beginner modelbouw vliegen

Hoi,
Ik zal het eens over een andere boeg gooien.

Als je 14jr ben, heb je geen eigen vervoer, kun je niet alles in de auto mikken en naar het veld rijden en daar je vliegtuig opbouwen.
Als je wilt snuffelen aan modelvliegen en zo makkelijk mogenlijk de lucht in wil, zonder dure zenders, grote toestellen te moeten aanschaffen, is dit een optie.
Lid worden van een club waarvan de gemiddelde haarkleur grijs is, daar voel je je ook niet echt thuis en maar zelden nemen ze hun kleindochter van 14 mee :)

Als je vader je graag regelmatig naar het vliegveld wil brengen en flink wat euro's ertegenaan wil gooien, dan is het goed om gelijk goed materiaal te kopen en het goed te doen en te leren.

Andere methode is een kant en klaar toestel kopen, zoals hieronder is beschreven (deze komt van Verspaget).
Dit toestel heeft stabilisatie en maakt het makkelijk om bijna zonder ervaring dit te vliegen.
Deze kan tegen een stootje en mocht het kapot gaan, heb je deze met lijm en plakband het zo weer vliegend.

Hier een filmpje van hoe het vliegt:

Bekijk bijlage 531482

60cm span is wel erg klein om goed te zien. Lastig te vliegen zonder gyro.

Vragen of er op een club een lesvliegtuig is. Dan hoef je voorlopig niets te kopen en kun je toch proeven aan de hobby.
 
Hoi,
Ik zal het eens over een andere boeg gooien.

Als je 14jr ben, heb je geen eigen vervoer, kun je niet alles in de auto mikken en naar het veld rijden en daar je vliegtuig opbouwen.
Als je wilt snuffelen aan modelvliegen en zo makkelijk mogenlijk de lucht in wil, zonder dure zenders, grote toestellen te moeten aanschaffen, is dit een optie.
Lid worden van een club waarvan de gemiddelde haarkleur grijs is, daar voel je je ook niet echt thuis en maar zelden nemen ze hun kleindochter van 14 mee :)

Als je vader je graag regelmatig naar het vliegveld wil brengen en flink wat euro's ertegenaan wil gooien, dan is het goed om gelijk goed materiaal te kopen en het goed te doen en te leren.

Andere methode is een kant en klaar toestel kopen, zoals hieronder is beschreven (deze komt van Verspaget).
Dit toestel heeft stabilisatie en maakt het makkelijk om bijna zonder ervaring dit te vliegen.
Deze kan tegen een stootje en mocht het kapot gaan, heb je deze met lijm en plakband het zo weer vliegend.

Hier een filmpje van hoe het vliegt:

Bekijk bijlage 531482
Dit is een zeer dom advies.
Ten eerste weet je helemaal niet of hij al dan niet dicht bij een club woont.
Ten tweede kunnen er ook jeugdigen leden zijn.
Als je als jeugd niet meer naar een veld gaat verjongt je ook nooit meer.
Verder kan het een vermogen kosten om zonder instructeur vliegen te leren.
De kneepjes van vak leer je toch nog altijd van een goede instructeur.
Ook kan je van anderen leren.
Ik zou dus altijd naar een club gaan.
Dan beginnen te bedenken waar wil ik naar toe en hoeveel geld wil ik besteden.
Persoonlijk zou ik voor een vliegtuig gaan met wielen waar je tzt zelf mee op kan stijgen en landen zonder hulp.
Zo kan je veel starts en landingen maken wat erg belangrijk is om je jezelf zekerder te gaan voelen.
Dan moet je jezelf afvragen wil je electro gaan vliegen of brandstof.
De volgende vraag is ga ik zelf bouwen of een kant en klaar model kopen.
Ga je voor nieuw of tweedehands.
Het laatste is als beginner lastig omdat je nog niet weet waar je op moet letten.
Je zal dus wat meer info aan ons moeten geven willen wij je verder kunnen helpen.
Nogmaals laat je niet verleiden om buiten een club zelf te gaan vliegen.
Vele zijn er al afgehaakt omdat het niet lukte en je kan het ook verzieken voor anderen omdat je de regels overtreed.
 
