Behoefte aan uitleg Aerobatics/3D figuren door JVDO?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Awol, 31 jan 2007.

1. Ronald zweef

Ronald zweef

Lid geworden:
    28 dec 2006
    Jens
    Vooralsnog was het een mogelijkheid om lipo cellen te gebruiken, dus moet je gaan regelen.
    Maar wat dacht je van twee nikkel/cadmium pakketen van 5 cellen zonder regeling voor de servo,s.
    Levert dus 6 volt ook bij 10 ampere.
    (Nimh heeft hier moeite mee.)

De maximale spanning bij aansluiten, maar dan weel rechtstreeks van de lader, kan wel 7 tot 7,2 volt zijn maar die zakt zeer snel terug naar de normale waarde.
    Daar kan een servo wel tegen, maar niet elke ontvanger vindt dit prettig.

2. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    In ieder geval alle Futaba ontvangers kunnen de spanning van 5 cellen zonder problemen aan, maar de keuze tussen lipo of ni-cd/ni-mh moet een ieder zelf maar maken, is ook verder niet echt heel relevant in deze.

Grt.

3. Ronald zweef

Ronald zweef

Lid geworden:
    28 dec 2006
    Inderdaad belangrijk.

Alles begind bij de voeding,ook omdat daar de meeste "storingen" vandaan komen, slechte contacten, soderingen en schakelaars.
    Vergeet bijna de knuppel storing.

gr Ron

4. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Ik wou en wil lipo's dusja...

5. Julius Monchen

Julius Monchen

Lid geworden:
    20 jan 2007
    Ik zou ook wel uitleg willen over prophangen. Want ik ben voor de eerste keer een 3D brandstof aan het bouwen! Heb alleen nog Calmato :D en ECO Piccolo :eek: (heli) gevlogen. Dus ik moet het echt nog even oefenen....

Groeten,

Julius

6. Julius Monchen

Julius Monchen

Lid geworden:
    20 jan 2007
    Ik zou ook wel uitleg willen over prophangen. Want ik ben voor de eerste keer een 3D brandstof aan het bouwen! Heb alleen nog Calmato :D en ECO Piccolo :eek: (heli) gevlogen. Dus ik moet het echt nog even oefenen....

Groeten,

Julius

7. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
  8. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Ik zat onlangs nog eens na te denken over een betaalbaar alternatief voor een powerbox, toen kwam ik deze tegen op de Graupner site;

https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=3050.65

Hierbij kun je per switch 2 servofuncties direct aan de accu koppelen, zodat de stromen van die functies niet door de ontvanger heen gaan. In mijn 3D-2.6m toestel heb ik er 2 ingebouwd met 2 Sanyo 2400Mah accu's;

Ik heb gekozen om de ailerons (4 servo's) te koppelen aan de ene switch, en de beide hoogteroeren aan de andere; (rudderservo wordt deze week vervangen, evenals de aansturing ervan)

Uiteraard blijft een (dure) powerbox nog steeds voordelen hebben als ontstoring en het uitschakelen van een defecte accu, maar ook dit kan een leuk alternatief zijn. Binnenkort even testvliegen....

Ik dacht, ik meld het even :lol:

Grt.

9. hezik

hezik Guest

Breekt mijn klomp toch een beetje van hoor.. als ik zeg dat er alternatieven zijn, dat het niet nodig is, wordt ik bijkans bij m'n enkels afgehakt en nu kom je zelf met zo'n alternatief aanzetten?

10. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Nee hoor, de powerbox 12 en heavy duty schakelaar had ik al als goedkoop alternatief genoemd :wink: Vanuit veiligheidsoverwegingen blijft een (eigenlijke) powerbox gewoon beter, maar dit toestel vliegt dermate langzaam dat ik het hier een goed alternatief vond. In m'n Extra's zou ik het niet aandurven, je moet per geval beoordelen of het verstandig is...

Grt.

11. hezik

hezik Guest

Dus uit het feit dat ik zeg dat het niet nodig is, trek jij de conclusie dat mijn onervarenheid nog weer eens blijkt.. en vervolgens kom je met voorbeelden waauit blijkt dat het niet nodig is.

