Behoefte aan uitleg Aerobatics/3D figuren door JVDO?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Awol, 31 jan 2007.

1. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Gewoon even op pauze zetten als de tekst te snel gaat :D

Grt.

2. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    use bs player:) gwn even op spatie drukken lezen en nog eens spatie 8)

3. hezik

hezik Guest

Deze jongens vliegen dit ook in het echt, maar hebben de sim gebruikt omdat dat inderdaad makkelijker is. Wel jammer dat ze niet de stickposities erbij hebben laten zien, want dat had de sim wel gekund. Maar goed, dat is ook de reden dat ik zeg dat ik van jouw video's meer vuurwerk verwacht.. je doet het voor met een echt toestel en je besteed ook meer werk aan het bewerken van de video. Dat was dus positief bedoeld ;)

4. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Jup Ik herken die namen van flying giants maarja tis natuurlijk makkelijker op te nemen zo...

5. hezik

hezik Guest

Zeker weten en daarom ook minder interessant dan jouw filmpjes. Het blijft toch mooier om het echt gevlogen te zien worden.

Misschien een optie om beide te gebruiken? Je zou bv. je 'stick-film probleem' kunnen oplossen door eerst een sim filmpje met stickpositie te gebruiken (meeste sims kunnen dat, opnemen kan bv. met fraps) en daarna het figuur 'in het echt gevlogen' te laten zien, eventueel nog met insert van het stickfilmpje uit de sim.

6. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Het is niet echt goed om een stickbeweging te tonen van een andere vlucht of van de sim: 3D vliegen doe je niet me std stick bewegingen bijna geen enkele figuur... dus het is belangrijk dat je perfect kan zien waneer je welke input geeft ...

7. 2F@st4U.:[BE]:.

2F@st4U.:[BE]:.

Lid geworden:
    19 jul 2006
    Net een Funtana X100 aangeschaft. -->Hier ga ik nog veel uit kunnen leren.
    Keep up the good work Jens

Greetz

Tim

8. Gaaaz

Gaaaz

Lid geworden:
    19 dec 2004
    Goe bezig Jens, keep up the good work :thumbsup:

Je kunt misschien wat mosterd halen bij Team Flying Circus ! (kan zijn dat je eerst moet inloggen om de filmpjes te zien)
    Daar staan filmpjes met de uitleg van de torque roll, gas set up, trim for succes, etc...gedaan met 3D toestellen en ze laten bij de meeste maneuvers ook de zender zien...

Om wat basic 3D te doen heb je idd geen emcotec, lipo, digitale servo's etc...nodig.
    Hier vlieg ik met een Carl Goldberg Extra uitvergroot tot 2.6m met 3W 70cc boxer, standaard servo's gewoon in de ontvanger gestoken...maar da's die van een collega clublid :wink: ... In mijn Extra zit een emcotec, lipo's, digi's, SMC-DS ontvanger, etc...en da's maar een 50cc...daar voel ik me toch wat zekerder bij en het vliegt toch NET iets anders :p

Gr Gaaaz

9. bert de eerste

bert de eerste

Lid geworden:
    14 okt 2006
    ik snap dat je het voor de veiligheid van je kist z'n emcotec er in bouwt.
    prima dat is een keus die je maakt.
    maar mijn vraag is zit er niks tussen de emcotec en een normaal ontvanger
    en waneer trek je te veel stroom met digitaale servo's (kan dat een normale ontvanger aan)
    vlieg nu met standaard servo's
    wil er futaba s3152 5 kilo trekkracht in zetten en op de richtingsroer 1 van een kilo of 8 trekkracht
    vlieg met de extra 300l spanwijte van 1.60 en een 15cc osmax

