Beste lader voor ongeveer 125 euro?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door sven, 13 jan 2005.

1. Humor

Humor Guest

2. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Toch hoort t zo, 1 uur laden is 1C laden. Alleen NiCD wil geloof ik ietsje meer happen, maar met tegenzin.

En ik heb 8 accus, dus dr zit meer dan voldoende tijd tussen laden en ontladen.

EDIT:

Hey humor! Daar issie!!! Die was er 2 dagen geleden nog niet?? :hammer: En hij is nog n tientje goedkoper dan in de modelbouw-aktueel ook. Mijn dank is groot! :D

Maar lees ik nou dattie niet automatisch afkapt bij lipo en lood laden?

3. michiel b

michiel b

Lid geworden:
    26 aug 2003
    Dan kan je toch thuis laden, en dan net voordat je gaat vliegen nog even aan de lader hangen

4. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Je bent sneller door 8 packs heen dan je lief is. Al helemaal als je er een dagje uit van wil maken.

Maar kan iemand mischien even bevestigen dat die Jamara X-peak 3+ een automatische lipo lader heeft, en niet eentje waar je constant op moet letten? Mijn duits is niet zo best, maar ik meen iets te lezen van constante laadstroom voor lipo en lood accus.

5. tbstuntpiloot

tbstuntpiloot

Lid geworden:
    29 okt 2003
    lipo en lood laad je met een constante laadspanning, dat is normaal. wanneer de laadstroom bij de constante laadspanning bijna 0 is slaat de lader uit, de accu is dan vol. (bij lithium slaat mijn xpeak3 af als ie nog maar 50 ma laad)

6. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Aha, dus hij laad WEL automatisch? Ok, dan weet ik genoeg. :p Ik ga even die X-peak3 plus scoren. Wil iemand me mischien even helpen met het duits? Ik kan verschrikkelijk slecht duits verstaan, dus mischien maak ik wel belangrijke fouten.

Wat kost et om iets te laten verzenden bij die winkel? De duitse post was, toen de gulden er nog was, absurd goedkoop, maar of dat nu nog zo is weet ik niet.

7. Joost

Joost

Lid geworden:
    20 aug 2002
    Met beperkte stroom :arrow: spanning lager :arrow: spanning dus niet constant :wink:

8. Guest

Guest Guest

Is deze ok? Is nieuw voor 2005, en dat is nu dus...

Ladegerät X-Peak 3
    Das universelle Ladegerät für den Slow-Flyer-Piloten. Mit diesem leichten Ladegerät können Sie alle Akkus direkt auf dem Flugfeld laden.
    Merkmale:

- Eingangsspannung 11-15 Volt - kompakte und leicht transportable Größe - geeignet für NiCd / NimH / Li-on / Pb / LiPoly - einstellbare Entladung-Endspannung - Ladespannung einstellbar zwischen 0,1- 3 Ampere (in 100mA - Schritten) - Entladespannung einstellbar zwischen 0,1 - 0,5 Ampere (in 100mA - Schritten) - Delta Peak Ladungsabschaltung - Wechselmodus (Entladen-Laden / Laden-Entladen) max. 5 Zyklen - Konstante Ladespanng für Li-ion und Bleiakkus - Mikroprozessorkontrolliertes Lade- und Entladesystem - verschiedene Sicherheitsfunktionen für falschen Eingangsstrom - falsche Polung bzw. Verpolung an Eingang und Ausgang - speziell für leichte Park-Flyer - für Ent-/Ladung von 1-10 Zellen - Erhaltungsladung möglich - 16 Zeichen LCD-Display

Zeker ergens te vinden in de betere modelbouwwinkel in je buurt...

9. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Dat is niet de nieuwe, das de oude. De nieuwe is de X-Peak 3 PLUS, de gene die ik dus ga kopen.

10. tbstuntpiloot

tbstuntpiloot

Lid geworden:
    29 okt 2003
    @joost

de lader zorgt voor een zodanig grote stroom, dat de spanning gelijk blijft. Als de laadstroom bijna 0 is, bij het gewenste voltage is de accu vol. (bijvoorbeeld 8.4v bij 2s lipo) In het begin loopt de spanning echter nog wel op, tot de 8.4, daarna vermindert de lader de stroom, zodat het voltage op de 8.4v blijft.

heb ik het mis?

11. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Zolang ik er maar n accu aan kan laten hangen zonder dattie opzwelt en/of ontploft, ben ik al blij. :)

12. tbstuntpiloot

tbstuntpiloot

Lid geworden:
    29 okt 2003
    ja dat kan :wink:

die lader is gemaakt om o.a. lipo te laden, dus als je alles goed instelt, laad ie netjes je pakket.

13. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Dus ik hoeft er niet constant op te letten? Voor t slapengaan een packje dr aan knopen en de volgende dag ligt ie klaar om te gaan kachelen?

Ik zal eens proberen of ik een bestelling kan plaatsen met al dat duits. :)

14. Joost

Joost

Lid geworden:
    20 aug 2002
    Nee. De lader streeft naar een bepaalde spanning. (4.2V per cel bij LiPo accu's) Dit doet hij door er uiteindelijk 4.2V/cel op te zetten. Échter mag je LiPo's maar met 1C laden. Zet je 4.2V op een lege cel, wordt de maximale stroom overschreden. De stroom wordt dus beperkt. I=U/R, dus de spanning die de lader afgeeft is lager, zó dat de maximale stroom nog net loopt. Uiteindelijk bereikt de cel inderdaad z'n 4.2V, en loopt de stroom terug.
    De lader regelt dus niet de spanning met de stroom, maar de stroom met de spanning. En eindigt op 4.2V/cel.

Hier spreek je jezelf tegen. Beetje mierengen**k, vandaar ook mijn ";)".

15. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Een heel verhaal, maar nu weet ik nog niet of ik er gewoon n accu aan kan hangen voor n nachtje. :p

Betekend het nou dattie zich uiteindelijk zo terug regeld dattie gaat tricklechargen op de lipo, of schakeld ie em gewoon uit alsie zijn doel heeft bereikt?

By the way: Mijn huidige lader is echt n kreng zeg. Hij staat op 1C om te quickchargen, maar hij doet er wel n uur of 2 a 3 over tot t LEDje groen wordt.. T was dan ook wel een kreng van 50 euro met een analoog metertje en n draaiknopje.. :roll:

16. Igwe Aneke

Igwe Aneke Guest

Met Lipo's (en eigenlijk met alle accu's) zou ik er bij blijven, of in ieder geval in de buurt zodat je kan ingrijpen als er iets mis gaat.
    Gaan slapen terwijl je lipo's nog aan de lader hangen is niet zo'n goed idee. :nooo:

17. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Ok, maar hij stopt er wel automatisch mee?

18. Joost

Joost

Lid geworden:
    20 aug 2002
    Ja, LiPo's overlaad je niet, mits:

-je lader voor het juiste aantal cellen staat ingesteld
    -al je cellen in de pas lopen

En verder is het van belang dat je niet sneller laad dan 1C.

19. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Ok, klinkt logisch. :p Bedankt allemaal.

20. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Maar wanneer gaat het dan wel goed? :wink:

Deel Deze Pagina