Bell 47 G III

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Heli-Uwe, 22 nov 2012.

  1. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Heb je eigenlijk Vario Benelux al gebeld? (Albertino Doomen van RCHeliparts)
    Hij heeft letterlijk alles al eens aan de hand gehad van Vario en kan je vast in de goede richting helpen.

    Daarbij ben ik het met Bert eens: Als hij goed vloog zonder FBL elektronica dan zou ik terug gaan naar die situatie. Wat ik niet duidelijk vermeld heb is dat de technische omstandigheden van een niet-elektronisch gestabiliseerde kop en eentje die dat wél is nogal tegengesteld zijn. Dus is het niet gek dat dezelfde setup die voor "hand"vliegen bedoeld is het niet goed doet met FBL elektronica.

    Naar mijn bescheiden mening zijn je servo's absoluut niet geschikt voor FBL elektronica; mij is het iig nooit gelukt zulke analoge servo's goed te laten werken met FBL.
    Ik heb in mijn ThunderTiger Raptor de geweldige AceRC DS1015 zitten, die kosten €89,95/st en zijn maar liefst 14,5kg en 0,11sec/60gr. bij 6V. Hoezo 500 euro voor nieuwe servo's? Je hebt geen HV nodig, alleen een goede BEC en een flinke RX accu.

    Groeten, Marco.
     
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    de analoge Futaba servo's kan je zelfs instellen in de HC3X,
    dus het moet kunnen, dat is een,

    maar in de tweede punt geef ik allen hier gelijk,

    De heli vliegt zonder e-stab goed,
    met e-stab bij wind niet meer,
    dus ga ik weer terug naar non-e-stab,
    de eersten instellingen zijn gedaan in de HC3X
    (trouwens kan je alles in de HC3X doen,
    tot naar de instelling 'non-e-stab - alleen heck gyro gebruiken')


    ..ja Bert, met Revo-mix bedoel ik niet die in de zender,
    deze mix staat in de standaardinstelling van de HC3X,
    die je wel in de 'expert modus' veranderen kan

    Groet
    Uwe
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.061
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In principe zijn alle vario rotorkoppen primair ontworpen om met de hand gevlogen te worden, en Vario gaat er prat op, dat zeker de grotere rotorkoppen niet wezenlijk moeilijker vliegen dan flybar koppen.
    Ze stellen letterlijk dat als iemand een flybar kop beheerst, dat dan Vario's ongestabiliseerde koppen geen probleem mogen zijn. Hun eerste electroheli (Silence) had vanwege energiebesparing ook geen flybar, in een tijd dat er nog geen FBL systemen waren, en die heli werd neergezet als geschikt voor beginners. het ding vloog inderdaad absoluut niet moeilijk, maar voelde wel duidelijk "anders" aan...

    Er zullen ongetwijfeld beter vliegende systemen zijn, maar om eerlijk te zijn: ik kan de beweringen van Vario alleen maar uit eigen ervaring bevestigen...

    Maar ik kan me wel wat voorstellen bij je "angstige" gevoel, want als je met kleine agressieve heli's gewoon bent te vliegen, dan is zo'n grote bak nu eenmaal heel iets anders.

    Toen ik met de grote BO 105 leerde vliegen vond ik die rotor aanvankelijk heel erg agressief en direct aanvoelen vergeleken met sckyfoxen en raptors, en het heeft een tijdje geduurd voor ik daar aan gewend was.
    Nu vlieg ik ook veel met 450 size vierblads heli's, en gek genoeg vind ik die BO, hoewel comfortabel vliegend, eigenlijk maar traag....

    Ik denk dat je ook een beetje te weinig uren op die heli hebt?

    Groet, Bert
     
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    8,58 ... t's is niet veel,

    vergeleken met de Benzine-Trainer (32)
    of de T Rex 450 met bijna 50 uren

    je stuurt me wel op de juiste weg,
    dus nu maar niks meer doen
    en niet meer over praten,

    gewoon testen, wat hij doet, en wat het mij doet !!

    bedankt nog een keer

    Groet
    Uwe
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.061
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Da's inderdaad niet heel erg veel... en dan al zoveel verbouwd, gesleuteld en ge-experimenteerd...

    Ik zat op 5 uur met de BO voor het eerste rondje, en het heeft tot goed in de 10 uren geduurd voor ik geen verhoogde hartslag meer had...

