Belgische sleper De Zeehond 1/35

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Marc w, 12 okt 2014.

1. HansN

HansN

Lid geworden:
    21 apr 2019
    Je schreef dat de chinese Benedini niet goed werkt, nou las ik laatst iets dat Benedini zelf in hun "programmeer" software (en ook in hun echte Benedini) iets hebben aangepast, waardoor je de namaak niet meer (goed) werkend krijgt.
    Staat ook op hun site, dat ze er alles aan doen om die Chinese kopie te dwarsbomen, wat natuurlijk ook hun recht is, misschien dat dat bij jou nu ook de reden is.

Btw de boot zelf: Wat een plaatje verder.

2. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Om eerlijk te zijn had ik al een vermoeden dat ik voor 25€ opgelicht ben. Maar het was zo goed koop dat ik het waard vond het te proberen.
    Heb ook pas later ontdekt dat het een kopie van een Benedini sound module was die ik gekocht had.
    Zal wel op zoek gaan naar wat anders, maar ben niet van plan om 300€ neer te leggen voor een dieselgeluidje en een misthoorn.
    Mocht iemand een betaalbaar alternatief hebben je suggesties zijn welkom.

3. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    In mijn Bugsier 3 draait al een aantal jaren een Beier module. Buiten het schakelen van de verlichting geeft die ook motorgeluid, hoorn (lang en kort) en vallend anker. Het motorgeluid heb ik m.b.v. Audacity geknipt uit een video met geluid van een 6 cilinder omkeerbare Deutz. Start en stopgeluid met pneumatiek. Frequentie van het geluid loopt synchroon met het toerental van de schroef. Anker en hoorngeluid zaten bij het moduul. De meegeleverde geluiden zijn machinekamergeluiden. Aan de wal staand wil ik uitlaaatgeluid horen. Oordeel zelf maar of het acceptabel is. Alles met elkaar kost het een kleine 200 Euro. Zie net dat de oude versie die ik heb is vervangen door een nieuwere. Br. Klaas.

Laatst bewerkt: 4 jun 2022
    Herby63 en Marc w vinden dit leuk.
  4. HansN

HansN

Lid geworden:
    21 apr 2019
    Echte Benedini €300???
    Beier ca €200, Benedini zit daar onder, geloof op het moment €170. Blijft serieus veel geld idd., echter helaas heb ik nog geen alternatief gevonden, een geluidsmodule die gekoppeld is aan je motor rn waar op je je eigen geluid kan zetten.

5. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    eindelijk terug van start met rotzooien na een druk vaarseizoen wat privé perikelen die ondertussen opgelost zijn en een drukke agenda er bovenop.
    laat ik starten met de vaartest die eind september net voor afsluiten van het vaarseizoen plaatsvond.
    Verschillende kleine problemen kwamen toen naar boven, maar over het algemeen was ik best tevreden.

de waterkanonnen wilden niet echt werken, veel te weinig druk of debiet, ondertussen uitgevonden dat het een beetje van beide was.
    de silicone leidingen waren zo soepel dat ze ook snel dicht plooiden en de diameter was wat aan de kleine kant.
    In de mast heb ik nu wel de kleine diameter behouden maar in de stuurhut maak ik nu een overgang naar een grotere diameter maar ook dikwandige silicone leiding.
    Hopelijk is daar het probleem mee opgelost.
    Ook merkte ik dat tijdens het gebruik van de boegschroef dat de verlichting uitging en de batterij wel zeer snel leeg geraakte.
    Na verschillende testen en metingen was de conclusie " batterij tot op de draad versleten" Nu is alleen de vraag bestel ik een nieuwe loodbatterij of ga ik overschakelen naar Lippo batterijen die ik toevallig toch heb liggen ( je kan per slot van rekening toch maar met 1 schip varen ) Een vraag waar ik nog even kan over nadenken.

Bleef er nog 1 groot item over , het geluid , Toeval of niet , in september zijn ze terug gestart met een curcus arduino op de avondschool in de buurt.
    Ben dus ondertussen al enkel weken ijverig aan het opletten en met de opgedane kennis eindelijk het programma geschreven om 4 willekeurige geluiden af te spelen door middel van een RC aangestuurde aduino nano een mp3 spelertje en nog een printplaatje met diesel geuid samen ongeveer 50€ dit bedrag kan nog naar beneden als ik het dieselgeluid kan integreren in de arduino ( vb op het www reeds gevonden ,maar ga er eerst nog wat weken studie en avondschool voor nodig hebben :)

Natuurlijk nog wat verder afstelling nodig en beetje netter inbouwen maar met test versies is het altijd een beetje rotzooien to alles werkt zoals je wilt.
    Wat meer over de arduino schets voor de geïnteresseerden tijdens de volgende update , hopelijk binnen enkele dagen :)

6. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Mooi vaarbeeld hoor Marc! Hoeveel stroom trekt je boegschroef? Is daar als voeding geen spanningsconverter voor te gebruiken? Heb je maar één accu om op te laden.
    https://www.tinytronics.nl/shop/nl/...-buck-converter-xl4015-5a-met-stroombegrenzer
    En die geluidsmodule, die ik zie liggen is dat een exemplaar van Conrad? Heb wel eens aan zo'n ding gedacht om mee te spelen in mijn Smit Finland, maar nu ik het geluid hoor, valt die af.
    Ben misschien veel te kritisch en verwend met het geluid uit de Beier module. En mijn filosofie is dat er bij zo'n mooie boot ook een zo echt mogelijk geluid hoort. Nu heb ik het geluk dat ik mijn module heb gekregen en er alleen maar tijd aan heb moeten besteden om de geluidsfragmenten op maat te "knippen". Is het met arduino ook mogelijk om geluidfragmenten te versnellen en te vertragen? Nog maar even doorstuderen dus. Succes ermee! Gr. Klaas.

Marc w vindt dit leuk.
  7. Broeckx Ronny

Broeckx Ronny

Lid geworden:
    28 sep 2008
    De boot heeft echt een mooi vaarbeeld , knap gedaan .
    Om echt eerlijk te zijn vind ik dat er bij zo een boot helemaal geen geluid aan te pas moet komen , enkel een hoorn .
    Als je op een schaal werkt hoef je het geluid ook op schaal te maken en dan hoor je er helemaal niets van , enkel de hoorn .
    Groetjes
    Ronny
    www.mothvzw.be

Marc w vindt dit leuk.
  8. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Even beetje verduidelijken, Start punt was dat ik voor een toeter en een misthoorn zoals Ronny ook omschrijft geen 160 of 200€ wou neertellen en ben ik gaan kijken naar arduino toepassingen die veel goedkoper zijn. namelijk 4€ voor de mp3 speler , 8€ voor de arduino , de versterker die ik gebruik was 20 € totaal 32€ ipv 160€ groot verschil.
    Tijdens het experimenteren wou het niet lukken een motorgeluid degelijk af te spelen , vandaar het printje van conrad dat ik nog had liggen ( 20€ extra ) in totaal is dit nog altijd 1/3 van de prijs van een sound module, en ik ben er ondertussen achtergekomen dat het als ik een esp32 ipv een arduino nano zou gebruiken ik wel degelijk een motorgeluid kan afspelen alsook meerdere extra geluiden dat zou dan 10€ +20€ van de versterker worden , maar hier gaat waarschijnlijk nog wel een winter over voor ik dat aan de praat heb.
    Nu word het voor mij interessanter om dus wat geluid toe te voegen aan mijn schepen. en ik vermoed voor nog meer mensen voor die prijs.
    Enige nadeel, je bent wel even bezig voor je al die programmatie en dergelijke in de vingers hebt, maar je bent er mee van straat en uiteindelijk zie ik het als een deel van de hobby.

Verder, heb ik mijn schip aan een labo voeding gehangen zodat ik van alle afzonderlijke motoren en verlichting het stroom verbruik netjes kon aflezen.
    En ik kon in het begin mijn ogen nauwelijks geloven :) hoofdmotor 1,2 A , boegschroef 1,2A , waterpomp 1,2A , alle verlichting , 1,2A kraan in werking met 2 motoren 1,2 A ok, ik overdrijf een beetje want in werkelijkheid was alles tussen 1 en 1.3 A met 2 loodbatterijen van 12V 7A/h zou ik dus makkelijk minimaal 4u moeten kunnen spelen en dat was in de werkelijkheid maar 15 min . Hierna ben ik de batterijen gaan onderzoeken en heb vast gesteld dat deze dus overleden waren na 6jaar gebruikt te zijn en af en toe vergeten op te laden tijdens de corona crisis. Met de elektronica is dus gelukkig niets mis.

tenslotte , het motor geluid printje moet nog afgesteld worden( geen idee wat dit gaat opleveren maar hier zijn 4 potmeters voor voorzien ) en zou via de motor regelaar ook veranderen van geluid als je meer gas geeft.
    Dit heb ik nog niet getest maar ik hou jullie zeker op de hoogte van de resultaten.

mocht iemand nog vragen hebben, stel ze , ik geef graag antwoord, bijt niet en heb een dikke vel als het over commentaar gaat :)

AvdH, Jan Walpot, Gerrit-Jan en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Cool een eigen sound module, ik zou mijn tijd er niet kunnen insteken maar ik ga de evolutie zeker volgen, juist 1 kleine (heel grote opmerking) de Beier module onderussen de USM RC-3 is niet enkel en sound module maar een complete boot manager.
    Er zit een multi-switch in, een soort van servo frequentie systeem voor wel 4 servo's (die dan kunnen doen wat jij kan bedeken), een volt meter en lipo bewaker, een smoke aanstuur systeem en ik kan nog wel een half uur doorgaan. Dus je mag en kan dit gewoon niet vergelijken met een simpele scheepshoorn en een diesel.
    Wat een mooi boot is dit toch ook al weer geworden!
    Ik ben benieuwd wat er van de arduino geluids-module wordt gemaakt ...

Herby63 vindt dit leuk.
  10. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    maar dat doe ik er ook mee, (aansturing kraan, verlichting , winch , geluiden bij een bewegend iets ) de mogelijkheden zijn eindeloos en je kan programeren wat je uitkomt.
    snuffel maar eens in het Modelbouwsoftware hoekje wat allemaal mogelijk is

11. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Hey Marc, jep ik ben wel mee met de arduino, bij mijn vorige build, kan je zien dat de multiswitch in de zender, de 360 infinty sturing en ook de volledige Palfinger met arduino gecontroleerd zijn. maar wat mij een beetje aan arduino stoort is dat je er soms maanden aan zit voor het degelijk werkt. Maar fan ben ik er ook van hoor. geluid heb ik ermee nog nooit gedaan, en omdat ik de beier module best goed ken ben ik ervan overtuigd dat dit, op het beier niveau, niet mogelijk is met arduino omdat het gewoon een heel groot verschil is daar is de arduino gewoon niet uitgebreid genoeg voor. Maar ook ik ga altijd naar arduino gepushed worden vrees ik... Als je wat realistisch wil bouwen ga je daar niet onderuit komen he... Anyway ik volg met meer dan gewoon aandacht!

Marc w vindt dit leuk.
  12. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    ondertussen een houdertje getekend om de printplaatjes te stapelen, zelfs met een terras eraan wegens plaatsgebrek. :)
    de box en versterker kon ik nog kwijt onder de kajuit en is afgeschermd tegen eventueel dekwater want op dat stukje zit er geen verhoogde rand onder de kajuit.
    printhoudergeluid zeehond v2.png
    20221128_190444.jpg
    20221128_190451.jpg
    Nu eerst al de nodige verbindingen maar eens gaan maken , daarna nog maar eens testen voor we alle kabeltjes gaan vastleggen.
    tot later, Marc

Herby63, Gerrit-Jan, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Zeiler

Zeiler

Lid geworden:
    28 dec 2012
    Ziet er indrukwekkend uit, veel succes met het Arduino project!

14. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Realiseer ik me dat zaterdag reeds de NVM modelbouwdag plaatsvind en ergens een belofte had gemaakt om daartegen te trachten de zeehond volledig afgewerkt te krijgen.
    De hardware voor het geluid is dan al wel gemonteerd maar zonder batterij spanning gaat deze niet veel laten horen.
    Na wat voorbereiding en zoekwerk de oplossing voor de te vervangen batterijen vandaag in de romp gemonteerd.
    op foto 1 de oude defecte batterijen, foto 2 het equivalent aan lood ter compensatie, foto3 een bakje waarin de lipo batterijen kunnen geplaatst worden.
    De aandachtige kijker merkt natuurlijk verschil in grootte maar dit leverd gelukkig geen problemen op.
    20221207_194852.jpg
    20221207_194934.jpg
    20221207_195012.jpg
    En zonet alles met behulp van fixall alles netjes in de romp gelijmd.
    20221207_195422a.jpg
    20221207_195922a.jpg
    uiteindelijk zie je hier niets meer van daar het geheel onder het dek achter de stuurhut zit.
    Nu morgen nog wat draadjes aansluiten en het geheel nog wat fatsoeneren.
    20221207_200132.jpg
    Ondertussen weet ik dat de blusmonitoren werken, de straal is wel maar 1.5m maar ik denk hieraan niets meer te wijzigen, alhoewel wie weet word ik zaterdag toch nog een beetje onder druk gezet het aan te passen ;)
    Hopelijk zaterdag dus een volledig afgewerkte zeehond , laat ons :thumbsup:
    tot zaterdag of later, Marc

Gerrit-Jan, Herby63, Zeiler en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. Jan Walpot

Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    26 okt 2007
    Vandaag de vorderingen aan De Zeehond weer in het echt bekeken.
    Ziet er prima uit en ook altijd leuk om de verhalen van de bouwer te horen.
    Groet, Jan.

wimo100 en Marc w vinden dit leuk.
  16. dancooper

dancooper

Lid geworden:
    17 mei 2007
    Blijft toch echt een facinerend bouwveerslag.

Marc w vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina