Gesponsord topic Belangstelling voor Fokker G1

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door wicky, 8 aug 2013.

1. frankmim

frankmim

Lid geworden:
    14 sep 2009
    Kijk, das niet gek Henri, dat maakt het wel een heele unieke kist!!

2. wicky

wicky verslagschrijvers

Lid geworden:
    9 jan 2004
    @Henri

Dag henri !

Dank voor Uw reactie

Super , ik zal U deze week even bellen. We zitten nog steeds in de Pre- Ontwerpfase van onze opvolger ....(Er is dus nog niks beslist) ....ik waardeer uw enthousiasme enorm ;-)

Prachtige kist die FK 58.....getuige het materiaal wat ik van Ramses reeds mocht ontvangen, (zie vorige posts), hij is er ook helemaal weg van...en ik denk heel veel meer hobby fanaten .Zoals ik al aangeef , orienteren we ons, en wel op één motorigen, ivm de kortere doorlooptijden, dat lijkt niet alleen zo, maar dat is ook echt zo..We dachten een maand of 4 nodig te hebben maar het werden er gewoon 8. Het kan veel korter. ...enfin, een hoop wijzer geworden , dat is helemaal niet erg verder, toch ?

We gaan zeker door met een volgend project ....De verkoop loopt hartstikke goed, (de eersten gaan volgende week naar DUitsland), en nog steeds veel lof voor al het monniken werk ;-)

Met vriendelijke groeten ,

Hans Witjes
    DUTCH AUTHENTICS LIMITED

3. Henri Kaper

Henri Kaper verslagschrijvers

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Prima, Hans! Je kan me van 21.00 tot 22.00 opbellen.

Het model is volledig uitgewerkt in CAD (2D), zowel het prototype, de Franse versie als de LVA versie, en gecontroleerd door de conservator van de Stichting Koolhoven Vliegtuigen (en oud-conservator Aviodome). Er zijn constructieve verschillen tussen die drie, dus de afwerking is niet uitwisselbaar. Ik neem aan dat je voor de Franse versie gaat; die heeft nog aan een (rustig) front gediend. Van de productie van de LVA versie is het niet gekomen door het bombardement oftewel het einde van de Koolhoven fabriek.

De schaal is 1:4,8 maar dit kan aangepast van schaal 1:4 tot 1:6. Daarbuiten moet de constructie aangepast worden.
    1:4 geeft een spanwijdte van 280 cm; 1:5 een spanwijdte van 225 cm; en 1:6 een spanwijdte van 187 cm. Misschien willen mensen hierover stemmen? ;)

Je zal in diverse bronnen de spanwijdtes 11 m en 10,97 m tegenkomen, maar de spanwijdte was dus 11,23 m. Dit is nagemeten op de originele vleugelliggers die nog in het bezit zijn van het MLM.

En dan is er nog iets van het landingsgestel dat je moet weten ...
    Koolhoven had geen vertrouwen in laagdekkers ("die vallen om") en ook de vleugel van de F.K.58 zit daarom hoger en dat betekende weer hogere landingspoten. Dat is opgelost met een systeem dat de poten bij het inklappen inkortte. Mijn vriend heeft geprobeerd dat systeem/principe op schaal na te bouwen, maar dit bleek toch te complex en hij heeft uiteindelijk moeten kiezen voor gewone retracts. Deze retracts zijn wel nog aangepast dat ze een hoek van 85 graden maken.
    Bij het landingsgestel zal je dus een concessie moeten doen op de schaalnauwkeurigheid.

4. ramses

ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 sep 2008
    Dan stem ik voor 1:5 :wink: Wel een flinke spanwijdte trouwens voor de F.K.58 jager, ik had hem kleiner ipv groter dan de Fokker D-XXI verwacht.

Heel tof dat diegene de informatie en tekeningen beschikbaar wilt stellen Henri!

Dat de poten "korter" worden tijdens het intrekken bij de F.K.58 hoeft niet zo`n probleem te zijn. Het wordt een ARF kit en die zal een andere standaard hebben dan een F4C model.

Er zijn trouwens veel meer kisten die dat ook hebben, ook bekende kisten zoals onder andere de P-47 Thunderbolt en Grumman Bearcat. De poten van een P-47 Thunderbolt bijvoorbeeld worden ruim 22 cm (9") korter tijdens het intrekken. De wielbakken in de vleugel zijn dus ook korter dan de poten lang zijn als de P-47 op z`n poten staat. Dat ben ik in een schaalmodel nog niet tegen gekomen.

Ben benieuwd of de volgende "DUTCH AUTHENTICS LIMITED" kist de F.K.58 gaat worden en hoe e.e.a. zich gaat ontwikkelen! Ik denk dat er zeker een markt voor is

Succes Hans,
    Groeten, Ramses

5. femmo

femmo

Lid geworden:
    23 aug 2007
  6. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Inderdaad Femmo, ik wist niet dat ze zo verkocht werden! En het is eigenlijk nog een heel eenvoudig systeem ook met die "shrink bar"... Dat biedt extra mogelijkheden Hans ;)

Groeten, Ramses

7. frankmim

frankmim

Lid geworden:
    14 sep 2009
    Eehhh, okee, maar een Koolhoven draadje aanmaken?
    Ik ga nog even verder met de G1 hoewel ik ook wel belangstelling heb voor die Koolhoven hoor.
    1/5 lijkt mij prima maar 1/6 zou ik ook mee kunnen leven hoor.

