Belgische visserijwachtschip "Zinnia" 1920-1940

Dag Newbie ,

in het geval van de twee kleine bijbootjes plus de motorboot , is er geen overlapping van de huid . Ik heb dus twee lagen moeten gebruiken , de eerste laag tegen de mal , met al de inkepingen , waarop ik de huid dan lijmde . Dit om te vermijden dat de mal zou blijven plakken .

De inkepingen op de "binnenste" huid dienden om de curves van de mal op te nemen . Dus , op bepaalde plaatsen , deze "binnenste" huid lapte een kleine beetje over mekaar ...

Heb ik hier een goede uitleg gegeven ?

de groetjes ,

Laurent
 
@Laurent,

Ziet er goed uit! En dan te bedenken dat je dit model in de helft zo kleine schaal maakt dan mijn schip... Overigens komen op de brug van de Hertog ook twee zoek/seinlampen te staan.

Kleine vraag, jij noemt ze Aldis lampen waar staat Aldis voor?

groeten Paul
 
Bedankt mannen ,

morgen zet ik fotos van de "bow stoppers" , het systeem die de ankerkettingen begeleide op dek en deze blokeerden indien nodig .

een voorsmaakje , misschien ?

img159Correction.jpg


de groetjes ,

Laurent
 
@Laurent,

De ankerlier ziet er goed uit. Wat een priegelwerkje in die schaal. Toch een klein vraagje; hoort die golfbreker achterover te staan? Voor zover ik weet staan deze altijd voorover om het water beter af te voeren. Als ik het zo bekijk rolt een forse boeggolf/buiswater er zo overheen.:(

groeten Paul
 
Paul,

de golfbreker staat rechtop.
Zie post op pag 1.

mvgr,
Wessel.
 
Dag Paul ,

inderdaad , op de plan van de "Zinnia" staat de golfbreker recht . Ik heb geen enkel goeie bron met beelden , dus ben ik verplicht om de plan te volgen .

En volgens mij ben ik goed , zo rechtstaande golfbrekers hebben zeker bestaan ...

IMGP0387.jpg


men moet ook niet vergeten dat deze schepen volgens koopvaardijstandarden werden gebouwd , en dit in oorlogstijd ...

Dat er sommige "afwijkingen" gebeurden tijden het ontwerpen of het bouwen van deze "sloops" kan ik gemakkelijk aannemen , er zijn andere "bizarre" dingen , namelijk met de "plating" die de "Lloyd rules" op bepaalde plaatsen niet volledig volgden , enz ...

en toch , met hun versterkte boeg ( plating verdrievoudigd aan de boeg ) , konden zij tegen een stootje , hieronder een beeld van HMS "Azalea" in Malta na een "mine sweep" die verkeerd afliep :

azalea%20damaged%20by%20mine%20at%20Malta.jpg


de groetjes ,

Laurent
 
Laatst bewerkt:
@Laurent,

Ik weet dat er schepen met een rechte golfbreker bestaan. Overigens vind ik het wel een "ïngenieursfout" want een vooroverstaande golfbreker werkt veel beter. Maar op de foto gaf het een vertekend beeld waarop het lijkt dat deze achterover staat.

Heb ik soms ook hoor, bij het model wat ik bouw vraag ik me soms ook af hoe ze dergelijke dingen ooit hebben kunnen bedenken...

groeten Paul
 
Dag allemaal ,

ik vorder langzaam op de "Zinnia" , hieronder enkele fotos van de huidige staat van dit model :


de 27ft whaler davits in de maak :

IMGP2033.JPG

IMGP2034.JPG


de davits aan de bakboordzijde :

IMGP2087.JPG

IMGP2089.JPG


vier andere davits , voor de twee motorboten :

IMGP2080.JPG


en twee andere paar davits voor de kleine "Julia" dinghies :

IMGP2090.JPG


de bouw van de voorste schouw tuigage :

