Bereik mx12 graupner zender

• Topicstarter Topicstarter johnnyrinsma
  • Startdatum Startdatum
J

johnnyrinsma

Guest
Hallo iedereen.

Ik vroeg mij af wat het maximale ontvangst bereik is van mijn graupner mx12 zender (35 mhz)

Wie een idee heeft mag natuurlijk antwoorden!

Dan toch ook maar een serieus antwoord.
Bereik van een zender onvanger comibinatie heeft alles met de zender en zijn antenne opstelling en de ontvanger met zijn antenne opstelling.
Ik heb al eens een zender op de grond in het natte gras naast een helicopter gelegd waarvan de draad niet goed uitgerold/gespannen zat. (afstand zeg 1 meter) en de servo's begonnen al zenuwachtig te doen.
Als de antenne's optimaal zijn er er verder geen storing (b.v. hoogspannings masten) in de buurt is zal die 3 Km wel bereikt worden...
Verder zal een zelfde zender met een goedkope (parkflyer) ontvanger minder grote afstanden kunnen overbruggen als een goede ontvanger.
Dus samengevat.
Monteer de ontvanger antenne altijd zo optimaal mogenlijk bijvoorkeur tussen staart en body heen en weer gespannen. Het laatste stukje van de antenne draad is het meest belangrijk. Kort die draad nooit in want de lengte van de draad is afgestemd voor de ontvanger golflengte in combinatie met de aanpassing in de ontvangeringangs kring.
Zorg voor de beste ontvanger voor modellen waar afstand in combinatie met slechte inbouw mogenlijkheden, belangrijk zijn.

Zorg voor optimale zendantenne (maximaal uitgeschoven) en volle zender batterijen. Test vooral in het begin en bij elke serieuze electronica wijzigingen je bereik voor met ingeschoven antenne 50 meter van je op de grond staande model te staan en te kijken of de servo's nog rustig zijn.

Tenslotte mag je als je boven staande voorwaarden goed opvolgt, er altijd van uitgaan dat zolang je visueel contact houd de zender de ontvanger kan bereiken.

Benno

om nog even er iets aan toe te voegen: de reikwijte hangt ook af van de kwaliteit van de kristallen bv: bij de mx-12 zit er een mooie R700 ontvanger.
met de bijgeleverde kristallen zal wanneer de ontvanger in optimale omstandigheden gebruikt word de reikwijdte zeer groot zijn.

koop je goedkope kristallen om bevoorbeeld bij een club te gaan (moet iedereen een verschillend kanaal toegewezen worden) kan het zijn dat je met ingeschoven antenne 2meter ver loopt en geen bereik meer hebt. het bereik word ook met uigeschoven antenne aanzienlijk verminderd.
met 2.4 ghz is het weer een ander verhaal natuurlijk.

fredrick zei:
koop je goedkope kristallen om bevoorbeeld bij een club te gaan (moet iedereen een verschillend kanaal toegewezen worden) kan het zijn dat je met ingeschoven antenne 2meter ver loopt en geen bereik meer hebt.
Heb die ervaring met de goedkopere kristallen van RC Technics niet en deze zijn toch de helft goedkoper dan de orginele met gelijk blijvende reikwijdte.

Laatst bewerkt:
Klopt Ron :oops: hier of daar is er bij mij iets mis gegaan maar heb nu de juiste tekst toegevoegd ;-)

Zo bedoelde ik het niet. Nu lijkt het alsof iedereen op een club een eigen kanaal moet hebben, wat natuurlijk niet het geval is.

Ah, dat las jij er uit maar dat stuk had een quote moeten zijn wat het nu ook is.

Om meteen even verder te vermelden dat er maar een paar clubs zijn die bepalen welk kanaal je gaat gebruiken.
Bij de meerderheid is het een vrije keus.

Of je nu goedkope of dure kristallen koopt hoeft niet veel uitmaken. Ook met goedkope kristallen kan je een groot bereik hebben.
De frequentie van de kristallen moet heel nauwkeurig zijn, dat is belangrijk. Van (dure) merk kristallen mogen we verwachten dat het met die nauwkeurigheid wel goed zit. Goedkope kristallen zouden inderdaad wel eens minder nauwkeurig kunnen zijn. Maar dat hoeft geen probleem te zijn. De ontvanger kan namelijk afgeregeld worden zodat de frequentie fout van het kristal geen rol meer speelt en je toch de volle rijkweidte tot je beschikking hebt.
Het probleem is wel dat je dan na iedere kristalwissel de ontvanger moet afregelen. Dat is niet handig en maar weinig modelbouwers zullen daar de kennis en apparatuur voor hebben. Daarom kan je beter echt goede kristallen kopen dan weet je zeker dat het met de nauwkeurigheid ook goed zit. De ontvanger hoeft dan niet steeds opnieuw afgeregeld te worden. Helaas zijn die nauwkeurige kristallen wel dure kristallen.

Je hebt meer dan genoeg reikwijdte als je gewoon alles van een goed merk koopt.
Dus MX12 met graupner ppm ontvanger en Graupner xtallen.
Afhankelijk van de hoogte die je vliegt, positie op de antenne, weersomstandigheden haal je met gemak 600-800 meter storingvrij.
Kom je dan verder dan krijg je wat kleine storinkjes, dat is een waarschuwing (daarom ben ik ook tegen PCM, dan merk je niet dat je storing hebt) en als je dan nog verder gaat ben je een groot deel van de ontvangst kwijt.

Ik kan het niet meer vinden maar er stond een test, gedaan op buikhoogte met standaard apparatuur.
Die haalden 800-1000 meter storingvrij, daarna een "grijs" gebied met af en toe een storinkje en nog verder viel hij regelmatig weg.
In de praktijk vliegt een vliegtuig hoger en is de ontvangst dan beter.
Dan haal je wel 1000 meter, dus de zichtgrens wordt bereikt.

Geen zorgen maken over de reikwijdte dus, het is geen speelgoedzendertje.

Gert-Jan

Laatst bewerkt:
Twee 'Aldi' kristallen, die voor de ontvanger wijkt af naar boven, die voor de zender wijkt af naar beneden. Dag reikwijdte.
Helemaal met GJVO en Ernst eens.

Bedankt

Nou, bedankt jongens en meisjes.

We hoeven ons dus geen zorgen te maken dat mijn x-3d ufo ineens neer stort.

Maar wat nou als hij ineens geen bereik meer heeft valt zakt hij dan gewoon of blijft hij vliegen???

Ik heb namelijk eens gelezen op het ufo forum dat iemand zijn ufo ineens zo hoog vloog tot dat hij niet zichtbaar meer was en die heeft hij nooit meer kunnen terug vinden.

ruim 900 euro kwijt en dat wil ik later voorkomen.

koop je goedkope kristallen om bevoorbeeld bij een club te gaan (moet iedereen een verschillend kanaal toegewezen worden) kan het zijn dat je met ingeschoven antenne 2meter ver loopt en geen bereik meer hebt. het bereik word ook met uigeschoven antenne aanzienlijk verminderd.
met 2.4 ghz is het weer een ander verhaal natuurlijk.
ik gebruik met mijn futaba kristalsets van 3 dollar van bidproduct en 0.0 prolemen, ik vlieg er ook brandstofkisten mee en nog nooit problemen mee gehad. ik zie dus het probleem niet, inmiddels heb ik 3 van die sets in gebruik ;)

Ja minimaal.

x-3d met usb interface 200 euro
x-bruschless + controlers 400euro
x-base mainboard 35 of 40 hz 100
x-csm carbon frame 200

Dan nog propellors en accu zender enz..

Pfuuu, 900 euro kun je heel wat leuks voor bouwen, maar goed, ieder zijn hobby:D

Back