Beschikbaarheid T12 FG 2,4 in Nederland

Discussie in 'Model elektronica' gestart door dobje, 11 jan 2008.

1. dobje

dobje

Lid geworden:
    4 okt 2006
    Hoi,

Wat ik daar van gelezen heb ook op helifreak is dat er een paar zijn uitgeleverd met een verkeerde code, gelukkig voor ons alleen in de US.

Maar goed dat is wat ik er van gehoord heb.

Ik neem aan dat dit een foutje is geweest (wel erg slordig)

[edit] De TM-14 word trouwens nergens genoemd, maar ja daar is ook het wachten op even als op de T12. Nog geen nieuws.

Laatst bewerkt: 30 jan 2008
  2. Erik v. Schaik

Erik v. Schaik

Lid geworden:
    22 dec 2003
    Dit is wat futaba er zelf over zegt:

Futaba® 6EX, 7C and TM-7 Service Advisory

Dat gaat dus niet over alleen maar enkele verkeerd uitgeleverde zenders, Maar de GUID code kan bij een te lage voltage uit de zender gewist worden en naar 0000000 gaan.
    Er is dus echt een probleem voor futaba gebruikers als meerderen op het veld dit is overkomen.

Zoals ik het bij mijn Spektum DX7 kan opmaken is het van zeer groot belang de ontvangerspanning nooit te laten zakken door bijvoorbeeld een leeg pakket of exessief hoge stromen door de servos waardoor de spanning in het pakket zakt. Een overbemeten BEC is dan ook een noodzaak bij mijn zender om rebooten te voorkomen. Ik neem aan dat dit ook bij Futaba van toepassing is.

groet, Erik

3. Raptor Rulezzz

Raptor Rulezzz

Lid geworden:
    2 mei 2004
    Let wel dat de TM-14 en de 12FG (waar dus de TM-14 module in zit) hier geen last van hebben!!

De GUID code is ERIN gebrand en de zender word zonder accu geleverd... lijkt mij ERG stug dat als je de spanning te laag laat worden (of de accu verwijderd?) dat je code dan ineens foetsie is... Overigens zegt futaba alleen dat er zenders uitgeleverd zijn zonder code, niet dat hij zichzelf ineens kan wissen.

Cheers,

Richard

4. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Richard,

Ik heb gelezen dat de TM-14 module regio gebonden is!!

Nu schijnt dat bij een TM-14 de regio kan veranderen, maar bij een 12FG niet!!

Dus voor de 12FG eigenaren, kijk uit met over de grens kopen!!

5. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Tussen er mee adverteren en ze op voorraad hebben is er natuurlijk een verschil. In Nederland worden ze inmiddels (sinds een week?) verkocht.

6. Raptor Rulezzz

Raptor Rulezzz

Lid geworden:
    2 mei 2004
    ow? Dat is dan leuk... mijn TM-14 is ongeveer een half jaar geleden al besteld bij Robbe door 4rc.nl en daar heb ik nog niks van gehoord...

Krijgen de grote ketens zeker weer voorrang :(

Cheers,

Richard

7. dobje

dobje

Lid geworden:
    4 okt 2006

Dat klopt ik weet natuurlijk niet of ze hem werkelijk ook in handen hebben. Ik ben benieuwd waneer die komt. Bij de eerste teken dat er een T12 zou komen met 2.4 heb ik hem besteld, geen half jaar geleden maar toch. We gaan natuurlijk uit wat robbe op de site vermeld, levertijd oktober, dus dan hoop je en hou je rekening mee dat het in december toch wel volop te verkrijgen moet zijn.

We wachten af, wat moet je anders ;-)

8. Raptor Rulezzz

Raptor Rulezzz

Lid geworden:
    2 mei 2004
    Ik heb vorig jaar voor de zomer de 6EX 2.4ghz gekocht en toen was er al sprake van een module voor de 14MZ... op dat moment heb ik gezegd dat ik hem wilde hebben, wanneer hij "exact" besteld is bij Robbe weet ik niet... maar ik heb hem echt al meer dan 6 mnden terug besteld :wink:

Laten we hopen dat ze vandaag of morgen aankomen!