Wat je nu zegt, is precies wat ik de 1e keer zei, en waar jullie zo'n enorm commentaar op hadden.

12. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Gaaaaaaaaaaaaaan we weer :?

In het geval van de Extra's van mij en Jens zou ik het zeker niet doen dus, zoals ik al zei. Verder moet je het per geval beoordelen, maar je kunt zeker niet zomaar stellen dat het kul is om een powerbox te plaatsen.

Verder gaat nu de negeermodus aan

13. eddie

eddie

Lid geworden:
    5 apr 2004
    Ik zit met smart op t volgende filmpje te wachten !!
    T is toch redelijk weer geweest t weekend , s kijken of ik daar als leek wat commentaar op kan geven ??

14. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Inderdaad Eddie, en Jens zat weinig op msn, dus misschien veel op het veld? :lol:

Grt.

15. Joeri G.

Joeri G.

Lid geworden:
    25 dec 2005
    Hey Alexzzz,

Knap systeempje dat je daar hebt, maar kan je de betrouwbaarheid niet beter verhogen door je kanalen anders te verdelen over die switches?

Ik zou eerder opteren voor vb de linker vleugel en het linker hoogteroer op 1 switch te plaatsenen de rechter vleugel en hoogteroer op de andere. Bij een defect aan een switch heb je dan nog altijd contole over een half vliegtuig en heb je meer kans dat hem nog aan de grond kan zetten.
    Je denkt er maar eens over na.

Gr J

16. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Ik snap het idee, maar er blijft ook gewoon stroom op de ontvanger staan. Bij een defecte accu gaat de stroom via de goede accu naar de ontvanger en van de ontvanger naar de roeren die normaal door de andere (dus defecte) accu gevoed werden. Ik ben eerst even stevig aan het testen geweest :)

Grt.

17. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Vergis ik mij of ging dit draadje nou over uitleg Aerobatics/3D figuren?

18. Awol

Awol

Lid geworden:
    22 feb 2006

Geen vergissing!

Ik wil 3D leren! :evil: :wink: :lol:

19. niels steigenga

niels steigenga

Lid geworden:
    17 dec 2004
    ik ook! :evil!:

:wink:

(ik heb vandaag een halve rollingloop gemaakt :D )

20. evert_B

evert_B

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Hoe het ook zij, zowel bij de klassieke servo's als bij de ontvangers geeft de fabrikant gebruiksvoltages aan van 4,8 en 6V.
    4,8V = 4 keer een NiCad of NiMh van 1,2V
    6V = 4 keer een droge cel van 1,5V

5 cellen NiCad of NiMh geven zoals Ronald al aangaf kortstondig een hoger voltage wanneer ze vers geladen zijn (kan zelfs oplopen tot 7,5V).
    Nu ken ik geen enkel fabrikant die zijn onderdelen waarborgt tot 7V of 7,2V of 7,5V, hoe kortstondig dit ook moge wezen.

Beweren dat servo's tegen hogere stromen kunnen is een uiterst gevaarlijke stelling.
    Probeer maar eens een Graupner miniservo op 7,2V.
    Ik heb al twee keer een servo-faling gezien ten gevolge van te hoge voltages bij gebruik van 5 cellen.
    Eéntje waar Corrien al naar verwees in dit draadje, de ander met total loss van het toestel als gevolg.
    En ja, in beide gevallen zat er een Emcotec in. Maar dan wel een dpsi2001, waar enkel het voltage naar de ontvanger wordt geregeld (en niet naar de servo's).

Daarom lijkt het me meer dan verstandig om bij 5 cellen steeds een electronisch element zodat zowel ontvanger als servo's kunnen werken aan een voltage tussen 4,8V en 6V.
    Veel 5-cellen vliegers zullen het niet eens zijn met me, vooral omdat ze nog nooit een probleem hebben ondervonden, immers die piekvoltages van 7V to 7,5V zijn afgetopt wanneer er tussen laden en vliegen een aantal uren tussenzit. Maar dan mag je best niet gaan vliegen net na de cellen zijn volgeladen.

Deel Deze Pagina