Dit is een zeer dom advies.
Ten eerste weet je helemaal niet of hij al dan niet dicht bij een club woont.
Ten tweede kunnen er ook jeugdigen leden zijn.
Als je als jeugd niet meer naar een veld gaat verjongt je ook nooit meer.
Verder kan het een vermogen kosten om zonder instructeur vliegen te leren.
De kneepjes van vak leer je toch nog altijd van een goede instructeur.
Ook kan je van anderen leren.
Ik zou dus altijd naar een club gaan.
Dan beginnen te bedenken waar wil ik naar toe en hoeveel geld wil ik besteden.
Persoonlijk zou ik voor een vliegtuig gaan met wielen waar je tzt zelf mee op kan stijgen en landen zonder hulp.
Zo kan je veel starts en landingen maken wat erg belangrijk is om je jezelf zekerder te gaan voelen.
Dan moet je jezelf afvragen wil je electro gaan vliegen of brandstof.
De volgende vraag is ga ik zelf bouwen of een kant en klaar model kopen.
Ga je voor nieuw of tweedehands.
Het laatste is als beginner lastig omdat je nog niet weet waar je op moet letten.
Je zal dus wat meer info aan ons moeten geven willen wij je verder kunnen helpen.
Nogmaals laat je niet verleiden om buiten een club zelf te gaan vliegen.
Vele zijn er al afgehaakt omdat het niet lukte en je kan het ook verzieken voor anderen omdat je de regels overtreed.
*ik woon dicht bij 2 modelbouwvliegclubs en er word daar ook een examens afgenomen gratis om een A brevet te behalen en er zijn ook vlieginstructeurs.
waarvan ik ook schrik heb is dat ik per ongeluk dat lesvliegtuig ga slopen.
ik zou liefst elektrische vliegen
 
Ik neem aan dat je dan later ook niet gaat autorijden, want je zou bij het lessen ergens tegenaan kunnen rijden :D

Gewoon naar de club gaan en lessen. Ze lessen waarschijnlijk met een leraar-leerling set. Dan kan er weinig fout gaan.
 
Dat weet je niet. Misschien wil hij alleen maar een motorkist!?

Je begrijpt niet wat ik bedoel Willy, de wetgeving in België veranderd om de 5 seconden wat deze brevetten betreft, misschien ben je over twee jaar ofzo ineens ook verplicht om ook een B1 motorbrevet te hebben voor de VML verzekering ipv enkel het A brevet, alles kan hier, geloof mij..

Ze "allemaal" zo snel mogelijk halen is het veiligste, alles gaat toch enkel maar strenger worden.


En dat bedoelde ik dus met "nog" niet, hopelijk nu wat duidelijker :)
 
Zelf vlieg ik reeds 38 jaar RC.
Begonnen met een Taxi en Charter (houtbouwmodellen) met brandstofmotor.
Na 35 jaar brandstofvliegen heb ik 3 jaar geleden als "try out" een elektro kist gebouwd. Resultaat : dat is zo goed bevallen dat ik nu nog 1 brandstofmodel heb, de rest is (omgebouwd) elektro.
(De kist in de Avatar was ook een brandstofmodel dat omgebouwd is naar elektro)

Nu zou ik niemand meer aanraden om met een brandstofmodel te beginnen. Op de club waar ik vlieg (195 leden) ken ik niemand die de afgelopen jaren begonnen is met brandstofvliegen.
Brandstof motoren worden steeds lastiger te verkrijgen, net als brandstof. Vaak heb je een extra (na)demper voor de motor nodig i.v.m. de geldende geluidsnormen, die zijn bijna nergens meer te verkrijgen.

Techniek stop je niet, in de afgelopen 38 jaar is er heel veel ten goede veranderd.
De besturing is heel veel beter geworden, gyro's hebben hun intrede gedaan. Hoewel ik van gyro's geen voorstander van ben helpt het de beginnende vlieger om de eerste stappen veilig en makkelijk te kunnen zetten.

Mijn zoon van 8 jaar gaat a.s. zaterdag ,als het redelijk weer is, zijn eerste vluchten buiten maken met dit model :
Hobbyzone AeroScout S 2 1.1m RTF · Toemen Modelsport
Bij ons op de club wordt dit model zeer succesvol gebruikt voor lessen. De meeste jonge vliegers vliegen binnen enkele weken / maanden alleen.
Voor de eerste stappen prima en niet al te kostbaar. (Wordt geheel compleet geleverd / je hoeft niets meer extra te kopen)

Ga inderdaad eens kijken bij de lokale clubs, wat wordt er daar gebruikt voor het lessen ? (Ik denk dat ik het wel weet)
Daarna kun je zelf kiezen wat je graag zou willen en wat in jou budget past.

Onthoud goed, modelvliegen hoeft niet duur te zijn. Je kunt met een relatief klein budget heel veel plezier hebben.

Ik wens je heel veel succes !

Grt,

Arnoud.
 