Die 10cc benzine zijn 2T motortjes.... en dat past niet in mij beleving bij zo'n G1.
    4 Takt moet en zal het dus worden, gesynchroniseerd natuurlijk!
    He lekker, heb ik nog wat te doen.

Die handleiding is prima hoor, alleen de CG is schematisch afgebeeld en moet ik dus uitmeten? Kan ik prima hoor maar jij hebt toch een model ingevlogen? Waar ligt de CG van die kist? Lijkt mij nl een prima uitgangspunt om mee te beginnen.

De vleugels lijken nu nog niet in de motorrompen gestoken te kunnen worden zonder deze ook eerst van de buis af te schuiven. Wellicht dat dat verbeterd zodra ik de delen eerst verlijmt heb zoals in de handleiding beschreven staat, maar als dat niet zo is, heb ik wel een probleempje hè......
    Herken jij dit Hans?

8. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wanneer is de G1 meeting eigenlijk :) ? Bij Cumulus Hans?
    Gewoon low-key, samen vliegen met de Cumulus leden.

9. frankmim

frankmim

Lid geworden:
    14 sep 2009
    Dusss, ik ben dan niet welkom?!? :cry:

10. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    Volgens mij wel ;)

Groeten, Ramses

11. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het was een idee'tje/suggiestje dat me zomaar te binnen schoot.
    G-eners die samen vliegen met Cumulus leden Frank.
    't Zou natuurlijk overal kunnen.

12. frankmim

frankmim

Lid geworden:
    14 sep 2009
    :thumbsup: Lijkt me erg gezellig

13. wicky

wicky verslagschrijvers

Lid geworden:
    9 jan 2004
    De vleugels lijken nu nog niet in de motorrompen gestoken te kunnen worden zonder deze ook eerst van de buis af te schuiven. Wellicht dat dat verbeterd zodra ik de delen eerst verlijmt heb zoals in de handleiding beschreven staat, maar als dat niet zo is, heb ik wel een probleempje hè......
    Herken jij dit Hans?

Frank , ik kan niet helemaal volgen wat je precies bedoelt....Vleugels die in motorrompen worden gestoken , bedoel je dan de midden delen of de hoofdvleugel ;-)

Stuur me je tel. nr even , per PB , sluiten we het even kort..
    Mvr gr Hans

14. wicky

wicky verslagschrijvers

Lid geworden:
    9 jan 2004
    @Henri

Hallo henri ..

Dat is goed nieuws allemaal...

Uitgewerkte tekeningen ....mooier kun je het niet hebben ..Onze fabrieksrelatie blijkt elke keer weer in staat om productie plannen om te buigen (in de goede richting wel te verstaan).....dus dat sluit mooi aan. Daar kot bij dat ze een geweldige neus hebben voor het kiezen van een economisch verantwoorde constructie , daarmee wil ik zeggen , dat het een betaalbaar Kit moet worden..

Kleiner dan 1: 6 wordt denk ik nét te klein ......Wordt het 1:5 of 1:4 . idd , stemmen zou uitkomst kunnen brengen.

Het landingsgestel , erg mooi die "Sierra "retracts ....(maar ik vindt ze wel kostbaar) , ik denk dat we dadelijk met de toepassing va onze eigen (electrisch) spil-gedreven units , hetzelfde kunnen bereiken....ik zal hier tzt naar kijken.

Weer een stuk verder in het maken van een keus in de opvolger van ons Aller FOKKER G1 Model....We staan vanaf deze week in de FLUGMODELL , in Duitsland....de eerste reacties komen al binnen ....

Mvr gr Hans
    DUTCH AUTHENTICS LIMITED

15. wicky

wicky verslagschrijvers

Lid geworden:
    9 jan 2004
    @ Ramses...

Geweldig hoor , al die reacties weer te lezen van die fanatici...

Het jeukt al aardig mbt F.K. 58.....

Zo'n mooie kist is het man ! Ja , idd , we moeten minimaal naar 1:5 , en mogelijk kunnen we denken aan de originele maat van jouw maat ( ;-) ) ......1: 4.8

Ben benieuwd of we een badge van 50 Stuks kunnen afzetten...
    Ik denk zelf dat het een ander verhaal zal zijn dan de Fokker G1. Mogelijk kan ik eens overleggen met de fabriek om te zien of we niet met 25 stuks weg kunnen komen.
    Dan moet ie maar wat meer kosten .........

De tekening is er namelijk al, dat scheelt in ieder geval een "risicoblokje" voor mijn fabrieksrelatie ...Verder kunnen we verlangen , de accessoires , door de bouwer zelf te laten kopen, en kun je denken aan enkel een basis bespanning / beplanking , die de hobbyist zelf op de eindkleur kan brengen, dat scheelt ook weer, en is zeker een mogelijkheid.

