Prima hulp dit topic met goede algemene info over zweefvliegen. Zeer hulpzaam. Aangezien de laatste tips al van oudere datum zijn zou ik graag mijn vraag stellen.
Ik zou graag gaan leren modelzweefvliegen. Ook wil ik heel graag zelf een zweefvliegtuig gaan bouwen, denk dan aan een model uit een bouwdoos. Wil er graag zelf veel aan knutselen en deze winter mee bezig zijn. Aangezien de keuze in modellen enorm is, vind ik het lastig een goede keuze te maken in welk model het dan zou moeten worden. Ik denk aan een electrozwever vooral bedoeld voor thermiekzweven. Zelf vind ik dat ik behoorlijk handig ben en ben niet zo bang voor een technische uitdaging. Ik heb ooit in mijn tienerjaren (toch al wel zo'n 40 jaar geleden...) een Amgio II en een Filou (van Graupner) gebouwd. Dit ging mij wel goed af vind ik zelf. Ik zou wel graag weer een bouwdoos gaan maken, de Medicine Man (lijkt me ook een mooie zwever) valt wat mij betref dan toch af.
Ik zie in oudere berichten de volgende modellen voorbijkomen: Spectra, Spirit. Ook heb ik interessante dingen gelezen over de Sinbad. Wanneer ik eenmaal een goede keuze heb kunnen maken, na jullie adviezen, kan ik verder nadenken over de zender, ontvanger, servo's, accu's etc.
Vanzelfsprekend zal ik mijn eerste vlieguren graag maken met hulp van ervaren vliegers, er zijn hier wel een paar vliegclubs in de buurt. Ik heb overigens al het advies gekregen om niet meteen met mijn zelfgebouwde vliegtuig de eerste vlieguren te maken, gezien de kans op crashen... maar dit bv. te doen met een Easy Star. Dan wel meteen een goede setup er bij kopen die ook te gebruiken is voor mijn zelfbouw vliegtuig. Klinkt logisch, wat is jullie mening hierover?
Dus:
1. tips voor goede bouwdoos voor electrozwever
2. eerst met een RTF van schuim leren vliegen?
Dank voor jullie reacties!
Groet,
Ronald