Beginners-guide;Een heli kopen, hoe en wat en wel of niet...

Mensen, ik wil graag een helikopter kopen. Ben een echte beginneling en wanhopig op zoek naar hulp.

Ik heb een en ander gelezen maar dit schept nog niet duidelijk de eisen waaraan mijn heli moet voldoen. Zouden jullie een lijstje willen maken met eisen waar je eerste heli aan moet voldoen? Iets in de zin van:

1. Fixed pinch, coaxiaal, ....
2. Aantal kanaals (en wat dit inhoud)
3. mini, midium of groot
4. Elektro of brandstof
5. enz...

Alvast bedankt:)

Hey

Dat zijn allemaal keuze's die je voor jezelf moet maken ;)
Wat betreft coax, FP of CP; Coax vliegt het makkelijkst, FP is weer een stapje lastiger, maar beide zijn geschikt om mee te beginnen!
CP heli's zou ik alleen mee beginnen als je echt bij een club of onder begeleiding van een ervaren vlieger gaat vliegen

Groeten

Goeie avond,

Ik ben heb mij net aangemeld als nieuwe heli freak.
Ik heb er weinig ervaring mee maar heb het wel goed te pakken.
Ik heb een paar kleine heli`s al in mijn bezit maar heb net een heli besteld
bij bananahobby.com

New Carbon Edition Art-Tech 6 CH 2.4GHz Shark 450 V2 Special Pro Extreme Edition CCPM Radio Remote Control Electric RC Helicopter RTF w/ CNC Rotor Head/Tail + Brushless Set + Carbon Fibre Main Blades, Main Frame & Tail Boom

Ik krijg hem midden mei in huis en kan nu al niet wachten tot hij
binnen is.
Hebben jullie misschien nog wat tips voor mij.
Alvast Bedankt Shark 450

Ik hoop dat je genoeg ervaring hebt met het vliegen van een 90° flybar FP heli, of zelfs een kleine CP heli. Die heli is echt niet voor beginners.

als je weinig ervaring hebt met heli's, heeeeeel veel oefenen op de computer met een simulator en je heli laten afstellen door iemand met ervaring voordat je er zelf mee gaat vliegen.

Heeft er iemand een goeie heli als advies om mee te beginnen.
Het liefst wel een heli waar je naar een tijd niet op de plank laat staan
omdat je een andere nodig hebt.
Dat lijkt mij zo zonde, die verkoop je ook niet meer, lijkt mij.
Het liefst dan een zaak in nederland.

Alvast Bedankt Edje

heb je al eens wat modellen bekeken op een club of meeting? volgende week zondag is er een meet, meer info op RCPilotenforum • Forumindex. De echte beginners heli moet nog gemaakt worden denk ik. Wat wil je precies, wat is je budget en wat wil je met t heli vliegen bereiken, welk nivo en sport 3d, schaal, f3c,....

ik weet even niet waar ik dit moet zetten, maar ik heb nu een sim aangeschaft.
ik kan hoveren en wat letters van het alfabet maken, wanneer zou het handig zijn om echt te gaan beginnen (buiten dan)

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier en weet niet of ik een nieuwe topic moet aanmaken of niet, ik heb geprobeerd om mijn vragen op te zoeken in het forum maar tot zover nog niet echt gevonden wat ik wilde weten.

Ik heb vorige week een co-axiale Esky E500 gekocht. Het is dezelfde heli als de Big Lama alleen een andere body. Ik heb zelf enigzins wat ervaring met heli's en kan ook rondjes draaien en hoveren zonder te crashen. Nu zie ik veel berichten en filmpjes over dat de Esky Big Lama een goede beginnersheli is maar ook veel comments over dat je beter iets meer kunt investeren omdat dit merk niet zo denderend is. Het is wel een heli waarvan de onderdelen goedkoop zijn en mocht je iets mollen met het crashen dan is het vrij eenvoudig te verhelpen. Ik heb zelf alleen nog maar wat blades gemold maar dit is iets wat deze heli nog wel kan happen.

Ik heb een paar vragen en hoop dat iemand wat goed advies voor me heeft. Vaak moet ik de trim om het kloksgewijs spinnen tegen te gaan helemaal maar links zetten maar het is een intermittent iets, het hoeft niet altijd. Is dit een elektronisch iets of heeft het met de onderste rotor te maken? Nu weet ik dat RTF niet altijd echt RTF is maar ik had de indruk dat men met deze heli en wat goede batterijen toch een leuke start kon maken.

Mijn vraag was of iemand misschien weet waar dat door komt en of ik misschien beter de Esky kan terugbrengen. Ik zie zoveel filmples en sites met helis die er ten eerste beter eruitzien en volgens mij ook een stuk stabieler of voorspelbaarder zijn.

Nogmaals ik ben een noob en hoop dat iemand me wat advies kan geven.

Alvast bedankt,

FC

de heli die de hele tijd meedraait kan je aanpassen aan de 4in1 unit
waarschijnlijk heb je 2 schroefjes eentje met PROP (proportioneel) en eentje met GAIN.

de prop dient om beide rotoren aan dezelfde snelheid te laten draaien, als 1 rotor sneller draait als de andere zal de heli altijd in de tegenovergestelde richting draaien dan de snelste rotor.

de gain dient om de gevoeligheid van de gyro in te stellen, als deze TE gevoelig is zal de heli zichzelf over corrigeren, hierdoor gaat de staart trillen of kwispelen. Als die niet gevoelig genoeg is zal de staart wegdrijven, soms naar links soms naar rechts

Omdat de heli steeds naar dezelfde zijde opdraait gok ik dat je een beetje aan de prop moet draaien, heel kleine beetjes per keer, een halve kwartslag is al genoeg om verbetering te hebben.