Richard

9. dobje

dobje

Lid geworden:
    4 okt 2006
    :D:D:D:D:D Ja ik heb hem in de handen daar moet op :proost: worden. ( wel met mate aub)

Te vroeg om er nog wat van de zeggen maar het valt me zeker niet tegen , mooi ding.

10. Z900

Z900

Lid geworden:
    16 nov 2006
    11 uur geleden tov je 1-na laatste post moest je nog afwachten dobje..... ;)
    Nu al in de handen..... gefeliciteerd...voelt super aan die zender !

Veel plezier ervan.

mvg, Z

11. dobje

dobje

Lid geworden:
    4 okt 2006
    Dat klopt, ik had niks gehoord, vanavond even langs de winkel en zie daar, daar lag tie net aangekomen super.

Al even snel aan mijn 450 se gehangen met behulp van een mede model vlieger met veel T14 ervaring. Handig zo zonder knijper je zender aan zetten. Moet nog veel instellingen na lopen maar de maiden van de zender zit er al op voor zover je hierover kunt hebben.

Aan instellingen geen gebrek trouwens aan die T12, alles is configureerbaar toppie.

12. Raptor Rulezzz

Raptor Rulezzz

Lid geworden:
    2 mei 2004
    ARHG! net ff gebeld over de TM-14 module, blijkt de ontvanger wel geleverd te zijn maar de module nog niet... misschien volgende week :(

13. dobje

dobje

Lid geworden:
    4 okt 2006
    Dat was inderdaad mijn 2e vraag, anders had je het zeker gelezen als die ook binnen was geweest.

Hopelijk komt de losse module nu ook snel.

14. Erik v. Schaik

Erik v. Schaik

Lid geworden:
    22 dec 2003
    weet je dat wel zeker dan? Als je mijn vorige link hebt doorgespit ben je ook deze post tegengekomen:

Quote:
    -------------------------------------------------------------------------------------

The only way to read that is that Futaba believes that the problem cannot occur in the field (backing up the first paragraph), and that
    by going to the LHS and testing your FASST Tx *once*, you can feel confident that you are safe from any future problems with your Tx.
    Either you have an affected unit, or you do not. Right?

The problem is, we already know that isn't true. We know that a Tx can be reset to all zeros GUID in the field. It's happened spontaneously. It
    has been reproduced on purpose. We know that testing to see if a Tx has ZGUID today, won't tell us if it'll reset to ZGUID tomorrow.
    In other words, the *only* solution proposed in the service advisory is not a solution to the real problem.
    -----------------------------------------------------------------------------------

komt uit dit draadje:
    RE: Major Glitch in a Futaba SS system!!

Lijkt me toch niet verkeerd om daar eens een paar uurtjes in te investeren lijkt me. Voor mij persoonlijk is dit geen hoofdbreken met mijn Spektrum DX7, maar de reboottijd door een te lage spanning moet ik toch serieus dicht gaan spijkeren.

Ben er wel achter gekomen dat 2.4 wel goed is maar je moet zelf de scherpe kanten afwerken door zeer goed je huiswerk te doen.

groet, Erik

15. Raptor Rulezzz

Raptor Rulezzz

Lid geworden:
    2 mei 2004
    Op internet vind je heel veel "veronderstellingen" van mensen, gelukkig staan de "feiten" ook op internet. Deze kun je vinden op Futaba FASST 2.4 Gigahertz (GHz) Spread Spectrum R/C Radio Systems . Daar word ook de SERIE aangegeven die MOGELIJK niet goed is geweest, ze weten dus precies welke zenders het om gaat!
    In Nederland komt er binnenkort een "oplossing / meer informatie" heb ik uit zeer betrouwbare bron vernomen.

Overigens heeft Spektrum heel stiekempjes Quick connect geintroduceerd, dus alle "nieuwere" ontvangers hebben geen last meer van een lange opstartperiode na een brownout. Dus ff checken hoelang je ontvanger erover doet om te linken, duurt dat langer dan heel kort, dan heb je nog een "oude" ontvanger en loop je het risico op een crash na een zogenaamde brownout.

Cheers,

Richard

16. Erik v. Schaik

Erik v. Schaik

Lid geworden:
    22 dec 2003
    Hoi Richard,

Ik kwam na grondig zoeken naar Spektrum zwakheden inderdaad de oorzaak tegen waarom de AR6100 ontvangers (kleine 4gr ontvangers) een gratis software update hebben gekregen naar V1.2. Deze indoorontvanger werkt dus op vaak op de BEC van de regelaar waar het hoofdpakket nogal eens leeggevlogen wordt. De Ar7000 hebben dezelfde update gekregen maar deze ontvanger wordt vaak in grotere modellen met toch al een apart onvangerpakket gebruikt wat de noodzaak wat de bekendheid van deze update wat minder maakt denk ik. Dat was inderdaad om de reboottijd te verkorten/halveren. Daarmee hebben ze wel het gevolg kunnen verkleinen, maar niet de oorzaak. En als je er nuchter tegen aankijkt weet ik zo net even niet of de oorzaak van een reboot wel bij Spektrum ligt. De grootste oorzaak van rebooten ligt bij het inzakken van je spanning in je ontvangerpakket onder zware belasting door je servos en het overbelast raken van de BEC. De BEC en de ontvangerpakket zijn dus punten waar goed op gelet moeten worden want de 2.4Ghz ontvangers kunnen niet op een lagere spanning werken als op 35mHz. Dus als je de BEC en pakket van je 35mHz setup (vaak nog 5V) aan je nieuwe ontvanger aansluit kan je in de problemen komen. Door de spanning in je pakket met een cel extra op te voeren belast je je BEC omdat die de spanning (in mijn voorkeur) naar 6V moet verlagen. Het gevolg is dat de BEC minder stroom kan doorgeven voordat die thermisch overbelast raakt en uitschakelt met alle gevolgen van dien.

Ik denk dat ik voor de zekerheid naar een klein 2p1p Lipo pakket in de 25-30C klasse ga zoeken. Of een apart servopakket erbij ga zetten. Het verschil van 8.4V en 6V BEC is niet te groot zodat de BEC maximaal zijn stroom kan leveren.

Blijft er dus ook nog huiswerk om de stromen in de servos laag te houden onder belasting. Dat komt er dan op neer dat grote roerhevels, kleine servohevels en zo groot mogelijke servowegen (bij voorkeur mechanisch gediferentieerd) geen overbodige luxe is. Bij mijn edf jet (3kW, 4kg stuwkracht bij 260km/h, vol de wind op de stabilo) heb ik futaba S3150 digitale servos (bij 6V 4.6Ncm). Bij testruns heb ik met volle uitslagen op vol draaiend vermogen de ontvangerpakketbelasting met heel snel knuppelen gemeten en die kwam op 0.7A.En toen zat de vleugel er niet onder. De ontvanger en 2 regelaars namen hiervan 0.14A voor hun rekening en het hoogte en richtingroer dus 0.56A wat me zeer netjes lijkt. Tel daar nog eens 2 servos voor de rolroeren bij op en dan zit ik maximaal op 4x0.28A+0.14=1.26A terwijl mij BEC 5A continu bij 6V kan leveren.

Dit toestel is een omgebouwde SIG King Kobra, een laagdekker sportvliegtuig a la Puma voor 10CC. maar dan met 3kW.

Meer over BEC uitleg is in deze link te vinden in post 9:
    Which 2.4ghz??? - RC Groups
    Op de volgende pagina staan wat fotos van mijn testkist.

UItleg van Spektrum zelf:
    Spektrum RC - Spektrum Air Receiver Power Requirements

groet, Erik

Laatst bewerkt: 1 feb 2008
  17. Erik v. Schaik

Erik v. Schaik

Lid geworden:
    22 dec 2003
    Laatst bewerkt: 1 feb 2008

Deel Deze Pagina