beginnersvliegtuig voor 15cc tweetakt?

Zen, de kunst van het citeren!
Alle zegen komt van boven.... niet?

Als ik het allemaal zo lees. (en er zijn veel wijze woorden geschreven)
Ik blijf erbij. Naar mijn gevoelen. Een 90-er 2T is toch wel een lel van een motor. Meer iets voor 3D. (Een trainer zou je snel kunnen morfen tot 2D ;))

Kijk ik eens over den Google's grens, zie ik flink wat Trainer 60-ties. Doch helegaar geen Trainer 90-ties.

Graupner heeft een Sky Hero 60, Thunder Tiger heeft een Easy Trainer 60, die is ook al redelijk fors.
Er bestaat ook nog zoiets als een Sig Senior Kadett. Die gaat ook al groot, maar daar vlieg je nog met een .46 mee. Maar die moet je zelfstandig in elkaar plakken.
Die doen alle rond de 2,9 à 3,5 kg?
Heb je alweer een spanwijde van zeg maar 180 cm?

Maar er is niks 'Goedkoop' bij. Forget it but!

Aviomodelli heeft een Cessna Cardinal 177, spanwijdte 210 cm. Prachtig ding.
Reeds voort te sleuren met een 10cc?, 15cc zal een stuk beter gaan. Wel, daar over is vast wel iets meer over op dit forum te vinden.
Maar of deze schitterende ARF nu een leskist is?

Vele Pipers, Pilatussen, Austers etc. met -/+ 2 meter vliegen ook al voorbeeldig met 10cc

Ik denk dat door de marktwerking al een hoop beslecht is.

En in welke staat is die motor? Nieuw of gebruikt, betrouwbaarheid? Bewaren voor later? Of verpatsen voor een Calmato of soortgelijks?

Ter overweging.

Laatst bewerkt:
ik heb ook al aangegeven dan we binnenkort die motor eens gaan starten bij mij thuis in de testbank om te kijken hoe ie loopt. binnenkort sleur ik hem wel een keer mee naar het veld en laat hem aan de kabel lessen mijn 1 van mijn kisten. natuurlijk ook even met hem over het budget hebben, alle accu's moeten ook vervangen worden maar daar heb ik wel spullen voor (andere accu;s)

De wens is de vader van de gedachte!

Wel, toch een pas op de plaats me dunkt. In algemeenheid voor de lezers van dit draadje.

Hoe moet een knul die zelf nog niet gebrevetteerd vliegen mag, zulks een lel van kist aanbevelen aan een vriend die een .90 2T in handen heeft?
Dan deze vriend nog eens mee moet slepen naar het veld, aan 'de kabel'.

Internet, niet alleen dit forum staat vol met verstandige adviezen.
Ik blijf erbij. Een voorzet als deze, totaal onverstandig. Nieuwe kist + andere/oude accu's? Kneiter van een motor. Dagdromen mag, hypothetisch, geen bezwaar.

Voor het vriendje. Introduceren, dan kletsen met je instructeurs op de club. Als de kogel door de kerk is, zorgen voor deugdelijk materiaal.

De motor moet niet het uitgangspunt zijn. Een goede leskist met bewezen diensten, goed materiaal, zodat er ook degelijk gelest kan worden.

Modelvliegen is leuk, maar heeft ook een veiligheidsaspect en schept een verantwoordelijkheid.
Dat zou het uitgangspunt moeten zijn.

Voor het lessen heb je twee mensen nodig. Een goede instructeur en een goede aspirant modelvlieger.

Tsjonge wat ben ik het weer oneens met wat er hier gezegd wordt.

Mits je bij een club lest, is er neits mis met een 15cc voor een beginner. Als je je vingers in een 6,5cc stopt, is dat ook niet lekker hoor.

Een grotere kist vliegt alleen maar makkelijker, dus misschien daarom niet de beste trainer, maar voor de rest gaat het echt prima.

Van de Calmato sport is ook een .60 versie.. die zou je kunnen overwegen.

Graupner heeft ook een trainer 65 geloof ik, en zo zijn er nog tig trainers waar prima een 15cc op kan.

Mensen die beweren dat het niet kan, zijn dezelfde mensen die anderen adviseren een 7,5cc op een charter zetten, en dat zou dan wel ineens kunnen als trainer... (charter vliegt met 4,5 prima).

Laat je niets wijsmaken, beginnen met een 15cc kan gewoon prima en net zo goed als met een 6,5cc of met een 20 grams buitenloper electromotortje.

Let wel, ik zeg wel, lessen met instructeur. Voor begintoestel als wildvliegtrainer is het niet handig, omdat groter inderdaad zwaarder is en je er dus meer kwaad mee kunt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zit even te kijken, misschien dat dit kan:
IBIS120_bigpic.jpg

Dit is de Protech IBIS trainer (ja een rasechte trainer).. wingspan 2 m 10. Als servo's kunnen er gewoon 3001-tjes in, dus hij is om af te bouwen niet duurder dan een calmato oid.