Als je op zoek bent naar een nieuwe heli en je al uit de voeten kan met een coax dan zou ik toch kijken naar een trapje hoger, een FP en mss als de situatie het toestaat een CP. (les, club, sim, ...)

hallo iedereen

ik ben een beginnend helivlieger en probeer me een beetje in te lezen in de materie, alleen worden er termen gebruikt waar ik niets van begrijp.
zou het een idee zijn om een soort van mini woordenboek te maken (samengesteld door de ervaren jongens) waarin deze termen beknopt en duidelijk worden uitgelegd. en desnoods een vaste plek in de FAQ

gr joop

ps. of is er al zo'n lijst? zo ja. waar?

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw op het forum, maar lees al een tijdje verschillende topics omdat ik wat wil gaan doen met heli's. Allereerst kon ik het "even voorstellen" topic niet vinden. Is wel zo netjes he....
Verder heb ik voorheen schaalvliegtuigen gevlogen. O.a. van Carl goldberg van Eagle 2 tot extra 300. Nu 10 jaar later wil ik de draad weer gaan oppakken maar dan met heli's. Ik werd aangestoken doordat ik via een zakenrelatie een speelgoed ding kreeg. Iets van een 6010 (denk coaxiaal i.v.m. dubbele rotorbladen??) Dingetje vliegt te simpel en vind ik al saai. Ook stoort het ding als de wat. In zonlicht gaat ie al zijn eigen weg. Echt mickey mouse spul dus.
Nu wil ik dus ook buiten gaan vliegen en lees dat vanaf type 450 buiten te vliegen is en lekker stabiel om te leren. Nou had ik vliegtuigen snel onder de knie. Had toen maar 2 lessen gehad en was het niet meer nodig en kon dus zelfstandig landen, opstijgen en vliegen. Is het dan alsnog verstandig om eerst een coaxiaal te nemen of denken jullie dat ik na wat oefening op de sim. ook een FP kan vliegen ? Ik ben zeer fanatiek en wil het liefst geen RTF om mijn heli dus technisch goed onder de knie te hebben. Ik lees dat veel leden heli's en onderdelen op HK bestellen, maar dan ook schroefjes e.d. van andere merken erin zetten i.v.m. de kwaliteit. Wat zijn daar jullie adviezen in op het moment, want op dit topic start al in 2007 ben dus op zoek naar recentelijke ervaringen en adviezen. Mijn budget is niet al te groot. Heb een jong gezin en m'n kids en vrouw gaan voor. Het liefst koop ik dus maar 1 heli en oefen dan maar 3 maanden aan de sim. Uiteindelijk wil ik dan in de toekomst aan 3d gaan denken....... Graag hoor ik van jullie en ben zeer benieuwd.

Groetjes,

Gino

HK450 is een CP geen FP, als je alleen maar met een coax hebt gevlogen zal je zo'n heli echt niet in de lucht houden.

best een club zoeken als je direct naar CP wilt gaan en daar je heli laten afstellen en sowieso les volgen EN simmen.

andere optie is om over te stappen naar een kleine FP heli, die zal je zelf redelijk snel kunnen leren vliegen. let wel op het verschil in stabiliteit bij een 45° en 90° flybar, 45° is stabieler maar minder wendbaar.

Laatst bewerkt:
hi,

Van de graden weet ik. Had ik gelezen. Maar je zegt een kleine FP heli, maar ik las ook dat kleintjes zenuwachtig zijn??? Welke heli/merk/type stel jij dan voor ?

Groetjes

Blade mSR of Nine eagles solo pro zijn populaire FP heli's. niet echt voor buiten tenzij je al wat ervaren bent en het bijna niet waait.

het voordeel van die kleintjes is dat als ze op de grond vallen je ze gewoon kan opnemen en verder vliegen.

met de 45° flybar zijn die zelfstabiliserend dus al je de sticks loslaat zal ie bijna ter plekke stoppen en bijna hands free hoveren. met dual rate kan je de heli wat minder of wat feller laten reageren.

das wel jammer... Ik zou toch wel graag buiten willen vliegen. Waar ik woon zijn velden genoeg en heeft niemand er last van. Waar moet ik dan aan denken als ik buiten wil vliegen ?

Ga eerst eens bij een club kijken in de buurt of bij iemand in je regio (zet je woonplaats anders even in je profiel ).
Niet perse om gelijk lid te worden o.i.d., maar om een idee te krijgen wat het allemaal in houd om buiten te vliegen.
De meeste RC heli vliegers zijn redelijk sociale mensen die je graag tips geven en helpen om ergens mee te beginnen.
Buiten vliegen is geweldig leuk (moet je eerst nog leren vliegen uiteraard), maar er komt behoorlijk veel bij kijken.
Vergelijk het maar met wind of kite surfen, lijkt makkelijk, is het zeker niet!!
En je materiaal bepaald voor een behoorlijk deel hoe je leercurve er uit gaat zien.

Grt,
Eric

@Eric,

Ik heb voorheen op de EMCR in Rozenburg gevlogen. Ook daar ga ik idd even kijken en een praatje maken. Kijken of er nog oude bekenden zijn en wat info op doen, maar ik wil zo veel mogelijk info verzamelen. Vandaar dat ik me hier op het forum heb aangemeld.

Groetjes

Back