mvg bert

10. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Dan hoef je je nog lang geen zorgen te maken :lol: Ik vlieg met mijn 2.5m Laser 200 ook nog steeds met de servo's rechtstreeks vanuit de ontvanger. Maar, wel met dikke kabels overal, heavy duty switch, een accu die het goed aankan, géén digitale servo's en de beste Futaba ontvanger die er bestaat (R5014DPS). Bij mij persoonlijk ligt de grens om over te stappen naar een powerbox (zoals bijv die van Emcotec) bij toestellen met 4 aileronservo's (dus 2 per aileron) en een dikke rudderservo. Dit is erg simpel gesteld, je moet uiteraard ook nog even verder kijken naar het type servo en de afmetingen van de roeren. Ik heb de stromen eens gemeten bij mijn 3D 2.6m toestel, ik kwam (op de grond uiteraard) makkelijk aan 8A door een aantal roeren tegelijk te sturen en wat tegen te houden. Sindsdien ben ik erg voorzichtig, precies wat Jens zegt; tijdens extreem 3D gaan die stromen verschrikkelijk hoop oplopen en op het moment dat mijn Extra torquerollend op een meter afstand hangt van me, wil ik geen problemen in het electronische circuit (die 27inch carbon props zijn erg hard en snijden best diep in mensenvlees 8O ...) Een leuke tussenoplossing zou een accuweiche kunnen zijn (of zoals ik het in mijn laser heb zitten) of bijvoorbeeld de Powerbox 12, die zijn er al vanaf 50 euro. Dan gaan de stromen echter nog steeds door de ontvanger (maar dat hoeft dus niet altijd een probleem te zijn)

Grt.

11. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Bert, die setup heeft niet een speciale voorziening nodig.

Er zijn vele tussenvormen. Twee accu's en twee schakelaars op de ontvanger.
    Alleen de plus min als een externe bus naar buiten brengen en daar de accus's en de +/- van de servo's op aansluiten.
    Een losse voedingsstabilisator op een 5 cellen accupakket.
    en hier dan weer combinaties van.
    etc. etc.

12. hezik

hezik Guest

De keuze voor lipo's maakt een systeem als de Emcotec ook meer voor de hand liggend.

2 servo's per roer; hetzelfde verhaal. Als ik mij niet vergis, kun je via die Emcotec ook de uitslagen van de servos op elkaar afstemmen.

Overigens heeft het al dan niet digitaal zijn van een servo geen ene ruk te maken met of een emcotec systeem al dan niet 'nodig' is. Sterker nog; bij sommige digitale servos zou het juist minder nodig zijn, omdat die zelf ook al voorzieningen hebben.

13. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Bij een analoge servo zie je dat hij 'meer zijn best gaat doen' naar mate de zg regelafwijking groter is. Gewoon een proportionele regeling. De (goede) digitale servo's gaan er meteen vol gas tegenaan als ze ook maar iets van hun plek dreigen geduwd te worden. Da's voor het vliegen perfect, de prijs die er voor betaald moet worden is een veel hoger stroomgebruik. Niet alleen het gemiddele stroomverbruik maar ook de delta's zullen veel groter zijn.
    De gevolgen zijn spanningswisselingen op de ontvanger die mogelijk fataal zijn. Een ge-avanceerd systeem met spanningsregeling is dan wel op zijn plaats.

14. hezik

hezik Guest

Ik zeg het verkeerd, daar wijs je mij terecht op Hans. De meest gebruikte verantwoording voor een dergelijk systeem hier, zijn storingen. Servo's die vaststaan, terugkoppelingen kennen, enzovoort. Vanuit dat perspectief maakt het niet uit, en zo had ik het moeten zeggen.

Overigens ben ik het niet 100% met je eens (dus wel gedeeltelijk); als je accu van dermate capaciteit is dat 1 servo bij 'normaal gebruik' (in dit geval; heftig 3D vliegen) dusdanig kan belasten dat de spanning zover kan vallen dat dat problemen veroorzaakt, dan is je accukeuze fout. Je kunt dat verhelpen door een buffersysteem, maar dat is symptoombestrijding. Nu kun je ook zeggen 'ja hallo dan zou ik een 12v vrachtwagenaccu in m'n toestel moeten zetten'; dat dat geen reëele keuze is, zie ik ook wel.

Voor alle duidelijkheid; ik spreek nergens tegen dat het Emcotec systeem een mooi systeem is, wat kan helpen storingen te voorkomen (het kan ze echter ook introduceren). Dat werd niet goed begrepen; ik ageerde tegen de uitspraak dat het een noodzaak was/is.

15. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Ik begrijp je argumenten. Volgens mij vliegen de gebroeders Knol zonder maar wel met een zelf gemaakt bus-systeempje. Zo kan je ook discussies over wel of geen dual conversion ontvangers vinden.
    Voor het F3A vliegen kan het gewoon simpel en dat is in dat geval waarschijnlijk ook het meest betrouwbaar.

16. bert de eerste

bert de eerste

Lid geworden:
    14 okt 2006
    waneer gaat dat dan gelden ?
    bij mij komen er 6 digitale servo's in
    bij een simpele bocht gebruik ik er al 4!!
    hoeveel amp kan een ontvanger hebben?
    en hoe bereken je dat?
    ik weet dat de stelkracht 51 nm is bij 4.8 volt meer weet ik niet

17. bert de eerste

bert de eerste

Lid geworden:
    14 okt 2006
    wat is een bus-systeempje

18. hezik

hezik Guest

Anderen noemen het wel openbaar vervoer :p..

Misschien een ander topic openen, bert, met deze vraag? Ik begrijp dat ik dit aangezwengeld heb, maar het is hier allemaal nogal offtopic.

Een bus systeem kan van alles zijn. In de electronica betekent het vaak dat je een samenvoeging van signalen hebt op 1 'bus'; een samenvoeging waar alle onderdelen op zijn aangesloten. Dus zodra je bv. 2 'draden' hebt die op bijna alle componenten zijn aangesloten, spreekt men al snel van een bus.

Uit een servo komen 3 draadjes. Twee zijn de voeding (vaak rood/zwart) en eentje is het signaal (vaak wit). Zolang alles maar op dezelfde stroombron zit (of er optocouplers gebruikt worden, maar dat valt hier even buiten het bestek), is het niet noodzakelijk dat de servo's stroom 'uit' de ontvanger trekken. Dit laatste is ook niet het echt het geval; in een ontvanger zijn de voedingspunten gewoon met elkaar verbonden. Dat gebeurt met relatief dunne printspoortjes. Bij hele hoge belastingen zou het dus kunnen zijn dat die printspoortjes als een soort van zekering gaan werken, en eruit fikken.

Dat kun je voorkomen door een 'voedingsbus' aan te leggen. Dat kan inhouden dat je alle voedingsaansluitingen buiten de ontvanger houdt, dus alleen de signaaldraden van een servo naar de ontvanger stuurt en de rest rechtstreeks aansluit op de accu. Dat is heel eenvoudig en goedkoop te realiseren en zo sluit je al een deel van de mogelijke problemen uit.

Je zou het kunnen berekenen door je ontvanger open te schroeven en te kijken hoe breed, dik en lang de printspoortjes zijn. Dat is geen eenvoudige berekening. Waarschijnlijk kom je verder met 'common sense'; meet eens na hoeveel jouw servo verbruikt als je 'm in een positie zet en 'm daar uit probeert te drukken. Dit kan door een multimeter in serie aan te sluiten met de servo. Het zou mij overigens niets verbazen als fabrikanten er iets over zeggen in de handleiding van hun ontvangers, maar dat heb ik (nog) niet gecontroleerd.

Mijn boerenverstand zegt mij dat het niet nodig is, maar daar zullen de meningen ongetwijfeld over verschillen, gezien de rest van dit draadje :)

19. bert de eerste

bert de eerste

Lid geworden:
    14 okt 2006
    ahh.. nu begrijp ik het

zo :offtopic: is het toch niet in filmpje werd er ook naar gekeken
    maar goed nu weer :eek:ntopic:

20. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Ik heb uit een heel goede bron vernomen dat ook de knol's nu emcotec's gaan gebruiken mss kunnen ze dat bevestigen

even off topic:

Donatas is in Belgie voor de indoor wedstrijd van morgen... hij kwam vandaag al lang bij mij, helaas 2 uur later dan verwacht, maar toch hebben we vlug nog 2 vluchtjes kunnen doen... Donatas had nog nooit met zo een groot vliegtuig gevlogen en toonde even dat hij een wereldklas piloot is ... helaas heb ik bijna geen beelden het moest vlug gaan mijn vader heb ik even met de camera zien lopen... Donatas heeft ook enkele foto's die zal ik eens posten als ik ze krijg van hem... Don's quote: "now I now why you love this plane"

Deel Deze Pagina