Die zou denk ik met een 15 cc tweetakt prima vliegen. Voor rond de 250 euro zou je die moeten kunnen krijgen.

(ding heet voluit protech IBIS 120.. de 15 cc lijkt onderpowered, maar protech raadt zelf een .90 viertakt aan.. dan moet een 15cc tweetakt het prima doen)

Het ging even om het principe dat je best een 15 cc op een .60 trainer kunt zetten.. overpoweren maakt een toestel niet gelijk ongeschikt voor een beginner.. Voordat iemand zich aangesproken voelt, ik doelde niet specifiek op iemand uit dit draadje ofzo, het was een algemene opmerking.. die tuttuttut is dus niet nodig ;)

Het viel mij gewoon op dat bij 'normale trainers' het gemiddelde advies hier is 'zwaar overmotoriseren', en dat het dan nu bij een .60 trainer ineens niet zou kunnen. Dat is raar.

Hoi Hezik,

Ik denk ook dat het goed mogelijk is om met een overpowerde kist te vliegen.
Vooral vanuit de gedachte dat je geruime tijd vliegt.
Dan ben je er al helemaal niet meer zo bang voor om een grote toeter op de snuit te monteren. (overigens, er zijn meer van dit soort powerdiscussies op het forum, niet?) There is no substitute for cubic inch :o) Joepie!

Op een grote 2m kist zoals de genoemde Protech, kan dat beslist geen kwaad denk ik. Beetje extra reserve?

Groot formaat? Ik weet ook niet of je er minder goed om leert vliegen. Als je je comfortabel voelt bij een grotere kist? Prima, gewoon doen?
En elke kist heeft weer z'n eigen venijnige staartje waarmee je je toch weer moet leren behelpen. Kortom, sturen moet je toch.
Zijn al die trainers niet S.T.O.L.?... of ehhhh S.T.O.C.

In een trainingssituatie lijkt me de keuze van de kist ook een beetje leerling afhankelijk.
De instructeur zou dat door kunnen krijgen na een testvluchtje?
In den beginne wil je een startende vlieger ook niet te veel in de papieren jagen.
Ik zou haar of hem voor de aanvang, bij voorbaat, zeker nog niet in een kist van 2 meter kletsen. Ook al had hij een nog zo grote motor op stal. Toch?
Nou ja, afhankelijk van de leerling, dus en uitzonderingen daargelaten. Als geld geen rol speelt. Hmmm. zelfs ook dan nog.

Dat alles naar behoren werk lijk me werkelijk belangrijker. Was dat al aangegeven?
Als het keer op keer niet werkt, is het voor de leerling ook niet fijn. Soms kan het niet anders. (Het is ook niet altijd even makkelijk.)

Overigens, kijk ook nog even naar het begin van dit hele draadje, de vraagstelling, en zie het verloop.

Succes Robbert. Neem de introducé gewoon mee + motor, leuk om te laten zien en vraag om een proefles. Dat hoeft niet met jouw eigen kistje dacht ik zo. Oja dat eBay kistje... oef! Geen ponem! Dus stug door frutten aan je projectjes!

Groet Bas

Een big lift is een grote zwever haast. (als ie licht genoeg gebouwd is)
Ik kan je helpen aan een set tekeningen te komen.
Met een 15CC 2t hoef je niet eens al te veel op te letten om hem licht te krijgen...
Bij ons op het veld vliegt er eentje met een 15 4T. Maar die is erg licht gemaakt.

Maar ik zou eerder voor een ARF gaan die voor deze motorklasse is bedoelt. Trainers zijn er ook groot. Dan kun je altijd nog een big lift bouwen om daar ook ervaring in op te doen.
Want crashen doen we allemaal wel eens. Fact of life. En bouw en repareer ervaring zijn erg makkelijk....

Let wel op dat je een instructeur vind die je aan de kabel kan lessen. Dat is wel erg belangrijk vind ik.

Frank.

Succes Robbert. Neem de introducé gewoon mee + motor, leuk om te laten zien en vraag om een proefles. Dat hoeft niet met jouw eigen kistje dacht ik zo. Oja dat eBay kistje... oef! Geen ponem! Dus stug door frutten aan je projectjes!
misschien dat ie volgende week zondag ofzo wel even langskomt, voor die tijd kom ik zelf ook niet meer op het veld (weekensdje weg, NK F3K finale). ik had ook al gezegd dat ie eerst maar een keer moet gaan vliegen voordat ie ergens aan gaat bouwen. gewoon al om te kijken of hij het leuk vindt.

ik heb hem ook al voorgesteld om een graupner taxi te bouwen, want daar heb ik toch wel tekeningen van. dankan hij eerst daarmee lessen en daarna als 2e toestel wel iets groters nemen.

Back