*ik woon dicht bij 2 modelbouwvliegclubs en er word daar ook een examens afgenomen gratis om een A brevet te behalen en er zijn ook vlieginstructeurs.
waarvan ik ook schrik heb is dat ik per ongeluk dat lesvliegtuig ga slopen.
ik zou liefst elektrische vliegen

Ik leg het U uit Matteo. De club heeft 1 lesvliegtuig, ook wel leskist genoemd. Als het vliegtuig in een kist zit, is dat een les-kist-kist.
Dan zijn er 2 zenders. Een voor Uw leraar en een voor U zelf. Deze twee zenders zijn met elkaar verbonden d.m.v. een draadloze kabel.
Zodra U een foutje maakt, neemt de leraar de besturing meteen over. Oftewel, er kan nauwelijks iets stuk gaan.

In het begin zal de leraar het toestel doen opstijgen en landen(dit is het moeilijkst). Tussendoor, in de lucht, geeft hij de besturing aan je (laten we elkaar tuteren) over. Eerst zul je een recht stukje van je af leren vliegen. Daarna een bocht er achteraan. Dan recht naar je toevliegen en later weer een bocht.
Bochten leren vliegen is erg belangrijk, anders kom je in een ander land of in de Noordzee uit.
 
Je begrijpt niet wat ik bedoel Willy, de wetgeving in België veranderd om de 5 seconden wat deze brevetten betreft, misschien ben je over twee jaar ofzo ineens ook verplicht om ook een B1 motorbrevet te hebben voor de VML verzekering ipv enkel het A brevet, alles kan hier, geloof mij..

Ze "allemaal" zo snel mogelijk halen is het veiligste, alles gaat toch enkel maar strenger worden.


En dat bedoelde ik dus met "nog" niet, hopelijk nu wat duidelijker :)

Maar nu begrijp ik het wel. Mijn dank is groot.
 
Als je 14jr ben, heb je geen eigen vervoer, kun je niet alles in de auto mikken en naar het veld rijden en daar je vliegtuig opbouwen.
Fiets fietskar, ons jongste clublid komt met een dergelijk vervoermiddel naar het veld, leeftijd een jaar of 12.

Qua moeilijkheidsgraad toestel, de jeugd leert razend snel, die kunnen prima modelvliegen zonder stabilisatie.
Mits ze de basis wel onder begeleiding van een ervaren iemand hebben aangeleerd.
En qua afmetingen een normaal toestel met een spanwijdte van zo'n 1,5 meter is wel een must.

We hebben jeugd die prima het brevetten programma op de start en de landing na volledig in rug vlucht vliegen.
Inclusief de daaruit ontstane negatieve looping.
 
Fiets fietskar, ons jongste clublid komt met een dergelijk vervoermiddel naar het veld, leeftijd een jaar of 12.
Heb ik ook een paar jaar gedaan...
Toen ik begon met vliegen op de gezegende leeftijd van 15 jaar, was dat toch minstens een kilometer of tien a twaalf fietsen iedere dag. Een fiets met versnellingen is aan te raden.. (mijn karretje was nogal lomp en zwaar... :p)
 
:D :D :D ik noem electro geen "verandering ten goede"... :D :D :D

(sorry, kon het niet laten... Valt het erg op dat ik ouderwets ben?)

Nee hoor jij bent niet ouderwets :D:D... deze reaktie had ik natuurlijk ,heel eerlijk gezegd, al verwacht. (Ik begrijp je helemaal brutus) :D:D
Wat jij doet is technisch zeer hoog staand. (je overstijgt vele fabrikanten) Petje af, ik ben wel technisch aangelegd, maar zoveel weet ik ook weer niet van verbrandingsmotoren.

Waar ik op doelde is de "ouderwetse" methanol motor. Sommige fabrikanten stoppen ermee en degene die overblijven maken niet zoveel verschillende type motoren meer.
Ik ben altijd een brandstofvlieger geweest en heb daar mooie herinnneringen aan.
De OS Hanno Special en de YS viertakt waren mijn favoriet, ik heb ze beide nog.
De OS Hanno heeft zelfs een nieuwe zuiger cilinderset. Echter, later bleek de pomp ook lek te zijn, balen want de membramen voor deze pomp vind je nergens.
Er was iemand op RC groups die zelf membramen maakte voor deze OS. Ik krijg echter geen antwoord op de mails die ik hem heb gestuurd.

Methanol voor een beginner is iets dat natuurlijk nog steeds goed mogelijk is.
Echter, motoren en brandstof worden steeds schaarser. Nadempers (bij de meeste clubs een noodzaak) zijn zover mij bekend niet meer in NL te verkrijgen.
Vandaar mijn opmerking om een beginner elektro te adviseren. (En ik zie dus ook alle beginners met elektro beginnen)

Grt,

Arnoud.
 
Back
Top