IMGP1981.JPG

IMGP1982.JPG

IMGP1983.JPG

IMGP1984.JPG

IMGP1985.JPG


voorste schouw tuigage in de verf gezet , met de twee stoom fluitjes :

IMGP2082.JPG


Ik moest vier kleine "stove" schouwen bouwen :

eentje op het voordek :

IMGP2078.JPG


een andere komend vanuit de "PO" mess , onder de hoofddek:

IMGP2099.JPG


2 cent muntje , om de schaal te tonen :

IMGP2101.JPG


een derde staat bij de voorste "whaler" davit , aan bakboordzijde :

IMGP2087.JPG


er is nog een vierde kleine schouw , op de achterdek , heb geen foto van getrokken , die zorgt ervoor dat de uitlaatgassen van de "stove" in de Wardroom ( Officierenmess ) uitkomen

uitkijkpost op de voorste mast onder handen genomen :

IMGP2074.JPG


de handbediende lier die de voorste mast bediende , om zware laden uit de cargoruim te laden/uitladen :

IMGP2088.JPG


een trap tussen de voordek en de hoofddek , een kleine davitje om munities te bewerken , en dezelfde winch dan als hierboven :

IMGP2086.JPG


de achterste schouw , met twee uitlaatpijpen :

IMGP2083.JPG


vier kleine luchters op de voordek , om de lucht te zuiveren in de matrozenmess , in de wasplaats en de WC :

IMGP2091.JPG


als laatst , de roerservo op z'n plaats , je moet geen te dikke vingers hebben om dat daarin plooien :

IMGP2097.JPG


dat was het voor vandaag , heel veel vertraging opgelopen , ik doe al deze kleine "fitchefakkerijen" niet echt graag ...

de groetjes ,

Laurent
 
Voor iets dat je niet graag doet, is het resultaat magnifiek. Zo'n kleine dingen zo fijn afgewerkt, je moet het zien om te geloven.
 
Laurent,

het ziet er schitterent uit !

Alleen even een vraagje, op de Foto`s zie ik dat jij ook S-39 gebruik... Maar hoe maak jij dat gene nog schoon van dat agressieve spul?

De 1 zegafdoen met Dreft, de ander zeg accuzuur...
Maar aangezien jij der ook mee bezig ben en op zo`n kleine schaal.. ?

I dunt know
 
Dag allemaal ,

bedankt voor jullie lovende woorden , ik probeer inderdaad dit allemaal mooi te maken . Ik vertrek van het principe dat men altijd naar het best moet streven , al is het een hobby .

Sommige dagen lukt het niet naar mijn zin , ik leg dan alles stil , ga in de zetel zitten met een boek in mijn handen , een poes op mijn schoot en f*ert met modelbouw .

Andere dagen zijn dan beter en ik kan dan uren verder werken .

solderen was een van mijn grootste vrezen , ik haatte dat , totdat ik weer probeerde , omdat ik moest , en het is mij gelukt , geen angst meer , en als stukken niet willen gesoldeerd worden --> zetel , boek , kopje koffie ( of een glas rode wijn , liefst nen "Bordeaux" )

S-39 is in feite een zuurvrije vertinningspasta , met vloeibare tin/lood ( 40/60 ) , ik gebruik het in samenwerking met soldeerdraad . een heel kleine beetje S-39 op de stukken met een tandenstokertje of een naald aanbrengen , soldeermiddel op de soldeerbout , ik leg dan heel snel de soldeerbout in contact met de stukken , alles smelt schoon . Indien het niet gesoldeerd is , weer heel kort met de bout op de stukken .

Als alles gesoldeerd is , leg ik het onder de waterkraan , alle resten worden dan mooi weggespoeld , geen zuur , geen azijn nodig .

Ik heb nogal gesukkeld met de vier schouwkes , maar het is mij eindelijk gelukt , na vijf of zes pogingen ...

Oefening baart kunst , zeggen zij dan , ik kan alleen maar zeggen dat het waar is .

de groetjes ,

Laurent
 
Back
Top