    Wat windkracht 5 betreft:

    Deze twee filmpjes zijn geschoten bij 5 Bft:

    De grote:

    [media=youtube]sl2XcCrS_K8[/media]

    en de kleine:

    [media=youtube]4ZvIoPwC3ts[/media]

    (filmpjes met dank aan Stef Stuntpiloot)

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.036
    Locatie:
    Nootdorp
    Die Variokoppen, en dan met name de dubbelbouts versies vliegen gewoon prima zonder hulpmiddelen, niks moeilijks aan. Meestal komt het op een schaalhelie en kiest men toch voor een helicommand. Mocht het misgaan heb je toch een autolevel achter de hand en het helpt toch ook om die 3,4,5 blads kop netjes te sturen. Of het systeem compatible is met jouw setup is dus de vraag.

    Zoals al gezegd, zou ik ook Albertino om raad vragen. Zo`n mooie helie moet gewoon lekker kunnen vliegen.
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Zo als gezegd, probeer ik weer non-e-stab,
    maar kijken hoe dat gaat,
    voor de Helicommand kan ik altijd nog bij Albertino vragen,

    bedankt voor de tips,
    leuk filmpje van de 'grote' BO, vliegt echt goed zo (of de piloot)

    Groet
    Uwe
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.061
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ga er maar van uit, dat de heli goed vliegt...

    Mijn sturen is niet zoveel bijzonders...

    Groet, Bert
     
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    zeg maar, het geeft slechtere, ... veel

    groetjes, Uwe
     
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Vandaag op Valkenburg gevlogen,
    ondanks de wind en de temperatuur van 0 graden
    gedroeg zich de heli redelijk,

    voor de geluids-keuring is de heli niet gekeurd,
    dat zou met deze uitlaat ook niet lukken.

    Well even 'n paar foto's kunnen maken,
    met een dikke benzine vinger op de lens.

    Groet
    Uwe

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groet
    Uwe
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.061
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk dat je deze heli zelfs in electro-uitvoering nauwelijks door de geluidskeuring krijgt....

    Grote dingen maken groot geluid, he?

    Groet, Bert
     
  12. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.537
    Locatie:
    Heerenveen
    Wat voor uitlaat zit er nu op?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2015
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Merlijn, dat is de origineel uitlaat van Vario Nr. 470/16

    Bert, dat is een goede, ik laat het maar zo staan !!

    Groet
    Uwe
     
  14. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    zou iemand serieus interesse aan deze heli hebben,
    stuur mij een PB, je krijgt iig antwoord

    Groet, Uwe
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.061
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat nu, Uwe, wil je hem verkopen?

    Ik heb overigens exact dezelfde uitlaat in mijn BO 105 liggen, en ik vind het reuze meevallen met het geluid. Als dat ding ergens niet mag vliegen vanwege het geluid, dan ga ik wel ergens anders vliegen, want het is heel simpel: grote dingen maken groot geluid, dus dat soort geluidsregels leid er alleen maar toe, dat er op die plek uitsluitend eenheidsworst vliegt....

    Dit zijn nu typisch heli's waar je spijt van krijgt om weg te doen, want je zult niet snel weer zoiets kopen....

    Groet, Bert
     
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Ja, Bert,

    net heb ik / wij besloten, dat wij die Bell houden,
    wij vliegen dan in de zomer bij weinig wind op een mooi plekje,
    waar het geluid niet het probleem zou zijn.

    Groet
    Uwe
     
  17. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.537
    Locatie:
    Heerenveen
    Je kan er altijd nog een zimmermann onder zetten, die houd zelfs het geluid van mijn MD900 dragelijk ;-)

    Mogelijkheid om een inlaatkelk in een geisoleerde ruimte te zetten ( noem maar iets, aangezien het aanzuigen van lucht via een kelk vanuit een vliegtuigromp veel verschil maakt in db's vergeleken met rechtstreeks uit de open lucht. )
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.061
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor zover ik weet komen de "model-specifieke" uitlaten van Vario toegeleverd van Zimmermann.
    De uitlaat van jouw MD is een Zimmermann, maar wel via Vario geleverd. Wob heeft exact dezelfde uitlaat in de zijne, en daar weet ik 100% zeker van dat die via Vario gekocht is.

    De uitlaat in kwestie (voor die Bell 47G en mijn BO105 is dan weer niet van RVS hargesoldeerd, maar van aluminium geëxtrudeerd....

    Groet, Bert
     
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    ik denk maar
    dat ik met dat meer aan geluid leven moet,
    als het iemand stoort, dan is het maar zo,

    trouwens de instellingen uit 2013 weer aangepakt,
    waar de heli nog super ging,
    zo maar even de gain terug draaien voor meer non e-stab gevoel
    gaat blijkbaar niet,

    dit jaar nog vliegen met de HC3X, volgend jaar zonder, het ging aan de begin ook !

    Groet
    Uwe
     
  20. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina