Hoi Laurent,
deze discussie is een duidelijke manier om te laten zien dat het bij elk type schip cq model weer anders zal zijn waar je het grootste gewicht moet plaatsen.
Enkele dingen zijn voor mij echter wel duidelijk:
1: gewicht zo laag mogelijk in de romp
2: nuttig lood gebruiken -> dus accu's
3: loodgewichten alleen gebruiken als trimgewichten ( indien mogelijk )
In de Smit Siberie worden momenteel de volgende accu's gebruikt voor nuttige last:
2 x 12 V 20 Ah ( 9 kg per stuk)
2 x 6 V 10 Ah ( 1,8 kg per stuk)
deze staan in het voorschip.
6 x 12 V 1,2 Ah ( 600 gr per stuk )
deze staan midscheeps
2 x 6V 4 Ah Nicad ( 1 kg per stuk )
1 ligt in het achterschip en de tweede komt daar waarschijnlijk ook, anders naar het voorschip.
Dit alles is dus al goed voor 27 kilootjes :lol:
wat waarvoor:
2 x 12 V 20 Ah staan in serie en zijn voor aandrijving van beide motoren.
2 x 6 V 10 Ah staan parallel en zijn voor diverse 6 V functies
6 x 12V 1,2 Ah staan parallel en zijn ook voor de functies maar dan dus de 12V zaken ( waterpomp, halogeenlampen ed)
De nicads zijn voor de ontvanger en de stuurservo die een eigen voedingsaccu nodig heeft.
Dus meer dan genoeg nuttige loodblokken, maar ja mijn model heeft dan ook veel ruimte :lol:
Belangrijkste blijft dus de grootte van je model en het uiteindelijke max gewicht.
Dan de plaats die je in je model hebt.
Daarna de vraag hoelang wil ik varen op 1 dag?
Welke motor(en) heb ik en wat verbruiken ze?
Welke spanningen heb ik nodig in het model ?
Heb ik daar allemaal aparte accu's voor nodig of kan ook een spanningsregelaar toegepast worden?
Aan de hand van deze vragen bepaal je uiteindelijk je accu's.
André
deze discussie is een duidelijke manier om te laten zien dat het bij elk type schip cq model weer anders zal zijn waar je het grootste gewicht moet plaatsen.
Enkele dingen zijn voor mij echter wel duidelijk:
1: gewicht zo laag mogelijk in de romp
2: nuttig lood gebruiken -> dus accu's
3: loodgewichten alleen gebruiken als trimgewichten ( indien mogelijk )
In de Smit Siberie worden momenteel de volgende accu's gebruikt voor nuttige last:
2 x 12 V 20 Ah ( 9 kg per stuk)
2 x 6 V 10 Ah ( 1,8 kg per stuk)
deze staan in het voorschip.
6 x 12 V 1,2 Ah ( 600 gr per stuk )
deze staan midscheeps
2 x 6V 4 Ah Nicad ( 1 kg per stuk )
1 ligt in het achterschip en de tweede komt daar waarschijnlijk ook, anders naar het voorschip.
Dit alles is dus al goed voor 27 kilootjes :lol:
wat waarvoor:
2 x 12 V 20 Ah staan in serie en zijn voor aandrijving van beide motoren.
2 x 6 V 10 Ah staan parallel en zijn voor diverse 6 V functies
6 x 12V 1,2 Ah staan parallel en zijn ook voor de functies maar dan dus de 12V zaken ( waterpomp, halogeenlampen ed)
De nicads zijn voor de ontvanger en de stuurservo die een eigen voedingsaccu nodig heeft.
Dus meer dan genoeg nuttige loodblokken, maar ja mijn model heeft dan ook veel ruimte :lol:
Belangrijkste blijft dus de grootte van je model en het uiteindelijke max gewicht.
Dan de plaats die je in je model hebt.
Daarna de vraag hoelang wil ik varen op 1 dag?
Welke motor(en) heb ik en wat verbruiken ze?
Welke spanningen heb ik nodig in het model ?
Heb ik daar allemaal aparte accu's voor nodig of kan ook een spanningsregelaar toegepast worden?
Aan de hand van deze vragen bepaal je uiteindelijk je accu's.
André