginnen met pylon vliegen. Vandaag mijn vleugel van de E2K gemaakt. Deze vleugel is uit de kit die ik gekocht heb via Wubbo. Deze is zo sterk dat deze geen versteviging nodig heeft. Andere bouwers wens ik succes met hun ontwerp en de goedgekeurde onderdelen.

Deel Deze Pagina