Wordt vervolgd...

Dank je Ramses , voor je inbreng,
    en met vriendlijke groeten,
    Hans JAPM Witjes
    DUTCH AUTHENTICS LIMITED

16. wicky

wicky verslagschrijvers

Lid geworden:
    9 jan 2004
    @frank

TZT maken we van dit draadje het DUTCH AUTHENTICS LIMITED draadje .....Waar we met elkaar over modellen, technieken , producten en ervaringen kunnen praten.

Het blijft voorlopig gewoon FOKKER G1 Mercury draadje ....

Met vriendlijke groeten,
    Hans JAPM WItjes DUTCH AUTHENTICS LIMITED

17. frankmim

frankmim

Lid geworden:
    14 sep 2009
    Dag Hans,

Wat ik bedoel is het volgende.
    zodra de middenromp is voorzien van zowel het linker rompdeel als het rechter rompdeel en tussen de staartbomen het stabilo is geplaatst, moeten alleen de vleugels nog te monteren en demonteren zijn vanwege het transport. De vleugels laten zich echter niet meer in de rompdelen schuiven als laatste. Dat lukt wel als je de vleugel eerst in het rompdeel schuift en dan gezamenlijk over de buis schuift.
    Ik zal wat foto's maken of misschien wel een filmpje ter verduidelijking.
    Mijn tel. nr wil ik je best toemailen hoor maar ook ik ga straks nog even op vakantie en heb de G1 dan niet bij me.....

18. frankmim

frankmim

Lid geworden:
    14 sep 2009
    Oke, een filmpje om t wat duidelijker te maken:

G1 vleugel montage probleem - YouTube

Zo dus.
    De rechter vleugel is veel slechter passend dan de linker.
    Dit kan ik oplossen door eerst de rechter vleugel te plaatsen en dan de buis door te schuiven. Dan blijft alleen het probleem met de linker vleugel over.
    Nu kan ik natuurlijk daar ook nog fanatiek gaan schuren, echter dan zal toch een vrij grote ruimte overblijven tussen de romp en vleugel.

Had jij dit probleem niet bij de 3 monster kisten?

Gr Frank

19. wicky

wicky verslagschrijvers

Lid geworden:
    9 jan 2004
    @ Frank

Bel even met ons ......

Het telefoonnummer staat op de dooswikkel en op Sinomatch

mvr gr Hans witjes
    Dutch Authentics Limited

20. wicky

wicky verslagschrijvers

Lid geworden:
    9 jan 2004
    nokjes aan spant......(en) ??? of....

Frank , ik probeer contact met je te zoeken via RC Europe Sebastiaan , ik krijg je via telefoon niet te pakken omdat ik geen nummer van jouw heb...kan ik je niet bellen.
    Neem even kontakt op met ons kantoor 0318-754825

Dat werkt sneller dan een youtube filmpje denk ik wel eens, want daar woont niemand.

Naar aanleiding van jouw bouwprobleem hebben we een aantal kits nader geinspecteerd.
    Het opschuiven van de vleugeldelen in de rompdelen gaat inderdaad strak.
    Naar mijn idee is dit beter dan te los, en met te grote kieren , zoals in de 2 Proto's ...

Het echter niet zo dat deze niet passen. Wat de oorzaak van jouw probleem kan zijn is dat je de spanteinden, ( zie het als een soort nokjes) even met een stukje schuur papier moet afschuren, zodat er een derde of een halve mm vanaf gaat , hierdoor zul je zien dat de delen makkelijker in de vleugelzitting schuiven. Het is dus niet de omtrek van de vleugelzitting zoals jouw filmpje doet vermoeden maar de nokjes die iets uitsteken.

Verder raad ik aan om de vaste delen met iets wat kracht aan te drukken , voordat deze verlijmt worden, en deze met mini lijmtangen of klemmen vast te hechten. Kijk intussen of er iets aanloopt, dit kun je markeren door er met een timmermans potlood op de kopse kant op te tekenen.(goed dik er op kalken)...na het aantrekken van de vleugelschroeven zie je dan de plekken die worden afgedrukt op de vleugeldelen, en zodoende de plekken zichtbaar markeert waar er iets aanloopt. Enkel daar materiaal weghalen waar het aanloopt, de vleugelzittingen zijn exact op maat , anders levert dat inderdaad te ruime kieren op in de geronde constructie.....

Bekleding zit op de plekken in de vleugelzitting goed vast , en wat je toch wegschuurt kun je nalijmen met CA lijm, of eventueel TC lijm.
    Nogmaals , kom je er niet uit bel ons even , ik kijk er graag even naar, en we wisselen deln om mocht dat nodig zijn.

NB : Van de andere kits die verkocht zijn , hebben we dit probleem niet aangetroffen.

Tot zover deze "klachten behandeling"
    Met vriendelijke groeten,
    Hans JAPM Witjes
    DUTCH AUTHENTICS LIMITED

Deel Deze Pagina